Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rise of Nations - pěkný strategický mix

  12:00aktualizováno  8:48
Grafika, hratelnost a technické zpracování z moderních Age of Empires. Propracovaný herní systém, množství možností a opět hratelnost, tentokrát z Civilizace. Koktejl z těchto špičkových her pojmenovaný Rise of Nations, byl včera představen na International Games Festivalu v Las Vegas. Pokud se tato hra povede, bude to pecka.

Rise of Nations

Jedním ze dvojice zcela nových titulů představených Microsoftem na letošním International Games Festivalu byl mix Civilizace a Age o Empires nazvaný Rise of Nations. Je ale možné spojit propracovanou tahovou strategii se spíše akční, ale neméně skvělou strategií realtimovou? Vývojáři z týmu Big Huge Games si myslí, že ano. Chtějí z obou žánrů převzít to nejlepší a vytvořit hru v níž bude stejně důležitou roli hrát politika, věda i hrubá síla a klíčem k vítězství může být stejně dobře jednání, jako boj. Vaším úkolem bude po osm věků stanout v čele jednoho z osmnácti národů a provést jej všemi nástrahami, jež na váš lid budou od starověku po současnost číhat.

Nejcennější komoditou každého národa bude zabrané území, s ním totiž bude úzce spjato množství surovin, které budete schopni získat. Nehrozí tedy, že by, jak je tomu ve většině RTS dobrým zvykem, nepřítel za vašimi hranicemi klidně těžil jak se mu zlíbí. I zvyšování výnosů z jednotlivých surovin se bude řídit trochu jinými pravidly než třeba v již zmíněných Age of Empires. Pokud budete potřebovat více dřeva, "nevychováte si" další dva dělníky a nepošlete je do lesa, ale budete muset vynalézt lepší pilu, která dokáže dřevo lépe zpracovat, nebo si prostě najít nějaký další les. Naopak jednodušší bude správa farem, postavíte je a ony začnou produkovat potraviny, žádné další starosti. Rise of Nations Různých budov budete ale daleko více. V tomto směru, však nečekejme žádné radikální novátorství. Autoři zmiňují sýpky, kostely a podobné domy. Stejně jako v Age of Empires i v Rise of Nations se budou stavby v průběhu věků vyvíjet. K postupu na vyšší úroveň buď budete muset dosáhnout určitého stupně rozvoje města, nebo vymyslet dva nové vynálezy. Výzkum bude rozdělen na čtyři obory - civilní, který pomůže rozvoji měst i celého státu, obchodní, jenž zvýší vaše zisky, vědecký, zlepšující komunikaci, což se projeví zlepšením možností jednotek i budov a v pozdějších fázích hry levnějším a rychlejším rozvojem ostatních oborů a vojenský, jehož význam je snad jasný - lepší vojáci a dokonalejší zbraně.

I když jsou vědci důležití, ani v této hře se neobejdete bez dělníků. Abyste je ale nemuseli všechny hlídat a v rámci celé obrovské říše ovládat každého človíčka zvlášť (což ale též půjde), mají být vaši poddaní velice chytří. Umělá inteligence hry by měla zajistit aby si vždy sami našli nějakou práci. Pokud tedy dokončí zadaný úkol, automaticky začnou pracovat někde jinde. Při čem vám ale ani dělníci nepomohou, bude získávání zlata, respektive finančních prostředků. Ty si budete muset vydělat, tedy přesněji vyobchodovat. Vybudujete několik měst a mezi nimi postavíte obchodní stezky. Čím Rise of Nations více budete chtít vydělávat, tím více budete potřebovat měst, a čím více budete mít měst tím více budete muset dávat pozor na politické poměry ve státě. Právě politika bude mocnou hybnou silou Rise of Nations. S vašimi spojenci budete moci obchodovat, vyměňovat si informace a uvidíte co se děje na jejich území. Vyhlášení války by ale nemělo být jednoduchou a hlavně levnou záležitostí, kterou vyřešíte jedním kliknutím myši. Přejít do válečného stavu bude velice nákladná záležitost a mnohdy se vyplatí spíše některému z váhajících spojenců darovat nějaké to zlato, než s ním bojovat.

Jen s politikou ale nevystačíte a občas budete muset vést vaše bojovníky na zteč. Klíčem k dobytí nepřátelských území bude obsazení měst. Zde si hra bere to nejlepší z RTS. Města budete muset poctivě dobývat, žádný výpočet kdo je silnější, ten vyhrává. To znamená nejprve města obléhat a demolovat pomocí děl či jiných dalekonosných zbraní, pak poslat do jejich ulic vojsko a získat nad ním kontrolu. Jakmile se město dostane pod vaše velení, musíte zvážit jak s ním dál naložit aby bylo ku prospěchu vaší říši a samozřejmě se připravit na případný protiútok. Ze 168 druhů jednotek jsou, dle slov autorů, nejzajímavější dvě - generál a vyzvědač. Generál bude zvedat morálku mužů, formovat je pokud začnou panikařit, nutit je k rychlejší chůzi Rise of Nations a zvládne ještě několik zvláštních úkolů. Špión, jenž se v nějaké podobě objeví v armádách všech věků, ať už jako člen zvláštních jednotek, nebo středověký zvěd, bude schopen krást materiály a především informace o nových vynálezech. A bez nich se v pěti rozsáhlých historických kampaních, které má hra obsahovat, rozhodně neobejdete.

Podívejme se trošku i na technické zpracování. Celá hra, i když první screenshoty vypadají jako z klasické dvourozměrné Age of Empires 2, poběží kompletně ve 3D. Takže se dočkáme vymožeností jako zoomování, jehož oddalovací funkce se bude hodit zejména při kontrole celého státu, i otáčení pohledu, jenž pomůže při řízení vašich armád. Co říkáte? Rise of Nations vypadá jako velice zajímavá hra. Pokud se autorům skutečně podaří v rozumném poměru smíchat prvky Civilizace a Age of Empires, bude to asi strategická pecka. Samozřejmě ale jen pro příznivce realtimovek, protože i když je zde hodně "civilizačních" prvků, pořád je to RTS a na kola se zde nehraje. Což ale snad většině z vás nevadí.

Autor:


Témata: koktejl


Nejčtenější

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Další z rubriky

Wolfenstein II: The New Colossus
S PC verzí Wolfensteina II budete velmi spokojeni, slibuje vývojář

Koncem října se vrátí B.J. Blazkowicz, aby konečně vyhnal z Ameriky nacisty, kterým se v alternativní realitě podařilo vyhrát druhou světovou válku. Vývojáři...  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.