Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Might & Magic IX – sága pokračuje

  12:00aktualizováno  18. června 4:36
Série Might & Magic má na celém světě miliony příznivců. I u nás se najdou stovky takových, kteří se již nemohou dočkat nového dílu. Do něho bylo vloženo mnoho nadějí. Autoři toho slíbili spoustu, ovšem kolik se z jejich slov nakonec naplnilo a jak dopadla všechna přání, se dozvíte v této recenzi.

Might & Magic IXMyslím, že vysvětlovat, co spojení "Síla a Magie" znamená pro počítačový svět, je snad zbytečné. Might & Magic je totiž jednou z nejdelších sérií, které na PCčkách najdete. Vždyť nyní si představujeme již devátý díl a to už musí něco znamenat. Přestože některé reakce na předchozí části nebyly zrovna kladné, dokonce se mluvilo i o postupném umírání legendy, vždy se našlo dostatek hráčů, kteří se za nový díl postavili a dokázali ho vytáhnout na pomyslný vrcholek prodejní hitparády. A protože o tom, jak je hra úspěšná a zaslouží si pokračování, rozhoduje vydělaný peníz, a každý nový díl Might & Magic jich vydělal pravděpodobně hodně, devítka na sebe nenechala dlouho čekat. I když, přeci jen to trvalo trošinku déle, než jsme byli zvyklí. Díly šest, sedm a osm šly po sobě tak rychle, že se mám ty dva roky na IX zdáli tááák dlouhé. Autoři totiž měli oproti předchozím dílům co dělat. Systém hry zůstává stejný, ale vše další doznalo jistých změn. Po pravdě jim ani nic jiného nezbývalo.

Je to již nějaký ten pátek, co se u nás objevil díl šestý - Might & Magic: Mandate of Heaven. Tehdy to bylo opravdu něco, geniální atmosféra, volnost a především taková rozsáhlost, že se nakonec našlo jen pár lidí , kteří se prokousali až na samý konec. Samozřejmě „pár lidí“ při tak ohromné hráčské základně znamená několik tisíc. Přeci jen ale i sebelepší hra postupně trochu omrzí, a tak sedmý díl Blood and Honor byl o poznání kratší. Konečně v osmém pokračování s podtitulem Day of the Destroyer se autoři do délky docela trefili a většina hráčů byla spokojena.

Might & Magic IX

Ovšem kdo hrál tyto díly, neubránil se představě, že dostává každý rok vlastně to samé, jen v jiném kabátu ušitém z nových map a úkolů. Rozdílů bylo samo sebou daleko víc (postupné nabírání hrdinů, nové rasy, ...), ale protože na vás pokaždé vykoukla ta samá „vyblitá“ grafika, měli jste pocit, že jste omylem nainstalovali dřívější díl. Situace se stala neúnosnou již při vydávání osmého dílu, jenž jsem bral snad jen jako zkrácení času do dílu devátého, který sliboval konečně kýžené zlepšení. Ovšem nezapřu, že i tento díl, svým zpracováním již značně opožděný (mluvilo se o archaickém enginu), mě opět vtáhnul do svého světa a pustil teprve až po splnění posledního úkolu. Nic naplat, hra je to prostě geniální, ať to autoři sabotují, jak chtějí. :-) Devátý díl byl tedy očekáván s velkými nadějemi. Ovšem o tom, jaké vylepšení nás skutečně čeká, napovídaly již obrázky, které se k nám dostaly. Ale říkal jsem si, neodsuzuj, dokud to neuvidíš na vlastní oči, a tak jsem si sám nedovolil zavrhnout předem hru, na kterou se tolik těším. Při prvním spuštění jsem nedočkavě přeskočil tvorbu postavy a ihned jsem vtrhl do hry. A pak... pak už my nezbývalo než přiznat, že se vyplnily mé nejčernější obavy. "VŽDYŤ JE TO HNUSNÝ!", vykřikne asi většina hráčů.

