RECENZE: Mutant Year Zero je strategie, která nevyžaduje přemýšlení

  9:36
Na první pohled perfektní tahová strategie bohužel nenabízí dostatek možností, aby dokázala po celou dobu udržet hráčovu pozornost. Zajímavě vytvořený svět tak přichází vniveč.
70

Mutant Year Zero: Road to Eden

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4
Výrobce: Bearded Ladies

  • Snadno pochopitelná pravidla
  • Důraz na tichý postup
  • Grafické zpracování
  • Ovládání optimalizované pro gamepady
  • Pořád to samé dokola
  • Vyprávění příběhu nedostává příliš prostoru

Herní karta

Nevím, jestli je to mnou, nebo dnešní zrychlenou dobou, ale současné tahové strategie mi přijdou příliš složité. Třeba takový XCOM 2 vypadá bez debaty skvěle, jenže vyžaduje obrovskou dávku času a trpělivosti, než se do něj člověk dostane. 

Soubojů se účastní vždy jen pár jednotek na obou stranách.

Chybí mi nějaké méně komplexní hry odehrávající se v menším měřítku, které by místo milionů vzájemně provázaných faktorů dokázaly nabídnout snadno pochopitelná pravidla, jasně ohraničenou kampaň a nějaký ten příběh k tomu. Tak jako se to v minulosti povedlo například například Spellcrossu, Battle Isle: Incubation nebo třeba nedoceněné Gorky 17.

A právě s posledně jmenovanou hrou toho má dnes recenzovaný Mutant mnoho společného. Postapokalypické prostředí, bitvy, kterých se účastní  jen několik málo jednotek na obou stranách, absence budování základny a silný důraz na dějovou linku. Takže jde o splněný sen? Jen částečně.

Pravidla jsou jednoduchá, každý voják může udělat maximálně dvě akce za kolo.

Hra vychází z pravidel papírové předlohy u nás prakticky neznámého RPG Mutant a na jednoduchosti pravidlech je to znát.

Každá z hráčových postav může za kolo udělat dvě akce, většinou to bude pohyb a následná střelba, ale akční body spotřebovává i přebíjení, házení granátů, léčení spolubojovníků nebo používání speciálních schopností. Ty se dobijejí zabíjením nepřátel a na jejich správném využívání je hra v podstatě postavena. 

Není tu možnost mířit protivníkům na jednotlivé části těl, síla zbraní není uvedena rozptylem čísel, ale po zásahu dá protivníkům vždy stejné zranění, výpočty pravděpodobností zásahu se nepočítají na desetiny procent, ale nabývají jen hodnot násobků 25 %. 

Nepřátel není příliš druhů.

Jediným prvkem náhody, který tak do soubojů vstupuje, je šance na tzv. kritické zranění. To však ve výsledku nemá nijak zásadní vliv. 

V jednu chvíli můžete velet maximálně třem bojovníkům (z pěti možných), takže na žádné složité taktické manévry nikdy nedojde. Drtivá většina soubojů naopak probíhá velice rychle,  i na ten nejintenzivnější boj stačí tak tři, čtyři výměny.

Jedinou originální mechanikou je důraz na tichý postup, který v žánru nebývá příliš častý. Mimo samotné souboje totiž hra běží v reálném čase, ve kterém můžete přepadávat hlídkující vojáky a likvidovat je jednoho po druhém. Lépe řečeno to dělat musíte, pustit se do soubojů se třemi a více protivníky naráz většinou automaticky znamená konečnou.

Bojový robot zabírá sice půl obrazovky, ale taktika je stejná jako vždy.

Samotné plížení však není zpracováno příliš zábavně. Prostě jen doběhnete na okraj zorného pole, vyvoláte tahový souboj a pak se všemi svými bojovníky naběhnete co nejblíže k nepříteli a pomocí zbraní s tlumičem s ním uděláte krátký proces. Až když se zbavíte všech pohybujících se hlídek, můžete se vrhnout do opravdové bitvy. Ani tady však nečekejte žádné strategické orgie, většinou stačí jeden granát a poté soustředit palbu na toho, kdo má akutálně v ruce největší pušku.

