Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Star Trek DSN: Dominion Wars

  12:00aktualizováno  10. července 12:36
Řízeček jménem realtimové strategie od dob Duny 2 pořádně oschl a ztratil šťávu. Každá dobrá invence se počítá, a tak si dnes recenzovaná realtimová strategie s předlouhým názvem Star Trek: Deep Space Nine Dominion Wars může napsat desítky bodíků k dobru. K tomu přidejte atraktivní prostředí ze světa Star Treku a zákonitě vám musí vyjít, že...

S touto „kocábkou“ létával v seriálu Star Trek: The Next Generation Jean-Luc Picard. Bohužel, v Dominion Wars po něm není ani stopy. Her z prostředí Star Treku vyšlo více jak dost. Měli jsme tu nejrůznější adventury, letecké simulátory, 3D střílečky a také realtimové strategie. Star Trek: Deep Space Nine Dominion Wars (déle jen Dominion Wars) patří právě do této kategorie a s klidným svědomým se může zapsat mezi opravdu malý počet realtimových strategií, které kašlou na ohranou písničku jménem Dune 2 a tisíce jejích nástupců, a šlapou si vlastní originální cestičku. Zapomeňte na klasické schéma: základna – těžená surovina – desítky jednotek – mrtvý nepřítel. Tento přístup k RTS se pořád někdo snaží oživovat, i když by už měl dávno nerušeně ležet v hrobě. I přesto je stále tato koncepce oblíbená a nikomu nevadí, že pořád hraje tu samou RTS, ačkoliv s lepší grafikou a jinými jednotkami.

Abychom začali nějak smysluplně. Hra Dominion Wars nemá s výše zmíněným systémem společného ani ň. Proto je dnešní recenze trochu delší než obvykle, neboť popsat všechny nápady nebude snadné. Nuže... na výběr máte mezi dvěma kampaněmi, a to buď v roli Federace, nebo budete velet alianci složené ze dvou ras – Cardassianů a Jem‘Hadarů. Fanoušci Star Treku se ocitnou ve svých vodách, avšak ostatní budou zpočátku tak trochu v příběhu plavat. Naštěstí se autoři zdrželi zbytečných podrobností a představování desítek ras. Proto se ve hře nesetkáme například s Vulkány a Ferengi, na druhou stranu se tímto Klingonské lodě poznáte podle tmavě zelených laserů, neviditelnosti a slabých štítů. příběh a celé prostředí stává snadno pochopitelné i pro ty, které Star Trek nezasáhl. A o co jde? Aliance Cardassianů a Jem‘Hadarů chce ukázat Lidem i Klingonům, zač je toho loket. S tímto si vystačíte po celou hru. Zatímco Federace (= ti hodní) se snaží ubránit své planety, aliance Dominionu (= ti špatní) zase chce vystrčit tykadélka ze své skrýše a zajít si na návštěvu do Alfa kvadrantu (Cardassiné mají v Alfa kvadrantu svůj domov, Jem‘Hadarové bydlí v Gamma kvadrantu a do Alfa kvadrantu se mohou dostat pouze přes červí díru, kterou hlídá vesmírná stanice Deep Space Nine) a pozdravit fotonovými torpédy a lasery své staré známé z vesmíru.

