Rok 2004 byl z pohledu herních akcí spíše zápasnickým ringem než obyčejným časovým úsekem. Své morituri te salutant si v aréně řekly především léta
očekávané hity Doom 3 a Half-Life 2.
Ke slovu se ovšem dostala i spousta dalších titulů. Hned počátkem roku hráče nenadchl, ovšem ani neurazil slovenský Conan, aby byl vzápětí stržen přívalovou vlnou na tichomořský ostrůvek ve Far Cry. Hra přinesla mnoho zásadních prvků, které se měly oběvit až v obou prvně jmenovaných titánech, a tak se na
dlouhou dobu stala královnou akcí. Nenechala se ohrozit lehce nadprůměrným křižáckým tažením z Knights of
the Temple a až pravidelné kousky Unreal Tournament 2004 a Splinter Cell: Pandora Tomorrow dokázaly narušit její vládu. UT 2004 dostal zanedlouho multiplayerového soupeře v podobě Battlefield: Vietnam, ovšem ten nesklidil až takový úspěch. Daleko snazší to měl dubnový Painkiller, jehož do špice hitparád vymrštil především nevázaný masakr a řádka
nesourodých, ale o to více zábavných úrovní. O měsíc později přišli řezníci z Rockstar Games a ve zvrhlé hříčce Manhunt rozporcovali mírumilovnost hráčů na kousíčky. Červen byl měsícem oslav fanoušku her ze
staré školy. Thief 3: The Deadly Shadows opravdu mile překvapil tím, že si zachoval většinu
hratelnosti předchozích dílů. Bohužel se o něm díky humbuku kolem Half-Life 2 a Doom 3 tolik nemluví, což je rozhodně škoda.
Z letního sucha na začátku druhé poloviny roku nás nečekaně probral hororový a velice povedený The
Suffering. Komu při hraní nepovolily nervy, mohl jim dát zabrat v Doom 3, jenž zaútočil koncem
prázdnin. Vytržení z podzimní letargie pak mohl zprostředkovat nadprůměrný Conflict: Vietnam,
jenž překvapivě vyhrál svůj komorní souboj nad skřípajícím Men of Valor. Silent Hill 4 již inklinoval spíše k adventuře a tak přichází záchvat invence až ve trochu
nedoceněném Full Spectrum Wariior. Pouhý den před oslavou Říjnové revoluce jsme mohli vyhlásit
svátek páčidel. Gordon Freeman se vrátil v plné síle a dokázal, že čekání na Half-Life 2 nebylo
marné. Na druhou stranu Medal of Honor: Pacific Assault začal již ukolébávat provařenými
postupy. V samotném závěru roku jsme pod stromečkem nalezli hned několik překvapení. Vampire: The
Masquerade – Bloodlines jsou sice z větší části RPG, ale místo v našem výčtu si jistě zaslouží. Stejně jako multiplayerově orientovaná Tribes: Vengeance a pleš drsňáka Vina Diesla, jenž PC hráčům v Xboxové konverzi Chronicles of Riddick ukázal, jaká síla se skrývá v těchto malých mašinkách.
Byl tedy rok 2004 dostatečně akčně zajímavý? Posouzení necháme na čtenáři a raději se vrhneme na představení toho nejžhavějšího, co nás čeká během dalšího
obletu Země kolem žluté koule.
Příslib:
Strhující epický příběh
Pestrá grafika a prostředí
Dopravní prostředky
Obavy:
Další posun data vydání
|
|
            
      
Advent Rising si místo v našem výčtu vysloužil již vloni, ovšem vydání hry se díky menším komplikacím odsunulo do náruče letošního roku. Tvůrci z
GlyphX však na hře opět pilně pracují a rozhodně je o co stát. Advent Rising je známý především tím, že autorem jeho příběhu je Orson Scott
Card, otec cenami ověnčené Enderovy hry a mnohadílné navazující série bestsellerů. Ovšem nejen příběh je dílem spisovatele, hrou nadšený Card se
podílí rovněž na kompletní výpravě a všech herních dialozích prvního dílu chystané trilogie. Zatímco v Enderově hře se lidstvo začíná pomalu rozpínat
po galaxii, v Advent Rising je na ústupu a přeživší jedinci jsou nemilosrdně vyhlazováni rasou Hledačů. Hráč, coby speciálními schopnostmi nadaný
Gideon Wyeth, se tomu bude snažit udělat přítrž. Čeká nás těžká a inteligentní sci-fi podívaná odehrávající se jak v rozlehlých exteriérech, tak ve
vnitřnostech kosmických instalací. K využití Gideonových speciálních schopností (zpomalení času, bojová umění, extra dlouhé skoky či tlakové vlny) nejlépe
poslouží pohled třetí osoby, ke zběsilým přestřelkám pak výhled z vlastních očí. Styl hry bude zajímavým mixem akce, soubojů s nápaditými bossy a častých
meziher. Projedeme se řadou vozidel a dokonce si zazávodíme s hledači na vznášedlech v těsném a nebezpečném kaňonu. Technická stránka využívající
Unreal engine vypadá skvěle, zejména co se týče speciálních efektů (voda, laserové paprsky) a fyziky, jež pro změnu využívá licencovaný engine
Karma. O multiplayeru autoři zatím nemluví, těžiště hry bude nejspíše ležet v epickém příběhu. Advent Rising vychází na PC, Xboxu a nově také na
Sony PSP.
BioShock Výrobce: Irrational
Games | Vydavatel: Vivendi | Datum vydání: N/A | Homepage
|
|
Příslib:
Nástupce System Shock
Dokonalá atmosféra
Obavy:
Datum vydání
|
|
            
