Marek Španěl: FlashPoint bude špičkový

  7:00aktualizováno  9:38
Již zhruba čtyři roky pracuje Marek Španěl a jeho tým na válečné strategii Operation FlashPoint, hře, na kterou čekají stovky tisíc hráčů na celém světě. Nejen Operation FlashPointem je živa Markova minulost, s vývojem her totiž začal již ve dvanácti letech. Co všechno vývoj her obnáší, jaký bude FlashPoint a kam se bude ubírat herní scéna? I na to Marek Španěl odpovídal.

Již zhruba čtyři roky pracuje Marek Španěl a jeho tým na válečné strategii Operation FlashPoint (dříve FlashPoint: 1985 Status Quo). Ta byla původně vyvíjena pod křídly dominantní české distribuční společnosti Bohemia Interactive s.r.o., od roku 1999 se však tým transformoval na Bohemia Interactive Studio s.r.o., což je téměř totéž v bledě růžovém s tím rozdílem, že v tomto případě firmu z 90% vlastní ing. Slavomír Pavlíček a ze zbylých 10% právě Marek Španěl (Bohemia Interactive s.r.o. vlastní podle obchodního rejstříku z 95% ing. Slavomír Pavlíček a z 5% Ota Vrťátko).

Vývoji her Marek Španěl, který oslaví příští měsíc osmadvacáté narozeniny, zasvětil valnou část svého života, neboť s ním začal přesně ve 12ti letech spolu se svým bratrem Ondřejem, který mimo jiné také pracuje na Operation Flashpoint jako hlavní programátor. Oba bratři nejprve pracovali na hrách pro Atari (Invaze z Aldebaranu, Gravon), na PC přesedlali na přelomu let 1996 a 1997. V roce 1997 pak začaly práce na FlashPointu, který je dnes ve světě jednou z nejočekávanějších válečných strategií.

Na BonusWebu se první preview na FlashPoint objevilo v prvním čtvrtletí roku 1999 a hra měla vyjít pod Interactive Magic v polovině téhož roku. Publisher však krátce poté skončil a FlashPoint skončil pod křídly UbiSoftu. Tomu se však nápady ve hře použité nezamlouvaly (holt UbiSofťáci jsou přeci jenom trošičku více vyjetí než ostatní publisheři, viz Stupid Invaders :o)), příliš mluvili do jejího vývoje a tak se tehdy ještě Bohemia Interactive rozhodla publishera vyměnit. A tak začalo nové hledání silného partnera pro celosvětovou distribuci a tým mezi tím usilovně pracoval na vylepšení grafiky, enginu, herního modelu, realističnosti, hratelnosti a prostě všeho, co uvidí na svých obrazovkách stovky tisíc hráčů z celého světa. Dnes už je vše téměř hotovo, vypadá to opravdu špičkově a toho si je vědom i nový publisher společnost Codemasters, která napíná hráče oddalováním data vydání seč může (i my v redakci už jsme napjatí k prasknutí :o) - viz. nejnovější screenshoty). Už aby bylo jaro, kdy se snad hry konečně dočkáme.

Kompletní záznam rozhovoru čtenářů BonusWebu s Markem Španělem

Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 21:28:12
Otázka: Co Vas primelo k finalnimu rozhodnuti venovat se v zivote pocitacovym hram ?
Odpověď: Je to zvláštní, ale já jsem nikdy nic nedělal tak rád jako hry. Od chvíle, kdy jsme měli doma první počítač - opravdu už je to 16 let? - jsem tomu propadl. Stejně tak jsem si zahrál pár skvělých her, které pro mě znamenaly stejně jako kvalitní filmy či knížky, tak jsem vždy toužil pomoci něco podobného vytvořit.


Autor dotazu: Tomáš Slabý, odpovězeno: 21:24:37
Otázka: Jak si myslíte, že se budou do budoucna vyvíjet hry? Který žánr zaznamená nejvýraznější vylepšení?
Odpověď: Podle mě o vyhraněných žánrech už dávno nemá cenu mluvit, a každý si pod tím stejně představí něco jiného. Stále věřím, že hry se ještě hodně zlepší a nepůjdou jen směrem technických vylepšení - kterých bude hodně, podívejte se, jak se hry změnily za possledních 10 let, ale budou vyprávět i silné příběhy a budou mít co nabídnout i z hlediska řekněme uměleckého. Ačkoli se to často nezdá, stále považuji hry za plnohodnotné umění, které by se mělo v různých aspektech snažit konkurovat filmům či knížkám a hra prostě může lidi oslovit mnohem víc.