Celkem na vás čeká deset striktně lineárních misí za každou stranu. Úplně nejdůležitějším faktem je to, že v Dominion Wars nic netěžíte a nic nestavíte. O tom si ale povíme později. Před každou misí vás čeká perfektně zpracovaný briefing, v němž se posunete v příběhu o kousek dál a dozvíte se vše potřebné o úkolu, jejž musíte splnit. Tady nalezneme první (vlastně už druhou) odlišnost od ostatních RTS. Úkoly se nesestávají z obvyklého – znič všechno, co stojí, chodí, jezdí a létá + nějaké to vysvobozování a eskortování. Mise v Dominion Wars jsou vskutku propečené do ideální teploty, takže nádherně křupou. Jednou poletíte v zákeřné iontové, nebo co to je, bouři, ve které nefungují štíty ani Takto bojují čestní a správní chlapi. Sedm proti jednomu, a to ještě s daleko kvalitnějšími loděmi. Inu... neměli si začínat, Cardassiané jedni blbí. warp pohon, a budete chránit nákladní lodě před štiplavými lasery nepřátelských stíhaček. Podruhé zase s jednou jedinou lodí chráněni maskováním budete prolétávat mezi desítkami nepřátelských korábů, které si pořádně vyčistily zuby, aby se do vás mohly zakousnout. Vrcholem všeho je naprosto fantastická bitva o vesmírnou stanici Deep Space Nine, kterou, jakožto velitel vojsk Federace, máte za úkol vysvobodit z pařátů aliance Dominionu. Nádhera.

Základ každé RTS tvoří jednotky a nejinak je tomu i v případě Dominon Wars. Před samotnou misí je vybavíte a během akce si musíte vystačit s tím, co jste si vybrali. Jak už bylo řečeno – nic netěžíte a nic nestavíte. Kredity na nákup nových strojů získáváte za zdárné splnění mise. Celou hrou se bude táhnout nedostatek peněz a ani při závěrečné bitvě si nemůžete vzít plný počet těch nejlepších lodí. Ano, počet jednotek je omezen, a to číslem šest. Více si jich nabrat nesmíte, a i kdyby ano, tak vám na ně nevystačí finance. Ztráta každé lodě proto znamená veliký problém. V Dominion Wars se celkem setkáte s asi dvacítkou korábů, což je naprosto dostačující počet. A přecházíme k dalšímu výbornému nápadu. Každá loď nevzlétne bez kapitána. Ten (ve hře naleznete několik známých postav ze seriálu, Picard bohužel chybí) obvykle stojí více než samotný koráb a lepší lodě (jsou rozděleny do pěti tříd) vyžadují zkušenější velitele (jsou rozděleni podle hodností). Všichni Vesmírná stanice Deep Space Nine... velitelé mají, stejně jako lodě, tři vlastnosti, jež určují, jak jsou dobří. Kromě toho velitelé během akce získávají nejrůznější vyznamenání, které mají vliv na jejich schopnosti. Aby bylo vše ještě složitější, lodě jdou vylepšovat asi desítkou zlepšováků – silnější fotonová torpéda, odolnější štíty, zbraně pro ostrahu atp. Jestliže ještě pořád stíháte a vše chápete, tak vám hlavu zamotá posádka. Dělí se na tři „odrůdy“ (ostraha, inženýři a ti, co mají své stanoviště na můstku a řídí loď). Jejich počet jde, za patřičný peníz, regulovat dle vaší libovůle. Kdo má víc, ten víc může. Inženýři opravují poškozenou loď, ostraha se používá k obsazování nepřátelských plavidel a třetí skupina posádky je potřebná k řízení lodi. Celý tento systém je zpočátku složitý, při důkladnějším osaháním geniální a originální zároveň. Tak to by bylo k přípravám flotily před akcí asi vše, pro rychlejší pochopení se raději mrkněte na obrázek číslo šest.

