Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soldier of Fortune - Gold Edition

  12:00aktualizováno  6:15
Nenechte se příliš zmást tím honosným přídomkem, jedná se o konverzi prvního dílu brutální FPS z PC na platformu PS2, kde se znovu setkáme s nelítostným chlapíkem jménem John Mullins, válečným veteránem z Vietnamu, jenž v současnosti pracuje jako žoldák a jeho poslední zakázkou je vystopování nebezpečných teroristů...

Soldier of Fortune - Gold Edition

Tak tady máme další konverzi z PC a další ukázkový příklad toho, jak by se věci dělat asi neměly. Zde narážím zejména na vizuální provedení hry Soldier of Fortune, které je hodně odbyté a při prvním pohledu na plac se musíte sami sebe zeptat, jestli to tvůrci mysleli opravdu vážně. Zejména v tom kontextu, že předchozí převod na platformu Dreamcast se graficky vyvedl o poznání lépe (i když - abychom byli spravedliví - konzole od Segy byla/je stavěná tak, aby usnadňovala vývojářům případné konverze z PC), což vlastníky výkonnější černé skříňky může o to více mrzet. Nicméně pokud pomineme jednoduchou stavbu z odbytých textur, jež vám s postupujícími hodinami až na pár nepříjemných excesů (ještě o nich bude řeč) přestane výrazně vadit, jedná se v tomto případě o poměrně dlouhé FPS dobrodružství zasazené do různých koutů světa a skalní příznivci žánru si tak užijí své!

Takže se jedná o akci viděnou klasicky z pohledu první osoby, přičemž při nahlížení na zdejší neradostný svět plný nepřátel se dočkáte ještě několika příjemných vylepšení vašich aktivit, mezi což lze započítat schopnost přikrčení se (a následného obezřetného postupu vpřed), tradičního skákání a hlavně vyhlížení zpoza rohu. Výborně. Jenomže zrovna poslední uvedená vlastnost se díky nešťastně navrženému ovládání stává pohříchu frustrující alternativou řešení časté soubojové fáze a hned vysvětlím proč. SoF nabízí několik předdefinovaných variant nastavení ovládání a potom chvályhodnou volbu vlastní konfigurace ovladače Dual Shock. Ano, takhle by to mělo vypadat. Jenomže zrovna s funkcí vyhlížení zpoza rohu se nedá moc udělat, anžto je defaultně přiřazena tlačítku R3 - jediná změna na L3 Soldier of Fortune - Gold Edition samozřejmě nepomůže. Proč? Inu, protože musíte stisknout analogové tlačítko a potom ho velice jemně posunout na stranu pro ono důležité vyklonění zpoza nějakého objektu, což je v tom akčním marastu, kde je potřeba zpravidla reagovat hodně rychle, dosti pomalá taktika - pokud však chcete reagovat rychleji, až příliš často se stává, že vám prst sklouzne a namísto opatrného vyklonění fatálně vytancujete do nekrytého prostoru, pročež vám protivníci dají tuto vaši hrubou chybu ihned parádně "sežrat". Tím pádem ztrácí uvedená schopnost veškeré kouzlo a je pro většinu situací naprosto k nepotřebě. Jinak v pestré škále všemožného nastavení nechybí ani automatické locknutí blízkého nepřítele, takže nemusíte analogovou páčkou pro zaměřování kvedlat jako šílenci. V tomto kontextu stojí také za zmínku, že SoF podporuje USB klávesnici a myš (a tady si pak - na rozdíl třeba od Half-Life - můžete automatický lock vypnout) a s tímto příslušenstvím je na světě hned veseleji. Osobně jsem hrál za poněkud zvláštní kombinace Dual Shock (levá ruka) a myš (pravá) a nebýt zvláštních momentů, kdy jsem po nabootování hry občas musel myšku přesouvat do druhého USB portu, než ve kterém do té doby spokojeně odpočívala, neměl jsem výraznějších námitek. A pořád si myslím, že se malá investice do této periferie vyplatí.