Autor dotazu: Jan Žárský, odpovězeno: 21:20:28
Otázka: Diky za zopakovani. Nestihl jsem se podivat na předešlé otázky. Myslel jsem, jestli si vezmete třeba někoho na výpomoc nebo něco toho stylu. Myslím, že hodně lidí (jsem živý příklad) by to rádo dělalo zadarmo, hlavně pro zábavu a dobrý pocit. (taky by se bylo čím chlubit). Opět děkuji předem za odpověď
Odpověď: Vím, že potenciál tu je velký. Zatím ale kromě pár externích testerů - vesměs přátel - mají testování v rukou codemasters.


Autor dotazu: Mard osha, odpovězeno: 21:19:41
Otázka: To je fajn, že tam bude i rock.Nechystate něco jako soundtrack, na druhé CD???Kolik hra bude mít CDček???
Odpověď: CDčko jedno. Hudbu spíš dáme jako MP3 ke stažení, CDčko si tak může vypálit každý.


Autor dotazu: Jan Tleskač, odpovězeno: 21:18:28
Otázka: Kdo bude vyrábět balení FP, jaká bude jeho podoba (klasická nebo DVD) a jak rozsáhlý bude manuál.
Odpověď: U nás přímo my tady. Asi to už do toho DVD dáme. Co se týče manuálu, tak o žádný extrémní rozsah usilovat nebudeme, ale kdo ví. Zahraniční verze pak budou určitě vypadat úplně jinak z hlediska balení a mají to plně v režii Codemasters.


Autor dotazu: Dan Otta, odpovězeno: 21:16:45
Otázka: Ano, třeba Loom je bezva nebo si vzpomínám na Civilization, to je hra! Jaká hra je vaše vůbec nejoblíbenější (mimo Flashpoint:-))
Odpověď: Nejoblíbenější? Celkově v týmu si asi hodně dobře stojí Zelda 64. Another World je opravdová klasika. Ale pro mě osobně asi nejlepší hrou zůstává LBA 1 / LBA 2.


Autor dotazu: Mard osha, odpovězeno: 21:15:04
Otázka: Čau, moh' bys mi říct, jestli máš čas poslouchat nějakou muziku a jakou teda posloucháš???Co říkáš na hru Hitman:Codename47?
Odpověď: Ted mi tu hraje neco z Magnolie od Aimee Man -moc hezke. Pak budou Smashing Pumpkins, a jeste taky Mnaga a Ydorp, Nohavica a Kryl a Pink Floyd. Hudbu posloucham hodne (a ve Flashpointu bude taky dobra hudba - vcetne zive rockove). Hitmana jsem zatim nehral.


Autor dotazu: Jakub Seidler, odpovězeno: 21:11:53
Otázka: Jeste jeden dotaz na jake www strance jste.Diky za vsechny odpovedi a hodne stesti v dalsi produkci tak kvalitnich her jako doposut. P.S.Mrazik je velmi dobra hra P.S.2-Budete hru chranit proti piratum? Diky za vse.
Odpověď: Jsme na www.bistudio.com anebo snad i www.bistudio.cz. Flashpoint pak na www.flashpoint1985.com


Autor dotazu: Jan Tleskač, odpovězeno: 21:11:11
Otázka: Bude ve FlashPointu možnost volby úrovně obtížnosti? Například složitější simulační režim a jednodušší arkádový...
Odpověď: Teď je tam CADET a VETERAN, ještě chceme udělat možnost upravit si obtížnost dle rozhodnutí hráče, takový speciální nastavitelný režim. I Cadet mód je ale v mnoha věcech hodně simulační, stále je to ta samá hra a my tu stejně většinou dáváme přednost co nejrealističtějšímu režimu.


Autor dotazu: Pavel Cyprich, odpovězeno: 21:09:27
Otázka: Máte čas vůbec hrát hry? A jestli ano tak jaké.
Odpověď: Toho času je málo. Poslední dobou tak spíš FIFu s kamarádem, u toho se bavím. Doma občas něco na Nintendu. Stále se chystám hrát Deus Ex a v poslední době Giants, ale nevím, jestli se k tomu dostanu.