Když už jsou velitelé na svých místech a vy jste si do posledních detailů prostudovali briefing, mise může začít. To na vás vybafne vesmír, v němž, záleží na mapě, si rotují planety, stojí vesmírné stanice a šutráky lezou do cesty vaší flotile. Žádné jiné objekty ve hře nenajdete a leckoho zarazí, že se veškeré dění odehrává na normální klasické placce. Vesmír je vesmír – žádné kopce, žádné lesy. Alespoň si autoři dali práci a některé lodi létají výše, ... a boj o ni. některé níže (i když tento pojem je ve vesmíru pasé). Na dostřel atp. výšková poloha vliv nemá, proč by také ano, když si ji hra nastavuje sama. I tak obyčejnou věc jako pohyb pojali autoři originálně. Lodě buďto letí impulsním pohonem (celkem má čtyři rychlosti), nebo warpem. Ten je sice mnohonásobně rychlejší, ale chvilinku trvá, než se do něj loď „dostane“. Navíc během letu nefungují dálkové senzory a zbraně, proto je warp pohon vhodný pro přesuny na velké vzdálenosti. Zbraně se dělí na dva druhy – torpéda a lasery. Každá loď jich má jiný počet a výstřel z nich je více či méně silný. Torpéda způsobují větší škody, avšak nabíjejí se déle a lodě jich mají méně než laserů. Všechny koráby disponují štíty, které se postupně dobíjejí. Jestliže štíty klesnou na nulu, začne loď dostávat na frak. Perfektní je, že můžete jedním klikem měnit poměr mezi předními a zadními štíty (standardně 50:50, jinak třeba 75:25) nebo je posílit, avšak zbraně se potom dobíjejí daleko pomaleji.

Ke zničení nepřátelské lodi máte několik možností. Nejjednodušší je ji prostě rozstřílet na vesmírný prach. Elegantnější, ale nebezpečnější, je využít ostrahu k obsazení nepřátelské lodi, avšak nejdříve musíte eliminovat její štíty. Jedním klikem lze nastavit, zda mají vaše koráby neutralizovat nepřátelské lodi pohon, štíty, zbraně nebo transportní zařízení. Dominion Wars jde ale dál. Vaše lodě mohou kolem nepřítele kroužit, letět po jeho V této obrazovce připravujete své vesmírné loďstvo na další misi. Tentokrát se pod mým velením sešli staří známí ze Star Treku – Riker, Sisko, Kira a Worf. boku, použít taktiku „hit and run“ a dělat plno dalších podobných věcí. V Dominion Wars je důležitá i ta nejmenší jednotka, takže každou budete opatrovat jako oko v hlavě. Obvykle se bojů účastní malý počet lodí, nepřítel má vždy početní převahu, a tak je vhodné obsadit půlku jeho flotily, což ovšem není žádná sranda. A teď se dostáváme k první chybce. Nevyváženost misí přerůstá rozumnou hranici. Zatímco čtvrtá mise za Federaci jde vyhrát bez jediného výstřelu, tak tuším třetí je pěkně těžká. Člověk by čekal, že poslední mise bude něco super tuhého, avšak oproti předchozím misím je procházkou rozkvetlým růžovým sadem. Hřebíkem do rakve je absence sólových bitev – dvě kampaně = dvacet misí a šmitec (kampaně zaberou týden pařby). Mise jsou tuhé, nápadité a například bitva o vesmírnou stanici Deep Space Nine je impresivním zážitkem. Co ale z toho, když dohrajete kampaň a nemáte, jak byste si hraní Dominion Wars prodloužili?

Hráčské srdce potěší zajímavé drobnůstky. Například identifikace neznámého objektu probíhá dvojím způsobem – buď si jej přiletíte prohlédnout, nebo použijete dálkové senzory. Klingonské lodě a několik dalších mají schopnost zneviditelnit se, což je ve srovnání s lidskými loděmi vyváženo jejich malým palebným potenciálem. V Dominion Wars byste marně hledali formace, nastavení agresivity a další podobné skopičinky. Vše Bum bác, aneb cheaty fungují moc dobře. je zbytečné, protože pro malý počet jednotek tyto funkce ztrácejí smysl. Inteligence nepřítele je jedním z mnoha rozporů hry Dominion Wars. Za celou dobu se nepřítel ani jednou nepokusil obsadit mou loď a ani jednou mě nepřekvapil něčím překvapivým (ehm). Kvalitní AI je nahrazena početní převahou a výhodným postavením nepřátelských vojsk. V některých misích se díky tomu pěkně zapotíte a už stopadesátkrát zmíněná bitva o Deep Space Nine vám zabere několik hodin, něž vymyslíte ten správný postup, jak dát nepříteli do frňáku. Ve dvou misích ale autoři počet nepřátelských lodí tak trochu přepískli a bez mučení se vám přiznám, že jsem byl nucen použít cheaty, abych se ve hře pohnul dál. Klasická volba obtížnosti (něco na způsob easy – normal – hard) je v Dominion Wars nahrazena tím, že nepřátelské loďstvo může střílet o určité procento rychleji či pomaleji než normálně.