SoF sice není nějak extra dlouhá hra, ale za víkend ji určitě nedokončíte, tady samozřejmě též podle zvolené obtížnosti. Obtížnost pak určuje počet protivníků na scéně, jejich výdrž nebo množství zbraní a munice k sebrání. Zde na chvilku zpomalím. Jestliže z nějakého důvodu chcete hrát na Unfair (nejvyšší obtížnost), připravte se na momenty, kdy se nepřátelé generují v nevídaných intervalech a počtu - což by samo o sobě až tolik nevadilo - ale než se hnete z některých míst Soldier of Fortune - Gold Edition obšancovaných ze všech stran teroristy, vystřílíte si veškerou munici do preferované zbraně. Bohužel, náboje zůstavší na obrazovce po padlých z nějakého mě záhadného důvodu po chvíli mizí (stejně jako nebožtíci, kde to celkem chápu), takže se budete mít vskutku co ohánět.
Pročež asi nepřekvapí, že jsem se moudře (vzhledem ke svým schopnostem) přiklonil k obtížnosti Medium. Třebaže jsem v začátcích neměl (ona shora citovaná kombinace DualShocku a myši) žádné výrazné problémy, příchodem na sněhové sibiřské pláně začalo opravdové peklo. Musím říci, že protivníci ve SoF mají vcelku slušnou zásobu překvapovaček. Disponují totiž něco zajímavými aktivitami jako je efektní kotoul (nejlépe z vašeho palebného dosahu), vykukování zpoza rohu a naposledy, pokud se někde strhne velká mela, párkrát z blízkého okolí přikvačí posily. Pokud si tuhle rovnici dáte dohromady a vynásobíte obvyklými skutečnostmi, že s přibývajícími hodinami na herním kontě se na jedné obrazovce objevuje stále více vojáků, kteří nota bene i více vydrží, pokud k tomu přidám těžkou vojenskou techniku, ono známé a obdivuhodné pravidlo, že o vás nepřítel ví dříve než vy o něm (což jde ruku v ruce se špatnou viditelností, takže nemáte-li zrovínka ostřelovačku, nemáte moc šajnu o tom, kdo se do vás zase trefuje), tak dostaneme výsledek, který naznačuje, že vaše šance na přežití nejsou zrovna velké. Pomocnou ruku podává funkce Quick Save (počet možných uložení v levelu závisí na vybrané obtížnosti), rozsáhlý zbrojní potenciál a zejména fakt, že také díky hodnotě Armor (jakási nadstavba nad vaši stupnici Health) vydržíte o poznání více, než vaši soupeři. Ve výčtu zbraní pak nechybí třebas standardní brokovnice, raketomet, oslepující granáty nebo plastická trhavina. Trochu zvláštní je přitom pravidlo, že Soldier of Fortune - Gold Edition před vstupem do mise jste při výběru potřebných propriet omezeni velikostí vašeho inventáře, ale pokud v akci najdete nějakou další zbraň, můžete ji klíďo brďo přidat do předtím naplněného batohu. Také mi občas přijde, že navzdory charakteristickému zabarvení zaměřovacího terčíku, zohledňujícímu tak skutečnost, že soupeře máte v hledáčku, jde váš "fire" vůčihledně mimo, což zejména při vyšší obtížnosti zamrzí.

Mottem celé hry je snaha vládou najatého žoldáka Johna Mullinse o dopadení šéfa teroristické organizace a likvidace jeho ozbrojenných složek, které v Rusku odcizily několik jaderných hlavic, jež pak také musíte lokalizovat. Na pomoc v tomto vašem nelehkém úkolu tu je demoliční expert Aaron Parsons, s nímž se pravidelně v misích setkáváte na kus řeči. Příběh je však načrtnut jen velmi skromně, primární snahou hlavního hrdiny je projít veskrze lineárními úseky z místa A do místa B (i když si někdy zahrajete na hru "Mullins aneb cesta tam a zase zpátky") a během toho postřílet všechny vojáky, kteří se objeví před vaším kvérem. Jistě, párkrát si musíte dát ve svém militantním apetitu pohov, to když se na scéně mihne př. civil, ale jinak jde o neutuchající akci, velmi příležitostně proloženou intelektuálním úsilím v podobě přepnutí potřebného přepínače. Takže důraz je kladen zejména na váš postřeh a schopnost čelit neuvěřitelné početní převaze nepřátel. Tomu se děje dílem v interiérech, u nichž se pak tak nějak lépe vstřebá účelová lineárnost, a dílem v hodně omezených exteriérových lokacích. Co se vstřebá o poznání hůře je již avizovaná hodně odbytá grafika (byť postavy vypadají k světu), která je navrch vyšperkovaná momenty jako je škubání obrazu či podivnostmi, kdy těla padlých nebo jejich zbraně zůstávají viset ve vzduchu, což působí trochu legračně. Soldier of Fortune - Gold Edition Možná však, že to byl záměr tvůrců, neboť s ohledem na velkou brutalitou obsaženou ve hře je tohle asi jediný okamžik, při němž se můžete dění na obrazovce pousmát. SoF je totiž neuvěřitelně krutá záležitost. Protivníci mají na těle několik zásahových zón a podle svého zranění reagují - chytají se za ruku, poskakují a hlavně křičí a sténají, což jenom podtrhuje skutečnost, proč je hra určena věkové hranici nad 18 let. S tím souvisí i patřičně detailní zohlednění zranění, ve kterém nechybí časté situace, kdy brokovnicí ustřelíte svému sokovi část těla a tento se následně v bolestech svíjí na zemi. Krví se přitom pochopitelně nešetří. Pakliže se vám tento způsob zpracování nikterak nezamlouvá, je tu tvůrci implementována chvályhodná volba vypnutí "Gore" na scéně (nebo filtrace určitých prvků) a nic z toho, co jsem řekl, pak neuvidíte. A neřekl bych, že byste byli o něco zásadního ochuzeni.