Autor dotazu: Dan Otta, odpovězeno: 21:08:07
Otázka: Jak by vypadala ideální hra podle vašich představ?
Odpověď: Flashpoint má mnoho prvků takové hry - rozlehlé prostředí, důkladná fyzika, snaha o simulování i zdánlivě nepodstatných věcí. Ale k mému ideálu hry stále pár věcí chybí - nazvěme to RPG či adventure prvky, více emocí, možnost nejen střílet ale i mluvit s postavami. Vzpomínám na Another World, či Loom - vzpomínám na LBA a LBA2, kdy jsem snad málem dojetím brečel.


Autor dotazu: Honza Novák, odpovězeno: 21:05:02
Otázka: Chtěl sem se ještě zeptat jak to bude s obtížností. U hry Project IGI je obtížnost tak vysoká že se to skoro nedá hrát. A nemožnost sejvovat to celé ještě ztěžovalo. S tou realitou to trochu přehnali, když vás někdo na 400m odpráskne jednou ranou, tak to moc velká sranda neni.
Odpověď: V IGI se hraje na mnohem menší vzdálenosti - nad 100 m dokonce už mizí nepřátelé. Obtížnost je vysoká, ale to podlě mě není kvůli přílišné realitě, ale spíš celkové nedotaženosti. I tak mi ale ve hře chybělo hlavně lepší AI a trochu upřednostnění chytrosti.


Autor dotazu: Jakub Seidler, odpovězeno: 21:02:47
Otázka: Jen doufam ze se hra nezvrhne neco v ala Project IGI.Protoze takove di a vystrilej je velmi nudne.A jeste ´jeden dotaz muzeme hru v prubehu misi sejfovat?Dik za odpoved.
Odpověď: Project IGI je z grafickeho a zvukoveho hlediska podle meho nazoru perfektni - je to styl, ktery se mi hodne libi. Bohuzel tam postradam snad jakekoli AI nepratel, takze me to hodne brzy omrzelo. Co se tyce savu ve FP: je tam autosave v delsich misich tam, kde to je logicke + 1 SAVE behem mise. Pokladame to za optimalni pro hru, ale je to na delsi diskusi.


Autor dotazu: Miroslav Klimes, odpovězeno: 21:00:19
Otázka: Plánujete vývoj i pro jiné platformy (PSX2, X-BOX...) ?
Odpověď: Orientujeme se na PC. Z tohoto hlediska zkoumame i XBox, ale jen proto, ze to je v podstate zase PC.


Autor dotazu: Jakub Seidler, odpovězeno: 20:59:29
Otázka: V jake zemi se hra bude odehravat?A dalsi dotaz budou zde i ceske zbrane nebo auta?Diky.
Odpověď: Ta země vůbec neexistuje, je to taková naše fikce která slouží pro potřeby hry. Ale českých reálií tam je opravdu hodně. Z vozidel si vybavuji 105ku, Zetor a taky pak samopal vz. 58 (jediny, ktery osobne znam diky vymozenosti vojenske zakladni sluzby).


Autor dotazu: Frankie Janouch, odpovězeno: 20:57:51
Otázka: Co říkáte na připravovanou hru Team Factor "konkurenčního" pražského týmu 7FX? Myslíte si, že kluci dělají dobře, že prezentují hru již od jejího prakticky neprezentovatelného stádia (modely, screenshoty z první verze enginu) nebo by měli počkat, až bude mít projekt konkrétnější podobu, případně distributora?
Odpověď: Shodou okolností v 7FX pracuje jeden z grafiků, který kdysi pracoval na Flashpointu. I proto jim přeji hodně úspěchů. Je fakt, že mě trochu překvapilo, že se pustili do podobného žánru - začíná to vypadat, že češi jsou největší militaristi na světě. Postup, který zvolili, je samozřejmě jejich věc. Sám ho ale pokládám spíše za riskantní.


Autor dotazu: Jan Tleskač, odpovězeno: 20:55:06
Otázka: Je pravda, že jste k členům svého týmu brutální? Slyšel jsem, že zvláště grafici jsou častým terčem vašich fyzických útoků a že právě tato vaše latentní brutalita nalezla svůj odraz ve hře Flash Point...
Odpověď: To je lež! Rozhodně to popírám! Kdo šíří tyto pomluvy? Poměry v týmu jsou skvělé a všichni se tu máme rádi!