Dominion Wars se odehrává v “tři dé“ prostoru, a tak si s kamerou užijete své. Během prvních misí jsem nadával a syčel, ale v druhé polovině hry mi ovládání kamery přešlo do mé modré krve. Kamera je, tedy až ji zkrotíte, fajnová a umožňuje sledovat masáž nepřátelských lodí ze všech možných i nemožných pohledů. Základní kamera sleduje objekty z bezprostřední vzdálenosti, přičemž kolem nich si klidně můžete rotovat, jak chcete (screenshoty jedna, dva, čtyři, devět a deset). Mezerníkem se přepnete do vzdálenějšího Tahle planeta mi něco připomíná... ale co? No jo... vždyť vypadá jako glóbus. pohledu (obrázky tři a pět). Kromě toho je předdefinováno osm dalších kamer, avšak většinou je nevyužijete. Všechny kamery jsou pevně upevněny na objekt, který si určíte. Poslední volbou je, že zvolíte klasický systém z normálních RTS, kdy myškou posunujete obraz do všech směrů (screenshot sedm), takže nejste vázáni na daný objekt. Kdykoliv jde obraz přiblížit, oddálit a také nejrůzněji otáčet, natáčet a přetáčet.

A nyní se dostáváme k velice rozporuplné věci, kterou je technické zpracování. Hudba dopadla skvěle, podobá se té z televizního Star Treku, a tedy nějaké kytary, hlasité bicí a syntetizátory v Dominion Wars nezaznějí ani jednou. Místo toho atmosféru zhušťují tympány, housle a dechové nástroje, prostě se jedná o klasickou startrekovskou hudbu. Zvuky sice kvalitou nezůstávají pozadu, avšak je jich žalostně málo. A grafika? Tak to je oříšek, pěkně tvrdý oříšek, na němž by si vylámaly zuby i veverky posilněné Pepkovým špenátem. Marně budete prozkoumávat kolonku options, abyste si mohli změnit rozlišení nebo grafické detaily. Hra Dominion Wars se stala naprostým unikátem, protože obojí nejde nastavit. Divné. Těžko říci, zda si grafici a programátoři váleli šunky, nebo engine nedovoluje takové úpravy, ale nemožnost měnit rozlišení a detaily je přinejmenším pěkně přihlouplá. Navíc lodě neletí přesně tam, kam jste klikli, a místo toho putují kousek Někdy má člověk potíž vymyslet nějaký inteligentní popisek, a tak začne kecat jen tak o ničem, aby to jako nějak vypadalo. Nejlepší je mluvit o tom, jak někdy recenzenta nenapadne, co by mohl k obrázku napsat.  vedle (což souvisí právě s grafikou, neboť kurzor je zbytečně velký, nepraktický a špatně se s ním strefuje). Ale i kousek někdy zhatí dobře vymyšlený plán. Grafika skotačí v, přiznejme si, archaickém rozlišení 800x600; majitelé silnějších strojů budou zklamáni. Tak či onak – grafika při vzdálenějších pohledech nevypadá zrovna moc dobře, na druhou stranu při těch bližších je parádní (pro srovnání - zde je pro vás připravena obsáhlá galerie screenshotů získaných z finální verze hry).