Naštěstí jsem nedávno byl několikrát u mého „opožděného“ kamaráda, který právě zdolal díl šestý a vrhnul se na sedmičku. Měl jsem tedy v živé představě, jak to všechno vypadalo, a tak my ono grafické vylepšení v devítce přišlo jako velký kus práce. Might & Magic IXOvšem stačil jeden pohled na připravovaný The Elder Scrolls III: Morrowind a opět jsem upadl do deprese. Situace je tedy jasná. Grafika se skutečně vylepšila a je to znatelný rozdíl. Kdyby v tomto enginu vyšla osmička, skákali bychom dva metry vysoko, ale v dnešní době je to velice slabé. Naštěstí má hra i jiné předpoklady pro úspěch, a tak by se snad vizuální stránka mohla řadit k těm druhořadým záležitostem. Ale přesvědčte o tom nového hráče, který nezná předchozí díly a chtěl ochutnat také kousek z této legendy. Je to možná smutné, ale grafika hraje velkou roli. Snad autoři stále spoléhají na své skalní fandy, kteří vědí, že za shnilou slupkou se skrývá klenot.

Použitý LithTech engine pomohl zbavit se rozmazanosti, kterou se vyznačovala grafika dílů předchozích. Asi největší rozdíl je u postav, na které narazíte. Znovu jsem se před psaním této recenze přesvědčil o tehdejší grafice. Rozdíl je opravdu viditelný na první pohled, už před sebou nemáte různobarevnou skvrnu, která se snaží tvářit jako něco živého. Nepřátelé a i další NPC postavy jsou pěkně detailní, mají tvář, která vypadá jako skutečná, pohybují se jako skuteční a je to asi jediné vylepšení, za které opravdu chválím. Sice tomu stále na dnešní dobu něco chybí, ale nechme současnou herní grafiku stranou, teď hrajeme Might & Magic a ne nějakou obyčejnou hru. :-) Ostatně z obrázků si jistě představu uděláte sami. Krajina a budovy jsou na tom o poznání hůře. Strohé a chudé prostředí, tak bych charakterizoval okolí, kudy povedou vaše kroky. Najdou se i místa, která se vám snad budou i líbit, ale to už budete až po uši zapletení do nebezpečných úkolů v tajemných kobkách, že si už ani nevzpomenete, jak by to mělo vlastně vypadat. Might & Magic IXCelkově je grafika stále velmi „hranatá“ a málo detailní. Musíme si ale uvědomit, že se jedná o opravdu ohromný svět s téměř neomezenou možností pohybu (ale co pak ten Morrowind?). Grafice, nejočekávanější změně, jsme věnovali dost místa, ale dovolím si ještě jakési shrnutí... Hodně nás zklamala, o je bez diskuze. Přesto se však dostala alespoň na úroveň, která vám dovolí hrát. Jen si zkuste dnes spustit třeba osmičku a schválně, jestli u ní vydržíte déle než pár minut. Postupně však přestanete vnímat to, že vše není zcela dokonalé. Hra je až příliš dobrá, aby vás od ní odradila grafika, jen se budete muset přemoci a překonat počáteční zklamání.

Než se však koukneme na hru samotnou, nastíním alespoň lehce příběh. Vaše partička cucáků na začátku získává listinu, v níž se píše o sjednocení šesti klanů proti hordám, které ohrožují jejich domovy. To znamená, že se podíváte do šesti zemí a šesti měst, od jejichž vládců dostanete po dvou úkolech. Samo sebou, že váš osud není zase tak jistý, jako se zdá na začátku, a vaše cesta se mnohokrát zatočí, než dojdete k cíli. Ale tak už to v životě hrdinů bývá. Příběh vcelku jednoduchý, ale vyvíjí se velice zajímavě.