Autor dotazu: Honza Novák, odpovězeno: 20:53:38
Otázka: Dobrý večer. Rád bych se zeptal kolik stál vývoj Flashpointu a kolik peněz bude stát reklama. Hodně úspěchu přeje Honza.
Odpověď: Žádná čísla ze mě nedostanete, tyto věci pokládám čistě za naši interní záležitost. Ale suma, kterou jsme do vývoje hry vložili je na české poměry téměř astronomická a řekněme že odpovídá poměrům v západních vývojových společnost. To samé platí pro reklamu, kterou však zajišťuje kompletně náš vydavatel - Codemasters. I tam se jedná o poměrně značné sumy a rozpočet na reklamu byl nyní dokonce i zvýšen oproti původním předpokladům, vzhledem k roustoucímu zájmu o hru.


Autor dotazu: Tomáš Krajča, odpovězeno: 20:50:18
Otázka: Adventure je můj oblíbený žánr a za Mrazíka vás musím pochválit. Chtěl bych se ale zeptat, jestli plánujete nějakou další adventuru, třeba zase podle nějaké pohádky (Tři oříšky pro Popelku?)?
Odpověď: Pro Mrazíka mám slabost, ale upřímně řečeno to bude z naší strany asi poslední 2D hra v tomto stylu. Jsem rád, že někoho potěšila a v jistém smyslu určitě na Mrazíka navážeme - a třeba to nebude ani tak dlouho trvat (určitě ne 4 roky ;)


Autor dotazu: Tom Grygier, odpovězeno: 20:48:02
Otázka: Do jakeho prostredi a jakeho casoveho useku bude hra zasazena ?
Odpověď: O stylu prostředí asi nejvíc napoví obrázky, které tady na bonuswebu určitě někde objevíte. Samotná kampaň je zasazená do roku 1985 a tomu i odpovídá vybavení ve hře dostupné.


Autor dotazu: Jakub Seidler, odpovězeno: 20:46:41
Otázka: Bude se moct hrat i po internetu?
Odpověď: Určitě. Ale právě tato oblast - tj. hra po Internetu - nabízí Flashpointu velké pole pro další rozvoj, které nejpíš ještě budeme objevovat a dobývat.


Autor dotazu: Jakub Seidler, odpovězeno: 20:45:51
Otázka: Nazdar chtel bych se zeptat jesli bude taky tak zabavny v Multiplayeru jako H&D.Diky ya odpoved.
Odpověď: HAD jsem v mp nikdy nehrál. Ale vzhledem k tomu, že byl pouze kooperativní tak si myslím, že multiplayer ve Flashpointu nabízí mnohem víc. Zábavu ale každý bude muset posoudit sám - mě dodnes baví a to hodně, což je s podivem, uvážíte-li jak dlouho ho mám před očima.


Autor dotazu: Daniel Černý, odpovězeno: 20:43:15
Otázka: Ještě jednu otázku-bude hra stát opravdu těch 999 a bude v češtině???
Odpověď: Myslím, že zrovna tyto dvě věci mohu trochu osobně ovlivnit a odpověď na obě otázky je Ano.


Autor dotazu: Daniel Černý, odpovězeno: 20:41:39
Otázka: Zdravím, co považujete za nejlepší akční hru součastnosti???Je nějaká hra vyloženým konkurentem Flash pointu???
Odpověď: Teď budu úplně za blázna, jenže já mám stále nejradší Duke Nukem 3D, ale to už dávno není současná hra. Quake ani Unreal jsem nikdy příliš nehrál ani sám ani po síti. Hodně se mi líbí Golden Eye na N64 - jako single player je dodnes úžasný. Vyložený konkurent zatím není (sám se tomu dívím a hledám, kdy se objeví něco podobného - tedy pěšáci, vozidla a velení v jediné hře).


Autor dotazu: Tom Grygier, odpovězeno: 20:38:18
Otázka: Chtel bych se zeptat jaka bude mira interakce s prostedim ve flashpointu a jake bude mnozstvi pouzivanych zbrani, predmetu, vozidel. Nakonec jeste jedna otazka, ke ktere hre byste flashpoint prirovnal tedy jaka je oblast konkurence ?
Odpověď: Za přímou konkurenci považuji Delta Force, Rainbow Six / Rogue Spear. Ale vzhledem k rozashu hry jsem přesvědčný, že máme co nabídnout i příznivcům simulátorů anebo strategií. Interakce s prostředím je na delší rozbor - ale v záasadě se omezuje na věci, které jsou nezbytné v boji a stále je co zlepšovat, protože realita je neuvěřitelně bohatá. Celkem je ve hře přes třicet rozličných vozidel (většina je popsána na našem webu) a zhruba stejný počet pěchotních zbraní.


Autor dotazu: Magus ...., odpovězeno: 20:34:15
Otázka: Hmm, po pravdě na Flashpoint se velmi těším. Obzvlášť, když jsi uvedl, že bude česky. To je myslím velmi výtečný nápad. Dále by mě zajímal multiplayer. Bude ? Jaké módy v něm budou ? Jak se bude hrát ?
Odpověď: Díky. Multiplayer JE a bude. Snažíme se o maximální otevřenost tak, aby si lidé mohli vytvořit vlastní mise a kombinace. Ale samozřejmě přímo ve hře budou připravené mise - určitě Capture The Flag, Death Match ale osobně mám nejradějí realističtější styl, kde mohu velet jednotkám a utkat se v hodinové taktické bitvě třeba jen s jedním soupeřem.


Autor dotazu: Jan Žárský, odpovězeno: 20:31:39
Otázka: Ahoj chtěl bych se zeptat jaké to bude mít asi tak nároky na hardware? No, a taky by mě zajímalo, jak to bude s betatestingem. Diky za odpověd.
Odpověď: Už jsem psal, ale zopakuji: za minimum považuji Celeron 400 / 64 MB RAM / Voodoo 2. Rozumne je tak PIII600 / 128 MB RAM / 32 MB karta. A idealni pocitac zatím asi neexistuje - hra dokáže růst dál, než jsme zatím mohli vyzkoušek (Gigahertz + GeForce + 256 MB RAM má pro hru stále smysl). Co přesně vás zajímá v oblasti betatestingu?


Autor dotazu: Ondřej Veřtát, odpovězeno: 20:25:34
Otázka: A jeste jedna jednoducha otazecka, predpokladate vetsi uspech Flash Pointu nez HAD ? (trocha nadsazky a spekulaci neuskodi :))
Odpověď: Úspěch HAD byl velkolepý a upřímně si myslím, že je snem herního vývojáře ho napodobit. A jak se měří úspěch? Počet prodaných kusů je jistě určitým měřítkem, ale jde i o mnoho dalších věcí.


Autor dotazu: Magus ...., odpovězeno: 20:23:37
Otázka: Docela by mě zajímalo, kolik nocí jsi strávil u černého kafe ve firmě nad Flashpointem :-). Jak vysokou AI budou mít proti a spolubojovníci v porovnání se současnými špičkami (Unreal Tournament aj.) ?
Odpověď: Reálně není možné vydržet dlouhodobě větší zatížení než řekněme 12 hodin denně práce (přesněji já ani nikdo z kolegů to tu nevydržíme). Ale je pravda, že vývoj hry je časově náročný, ale na druhou stranu je to podle mě ta nejlepší a nejzajímavější práce, kterou znám. Co se týče AI, tak je opravdu těžké porovnávat s konurencí typu Unreal Tournament. V pododbném žánru - Dwelta Force, Rogue Spear, HAD - si však myslím, že jsme o hodně vpřed. Co se týče UT ci QIIIA - Flashpoint je něco naprosto odlišného, protože hra čerpá hodně věcí z reality. Samotný boj pak probíhá úplně jinak - nepřítele lze zastřelit i z několika set metrů, jediná chyba může být osudná.


Autor dotazu: Jiří Bartoň, odpovězeno: 20:19:29
Otázka: Uz jsi dohral Zeldu?
Odpověď: Ahoj. Přiznávám se, že na Zeldu prostě nějak zatím není čas - ale hra je to fantastická a na Nintendu 64 je vůbec spousta skvělých her, u kterých se mohou tvůrci her hodně naučit. Ale Ondra, hlavní programátor, ji dohrál, takže jsem aspoň viděl konec. Lepší než nic ;)


Autor dotazu: Ondřej Veřtát, odpovězeno: 20:16:51
Otázka: Takže těch předností je opravdu mnoho, ale nebude toho na hrace trochu moc? Preci jenom velet 11ti vojakum a jeste se pohybovat po dost rozlehle krajine, ovladat auta....bude mit tohle vsechno hrac nejak usnadneno?
Odpověď: Především není nikde řečeno, že v každé misí má hráč nutně všechny možnosti. Naopak samotná kampaň je spíše navržena tak, že hráči postupně přidává různé věci a pouští ho do nových vozidel. Při ovládání jsme byli vedeni maximální snahou o jednoduchost a inspirovali jsme se i u mnoha různých her (včetně např. Battlezone a real time strategií pro velitelskou část hry). A hodně důležité je si uvědomit i to, že ve hře hráč není sám a na jeho straně či v jeho družstvu nestojí tupci ale počítačem řízení inteligenti či mu takový AI voják přímo velí)


Autor dotazu: Magus ...., odpovězeno: 20:13:38
Otázka: Ahoj, chtěl bych se zeptet jaké předpokládáš úspěchy s Flashpointem v zahraničí ? Bude hra vydána u nás souběžně se zahraničím nebo u nás bude později ?
Odpověď: Zájem o Flashpoint je v zahraničí v posledních týdnech opravdu velký. Hodně o hře píší na internetu i v časopisech. Je to velká zodpovědnost, protože lidé v zahraničí od nás žačínájí hodně očekávat. Marketing a propagace hry je hodně důležitá, protože nestačí jen vytvořit skvělou hru. Zatím to vypadá, že bychom mohli být hodně úspěšní. Česká verze vyjde souběžně s anglickou či snad jen s minimálním zpožděním.


Autor dotazu: Ondřej Veřtát, odpovězeno: 20:10:28
Otázka: Dobrý večer, pokud vím tak Flash Point by měl být něco jako Hidden & Dangerous, ale asi lepsi. Pokud mam pravdu ze je to stejny typ hry, tak by me zajimalo v cem by mel byt Flash Point nejvice lepsi. Thanx
Odpověď: Flashpoint je určitě v něčem podobný Hidden And Dangerous, ale přesto je to podstatně jiná hra. Hlavní přednosti Flashpointu oproti HAD a ostatně i jiným podobným hrám podle mě jsou: 1. Multiplayer 2. Rozloha krajin 3. Umělá ineligence 4. Plně fuknční vozidla 5. Důkladná fyzikální simulace 6. Možnosti velení skupinám (až 11 dalších podřízených vojáků).


Autor dotazu: Dan Pavlíček, odpovězeno: 20:07:36
Otázka: Dobrý večer. Zajímalo by mě, zda jste ochotni najmout na práci na hře externisty. Myslím tím obecně např. studenty, kteří by pro Vás dělali modely apod. Pokud ne, uvažujete o této formě spolupráce při budoucích projektech nebo zaměstnáváte jen striktně na plný úvazek?
Odpověď: Dobrý večer! Zatím pro externisty možnosti nenabízíme. Musím se přiznat že o tom, jak v budoucnu externisty zapojit do tvorby her. Už nyní u nás pracuje pár studentů, ale tam je to stále spíše formou brigády a prakticky podobně, jako na plný úvazek.


Autor dotazu: Petr Procházka, odpovězeno: 19:59:56
Otázka: 1.proč nemají Vaše WWW stránky českou mutaci ? 2.bude opravdu hra PLNĚ lokalizovaná do češtiny nebo jste si to rozmysleli z finančních či časových důvodů ? 3.bude se moci používat ovládání způsobem těmito způsoby bez přepínaní nastavení hry a.jdu pěšky -ovládám pomocí klávesnice + myš alias Quake b. jedu něčím (tank, UAZ) + volant ( analogový na GAMEPORTu) Děkuji za odpověď a moc se těším na vydání Prochy
Odpověď: 1: Jo, tak to že nemáme českou verzi stránek je nedostatek. Omluvit to můžu jen tím, že času je málo, ale i tak slibuji, že českou verzi připravíme (asi ne dříve než v březnu). 2: Hru určitě plně přeložíme do čestiny. Finančně je to třeba nesmysl, ale přinejmenším to bude dobrý prototyp na nacvičení lokalizace do další jazyků, která nás stejně nemine. 3. Zatím volant nepodporujeme, ale chystáme se na to. Teď to funguje tak, že joystick, myš i klávesnice jsou aktivní po celou dobu, takže je možné je libovolně střídat.


Autor dotazu: Frankie Janouch, odpovězeno: 19:55:01
Otázka: Spolupracujete opět na počeštění NHL 2002? Bude úvodní komentáře namlouvat opět Petr Vichnar, nebo uvažujete o někom jiném, např. o Robertu Zárubovi?
Odpověď: Na lokalizaci NHL2002 (ostatně ani 2001) už se nijak nepodílím. Zkrátka už na to není čas a ačkoli se to možná nezdá, tak jsme už opravdu úplně jiná firma než zatím téměř stejnojmenný distributor her, takže o těchto věcech nevím téměř nic.


Autor dotazu: jirka modry, odpovězeno: 19:51:18
Otázka: Videl sem uz hodne screenshotu, dokonce i dva trailery ale vubec si nedovedu predstavit jak se to bude hrat...k cemu by se dala ta hra prirovnat?..je to neco jako Couter Strike mixovany s Quake a H@D?
Odpověď: Opravdu je těžké na pár řádcích přirovnat Flashpoint. Counter Strike, Delta Force, Hidden And Dangerous, Rogue Spear určitě jsou Flashpointu nejpodobnější. Ale pokud vezmu možnosti z hlediska vozidel a velení skupině, tak jsem upřímně přesvědčený že žádná podobná hra tu ještě nebyla. Jistou odlišností Flashpointu je i důraz na venkovní prostředí - většina ostatních her je v podstatě stále v mnoha věcech podobná Doomu a spol.


Autor dotazu: Frankie Janouch, odpovězeno: 19:46:29
Otázka: Jak se prodává Pohádka o Mrazíkovi (počet prodaných kusů...) a jak jste s tímto prodejem spokojen?
Odpověď: Pohádka o Mrazíkovi se prodává zatím dobře a tak myslím, že jsme spokojeni. Hlavně doufám, že hra udělala lidem radost. Zatím sice asi nejsme nejprodávanější českou hrou, ale doufám, že brzy budeme!


Autor dotazu: Michal Breškovec, odpovězeno: 19:44:06
Otázka: Vypadá to dost dobře, na jakých mašinách děláte kód a grafiku? Používáte při tvorbě animací postav motion capture. Hodně štěstí, už se těším na vydání.
Odpověď: Díky za uznání. Jak už jsem tu psal, počítače používáme celkem obyčejné (alespoň si myslím). Já mám PIII 500 / 256 MB RAM / GeForce a to je tady takový lepší průměr. Motion capture používáme, co se jen dá - různých animací postav je ve Flashpointu teď už skoro 400.


Autor dotazu: jd_ ..., odpovězeno: 19:40:19
Otázka: Zdravím, pár otázek: 1) plánujete hratelné demo Flashpointu jeste pred plnou verzi hry v dubnu?
2) proc herni engine neumoznuje obsahnout nejake vodni plochy (jezera, reky atd.)?
3) jak bude vypadat multiplayer? muzeme ocekavat neco podobneho jako treba v Terminator: Future Shock, kdy proti sobe soucasne bojovali hraci ve vozidlech a letadlech?
4) az FlashPoint dokoncite, cemu se budete venovat dal - rozsireni hry (napr. mise za Sovety), vylepseni moznosti multiplayeru nebo jinemu projektu, na kterem zacalo BI Studio nedavno pracovat? Diky
Odpověď: 1) Určitě to demo bude ještě před vydáním 2) řeky a jezera ve FP nejsou a prostě nemáme čas je tam udělat. A také si přece musíme nechat něco na příště ;-) 3) Libovolné kombinace v multiplayeru jsou povoleny a vítany, těch možností je opravdu hodne 4) Je predčasné mluvit o tom, co bude po Flashpointu, hlavní je ho dodělat. Ale Flashpoint asi bude mít určitým způsobem nějaké pokračování a je pravda i to, že již nyní pracujeme na jiném projektu (Mrazík + Flashpoint = ???? ). Ale ten je zatím utajený.


