Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jets’n’Guns – česká nezávislá střílečka

  12:00aktualizováno  10:31
Z dílny českých autorů pochází hra, která jako by přišla nějakou červí dírou v čase: efektní 2D střílečka ve stylu klasik jako Xenon, SWIV nebo R-Type ukazuje, že tenhle žánr ještě může nečekaně chytit a pobavit...
70

Jets'n'Guns

Platforma: PC
Výrobce: Rake in Grass

Herní karta

Jets'n'Guns Nostalgie. To je emoce, kterou na první pohled český nezávislý projekt Jets’n’Guns vzbudí ve služebně starších hráčích především. Řekne-li se dnes „akční hra“, automatická asociace přináší obrázek realistické střílečky, pohledu vlastních očí, ve 3D modelovaných úrovní, nepřátel a zbraní – a přitom před lety vypadal vzorový produkt tohoto žánru docela jinak. Frenetická řežba, výbuchů tolik, že přes ně skorem ani není na obrazovce nic vidět, bizarní nepřátelé a monotónní, přitom však díky rychlému tempu strhující a zábavná. Žádné kostrbaté polygony, ale kreslené dvourozměrné sprity, místo first person kamery zboku či shora viděná a scrollující scéna. Takhle vypadaly vesmírné střílečky už od doby automatových Space Invaders – a v této podobě dosáhly své největší slávy. Na přelomu 80. a 90. let se tisíce hráčů vztekaly nad nedohratelnými amigovkami Project X či SWIV, fantastickými dvoudílnými sériemi R-Type a Xenon – a ještě v době, kdy trhu akcí vládl Doom či Quake sklízely úspěchy podobné, jen technicky propracovanější tituly jako Raptor, Tyrian (ten byl dokonce nedávno vydán jako freeware) nebo Stargunner.

Jets'n'Guns Ve sféře áčkových her už se pochopitelně delší dobu podobné hry neobjevují, ač by ale vše nasvědčovalo opaku, žánr vesmírných řežbiček nezemřel. S oblibou z něj těží autoři po internetu prodávaného shareware či low-budget béček (a že se některé takové tituly, jmenovitě například Starscape, Steel Saviour nebo německé DoveZ) – a kdo někdy zabrousil na stránky věnované volně šířitelným hrám, jistě zaplesal nad obrovským počtem leckdy velmi kvalitních 2D stříleček podobného rázu. Desítky jich mají na svědomí vývojáři japonští (rRootage, noiz2sa, Galshell...), nejméně stejný počet ostatní – a najdou se mezi nimi opravdu vydařené kousky (namátkou mě napadá Hornado či DriftZone). Jets’n’Guns jsou dílem českého nezávislého studia Rake In Grass. V jejich portfoliu se zatím vyskytuje jen zábavná, ale finančně ne zrovna úspěšná sharewarovka Troll, po čtyřech letech přerušovaného

Jets’n’Guns a hackování
Zajímavým specifikem Jets’n’Guns je možnost hackovat některá zařízení. K tomu slouží zařízení jménem Atarix – s jeho pomocí se hráč může pokusit dostat k obsahu beden s nákladem, které se tu a tam dají najít a sebrat přímo v úrovních. Hackování je zpracovánou formou minihry na principu Logika – hráč hádá čtyřčíslený kód (kde každá číslice je jiná) a Atarix mu sděluje, kolik cifer trefil správně a kolik špatně umístil. V krabicích se pak dají nalézt i cenné a dobře zpeněžitelné věci, takže se nákup hackovacího terminálu rozhodně vyplatí.

vývoje nyní svou druhou hru prodávají za 20 dolarů, anebo 460 korun. Je to nabídka dobrá, nebo freewarové archívy nabízejí srovnatelnou zábavu?

" V rámci děje se hráči podívají zpět v čase, na obrovské koncertní pódium, či do cizí dimenze s agresivní hmyzí mimozemskou rasou. "

Jets’n’Guns jsou střílečkou obrovsky bohatou. Nabízejí celkem jednadvacet misí v rozličných prostředích, a to i velmi originálních. V rámci děje se hráči podívají zpět v čase, na obrovské koncertní pódium, do cizí dimenze s agresivní hmyzí mimozemskou rasou – a každá lokace je specifická svým grafickým stylem, takže se hráč ani na minutu nenudí. Samotný děj, jenž uvozuje jednotlivá povolání do akce, není zrovna objevný: z agenta plnícího rozkazy velitelství, bojujícího proti vesmírným pirátům a zloduchům, se nakonec vyklube zachránce lidstva a vlastně i celého vesmíru. Ovšem příběh, to je to poslední, oč se u vesmírné řežby jedná a kdyby u loadovacích obrazovek nebyl vedle pěkných artworků text žádný, vyšlo by to nakonec vlastně nastejno.