Devátý díl se přibližuje hráčům, kteří se do světa Might & Magic chystají teprve s dílem posledním. Mnoho titulů dnes zjednodušilo herní systém, aby zbytečně neodrazoval méně zkušené hráče. U Might & Magic se to odrazilo především na systému skillů, Might & Magic IXtedy dovedností vašich hrdinů. Nejlépe to pochopíte na příkladu. Jestliže jste dříve měli dovednost Leather, Chain a Plate, což jsou pochopitelně druhy brnění, které jste pak mohli nosit, nyní je zde pouze jedna, která zastupuje všechny – Armor. Podle stupně vylepšení, které zůstává stejné (Expert, Master a Grand Master), se vám zpřístupní určité brnění. Sice se tím vytratila ona radost z nových postupně získávaných dovedností, které nabídly zcela nové možnosti, ale na druhou stranu je to vcelku praktické a odpadá tak neustálé lítání po městech a hledání lidí, kteří vás naučí, co potřebujete. Jak vidíte, zjednodušení to sice je, ale jinak to princip příliš nemění. Největší rozdíl je u zbraní, kde se ty na blízko scvrkly na pouhé tři kategorie: sečné, dále zbraně jako je kyj či kladivo(úderné) a ještě různá kopí a oštěpy (bodné). Samozřejmě můžete dále využívat střelných a vrhacích zbraní nebo umění boje beze zbraně. Ale kdo by chtěl do oslizlých zombií bušit holou rukou? Do třídy sečných zbraní se tedy dostaly jak meče, tak i sekery a dýky (dříve tři samostatná umění). To umožní využít při jedné vylepšené dovednosti více druhů zbraní, což osobně považuji za celkem rozumné.

Získat nový skill lze nyní pouze z knížek, které můžete najít nebo koupit v městských obchodech, které vám nabídnou většinu dovedností. Ne každý hrdina se může naučit vše. To pochopitelně závisí především na povolání, které jste zvolili na samém začátku. Ty jsou k dispozici dvě a dále se budou rozvíjet. Stát se můžete mágem nebo bojovníkem. Tak třeba pro kouzelníky jsou některé dovednosti, jako například používání sečných zbraní, zcela zakázány, ale je jim umožněno užívání tajů magie. Might & Magic IXTa se také zjednodušila. Jsou zde pouze čtyři magické disciplíny. Světlá a temná, magie elementů (jako celek) a také magie duševní (v osmém díle jich bylo okolo deseti). Ovšem ani některým válečnickým specializacím není používání magie zcela cizí. Své hrdiny vybíráte ze čtyř ras. Jsou to lidé, trpaslíci, půl-orci a elfové. Každá rasa v něčem vyniká, a tak je předurčena pro určité povolání, ale rozdíly mezi nimi nejsou nikterak propastné, takže se kouzelníkem může stát stejně tak člověk, jako elf či půl-ork. I v základních vlastnostech byla provedena drobná změna. Zmizela "Inteligence" a "Personality" a byly nahrazeny jednou charakteristikou (Magic), která je společná pro všechny kouzelnické třídy.