Ještě před závěrečným shrnutím musím připomenout multiplayer, který umožňuje několik variant (včetně kooperace!) boje až pro čtyři hráče naráz (MultiTap), přičemž tu asistují počítačem řízení vojáci, takže to nemá takový ten nepříjemně komorní nádech některých předchozích FPS počinů. Je zde velký výběr map a možností nastavení, takže pokud vám singleplayer přijde po nějaké době poněkud jednotvárný (a upřímně řečeno, ani se nedivím), hra pro více hráčů je eventuální vzpruhou. Samozřejmě, pokud padla zmínka o nepříliš líbivé grafice, v multiplayeru se připravte na další výpadky vizuální části s "třešničkou na dortu" v podobě zpomalování běhu hry apod. Neřku-li o tom, že pohybová fáze vojáků je tady doslova úděsná a připomíná mi motion-capturing vylekaného mola. Což je obrovská škoda a dosti to znevažuje kredit hry po vícero hráčů.

Soldier of Fortune - Gold Edition

Takže, pokud vás prvotně neodradí nevzhledná grafika, líné načítací časy při Loadingu, nedořešený systém zapisování (při mission-based hře bych si představoval, že nebudu nucen přepisovat několik pozic bez možnosti návratu do předchozí akce - byť je to stále komfortnější systém než zmršený model save u Tomb Raider: Last Revelation) a po chvíli jistý stereotyp neustálého vybíjení zástupců teroristické fauny, je tohle hra pro vás. Protože pakliže jste prošli tímto mini dotazníkem, asi patříte mezi skalní hráče FPS a jako tací oceníte fakt, že si SoF na nic nehraje a nabízí instantní akci pro zdokonalení vašich reflexů. Nemluvě o masivním multiplayeru, jehož jednotlivé mise si můžete střihnout i sólo, takže další nadstavba k singlu. Ale jak z textu vyplynulo, není růže bez trní a SoF jich má pohříchu poměrně dost…

P.S. Pokud chcete srovnání s původní verzí, nabízí se naše PC recenze Soldier of Fortune, která je již staršího data.

Soldier of Fortune
Výrobce/Vydavatel Majesco/Activision
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ano
Paměťová karta: ano, 280kB
Verdikt: Projdete si pár úrovní a už vás nic nepřekvapí. Rutinní akce se silnou podporou multiplayeru, díky němuž se z této FPS reinkarnace stává něco více, než jen obyčejná tuctová záležitost. Ale zase ne o moc.
Hodnocení: 55%

Autor:




Nejčtenější

Výstava Game On v Praze
Game On byste měli vidět. Ukazuje průřez herní historií tou nejlepší formou

Ve čtvrtek otevřela své brány v hale 40 Pražské tržnici putovní výstava Game On, která přibližuje historii her a herních zařízení. Redakce Bonuswebu měla...  celý článek

Pokkén Tournament DX
Povedená bojovka Pokkén Tournament je v DX verzi ještě o fous lepší

Přímočará, snadno pochopitelná, ale rozhodne ne mělká bojovka Pokkén Tournament vyšla ve vylepšené verzi DX na konzoli Switch. Povedenou hru s Pokémony...  celý článek

Outlast (PlayStation 4)
Stahujte brutální horor Outlast na PC zdarma. Ale pospěšte si

V časově omezené akci můžete prostřednictvím obchodu Humble Store získat zdarma brutální horor Outlast v deluxe edici, tedy i s rozšířením Whistleblower....  celý článek

WolfenDoom: Blade of Agony
Nemůžete se dočkat nového Wolfensteina? Vyzkoušejte WolfenDooma

Projekt vytvářený fanoušky skvěle kombinuje retro zpracování s moderními herními prvky. Takhle by dnes vypadal Wolfenstein, kdyby nedošlo k žádnému nárůstu...  celý článek

FIFA 18
RECENZE: Fanoušci fotbalu ani letos neušetří. FIFA 18 se opět vyplatí

Nový díl jedné z nejprodávanějších herních sérií vůbec sice již nepřináší tolik novinek jako ten loňský, přesto jeho koupí nikdo neprohloupí. A to nejen kvůli...  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Impact Winter
RECENZE: Postapokalyptický Impact Winter vás odnaučí milovat zimu

Očekávaný simulátor přežití Impact Winter vám ukáže, že konec světa bude pěkně ledový. Jako vedoucí skupiny přeživších se budete muset postarat nejen o sebe,...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.