Jets'n'Guns Jednotlivé akce jsou rozděleny nejen skoky v ději, ale zejména návštěvou obchodu s vybavením. To, že hráči nezískávají nové zbraně a většinu power-upů přímo na bitevním poli, ale musí si je za vystřílený bakšiš nakupovat, není vyložená novinka, ale málokterá hra nabídla tak komplexní a zábavný systém vylepšování vlastní rakety. Ta má několik interních systémů, které ovlivňují její základní vlastnosti. Za peníze tak lze zlepšovat obrnění, rychlost, manévrování, veledůležité chlazení či jen tak zdarma měnit styl maskování. Další skupinku zařízení tvoří vylepšovátka, jež se přímo na trup lodi montují. Jde kupříkladu o štít absorbující energii nárazu (kterou ovšem mění na teplo), koule poletující okolo lodi (štít před střelami a zároveň zbraň nablízko), nanoroboty opravující poškození, usměrňovače střel, či užitečná monitorovací zařízení (hráč vidí bosse, může sledovat průběh levelu, zjistí, ve které lodi sedí pirát, na něhož je vypsána odměna atd.). Jmenovaný výčet zdaleka není úplný a protože peněz je obvykle málo, je často strašně těžké rozhodnout se mezi několika skvělými vychytávkami.

" Zbraní je celkově rovných šedesát a stejně jako u vybavení je i zde těžké vybrat optimální sestavu. "

Jets'n'Guns Zbraní je celkově rovných šedesát a stejně jako u vybavení je i zde těžké vybrat optimální sestavu. Loď má celkem šest slotů, do nichž lze umístit různé kanóny. Tři sloty v přední části slouží pro standardní zbraně – různé kulomety, plazmová děla, lasery, sonické zbraně a další podivnosti s názvy evokujícími něco opravdu velkého a mocného. Na zádi je další slot stejného typu, do spodní části trupu pak lze umístit jeden druh raket (od malých doplňovkých až k silným či naváděným výbušninám) a jeden druh bomb (opět variujících mezi atomovkami, silnými výbušninami a naopak širokou sprškou slabších explozivních balíčků). Každou zbraň, stejně jako většinu vylepšovátek na loď, lze několikrát za tučný peníz upgradovat a zvýšit tím její kadenci i účinnost.

" Každou zbraň, stejně jako většinu vylepšovátek na loď, lze několikrát za tučný peníz upgradovat a zvýšit tím její kadenci i účinnost. "

Autorům se povedlo při vybavování lodi zapracovat velmi dobře originální element: všechny zbraně a některá speciální zařízení produkují teplo. A přemíra tepla pochopitelně žádnému systému nesvědčí. Jets'n'Guns V akci tak může dojít k tomu, že hráč třikrát rychle vystřelí a pak musí dlouho čekat, než jeho loď dostatečně vychladne, aby bylo bezpečné pálit znova. Proto je klíčové vybalancovat i nároky na chlazení a dokupovat pravidelně upgrady chladičů.

Samotná akce se nechala inspirovat spíše japonským stylem podobných 2D akcí. To znamená, že velice brzy rozpoutá na obrazovce skutečné peklo, výbuchy se to jen hemží a přes efektní střely, ohně a kouře není skorem vidět vlastní lodičku. Nepřátelé proudí na obrazovku ve velkých počtech, často jsou navíc strukturovaní: přijede velká loď, z ní vyskakují panáci s kulomety či podvodními torpédy. Okraje obrazovky zdobívají střílny s různými protileteckými raketami, těžká artilérie a různé živočišnéí zhůvěřilosti, tu a tam obrazovku protne silové pole, které musí hráč rychle zničit, jindy závěr levelu zpestří obří boss. Na nich se nicméně autoři mohli vyřádit i více. Jasně, obrovský Kruton dá pořádně zabrat, stejně tak zničení závěrečného bosse není zdaleka procházkou růžovým sadem, ale jen málokterý závěrečný protivník vyvolává až posvátnou úctu a strach, který by se na nejtužšího nepřítele slušel a patřil.

" Řada úrovní je rozdělena na několik částí checkpointy. Když k nim hráč dorazí, uloží se automaticky jeho pozice i s aktuálním stavem zdraví a zemře-li, nemusí se už vracet na začátek levelu . "

Jets'n'Guns Jets’n’Guns nepatří k nejobtížnějším titulům svého žánru. Zatímco dohrát Xenon 2: Megablast ještě s vypětím všech sil šlo, Project X či R-Type byly hry s totálně frustrující obtížností a dokončilo je jen pár lidí na světě. To zde nehrozí, i když nejvyšší ze tří obtížností podobné úrovně takřka dosahuje. Jinak ovšem hra pomáhá různými způsoby: loď hráče má solidní odolnost proti střelám nepřátel (rozhodně neplatí, že jedna střela znamená ztrátu života, jak tomu často bývalo), mezi vylepšovadly se nacházejí opravátorští roboti, štíty či jiné obranné mechanismy, v levelech samotných se dají objevit jednorázové, časově omezené power-upy, jež kupříkladu na dvacet vteřin umožní hráči střílet beze starostí s přehříváním, a hlavně: řada úrovní je rozdělena na několik částí checkpointy. Když k nim hráč dorazí, uloží se automaticky jeho pozice i s aktuálním stavem zdraví a zemře-li, nemusí se už vracet na začátek levelu (ovšem může – to když k checkpointu dorazí jako nepoužitelná troska na hranici zničení a není naděje, že by další část dokončil), ale s nezměněnou výbavou pokračovat z dané pozice.

Rake In Grass - rozhovor s Jiřím "JP" Procházkou

Kde se vzal název Rake In Grass a koho v současné době zahrnuje?
Rake in Grass ma v současné době pouze dva stálé členy (Já - progrmátor a František "Undead" Chmelař - grafik). Samozřejmě nám často pomáhají i externí pomocníci (zdravíme Tovyho, Game Overa, Ph[]ba, Fencera, Sleep Team, Raista, Sepa, Systoleho a mnoho dalšich :o)) nesmím také zapomenout na skvělé Machinae Supremacy, kteří se zasloužili o sountrack ke hře - za nedlouho bude celý ke stažení z jejich stránek.

Jak s odstupem času hodnotíte váš první projekt Troll? Jaké byly její klady, v čem naopak nesplnila vaše očekávání?
Troll se dá hodnotit z několika pohledů. Z pohledu komerčního to byl naprostý propadák. Z pohledu mého to je senzační hra a jeden z nejoriginálnějších remaků Arkanoidu na PC... :o) Jeho komerční neúspěch dodnes nechápeme. Každopádně jsme nyní tento projekt lehce oprášili a možná za čas vydáme verzi 1.1, která bude přinášet drobná vylepšení.

Proč byl vývoj Jets'n'Guns přerušen a trval tak dlouho?
O přerušení prací na JnG bych nejraději pomlčel. Neboť se k tomu váže několik velmi nepříjemných věcí. K tomu jedině snad tolik, že jsme udělali velmi zásadní chybu a podepsali smlouvu s jednou nejmenovanou českou firmou a spolupráce s ní nebyla vůbec podle našich představ. Samozřejmě faktorů bylo více, ale tento byl asi ten hlavní.
Po ukončení prací na verzi 1.0 jsme udělali Trolla a teprve pak jsme začali pracovat na úplně nové verzi JnG II. Ta nemá s původní hrou vůbec nic společného. Je to zcela nová hra - nebyl použit jediný řádek původního kódu. A proč to trvalo tak dlouho? Jednak proto, že jsme na hře pracovali jen ve volných chvílých po večerech a víkendech a jednak proto, že jsme neměli potřebné zkušenosti. Začít pracovat na JnG nyní, tak to máme za poloviční dobu. Udělali jsme při vývoji mnoho chyb a kroků stranou a hodně práce se dělalo úplně zbytečně.

Nechali jste se při vývoji Jets'n'Guns inspirovat některými slavnými hrami tohoto žánru, nebo jste spíše šli vlastní cestou?
Undead při navrhování interface a systému obchodování hodně vycházel z Tyriana. Já se zase nechal inspirovat hrou Walker z Amigy při nápadu s malými vojáčky, které bude možné po stovkách masakrovat. Jinak jsme ale čerpali inspiraci z žánru jako takového. Nekopírovali jsme žádnou koknkrétní hru.

Dočkají se fanoušci Jets'n'Guns nějakého přídavku s novými misemi, zbraněmi či multiplayerem? Uvažujete o tvorbě druhého dílu?
Řeknu to asi takto, rozhodně uděláme větší datadisk nebo dokonce druhý díl za předpokladu úspěchu dílu prvního. Zatím je příliš brzy na to posuzovat, zda je hra úspěšná či nikoliv. Takže vše se ještě uvidí. Zatím máme hodně práce s propagací a prodejem, supportem hráčů a opravováním drobných nedostatků a vylepšení. První patch - verze 1.01 podporující game pad a redefinici kláves je důkazem, že nezahálíme.

Jaké jsou vaše další plány do budoucna? Pracujete už na nějakých projektech?
Jak už jsem říkal v předchozí odpovědi - zatím máme hodně práce s JnG, ale vše se pomalu uklidňuje, takže už samozřejmě začínáme uvažovat o novém projektu. Máme mnoho nápadů a dokonce i pár nabidek na hru na zakázku. Ale co z toho nakonec vybereme zatím nemohu říci. Pokud by měl někdo zaímavý nápad nebo nabídku, rádi si ji poslechneme.

Po audiovizuální stránce lze Jets’n’Guns trochu kritizovat. Výbuchy a efekty jsou opravdu parádní, Jets'n'Guns valná většina ze dvou set nepřátel vypadá taktéž skvěle (byť se jedná o 2D sprity a ne každému může tento styl grafiky vyhovovat), nicméně pozadí jsou obvykle málo detailní a hra by si rozhodně zasloužila lepší intro a outro animaci. Rozlišení 640x480 už dnes taktéž není obvyklé, nicméně vzhledem k retro stylu hry jej lze akceptovat. Na druhou stranu, hudba hry je výtečná. Tvrdé, metalové melodie výtečně podbarvují divokou akci a nelze proti nim nic namítat. Hra těšně po vydání trpěla jistými technickými problémy, ty ale byly v nyní prodávané verzi 1.01 vesměs odstraněny a pohodovému hraní tak nic nebrání.

Verdikt: Jets’n’Guns rozhodně nejsou hrou pro každého. Podstatně se liší od titulů, jež bývají na BonusWebu obvykle recenzovány: prodávají se pouze po internetu, jsou české, nezávislé, retro a v lecčems zastaralé. Kdo si je ale zkusí, většinou z překvapením zjistí, že tenhle styl dvourozměrné vesmírné akce má i po tolika letech stále své kouzlo a v nápaditém a rozsáhlém podání týmu Rake In Grass dovede strhnout a výtečně pobavit. Jets’n’Guns jsou úplně jiná třída než podzimní a zimní akční pecky, ale pro toho, kdo má pro podobné hry slabost, budou navýsost příjemným zpestřením herního jídelníčku.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 252 čtenářů

Témata: Retro, Raketa, Robot


Nejčtenější

Everybody’s Gone to the Rapture
Úspěch není vše. Autoři Dear Esther dočasně odcházejí ze scény

Nezávislé studio The Chinese Room, které stojí za populárními hrami jako Dear Esther nebo Everybody’s Gone to Rapture oznámilo, že propustilo většinu...  celý článek

Marvel vs. Capcom: Infinite
Nebaví vás učení komb? Marvel vs. Capcom Infinite je bojovka pro vás

Jestli rádi bezmyšlenkovitě bušíte do ovladače, je bojovka Marvel vs. Capcom: Infinite něco pro vás.   celý článek

Pokkén Tournament DX
Povedená bojovka Pokkén Tournament je v DX verzi ještě o fous lepší

Přímočará, snadno pochopitelná, ale rozhodne ne mělká bojovka Pokkén Tournament vyšla ve vylepšené verzi DX na konzoli Switch. Povedenou hru s Pokémony...  celý článek

Destiny 2
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

The Surge
RECENZE: Ve sci-fi The Surge budete umírat na každém kroku. Stojí to za to

S tím, jak se v posledních let řada vývojářů vydala cestou zjednodušování a větší přístupnosti pro širší publikum, nastoupil i opačný trend. Nejznámějším...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.