Ony specializace nejsou ničím jiným než starým známým povyšováním. Ale přeci jen doznaly změn, a to k lepšímu. Každému povýšení předchází úspěšné splnění nějakého úkolu. Pak už nic nebrání kouzelníkovi stát se léčitelem nebo učencem, bojovníkovi žoldákem nebo rytířem. Ovšem tím to nekončí. Každé povolání má ještě dvě možné specializace. Léčitel může být kněz či druid, žoldák gladiátor nebo vrah atd. Nakonec tedy můžete mít osm různých zaměření, které vám umožní využívat určitých dovedností. Tak například jen temný mág může dosáhnout Grand mastera v temné magii či jen tulák (ranger) se stane velmistrem ve střelbě z luku. Rozhodnout se, jakou cestou se ve výběru postav dát, není jednoduché, ale věřte, že dohrát Might & Magic IX lze i bez kouzelníka či naopak jen s jedním bojovníkem, i když to už je daleko obtížnější cesta. Úloha a síla mágů se mi zdá daleko omezenější něž v dílech předchozích. Might & Magic IXVzpomínám, jak má skupinka letěla vysoko na obloze a jediná sprška meteorů ukončila životy desítkám goblinů. Teď kouzlo létání zcela chybí (je zde jen kouzlo zrychlení chůze), nepřátelé se nevyskytují v takových hordách (bohudík), ale především jsem se nestačil divit, jak je ono ničivé kouzlo nyní nepřesné, čímž ztrácí veškerou svou sílu. Bez mágů jsem se obešel bez problému do třetí čtvrtiny hry. Útočná kouzla mi připadají příliš slabá na to, aby se kouzelník mohl stát plnohodnotným zabijákem jako dříve. Snad až v závěru jsem při boji využíval útočných kouzel. Pochopitelně bych i pomocí kouzel porazil všechny útočníky, ale bojovníci vždy zvládli vše bez větších problémů. To ovšem nemění nic na faktu, že mág má spoustu jiných užitečných kouzel (uzdravování, obrana, teleporty,...), bez nichž by hraní bylo daleko složitější. Mezi dalšími dovednostmi postav najdete například identifikování věcí, zneškodňování pastí, učení a další, které vlastně všechny znáte z předchozích dílů, ale někdy mají jiný účinek. A i zde platí, že jen určitá postava se může stát velmistrem v meditaci nebo identifikování nepřátel. Některé skilly zcela zmizely. Mám špatnou zprávu například pro všechny alchymisty, žádné sbírání bylinek, žádné míchání lektvarů. Toto umění byste nyní hledali marně.

Ostatně nových nápadů je ve hře poměrně hojné množství. Někdy mě potěšily, jindy naopak naštvaly. Tak například rozhodně kladně hodnotím systém sbírání předmětů. Při vybrání bedny se vám zobrazí její obsah a vy můžete zvolit komu věci přidělíte a jedním tlačítkem celý obsah přesunout najednou. Rozporuplně byl naopak vyřešen inventorář. Ale myslím, že celkově to byla změna k lepšímu. Might & Magic IXUž nečekejte plochu, do které musíte naskládat různě velké předměty. Nejste omezeni ani váhou, jen počtem. Znamená to, že všechny věci jsou stejně velké a dávají se pod sebe. To mělo za následek sice lepší manipulaci při přesouvání a prodávání předmětů, ale také jsou nyní všechny knížky téměř stejné a vůbec jsou ikony předmětů dosti nepřehledné a ošklivé.

Při boji a za splnění úkolů získáváte zkušenost. Tu v tréninkových halách využijete k postupu v levelu postavy, čímž získáte body k vašim dovednostem. Pokud se chcete stát expertem, potřebujete mít čtyři body v daném skillu, na mastera sedm a na grand mastera deset. To, že jste expert či velmistr, vám zlepší daný skill. Pak například budete střílet dva nebo tři šípy najednou apod. Nově jsou trenéři volně se pohybující postavy, a tak je jejich hledání někdy docela zajímavé. Naštěstí je jejich počet daleko větší, takže se hledání učitelů celkově velmi zjednodušilo.

Města jsou nyní pojata daleko velkoryseji, a tak se dočkáte opravdu velkých osad, které jsou tvořeny samostatnou mapou a odděleny od okolní krajiny. V městě najdete desítky budov a do velké části z nich můžete i vejít. Najdete zde všechny klasické obchody: zbraně, brnění, banku,... Orientace ve městech je dosti obtížná a vše stěžuje ještě fakt, že mapu již nenajdete na hlavní obrazovce a tu, na kterou se můžete podívat ve speciální obrazovce, nemůžete oddalovat ani přibližovat, dokonce ani posouvat, takže nakonec můžete být rádi, že je zde šipka symbolizující vaší polohu a směr. Do mapy nejde navíc nic zapisovat, což je vzhledem k rozlehlosti měst nepříjemné.