Kdyby v této chvíli recenze skončila, blýskalo by se závěrečné hodnocení známkou daleko vyšší. Jenže to, co při hraní Dominion Wars zažijete, se nedá ani popsat. Možná, že si pamatujete na neustálé padání, chyby ve struktuře a posloupnosti atp. hry Ultima 9. Dále můžeme jmenovat například RPGčka od společnosti Bethesda + její 3D střílečku Terminator: Skynet. Díky velkému rozsahu těchto her se s přimhouřeným okem daly technické problémy snést. Ale estráda chyb Dominion Wars je něco naprosto neuvěřitelného. V první verzi 1.01 se hra nedala vůbec hrát. Instalace bylo to jediné, co mi nespadlo. Frekvence padavosti a zatuhnulosti dosáhla tři restarty za hodinu. V textu jsem našel do očí bijící chyby, pozice při ukládání hry nešly přepisovat a např. loď Federace jsem mohl vylepšit zbraněmi Cardassianů a Jem‘Hadarů. Situace došla tak daleko, že pokud jsem si uložit pozici v kampani za Dominion, tak se při dalším spuštění hry tato pozice vůbec Lasery sviští a brzy bude domovská planeta Cardassianů v rukou Federace.   neobjevila. Vrcholem všeho je textový dokument s názvem FAQ (často kladené otázky), kde se řeší základní problémy se hrou a který musel psát nějaký recesista. Nakonec autoři vydali patch 1.03, jenž hru dává do jakž takž přijatelného stavu. I přesto jsou v Dominion Wars chyby, nad nimiž zůstává rozum stát. PROČ si autoři své dílko nezahrají? Je normální, aby kapitán, který v bitvě zemřel, mohl opět v další misi velet? Asi někdo jeho molekuly při výbuchu lodi dal dohromady a uplácal z nich to samé tělo... Je normální, aby hudba hrála, kdy se jí zachce? Je normální, aby obsazená loď chvilku šla ovládat a potom si dělala, co se jí zlíbí, a nereagovala na povely? Je normální, aby šly pozice nahrávat pouze z hlavního menu? Podle autorů Dominion Wars asi ano.

Závěrečné hodnocení berte s velikým odstupem. Ohodnotit Dominion Wars bylo převeliké dilema. Na jedné straně stojí originální nápady a atraktivní prostředí, na straně druhé nesmyslné chyby a rozporuplná grafika. Procentuelní hodnocení Dominion Wars je proto kompromisem, který byste neměli brát vážně. Máte-li rádi Star Trek, tak je pro vás Dominion Wars jistá koupě. A co ostatní? Pokud už vás nudí klasické RTS, tak je Dominion Wars přesně hra pro vás, ale dobře si rozmyslete, zda vám těch dvacet misí opravdu stačí. A jestliže jste slintali nadšením třebas ze hry Emperor: Battle of Dune, tak u ní zůstaňte a na Dominion Wars zapomeňte.

Star Trek: Deep Space Nine Dominion Wars
Výrobce: Gizmo Games
Vydavatel: Simon & Schuster Interactive
Distribuce v ČR: zatím není definitivně rozhodnuto
Oficiální homepage: www.simonsays.com/dominionwars_site
Minimální konfigurace: procesor 266 MHz, 64 MB RAM, 8 MB 3D karta, 514 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: V lecčem invenční a v lecčem originální strategie, jejíž hodnocení sráží neuvěřitelné množství chyb technického rázu, malý počet misí a absence sólových bitev.
Hodnocení 79%

Autor:


Témata: simulátor

Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

Další z rubriky

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

RECENZE: PlayerUnknown's Battlegrounds je nejdůležitější hra roku 2017

PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

Stovka lidí seskočí nad opuštěným ostrovem, přežít může jen jeden. Takto jednoduchá premise stačila největšímu hernímu...

RECENZE: S DOOM VFR zažijete krvavé peklo zase trochu jinak

DOOM VFR

Jde vůbec dohromady spojení frenetické akce a virtuální reality? Král bezduchých stříleček vám v tom přichází udělat...

Najdete na iDNES.cz