Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

The Elder Scrolls Travels: Shadowkey

  12:00aktualizováno  17. prosince 7:29
Po kratičké pauze se na displeje N-Gage valí další RPG, toužící po získání pozornosti obecenstva. Převálcuje nás svým herním potenciálem nebo se rozpadne v prach dříve než proběhne svým vlastním outrem?

The Elder Scrolls Travels: Shadowkey Zřejmě nemá nikomu ze znalých pařmenů smysl představovat herní sérii The Elder Scrolls, která brázdí herní vody již hezkou řádku let. Zkušení vývojáři firmy Bethesda Softworks měli možnost v předlouhé anabázi kvalitních RPG předvést svůj kumšt a díky nim se leckterý fanoušek tohoto žánru mohl snadno stát hrdinou v příbězích, v nichž se pouze vyvolení mohou utkat v boji s rozličnými monstry ve světě zla, teroru či politických intrik.

Devítka povolání, mezi nimiž nechybí Barbar, Zloděj či Bojový mág, nabízí dostatečné množství variability, přičemž je dále doplněna o upřesnění rasy, která zvolenému povolání dodá specifické výhody.

Hru The Elder Scrolls Travels: Shadowkey, určenou pro platformu N-Gage, mají na svědomí týmy s názvy Vir2L Studios a TKO. Druhý jmenovaný je vcelku známým seskupením, stojícím mimo jiné i za nedávno vypuštěným GoldenEye: Rogue Agent. První jmenovaná firma zas tak známá není. Specializuje se v současnosti zejména na zajištění online podpory produktů již zmíněné Bethesdy Softworks, očividně však zatím není nijak významnou součástí herního světa a této klasifikaci odpovídá i kvalita její produkce. V nepočetném výběru videoher určených pro mobilní telefony se nenajde žádný „best of“ kousek, The Elder Scrolls Travels: Shadowkey který by rozvířil hladinu zájmu širšího publika, byť se firma dočkala několika ocenění na letošní E3. I proto by nebylo správné jen tak od pasu kritizovat hru, jejíž potenciál neprošel podrobnější analýzou. Nuže jaká je tedy N-Gage verze The Elder Scrolls Travels: Shadowkey?

Po spuštění hry a proběhnuvší sadě reklamních shotů je hráč informován o aktuální, pro svět nepříznivé situaci formou několika statických obrázků, doplněných texty. Po obdržení těchto základních informací, které nastíní dějovou zápletku a úlohu budoucího hrdiny v rozběhnutém mechanismu okolního dění již nic nebrání tomu, abychom se mohli ponořit do herní nabídky. Menu ve své podstatě neskrývá žádný význačný prvek, takže odkliknutí položky „New game“ je více než žádoucí. V prvopočátku je úsilí hráčovo směřováno na volbu charakteristik hlavní postavy, do jejíž role se prostřednictvím hry má přenést. Devítka povolání, mezi nimiž nechybí klasický Barbar, Zloděj či Bojový mág, nabízí dostatečné množství variability, přičemž je dále doplněna o upřesnění rasy, The Elder Scrolls Travels: Shadowkey která zvolenému povolání dodá specifické výhody, například bonus v útoku, lepší obranu či zvýšení obchodnického umu. Poté již zbývá vybrat si mezi mužskou a ženskou tváří, určit tímto způsobem své pohlaví, pojmenovat stvořeného hrdinu, resp. hrdinku a hurá do hry.

Tento nedostatek, nesoucí s sebou syndrom zpomalených reakcí na okolní dění, se negativně projevuje zejména ve chvílích boje, kdy byste, v roli hrdiny, oprávněně očekávali možnost rychlé akce.

V úvodní lokaci, malé a těsné komůrce, patrně skrytě zajásáte nad first-person zobrazením, jež je ve hře aplikováno. Potěší i účelný inventář, nepostradatelný u tohoto typu hry, který působí veskrze příjemně. Zorientovat se v něm vám nebude činit velkých potíží. Aktuální rozložení akčních kláves umožňuje nejen rychlou volbu potřebného předmětu, ale také snadné vyvolání automapy. Vhodně jsou nakonfigurována i tlačítka pro pohyb postavy a nechybí ani možnost změny jejich nastavení.