Might & Magic IX

Kdybych měl popsat všechny novinky, asi by na mě editoři uspořádali hon. I takhle malinko přetahuji. Ale já tu oběť pro vás udělám a alespoň v krátkosti a heslovitě uvedu, co můžete čekat za změny. Tak například oblíbený Acromage již nenajdete (přeci jen na něm autoři nyní vydělávají jako na samostatné hře), svou partu konečně ovládáte pomocí kombinace myši (rozhlížení) a klávesnice, dočkáte se perfektního 3D zvuku a kvalitní hudby a nemusíte mít strach, že byste nenarazili na mnoho bugů (prolínání obrazu, nesplnitelné úkoly, chyby zvuku, nepřátelé běhající vzduchem), které se postupně budou opravovat spoustou patchů. Postavy se bohužel „neoblékají“ do nových věcí, jen je zařazujete do kolonek. Také nakreslené v inventoráři neodpovídají jejich skutečné rase, jen se mění se specializací. Zvláště taková přeměna prťavé válečnice-trpaslice na krásnou lidskou paladinku je opravdu zvláštní, hlavně pokud je to ve skutečnosti poloviční ork. Dobrým nápadem je přepadání během cesty, kdy se na vás nepřátelé vyhrnou z díry ve zdi či lupiči seskáčou ze skály. Pokud vás otravovalo sbírání jablíček na cesty a spaní, mám dobrou zprávu, tato celkem zbytečná věc zcela zmizela. Jinak provedená je i přeprava mezi městy. V nich již nenaleznete stáje, protože doprava je řešena vodní cestou (tedy loďmo) a samozřejmě pomocí portálů, které bohudík najdete v téměř všech městech. I v devítce můžete najímat NPC postavy všech možných povolání, které si za své služby nechají dobře zaplatit. Dočkáte se také české lokalizace, což jistě zlepší atmosféru hry a zpřístupní ji většímu okruhu hráčů. Čeká vás také poměrně dost logických hádanek, spousta skrytých míst a unikátních předmětů. Might & Magic IXTedy vše, co v pořádném RPG nesmí chybět.

Délka Might & Magic IX je, myslím, celkem obstojná. Na takových 40 hodin zábavy to jistě vydá. Sice jsem hru dohrál za týden, což nezní zrovna hezky, ale vzhledem k tomu, že jsem ji hrál dnem i nocí, je to slušné. Pokud však budete chtít splnit všechny úkoly, které vám hra přichystala, počítejte s mnohem delší procházkou.

Doufám, že vám tato recenze zodpověděla většinu otázek, které jste měli, a nastínila, jak nový díl vypadá. Teď je již na vašem rozhodnutí, zda Might & Magic získal v podobě devátého dílu novou sílu nebo již definitivně upadl do šedi průměrných her. Sám za sebe volím první možnost, ale doufám, že díl desátý se stane konečně tím, co jsme čekali od devítky. Snad autoři znovu nezaspí, pokud se ovšem onoho X za názvem Might & Magic vůbec někdy dočkáme.

Might & Magic IX
Výrobce: New World Computing
Vydavatel: 3DO
Distribuce v ČR: CD Projekt, kompletně v češtině
Stáhněte si: screenshoty
Oficiální homepage: http://www.3do.com/mightandmagic/ix/
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 64 MB RAM, 1 GB HDD, 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 800 MHz, 128 MB RAM, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Nový díl RPG série Might & Magic nás velmi zklamal, ale zároveň znovu uchvátil.
Hodnocení 80%

Autor:


Témata: Meteor, Might & Magic


Nejčtenější

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Další z rubriky

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Advantage Consulting, s.r.o.
EXCEL VBA VÝVOJÁŘ

Advantage Consulting, s.r.o.
Praha
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.