Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mass Effect 2: sci-fi, co stojí za hřích

aktualizováno 
Pokračování naváže na skvělý příběh a vylepší řadu herních prvků.

Mass Effect 2

Mass Effect 2První díl Mass Effectu platí za typického zástupce zmodernizovaného RPG žánru, kterým BioWare hry na hrdiny opět přiblížil širokým masám hráčů.

Prozíravost tvůrců dokládá i skutečnost, že Mass Effect bylo od počátku koncipováno jako trilogie. Jejího prostředního dílu se dočkáme už za pár měsíců, takže mu pojďme nahlédnout pod pokličku.

Dva roky poté, co kapitán Shephard odrazil hrozbu Reaperů je lidstvo, a vůbec celé univerzum, opět ohrožováno tajemnou mocí. Aby Shephrad dostál své roli zachránce, musí si začít se syndikátem Cerberus. A tvůrci připouštějí, že v závislosti na krocích hráče bude moct hlavní hrdina na konci hry zemřít.

Bioware však nechce hráče frustrovat. Zavčas se dozví, zda mají na to, aby poslední misi vůbec přežili. To bude do jisté míry Mass Effect 2záležet také na kvalitě a míře vybavení, loajalitě parťáků a samozřejmě na rozhodnutích, která hráč v průběhu hry učinil.

Za takřka přelomové se dá označit propojení prvního a druhého dílu. Importování savů bylo v módě sice už před lety, teď se ale vrací v nové formě. A rozhodně v něm nepůjde především o statistiky a schopnosti, ale hlavně o příběhovou provázanost.

Pokud se rozhodnete pro import uložené pozice z konce prvního dílu, nevyhnete se dopadům rozhodnutí, jež jste v něm učinili. Na konci jedničky bylo například možné ovlivnit, jakou roli bude lidstvo do budoucna hrát.

A tak na začátku druhého dílu budete svědky toho, že je lidstvo buď u moci, nebo je od ní naopak odstaveno. Projeví se i zdánlivé detaily. Potkáte tak například Conrada Vernera, velkého fanouška Shepharda, jenž vůči vám bude naladěn podle toho, jak jste se k němu v prvním díle chovali.

Mass Effect 2Skvělé na tom je, že pozici z druhého dílu bude možné přenést také do třetího. Řada rozhodnutí se tak bude prolínat celou trilogií, a přestože je mezi jednotlivými díly několikaletý odstup, budou působit propojeným dojmem. 

Když si je nakonec zahrajete všechny za sebou, mohl by to být parádní zážitek. Přechod z druhého do třetího dílu má nicméně platit jen tehdy, pokud se vám na konci dvojky Shepharda podaří zachránit. Ve trojce by totiž opět měl být hlavním hrdinou.

Strachovat se ale nemusí ani hráči bez uložených pozic. V jakémsi tutoriálu si budou moci navolit Shepharda podle svého uvážení. To dostává do hry i úplné nováčky, kteří jedničku ani nehráli. Pro ně je připravena rekapitulace, takže by si pokračování také měli užít, přesto jim ale nelze než doporučit odehrání originálu. Proč se také ochuzovat o významnou část zážitku, že ano?

Mass Effect 2Princip Mass Effectu 2 zůstává pochopitelně nezměněn. Budete se pohybovat po celé galaxii a obklopovat se zajímavými postavami. Některé z nich jsou starými známými, ale přidá se k vám i řada zcela nových. Někteří z nich vám pak představí i další originální mimozemské rasy.

Každá z postav, včetně Shepharda, disponuje určitým povoláním. To si u hlavního hrdiny buď vyberete nebo budete pokračovat v importovaném. Mimochodem, do dvojky se přenese také úroveň postavy, což bude vykompenzováno přizpůsobením obtížnosti. Nicméně schopnosti a výbava budou v každém případě zahozeny. Jejich přejmutí by byl až příliš citelný zásah do vyváženosti hry, především pak jejích motivačních mechanismů. Těšit se ostatně můžete i na nové schopnosti.