      
BioShock svým názvem až troufale připomíná jednu z nejuznávanějších her historie, System Shock. Není to pouhou náhodou, jádro tvůrčího týmu Irrational Games totiž pochází z legendárních Looking Glass, tvůrců System Shock, byť již bez svého guru Warrena Spectora. BioShock ovšem s původní hrou nic nespojuje, přebírá pouze základní myšlenku a doufejme, že převezme také brilantní hratelnost. Základním kamenem bude opět izolace. Tak jako System Shock hráče izoloval na palubě opuštěné vesmírné stanice, nyní se ocitneme uprostřed laboratorního komplexu, jehož kořeny sahají až do konce druhé světové války. Podle roztroušených zkazek a deníků hráč zjistí, že zařízení doznalo resuscitace někdy v jednadvacátém století, ovšem zbytek pravdy je zahalen v temnotách. Autoři vytvořily zajímavý životní koloběh zmutovaných obyvatel komplexu, kteří snad kdysi bývali lidmi. Obskurní sběrači mají za úkol porcovat mršiny na jednotlivé řetězce DNA a takto připravený oběd naservírovat predátorům. Ti zase kontrolují po zuby ozbrojené vojáky, jež dohlíží nad sběrači. Hráč se s těmito produkty mutací bude muset vypořádat právě v honbě za vzorky DNA (tzv. plasmidy), jež do hry vnášejí oblíbený element vývoje postavy. Rovněž zbraně a jejich vylepšování nebude nepodobné System Shocku. K dispozici budou pouze základní modely pistole, brokovnice či automatické pušky a bude jen na nás, zdali v průběhu hry změníme samopal v odstřelovací pušku či granátomet v raketomet. Z ostatního vybavení zaujme zejména biologický analizátor. Pokud se hráči podaří analizovat neporušený vzorek nepřátelské entity, může odhalit její slabinu a využít ji v příštím střetu. Vizualizaci obstará Vengeance engine, jenž prověřila nedávná akce Tribes: Vengeance a který není ničím jiným, než notně upraveným enginem Unreal. Ačkoliv se do komplexů nadějného BioShock možná ještě letos nepodíváme, byla by škoda jej opomenout.
Příslib:
Mrazivá, hororová atmosféra
Opět skvělá hratelnost od Monolithu
S.T.R.A.CH.
Obavy:
Dostaneme infarkt
|
|
            
      
F.E.A.R. má ambice stát se žhavým akčním želízkem hned z několika důvodů. Jednak za hrou stojí zkušený tým Monolith, z jehož dílem vzešly
například oba díly No One Lives Forever, Aliens vs. Predator 2 nebo Tron
2.0, zadruhé si titul zakládá na atmosféře více, než kterýkoliv jeho konkurent. F.E.A.R. tak není jenom zkratkou pro speciální jednotku First
Encounter Assault and Recon, ale také strachem z neznáma, z prázdných stěn hi-tech mrakodrapu, jejichž povrch zdobí jen maniakální krvavé cákance. Nikdo
nežádá výkupné, celá stavba mlčí a také malá holčička potulující se po chodbách vzbuzuje jen paniku ústící v další krveprolití. Hráč se tak spolu se svým
týmem vydává po stopách záhadného masakru v hororu inspirovaném těmi nejmrazivějšími díly (jak filmovými, tak herními) japonské produkce. F.E.A.R.
využije novou generaci firemního enginu, který nabídne veškeré moderní propriety včetně brilantního ztvárnění skla nebo neviditelných protivníků. I přes
kooperaci se spolubojovníky bude hra spíše klasickou střílečkou, než týmovou akcí. Dočkáme se však řady oživení zahrnujících zpomalení času nebo řádku
futuristických zbraní po boku s propracovanou hrou více hráčů.
Příslib:
Atraktivní prostředí
Realistická akce
Obavy:
Bude lěpší než Korea od stejného týmu?
|
|
            
