Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Need for Speed: Shift - slavná závodní série začíná nanovo

  0:02aktualizováno  0:02
Po několika zklamáních z her značky Need for Speed se Electronic Arts pokoušejí o resuscitaci. Vypadá to nadějně.
Need for Speed: ShiftNejnovější díl závodní série Need for Speed jménem Undercover se v regálech obchodů objevil teprve před čtyřmi měsíci. A rozhodně nás nepotěšil. Jednalo se o pravděpodobně nejslabší kousek z dlouholeté ságy. Ze všeho nejvíce na něm byla znát „únava materiálu“.

Zkrátka už nešlo o svěží arkádové poježdění, na které jsme byli zvyklí, nýbrž o těžkopádně sešitou hru, která ve skutečnosti příliš nebavila. Přestože se mluvilo o tom, že si série dá přinejmenším pauzu, pokud vůbec nezanikne, nakonec z toho nic není. Nové značky se EA neosvědčily, a tak hledá vzpruhu u těch zavedených, byť chřadnoucích.

Need for Speed: ShiftTakže i letos na podzim můžeme očekávat nové Need for Speed. Důležité je ono slůvko nové. Nepůjde totiž jen o nový podtitul a starou hratelnost. EA snad definitivně pochopilo, že pokračovat ve vytčené linii se rovná tichému zabíjení oslíčka otřes se. A tak Shift neznamená jen změnu do českého překladu, ale doufejme i změnu v celé sérii.

Je třeba říct, že o změnách se hovořilo i v případě Undercover. A nakonec z toho nic nebylo. Tohle ale vypadá o poznání ambiciózněji. Leccos značí už angažování nového vývojářského studia. To se jmenuje Slightly Mad Studios, které jste až dosud mohli znát jako Blimey Games. Ano, to jsou ti závodničtí borci, co se odtrhli od renomované firmy SimBin.

Need for Speed: ShiftDo vedení projektu byl jmenován jistý Patrick Soderlund. Kromě toho, že je to sympaťák, má ještě jednu zvláštnost. Je to opravdový závodník. Jeho profesionální kariéra trvá pět let, přičemž jezdí především čtyřiadvacetihodinovky a osmihodinovky. Takže ví, co dělá, když se snaží přinést na obrazovky autentický pocit z jízdy.

V podstatě vše, co autoři chtějí, je to, aby se hráč cítil jako za volantem skutečného bouráku. I proto připravují pohled z kokpitu vozu se vší parádou, co k tomu patří. Míra detailu palubní desky je maximální. Najdete tu navigaci, ale i nejrůznější tlačítka. To vše je pochopitelně vymodelováno na základě skutečných kokpitů.

Need for Speed: ShiftPři bližším prozkoumání navíc zjistíte, že budíky jako tachometr, otáčkoměr či měřič oleje v motoru ukazují reálné hodnoty! Závodníkův sen začíná přesně od těchto detailů, to nám můžete věřit.

Tím to ale nekončí. I taková drobnost (v počítačových hrách), jako je řazení, tu je vyvedena naprosto přesně. Nejenže doslova cítíte motor pracovat (i díky adekvátním zvukovým efektům). Při přeřazení totiž pilot levou nohou použije spojku, položí ruku na řadící páku a hodí tam ten správný kvalt. Když brzdí, vidíte pravou nohu přemisťovat se a stiskávat patřičný pedál.

Zanedbatelná není ani snaha autorů převést na hráče aspoň něco z přetížení, které působí na piloty. Jistě, Need for Speed: Shiftje to přinejlepším polovičaté, ale i efektní pohyby kamery podle toho, zda brzdíte, zrychlujete či zatáčíte, přispívají k požitku z jízdy. Kamera tu v podstatě supluje pilotovu hlavu. Za tohle tvůrcům patří naše poklona.

Když se na cílové rovince Nürburgringu rozjedete třistakilometrovou rychlostí, vězte, že na kochání se okolím, ale ani pohyby jezdce náladu mít nebudete. V takových rychlostech se rozostří vidění. Přijdou tedy motion blur efekty, a to jak do kokpitu, tak na trať, z níž ostře vidíte jen malý výsek.