Autor dotazu: Frankie Janouch, odpovězeno: 19:36:00
Otázka: 1. Jaké je zatím poslední datum vydání Flashpointu (a vyjde tentokrát hra na 100 procent)? 2. Bude vydáno také demo (a kdy)? 3. Vyjde hra u nás v češtině (a jaká se u ní předpokládá cena)? 4. Proč je vaším distributorem zrovna Codemasters? 5. Jaká bude minimální a doporučená hardwarová konfigurace?
Odpověď: 1. Vydání = Květen 2001. Na 100 procent to nikdy není, ale jak my, tak vydavatel, děláme maximum a je reálné to zvládnout. 2. Demo - určitě. A asi nejen jedno. Zaručeně před vydáním hry. 3. V češtině ano. Předpokladaná cena české verze 990 Kč 4. Codemasters jsou pro nás ideální, mají sídlo na statku, je to rodinná firma a je to z hlediska ziskovosti třetí nejrychleji rostoucí firma ve velké Británii vůbec. 5. To uz tu padlo...


Autor dotazu: Daniel Macek, odpovězeno: 19:32:22
Otázka: V jakém programovacím jazyku, 3D grafickém softwaru hru vytváříte. Jak bude hra náročná na hardware. Kolik bude ve hře levelů ? Kolik lidí na hře spolupracuje?
Odpověď: Programátoři pracují ve Visual Studiu 6.0 a kromě trošky asembleru je vše objektové C++. Na modelování používáme hlavně vlastní modelovací programy (hlavní se jmenuje Objektiv - resp. nyní už O2) a pak 3DS Max a pár vysoce specializovaných programů pro zpracovní pohybu. Co se týče hardwaru, pracujeme na různých PC počínaje Celeron 400 / 128 MB / Voodoo2 až po Pentium 1 GHz / 256 MB RAM / GeForce 2. Škála hardwaru tu je opravdu široká. Hardwarová náročnost je podobná - jako minimum bude 400 MHz procesor / 64 MB RAM / Voodoo2, ale lepší počítač vždy pomůže. Hra není striktně na levely - jsou tam tři obrovské ostrovy a spousta misí (celkem tak 60 - ale lidé si mohou tvořit mise vlastní anebo stáhnout z internetu).


Autor dotazu: Viktor Prehnal, odpovězeno: 19:27:46
Otázka: Vubec nechapu, jak jste vydrzel delat na jedne hre 4 roky. Byli v teto dobe nejake pauzy ve vyvoji nebo mate nejaky recept na vydrz ? ( pokud ano, budeme radi, kdyz se s nami o nej podelite :o))
Odpověď: Čtyři roky, to je pravda dost dlouhá doba. Vydržet to je opravdu těžké a kromě nočních můr to s sebou přináší i jiné další problémy. Ale od jisté chvíle už se člověk stejně dostane do takového stavu, že už načaté dílo prostě dodělat musí. No a v tomhle stavu jsme s Flashpointem už přes dva roky. Vlastně dneska už pomalu tři.


Autor dotazu: Ótéčko z Nuslí, odpovězeno: 19:25:09
Otázka: Ahoj, zdravím velice, tak kdy už to bude hotové? :o)
Odpověď: Dobrý večer! Proč se pořád každý ptá, kdy už "to" bude hotové? Až to bude, tak to bude. Ohlásili jsme už tolik různých dat, že mám strach ohlásit další. Ale jestli všechno dobře dopadne, tak v květnu bude Operation Flashpoint v prodeji minimálně v anglické a české verzi.

Autor:

Nejčtenější

Závislost na videohrách? Jen chyba rodičů, říká populární streamer Ninja

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Tyler Blevins, jeden z nejslavnějších hráčů na světě, vystupující pod přezdívkou Ninja, se svým vyjádřením na Twitteru...

Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

Fallout 76

Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala...

EA odstraňují ze svých her sportovce obviněné z násilí proti ženám

FIFA 19

Hvězda amerického fotbalu Kareem Hunt byl propuštěn z týmu Kansas City Chiefs kvůli fyzickému napadení mladé dívky....

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

Vítězem herních Oscarů se stala severská akce God of War

Prezentace God of War

V Los Angeles se konalo tradiční vyhlašování nejlepší hry roku v rámci prestižního ceremoniálu Game Awards. Předávání...

Další z rubriky

KOMENTÁŘ: Přestal Blizzard rozumět fanouškům?

Diablo Immortal - gameplay trailer

Letošní ročník Blizzconu si firma Blizzard za rámeček rozhodně nedá. Oznámení Diabla pro mobilní telefony a tablety...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Velryby už zase ničí svět. Česká blufovací hra uspěla na Kickstarteru

Whales Destroying the World

Whales Destroying the World je připravovaná karetní hra od českých autorů, v níž coby velrybí generálové vedeme útok na...

Najdete na iDNES.cz