Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kult: Heretic Kingdoms - nové slovenské RPG

  12:00aktualizováno  21. října 4:37
Na tomto RPG pracovali lidé z košického vývojářského studia 3D People 5 let. Z herního hlediska je to vcelku dlouhé období. Bylo pouze promarněnou snahou, nebo našim východním bratrům přinese vytoužené ovoce? Čtěte v naší recenzi!
77

Kult: Heretic Kingdoms

Platforma: PC
Výrobce: 3D People

Herní karta

Téměř ve všech fantasy RPGčkách je cítit jistá příměs náboženské tématiky. Nejinak je tomu i u Kult: Heretic Kingdoms, což angličtinou postižení hráči jistě poznali. v Kacířských Královstvích se vcítíte do role ženy, Kult: Heretic Kingdoms která dostala od svého učednického mistra za úkol zničit Godslayer - meč, kterým byl podle legendy zabit poslední z Bohů, a pomocí kterého by se právě tento Bůh mohl vrátit. Když zjistíte, že vám někdo vyfoukl meč přímo před nosem, vydáváte se na velmi dlouhou a dobrodružnou cestu. A zde začíná Kult...
Protože to máme do Košic jako by hodil kamenem a zbytek dojel autem, již dříve jsme vám zprostředkovali rozhovor s tvůrci. Ti nám také před necelým rokem a půl dali k dispozici hratelnou betaverzi tohoto počinu, z které jsme vyvodili první dojmy. Všechny detaily hratelnostní stránky se vymýšleli, jak je patrné nejen z již avizovaného rozhovoru, za pochodu, a do poslední chvíle se nevědělo o několika důležitých aspektech hry. A jak to nakonec dopadlo? Vezměme to hezky popořadě...

První krůčky
Při extrémně dlouhé instalaci z jednoho CD probíhá rozbalování neuvěřitelného množství několika desítek tisíc souborů o celkové velikosti téměř dvou gigabajtů, které na CD dokázali vývojáři nacpat, vám doporučuji dát si nějaké to malé občerstvení - až s prázdným žaludkem po několika hodinách zjistíte, že se od hry nemůžete odtrhnout, dáte mi za pravdu. Ale to není nic překvapivého. Všechna lepší RPG jsou návyková a zkušení hráči tohoto žánru mají vždy někde poblíž malou svačinku. Ale to jsme trochu odbočili.
Ke Kultu vás upoutá vcelku originální způsob vývoje postavy. Podobně jako v Diablu, i zde máte čtyři základní vlastnosti postavy, od kterých se odvíjí její úspěšnost ve hře.

Strength, nebo-li síla - tvrdost a úroveň poškození, které budou rozdávat vaše fyzické útoky.
Ranged, nebo-li rozsah - vzdálenost, kam až vaše fyzické (ať už na blízko, nebo střelné) útoky mohou dosáhnout.
Magic - překvapivě kvalita a účinnost všech magických úkonů, které pro vás tato hra připravila.
Speed, česky rychlost - a konečně poslední vlastnost, ta určuje rychlost vašeho pohybu po Královstvích.

Rozvinutost těch aspektů se určuje pouze stupnice od F do A, podobně jako ve škole. Můžete mít třeba Sílu E-, nebo Magii C+, lepší nejspíš bude, když vám předvedu celou stupnici:
F; F+; E-; E; E+; D-; D; D+; C-; C; C+; B-; B; B+; A-; A; A+.
Každý posun ve kvalitě dovednosti, který si můžete samozřejmě vybírat, pro vás znamená odečtení 100 bodů, které jste získali při postupu na vyšší level.
Ale to není, co se týče postavy, Kult: Heretic Kingdoms vše. Máme tu ještě takzvané Attunements. Hráči série Fallout znají tyto speciální dovednosti postavy pod názvem Perks. Je to prakticky úplně to samé. Po dosažené určitého počtu zkušenostních bodů, které získáváte za zabíjení nepřátel, máte na výběr z několika nových perků, ale můžete si samozřejmě i vylepšit rozšiřitelný attunement, který už vlastníte. Perky zde tedy hrají větší roli, než v legendárním Falloutu. Je to jen dobře, že myšlenka zaniklých Black Isle Studios našla své uplatnění i v současných herních vodách.