Když o tom tak čtete, jistě vás napadne, co si v Slightly Mad Studios připravili na bouračky. Pravděpodobně nebudete zklamáni. Samozřejmě, chtějí, aby si je hráč pořádně „užil“. To znamená chaotické třesení kamery, nějakou dobu zcela rozostřené vidění a teprve po několika sekundách se vše zase uklidní.

Need for Speed: Undercover - slavná závodní série se vybourala

Pomalu se sami sebe začínáme ptát, zda obrovská obliba závodní série Need for Speed má reálné opodstatnění. Poslední díly totiž skutečně nebyly kdovíjak herně atraktivní – a stejně se prodávaly jako po másle.
- číst recenzi PC verze

Hra přináší vše, co bylo prověřeno již v předchozích letech, což na jednu stranu není nic špatného, vždyť vítězná sestava se přece nemění, ale na stranu druhou je zřejmé, že zdejší „jedenáctka“ má už svá nejlepší léta dávno za sebou, a tak se Undercover stává jedním z nejhorších, respektive nejnudnějších dílů celé série, pokud ne přímo tím nejhorším.
- číst recenzi PlayStation 3 verze

Need for Speed: ShiftAno, chápete dobře – jde tady o uvědomění si vlastního těla za volantem, respektive té virtuální schránky, kterou ovládáte. Můžete si to představit tak, že kontrolujete řidiče, nikoliv přímo auto a právě přes něj na vás přicházejí nejrůznější pocity. Při bouračce se tak může stát, že chvíli nic neuslyšíte – jen tlukot svého srdce.

Need for Speed se v Shiftu vzdává všech těch fiktivních měst, krásných, ale pro hru zbytečných slečinek, zběsile natuněných aut, která se však chovala až podezřele podobně a nezáživně. Shift vás vrátí zpět na dráhu. Čekají vás jak skutečné, tak vymyšlené okruhy, ať už umělé či v městské zástavbě.

Need for Speed: ShiftMůžete se těšit na propracovanou umělou inteligenci, která pojede prostě maximálně agresivně. Měla by být tím agresivnější, čím urputněji se budete snažit; třeba hlídat svou pozici. Už na startu se strhne drsný boj o ideální závodní stopu a první zatáčky budou kritické. Přesně tak to chceme!

Konečně nás čeká také nový grafický engine. A tentokrát „nový engine“ neznamená skutečnost, že se noc zamění za den. Shift vypadá skutečně úplně jinak než předchozí díly. Připravte se ale na to, že tenhle engine pořádně vyšťaví váš počítač. Využije až osm procesorových jader. Zato se ale můžete těšit nejen na skvělou podívanou, ale i parádní fyzikální a jízdní model, propočítávající spoustu detailů.

Need for Speed: ShiftNakonec by to mohlo vypadat, že se nám tu rodí simulace pod značkou Need for Speed. To je samozřejmě nesmysl. Šéfové EA nespadli z višně ani nepřijeli do USA na babetě, takže vědí, co masy hráčů chtějí.

A pomohl jim to ukázat loňský Race Driver GRID od Codemasters. Když s ním porovnali svůj Undercover, museli dojít k závěru, že jsou pár generací pozadu. Ve všem. Tudíž se to rozhodli napravit. Ne, Shift nebude simulace. Bude to smysluplná arkáda, v níž si užijete skvělý závodní požitek. Tedy, měla by být…

Autor:




Nejčtenější

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Destiny 2
Beta sci-fi Destiny 2 nabízí epickou filmovou podívanou. První dojmy

V právě probíhající betě k chystané sci-fi střílečce Destiny 2 si hráči mohou vyzkoušet příběhovou kampaň, kooperativní misi, nebo bojování v arénách. Hra...  celý článek

FIFA 18
Zahráli jsme si za Ronalda a je to paráda. První dojmy z FIFA 18

Vyzkoušeli jsme letošní ročník fotbalu od EA Sports. Žádné revoluční novinky se nechystají, ale změn je dost na to, aby obhájily cenu nové hry. Lepší animace,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.