Souboje jsou sice v jádru zábavné, ale po nějaké době se začnou opakovat. Nepřátel je jen několik málo druhů, nové speciální schopnosti vašich svěřenců nejsou nijak výjimečně kreativní, a tak v podstatě po celou dobu spamujete jediný typ strategie.

Grafika je skvělá, bohužel časem poněkud stereotypní.

Což zamrzí především s ohledem na fakt, že nic jiného než souboje tu prakticky není. Příběhová linka je jen jednoduchou variací na kultovního STALKERA, která je vyprávěna jen pomocí hrstky dialogů a příběhových animací. Žádné nepovinné úkoly tu nejsou, s možností řešit situaci i jinak než bojem jsem se v průběhu celé hry setkal jen jednou, vztahy mezi postavami v partě jsou nulové a místní ekonomika, nutící vás pečlivě prolézat každou obrazovku a sbírat šrot, nefunguje. Za celou dobu jsem si v obchodě koupil jen pár granátů a lékárniček, vše použitelné lze nalézt průzkumem okolí.

Na těžkou obtížnost, kdy se postavy mezi souboji automaticky neléčí a nedobijí se jim schopnosti, je hra tuhá tak akorát, ke konci, kdy získáte přístup k ultimátním schopnostem, jako jsou dočasná nesmrtelnost nebo možnost střílet dvakrát za kolo, je pak vše pardoxně jednodušší než na začátku.

Pochválit však musím technické zpracování. S pomocí Unreal Enginu 4 dokázali autoři dokonale vystihnout postapokalyptickou atmosféru, která trochu připomíná staré Fallouty, jen je všude více zeleně. Herním světem je tak radost prolézat, i když v něm bohužel příliš věcí dělat nejde. 

Zato ovládání je za trest. Hra vychází i na konzole, a tak je optimalizovaná pro ovládání gamepadem, na což jsem si nezvykl za celých cca 20 hodin, kolik dohrání zabere.

Mutant Year Zero je ve výsledku povedenou záležitostí, která potěší především starší a zkušené. Jde o nesmírně zajímavý koncept, ze kterého by však podle mého názoru šlo vytřískat daleko daleko více. Takto zůstává jen výborný soubojový model, jenže ten se rychle okouká a nic jiného tu bohužel  dělat nelze.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

75 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 58 čtenářů

  • Nejčtenější

Tak to se nepovedlo. Opětovné vydání dvacet let staré hry skončilo ostudou

Radost z opětovného vydání retro stříleček Star Wars: Battlefront nevydržela fanouškům dlouho....

Nosit sexy obleček se v chystané hře nevyplácí, boj s ním bude daleko těžší

Natěšeným fanouškům chystané akční hry Stellar Blade učaroval přiléhavý kostým, který si hlavní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

To byla rychlost. Polda 8 sehnal za den milion a rozloučí se s Luďkem Sobotou

Za pouhý den se podařilo sehnat peníze na vznik české komediální adventury Polda 8. Naposledy v něm...

Generace Z už na konzolích hrát chtít nebude, myslí si bývalý šéf Xboxu

Bývalý šéf značky Xbox Peter Moore se v rozhovoru s magazínem IGN nechal slyšet, že hardware...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vydělali jsme víc peněz, než naše malé studio zvládne, říká tvůrce Palworldu

Letošní herní hit Palworld už japonskému studiu Pocket Pair vydělal miliardy a stále se prodává...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Vyrábějí seznam woke her, fandí jim i Musk. Herní protestní hnutí nabírá sílu

O odporu proti konzultantské firmě, která podle kritiků kazí moderní hry korektní propagandou, se v...

Návrat legendárních Commandos se blíží, nový trailer vzbuzuje nostalgii

Po několika nepovedených remasterech původních dílů se letos dočkáme i regulérního pokračování...

Unikly specifikace PlayStationu 5 Pro, převezme žezlo nejvýkonnější konzole

Ačkoliv oficiálně nebylo prozatím nic oznámeno, citelně výkonnější verze konzole PlayStation 5 s...

Oblíbená deskovka ze světa Duny vyšla i v digitální podobě. A v češtině

Na Steamu se nečekaně objevila digitální adaptace populární deskové hry Dune: Imperium. K dispozici...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...