Mass Effect 2Určitým negativem prvního dílu byly akční pasáže, které se, kvůli svému ovládání a pouhým čtyřem zbraním, brzy ohrály. Bioware se proto vrhli do vylepšování. Z prezentací je jasné, že především míření je mnohem lépe vyřešeno. Mass Effect 2 se hraje ještě dynamičtěji, prakticky stejně jako klasická akce. Navíc na hráče čeká devatenáct typů zbraní, včetně takových kalibrů, jako je raketomet.

Zachováno zůstalo zadávání jednoduchých příkazů parťákům, ti ovšem, stejně jako hráč i nepřátelé, budou využívat kvalitnějšího krycího systému, kdy je možné třeba přeskakovat překážky.

Přestřelky by měly být o poznání záživnější. Kromě toho budou nepřátelé rozlišovat zásahové zóny. Půjde je ochromit třeba střelou do ruky. Ta jim ostatně může zcela ulétnout.

Mass Effect 2Jedním z nejsilnějších aspektů originálu byly jednoznačně rozhovory. Světe div se, ve dvojce mají být ještě lepší! Laťku obsahu stačí jen udržet, jelikož ta snad ani zlepšení nepotřebuje.

Kromě příjemné možnosti skákat do řeči se v průběhu dialogů objeví dramatické chvíle, kdy bude možné dotyčného, s nímž hovoříte, odstrčit z mušky odstřelovače, kterého si na poslední chvíli všimnete. Nebo někoho, kdo vás opravdu štve, prohodíte oknem.

Některé možnosti v rozhovorech se zpřístupní pouze tehdy, máte-li dostatečně vycvičenou potřebnou schopnost. U všech reakcí je ale třeba uvažovat, jelikož jimi lze ovlivnit poměrně dost věcí.

Asi největším předmětem kritiky prvního dílu byly poměrně nudné vedlejší mise, které probíhaly stále podle stejného mustru. Také zde chystá Bioware zásadní vylepšení.Mass Effect 2 Kromě toho, že se v rámci vedlejších misí dostanete k zajímavějším mini příběhům, se můžete těšit i na mnohem zajímavější průzkum, který začne už na palubě vaší vesmírné kocábky Normandy.

Tam lze nově provést scanování planety, zjištění řady důležitých informací a na jejich základě například určit třeba místo výsadku.

Mass Effect 2 už nepočítá s dlouhými jízdami výtahem, jimiž se v jedničce Bioware snažilo maskovat nahrávání. To by mělo být rychlejší a lépe zasazené do hry. Pokrok lze zaznamenat také v grafice, která sice nemá kdovíjak větší množství polygonů a detailů, ale pohrává si s odlišným, filmovějším nasvícením a střihem.

Druhý díl trilogie Mass Effect se stane takřka jistě hitem. Opět by měl naplno ukázat, čeho jsou v Bioware schopni.

Autor:


Témata: Přestřelka, Galaxie


Nejčtenější

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Další z rubriky

Detroit: Become Human (PS4)
Bude Detroit spíše film, nebo hra? A není to nakonec jedno?

Jedna z nejočekávanějších exkluzivit na PS4 nijak neskrývá své velké ambice. Výpravný sci-fi příběh ze světa, kde se inteligentní roboti bouří proti svým...  celý článek

Call of Duty: WWII
Call of Duty: WWII se hraje skvěle, jen na ženské postavy jsem si nezvykl

Úspěšná herní série Call of Duty se s letošním dílem vrací do druhé světové války. O víkendu jsme vyzkoušeli hru více hráčů a boje v Normandii na Pointe du Hoc...  celý článek

Nedd for Speed: Payback
Přesně jako Rychle a zběsile. První dojmy z Need for Speed: Payback

Vyzkoušeli jsme nový díl oblíbené závodní série a jsme více než spokojeni. Payback je perfektní arkáda s důrazem na příběhovou složku.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.