Hratelnost
Jak jistě poznáte, tvůrci do Kultu zakomponovali poněkud netradiční ovládání, kde levým tlačítkem je zajištěna interaktivita s prostředím (sbíráte předměty, mluvíte s NPC a chodíte po krásně navrhnutých lokacích) a pravé tlačítko je vyhrazeno pro boj s nestvůrami. Opravdu nechápu, proč tomu tak je, protože při boji je levé tlačítko myši zkrátka nevyužito. Navíc, pokud máte nějakou zbraň na útok zblízka a nepřátelská potvora je několik kroků od vás, Kult: Heretic Kingdoms a vy na ni použijete pravé tlačítko, ženská hrdinka k monstru nepřijde, jak jsme zvyklí, ale začne zběsile mávat mečem, nebo jiným zneškodňovadlem ve vzduchu :-). Dá se očekávat, že tuto nepříjemnost opraví nějaký patch.
Ve hře máte na výběr podle tiskových materiálů z více jak sto druhů zbraní. Je samozřejmě nemožné, abyste během prvního dohrání narazili na všechny, ale není důvod tvůrcům nevěřit. Setkáte se s nejrůznějšími druhy mečů, sekyr, palcátů, luků, kuší, magických hůlek a spousty dalších. Tento fakt ale bohužel znepříjemňuje skutečnost, že všechny kusy od jednoho druhu zbraně mají naprosto stejné vlastnosti (u meče např. úroveň poškození, kterou způsobuje). Geniální myšlenka (dvě zbraně se stejným názvem mohou mít mírně rozkolísané vlastnosti), jaká byla k vidění například v Diablu II sem tedy zakomponována nebyla. Někomu to může vyhovovat, ale já byl zvyklý vždy porovnat kus, který jsem právě sebral s tím, co mám na sobě. Nevadí, někdo, kdo třeba nehrál Diablo, by si toho vůbec nevšiml. Ještě se pozastavím nad drobností, jakou je vypadávání a sbírání předmětů. Z každého zabitého soka vypadne právě to, co měl na sobě. Pokud jste tedy ověšeni tím nejlepším, co potvory v dané úrovni nabízejí, nezbývá vám nic jiného, než čekat, co vám cinkne od zadavatele právě splněného questu... Odměn za Kult: Heretic Kingdoms správně dokončený úkol je velice široké spektrum. Od těch nejlepších kousků výbavy, přes naučení nového kouzla nebo perku až po odhalení nového města k prozkoumání.

Dreamworld...
...je kapitola sama pro sebe. V paralelním světě, který je možné aktivovat ve všech lokacích po naučení toho správného kouzla (ke kterému dojde hned při prvním úkolu, protože už je jeho součástí :-)) se odehrává spousta questů. Je těžké popsat, co si pod tím Dreamworldem máte představit. Mezi prvními questy jste měli najít dozorce, který dohlížel na Godslayer, a pokud byl už mrtvý, měli jste ho hledat na jeho obvyklém místě, akorát že v Dreamworldu. Šel jsem tedy do kláštera, dozorce nikde. Tak jsem stiskl klávesu D a kromě zmodrání obrazu, nalezení několika útočných poloprůhledných monster jsem narazil i na mlčícího chlapíka, co měl nad sebou nápis Overseer :-). Jako hrubé naznačení, co to ten Dreamworld vlastně je, to snad stačilo.

Ozvučení
Vybraný soundtrack se ke Kultu docela hodí, ale absence dabingu ve hře (nepočítám úseky, kde britský herec Tom Baker vypráví pozadí příběhu) způsobuje jistou neslanost - nemastnost všech herních levelů. Povedená hudba by měla atmosféru pouze dokreslovat, ne tvořit její hlavní část. Chybí mi jakékoli okolní zvuky a absence jakéhokoli dabingu při rozhovorech to ještě umocňuje. Může to působit trochu infantilně.

Jak se vytváří úroveň do Kultu

Vše začíná vytvořením dvourozměrné skici, kterou má na svědomí 2D grafik. Následně sa vyrenderuje povrch a objekty do scény, která sa ručně retušuje do finální podoby. Poté je na čase nejdůležitější část tvorby - vytvoření samotného levelu v editoru. Vloží se a rozanimují objekty a povrch, přidají světla a "speciální" efekty. Nakonec se vloží NPC (non-playing character) a předměty, napíšou se obslužné skripty a může se začít hrát.
Necítím se při hraní jako v RPGčku, které se vcelku povedlo, ale připadá mi, že jsem na koncertě skupiny, co se zabývá středověkou keltskou hudbou. Vypravěčské části jsou nejspíše pokus o napodobení komixů z Maxe Payna 2, ale dopadly jako parodie na sobotní ranní kurzy angličtiny na ČT2 :-).

Grafika
Kapitola sama pro sebe. Ještě jsem v životě nenarazil na RPG, co by mělo takhle zvláštní zpracování grafiky. Jak se můžete dočíst v tabulce nalevo, prostředí je v mírně rozpohybovaném 2D, podobně jako v Diablu, nebo Sacred. Jako pěst na oko ale působí zasazení 3D vymodelovaných postav, na kterých jsou animace daleko rychlejší a méně roztomilé.

Závěrečný verdikt
Kult: Heretic Kingdoms od slovenských 3DPeople má spoustu kladů (např. vývoj postavy nebo spousta questů), ale i nějaké ty zápory (dabing, rozporuplná grafika). Přesto, že se nejedná o nástupce legendárního Diabla II nebo Baldur's Gate, naše kladné hodnocení si zaslouží.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

77 %

Čtenáři

81 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 128 čtenářů

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

RECENZE: Adventura Forgotton Anne pod krásnou grafikou skrývá jen nudu

Forgotton Anne

Máte rádi filmy studia Ghibli? Tak se na nějaký běžte znovu podívat a nenechte se zlákat hrou Forgotton Anne, která...

Z velkých království trosky. Recenze Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War se tentokrát podívá na Britské souostroví roku 878 našeho letopočtu na konflikt mezi Vikingy a ostrovany....

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...



Najdete na iDNES.cz