      
El Matador se ještě nestihl příliš zapsat do obecného hráčského povědomí, ovšem jako jednoho z mála zástupců českých her jej zde v duchu
patriotismu nelze neuvést. Hra od Plastic Reality nás zavede do nebezpečného prostředí jihoamerických drogových syndikátů, kde se hlavní postava, člen
americké DEA, vydává na křížovou výpravu za pomstou svého bratra. Příběh přímý jako cesta do pekel, uvidíme, jak si s ním autoři poradí. El Matador
bude svým stylem akcí z pohledu třetí osoby, jež v sobě zasnoubí stealth pasáže plné tichého plížení za zády protivníků a drastické přestřelky v
jihoamerickém stylu. Ačkoliv bude hráč po většinu hry jednat na vlastní pěst, občas si bude moci najmout užitečné pomocníky. O technickou stránku se není
třeba strachovat, El Matador využívá upravený Korea engine ze skvěle vypadající, ale nedoceněné Korea: Forgotten Conflict a navíc přidává pokročilou fyziku z vlastní produkce
tvůrců. Lákadlem se jistě stane herní prostředí, které imituje reálné lokace jižní Ameriky a připomíná tak filmy stylu Desperado. Vedle řádky
realistických zbraní se ke slovu dostanou i pěsti, ovšem nejdříve koncem tohoto roku. Autorům držíme palce.
Příslib:
Zajímavý sci-fi příběh
Multiplayer od tvůrců Unreal Tournament
Slibná grafika
Obavy:
Autoři jsou mistry multiplayeru, půjde jim i hra jednoho hráče?
|
|
            
      
Digital Extremes, spolupracovníci Epic Games a autoři několika posledních her s nálepkou Unreal Tournament, nejsou v herní branži žádnými nováčky. Proto docela zaráží nenápadnost jejich
prvního samostatného projektu Pariah. Nápaditá sci-fi akce má přitom větší ambice než samotný Unreal 2. Píše se rok 2520 a hráč coby doktor Mason eskortuje svou pacientku z epidemií
zamořené planety. Během vteřiny se však ocitají uprostřed trosek bývalé lodi zpět na povrchu planety. A ta za pár hodin podlehne smrtícímu bombardování!
Vedle častých návštěv exteriérů a s nimi spojených projížděk ve vozidlech se můžeme těšit například na zajímavý systém vylepšování zbraní. Bude jen na hráči,
zda nalezenými energetickými jádry vylepší rychlost střelby brokovnice, nebo průraznost nábojů odstřelovací pušky. Pariah rovněž spojí minoritní
vychytávky jako například praktický systém štítů z Halo nebo užitečné doplňování zdraví
představené v Chronicles of Riddick. Komu by nestačila propracovaná hra jednoho hráče, připraví
autoři chytlavý multiplayer, v němž se nezapřou zkušenosti týmu z tvorby Unreal Tournament. Vedle mnoha módů hry zde nalezneme celou řadu vozidel,
přičemž tvůrci slibují i představení zatím největšího ovladatelného stroje v počítačové hře. Pariah vychází na jaře a jeho Xboxová verze v sobě nese
jistý primát – první pořádný editor map na konzolích.
SWAT 4 Výrobce: Irrational
Games | Vydavatel: Vivendi | Datum vydání: Jaro 2005 | Homepage
|
|
Příslib:
Konkurence pro Rainbow Six 4: Lockdown
Důraz na hratelnost i realističnost
Obavy:
Nesourodé mise bez příběhu
|
|
            
      
Irrational Games jsou známí spíše sci-fi tituly jako System Shock 2 nebo Freedoom Force. Proto je také velmi překvapivé, že právě dokončují ryze realistický taktický
simulátor speciálních jednotek SWAT. Právě ten se stane konkurentem chystané Rainbow Six 4:
Lockdown a má k tomu vpravdě nemalé ambice. SWAT 4 nebude příběhovou akcí, jeho strukturu vytvoří mise pospojované pouze vývojem hráčova týmu.
Autorům jde daleko více o atmosféru jednotlivých úrovní. I proto se namísto drtivého množství polygonů snaží uplatnit spíše stylizaci do dusivého prostředí
připomínajícího dle slov tvůrců film Seven. Nezavítáme tak na nablyštěné podlahy luxusních kanceláří jako v Rainbow Six, ale do obyčejných,
kriminálníky prolezlých slumů a předměstí. Velkého uplatnění se dočká fyzika. Balistika letu střel bude počítána se zarážející přesností, stejně jako jejich
průraznost. Bude záležet, zda se hráč a jeho týmový kolegové schovají za masivní skříní nebo tenkou překližkovou stěnou, stejně jako jestli si na misi
vezme klasické nebo průrazné náboje. Úkoly všech čtrnácti misí se budou odehrávat povětšinou v intencích zachraňování rukojmí, k čemuž využijeme hned
několik profesí členů týmu a pokud budeme v úzkých, můžeme si zavolat i pomoc odstřelovačů, za které však nebude možné přímo hrát. Přehledný interface, velmi
slibná umělá inteligence a zkušenosti tvůrčího týmu, jsou dostatečnou zárukou na označení
titulu jako žhavý tip letošního roku.
Příslib:
Atmosférická akce z moderní války
Záruka kvality Ubi Softu
Obavy:
Další posun od taktiky k akci
|
|
            