Z uvedených informací byste mohli nabýt dojmu, že hratelnost TESTS je vzorovým příkladem pro konkurenci, avšak euforie The Elder Scrolls Travels: Shadowkey se vytratí hned po několika úvodních pohybech, při nichž se budete snažit sebrat z blízkého stolu dýku, léčivý lektvar a první kouzelný svitek. Pohyby postavy – jak zjistíte – jsou velmi pomalé. Ne, že by se hrdina pohyboval jako šnek, ale otáčení těla podél vertikální či horizontální osy trvá opravdu dlouho. Tento nedostatek, nesoucí s sebou syndrom zpomalených reakcí na okolní dění, se negativně projevuje zejména ve chvílích boje, kdy byste, v roli hrdiny, oprávněně očekávali možnost rychlé akce. Naplno si takto získaný handicap uvědomíte už při prvním questu, jehož náplní je – stejně jako v prastarém Baldurs Gate 2 – vyčištění obchodníkova domu od nezvaných krysích návštěvníků. Při absolvování zmíněného úkolu zjistíte, že sklonění se k zemi, nezbytná to věc při souboji s nižšími protivníky, trvá vskutku nehorázně dlouho a prakticky znemožňuje rychlejší obranu před útočícími liliputy. Frustrace z omezené mobility hlavní postavy se ponese hrou až k jejímu závěru, což logicky snižuje hratelnost jinak velmi přitažlivého titulu.

Minihistorie The Elder Scrolls

V dávné minulosti, v roce 1993 vznikl první z řady úspěšných RPG s názvem The Elder Scrolls: Arena. Na tehdejší dobu parádní herní záležitost byla o tři roky později následována druhým dílem s podtitulem Daggerfall (1996). Následovníci na sebe nenechali dlouho čekat a vydání An Elder Scrolls Legend: Battlespire (1997) a The Elder Scrolls Adventures: Redguard (1998) připravilo půdu pro poněkud pozdní, avšak monstrózní příchod krále legendární série, kterým se v roce 2002 stal The Elder Scrolls III: Morrowind, doplněný později o expansion-packy Tribunal (2002) a Bloodmoon (2003). Vzhledem k úspěchům, dosaženým na konkurenčních platformách PC a Xbox se jeví N-Gage ztvárnění světa Tamriel jako nepříliš důstojný partner svých předchůdců, a to zvláště v souvislosti s obdrženým oceněním za nejlepší RPG pro mobilní zařízení, představené na letošní E3. Jak je vidět, i mistr tesař se někdy utne.

The Elder Scrolls Travels: Shadowkey Zmíněné negativní stránky hry by mohly být vyrovnány pozitivy z hlediska grafiky. Potemnělá atmosféra nabízí hezký základ pro designérské hrátky, avšak na větší dávku detailních grafických prvků s výraznějšími světelnými efekty pravděpodobně nezbyl čas. Strohé ztvárnění více než desítky herních úrovní, nepříliš user-friendly provedení soubojů a časté defekty, způsobené nízkým framerate více než únosně sráží kvalitu grafiky do sféry nižších hodnot.

Bez ohledu na rozsáhlost hry a potenciál, který skrývá žánr RPG, jde v tomto případě o průměrnou hru, která vás zajisté neupoutá na víc, než na pár okamžiků. Nezmění na tom nic ani poměrně zajímavý příběh, ani možnost kooperativního multiplayeru až ve čtyřech hráčích přes bluetooth, ani přítomnost jinak přitažlivých, známých herních lokací (např. Crypt of the Heart) a ani možnosti stažení zbraní či kouzel v rozhraní N-Gage Areny. Snad se v budoucnu dočkáme lepšího remaku některého z dílů populární série. Doufejme, že tentokrát ale v podání vývojářského týmu, který ve výsledku kvalitativně dosáhne alespoň úrovně nedávno recenzovaného Requiem of Hell.

The Elder Scrolls Travels: Shadowkey
Výrobce/Distributor Vir2L Studios / Bethesda Softworks
Platforma N-Gage
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 4 hráči
Verdikt: Průměrné zpracování jinak velmi nadějného projektu, kterému nechybí kvalitní herní základ, zato postrádá výraznější hratelnostní prvky.
Hodnocení: 60% (info)

Autor:


Témata: Šnek, Xbox

Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

Dosáhl maximální úrovně ve střílečce Call of Duty jen pomocí nožů

Call of Duty

Lidé se u počítačových her baví různými způsoby. Hráče s přezdívkou TheseKnivesOnly baví hrát střílečky bez toho, aby...

Hotová hra čekala v šuplíku 17 let, vyjde až nyní díky Kickstarteru

40 Winks

Téměř 17 let od původně plánovaného data vydání se majitelé konzole N64 konečně dočkají hry 40 Winks.

Ubisoft cenzuruje nahé sochy ve výukovém módu Assassin’s Creed: Origins

Cenzura v Assassin’s Creed: Origins

Až příliš puritánsky se zachovali autoři hry Assassin’s Creed: Origins. V jinak historicky přesné hře totiž...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz