Mortal Kombat je fenomén, který ve světě videoher vždy znamenal hodně. Pamatuji si časy, kdy vyšel první díl - s ním totiž byla spojena i spousta kampaní ohledně omezení přílišné brutality v počítačových hrách. Nutno říci, že se tehdejším mravokárcům ani nedivím, protože tenhle projekt jim přímo nahrál na smeč. Do té doby opravdu nebyla hra, která by nějak zásadně změnila význam slova "brutální". Až teď, kdy padaly hlavy, vytrhávala se srdce, stříkala krev - a srdce hráčů přitom plesala. Firma Midway nakonec vydělala milióny dolarů; jen málokterý titul udělal opravdovou díru do světa právě tak jako Mortal Kombat. K dnešnímu dni jsme se dočkali pěti bojových her, dvou kinematografických pokusů a tuším, že též dvou chodiček-mlátiček na toto téma.
Když vyšel Mortal Kombat 4 byla MK komunita již skoro přesvědčena, že MK je mrtvou záležitostí a že kromě nového grafického kabátu už asi nepřinese žádná znatelná vylepšení. Dnes se nám ovšem na GameCube do rukou dostává zbrusu nový Mortal Kombat: Deadly Alliance, což je tedy pátý díl téhle krvavé ságy. Nebudu chodit déle okolo horké kaše a řeknu vám na rovinu, že MK:DA je jedna z nejlepších bojových her, které jsem měl vůbec tu možnost hrát (a že jich bylo opravdu požehnaně). MK:DA přináší hned několik znatelných vylepšení oproti předchozím dílům. Tím hlavním je však absolutní převedení MK:DA do třetího rozměru. Mezi další určitě patří vizuální stránka věci, která se opravdu vyvedla, a posledním vylepšením je možnost změny bojových stylů jednotlivých postav.
Začněme tedy právě možností přepínání bojových stylů. Každá postava má tři. Dva jsou beze zbraně a jeden se zbraní. Jednotlivé styly jsou velmi specifické a dívat se na to, jak se postava činí a poctivě provádí různé útoky je opravdová lahůdka. Daný bojovník může mít například Karate, Jeet Kune Do a Nunchakus (Johnny Cage). Každý styl se pak hodí pro jinou situaci a na jinou taktiku, již zrovna chcete používat. Změna stylů během střetu se velice vyplácí, neboť máte možnost lidského protivníka poměrně snadno zmást a potom, co jej navyknete na určitý sled hmatů a výpadů mu úplně rozhodíte obranu. Každá postava má též určitý počet kombinací, ve kterých může využít v absolutním sledu hmaty ze všech bojových stylů. Takovéto kombinace je velice obtížné provést, ale na druhou stranu tak dokážete rozsekat nepřítele na kusy. Já osobně jsem po měsíci intenzivního hraní (minimálně obden) neuměl na jistotu udělat ani jednu z těchto kombinací - myšleno samozřejmě v zápalu boje. Z toho vyplývá, že v této hře je opravdu hodně místa pro vaše osobní vylepšování. Trošičku mne zklamalo, že tzv. counter-strikes jsou tady zastoupeny velice slabě a v tomto ohledu se MK:DA nemůže srovnávat třeba s konkurenčním Tekkenem, kde protichvaty na soupeřův útok tvoří jednu z nejhezčích částí hry. V MK:DA byly dodělány zřejmě na poslední chvíli a jejich animace není dobře zvládnuta. Na druhou stranu se hra spíše zaměřuje na precizní krytí a vyhýbání se úderům soupeře, kdy "counter" můžete zasadit pěstí či kopem prakticky při každém pořádném uhnutí. Zajímavou koncepcí je nemožnost běhání postav a tím i vynucené "neviditelné bariéry", díky nimž se nepřátelé mohou od sebe vzdálit jenom na určitou vzdálenost. Osobně bych se více přimlouval za běhání, ale nijak mi to žíly netrhá:). Rozhodně ne tak, abych kvůli tomu této jinak výtečné hře strhával byť jen bodík z finálního hodnocení!
Postavy v MK:DA jsou poměrně dobře vyvážené a když se do hry pořádně dostanete a na své protivníky si zvyknete, tak se postupně naučíte znát slabá místa všech zúčastněných. Každá postava má sice své slabé chvilky, jež se dají poměrně dobře využít, ale zase ne v takové míře, aby to bylo pro bojovníka, který zrovna dostává kombo-náklep totálně frustrující. Nehledě na to, že se dá skoro v každé kombinaci vychytat okamžik, kdy se můžete ataku vyhnout anebo vykrýt úder a rychle zasáhnout. Vyváženost a tzv. bojová "šachovost" je tedy výtečně zastoupena.
Hm, nezmínil jsem se o herních módech a o celkové koncepci získávání postav ve hře. Musím říct, že jako recenzent s omezeným časem jsem příliš neuvítal systém vydělávání penízků v různých herních režimech... ať už je to Arcade, či trapně jednoduchý Konquest. Vydělané peníze si totiž musíte vzít do krypty, v níž je "zilion" rakví, které můžete otevírat - postavy skryté v rakvích jsou samozřejmě nejdražší (až na některé výjimky). Časově je to tudíž poměrně náročné.
I zde - jako v každém díle MK - dojde na přerážení různých materiálů. Od dřeva až po diamant. Takže se můžete opět těšit na zběsilé mačkání tlačítek :).
Možná bych se měl i v jedné větě zmínit o fatalitách, tak ty tu samozřejmě ve velmi omezené míře jsou, ale dle mého jsou fatality blbost a tudíž mne nikdy nezajímaly :).
Dostáváme se k audiovizuálnímu zpracování hry. Není to sice Virtua Fighter 4 nebo nový Tekken, ale na druhou stranu své úkoly grafika plní výtečně. Líbila se mi taková kosmetická vychytávka, kdy se vám dle stupně zmlácení objevují na obličeji krvavé skvrny. Postavy se pohybují výtečně se zohledněním změny pohybů při změně stylu. Tuto část vývojáři zvládli bravurně a zaslouží si za to uznalý potlesk. Tak realistické zpracování různých stylů - kromě CRAB u Reptila, který jsem opravdu v životě neviděl - se snad ještě v žádné hře neobjevilo. Dále se mi líbilo, že pokaždé, když se postava snaží vykrýt nový úder, tak se kryje jinak.
Zvuky a hudba... má neoblíbená rubrika - jsou dobré a nijak vás neurazí. Co se týče hudby, tak ta je v intencích některých klasických MK a tudíž vyhovující :). Ale to je už definitivně poslední info, takže je čas na závěrečné hodnocení. MK:DA rozhodně berte!
Mortal Kombat: Deadly Alliance | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|