      
První díl Ghost Recon byl spojovacím můstkem mezi taktickými akcemi ve stylu Rainbow Six a čistými akcemi typu Medal of Honor. Nejinak tomu bude v případě pokračování, i když tvůrčí tým Red Storm slibuje
zase o něco větší posun ke klasickým akcím. Hráč se v čele čtyřčlenné jednotky Ghosts vydává do severní Koreje, aby zabránil otevřenému válečnému konfliktu
mezi Ruskem a Čínou. Ten je vyvrcholením příběhových smyček Toma Clancyho a přestože si zápletky během samotných misí příliš neužijeme, Clancyho fanoušci si
jistě přijdou na své. Ačkoliv bude spolupráce se členy týmu hrát nemalou roli, autoři se soustřeďují spíše na dokonalé vcítění do jediného herního avatara.
Spolubojovníků tak půjde zadávat toliko základní příkazy skrze jednoduché menu nebo nově pomocí hlasu. Zajímavým prvkem bude profesní diferenciace
jednotlivých postav a jejich vývoj napříč celou hrou. Jak již bývá u militantních her od Ubi Softu zvykem, zbraňový arsenál a jeho provedení bude
přísně podléhat realitě. Vedle klasických M16 nebo M14 se dočkáme i několika experimentálních překvapení, jakým je například puška XM8. Grafika i s fyzikou sice
nepřinese jakékoliv revoluční prvky, přesto je však na slušné úrovni. Na hru se budeme moci podívat z pohledu první osoby, autoři však doporučují přepnout do
očí osoby třetí, čímž patnáctka misí plných zvratů a přiměřeného množství skriptovaných sekvencí dosáhne té správné atmosféry. Zajímavostí je, že verze na PC
a Xboxu bude diametrálně odlišná od PS2 a Game-Cube portací, jež tvoří interní tým Ubi Softu.
Příslib:
Sam Fisher opět v akci
Vylepšený engine
Kooperativní multiplayer
Obavy:
Málo novinek oproti předchozím dílům
|
|
            
      
Sam Fisher se po premiéře v předloňské Tom Clancy’s Splinter Cell a loňské Pandora Tomorrow vyšvihl mezi stálé ikony herního průmyslu po boku důchodové Lary Croft nebo Solid
Snakea. Chaos Theory má podle tvůrců vnést do série zásadní změny, ovšem odfiltrujeme-li propagační odpad, stále půjde spíše o evoluci než revoluci.
Příběh bude tentokrát věrný nespočetným konspiračním teoriím a zatáhne Sama do boje proti skupině usilující o získání zbraní hromadného ničení. Velkou roli
při tom budou hrát informační technologie a obecně bude celá hra laděna spíše do technikou prošpikovaných instalací, než do zarostlých exteriérů, jak tomu
bylo v případě Pandora Tomorrow. Samovy vizážisté opět použijí prověřený engine Unrealu, ovšem se všemi době poplatnými trendy. Normálové mapy pro
puntičkářské ztvárnění Fisherovy těsné kombinézy a fyzikální model pro interakci s jeho okolím. Z řady nového vybavení vyčnívá zejména detektor hluku. Hráč
už tak nebude vyhledávat pouze temná zákoutí, ale také rušné lokace (například vedle brumlajícího generátoru), kde může neslyšně provést smrtící úder a ještě
při tom zajódlovat. Zpestřením jistě bude více cest k dosáhnutí cíle a také sám cíl nebude pouze jeden. Nepodaří-li se hráči splnit primární úkol, dostane
ještě druhou a někdy i třetí možnost. K pohybovým schopnostem Sama patří nově vyražení dveří s pacifikací protivníka za nimi. Hra více hráčů by měla být
podobnou revolucí, jako v Pandora Tomorrow, tentokráte však bude její ladění čistě kooperativní.
Sam Fisher uzavřel první kapitolu článku. V té druhé se se vší parádou představí tituly o nic menší než Quake 4, S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl nebo Hitman: Blood Money.