Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Znáte triky, na kterých jsou založeny horory? Sedm učebnicových postupů

  0:02aktualizováno  0:02
Pro navození děsivé atmosféry ve hrách existují finty univerzální, ale také ty méně používané. Představujeme sedm základních triků, které vývojářům slouží k vytváření plíživých obav i takřka nezvladatelných záchvatů strachu.

F.E.A.R. | foto: Andrej Brabec

1.Napjaté očekávání

Jedním z nejstarších triků z „manuálu hororu“ je strach z neznáma. Víte, že se něco stane, ale není jasné, kdy a co. Výtečně to funguje zejména ve chvílích, kdy jste nepřítele ještě nikdy nepotkali, a ani netušíte, jak vypadá.

To podporuje především hudební doprovod. Ty správné zvuky mohou vyvolat nervozitu a pocit, že se každou chvíli něco musí stát.

Pracovat navíc lze s opakujícím se motivem, například identickou hudební skladbou před nástupem bosse na scénu. Když se pak jednotliví protivníci pokaždé liší a vy netušíte, co očekávat, strach to jen umocňuje.

Alien: Isolation

Alien: Isolation

2.Absence zvuku

Funguje však i opačný postup. Tedy budování atmosféry postavené na takřka hrobovém tichu. Když většinu času slyšíte jen svoje vlastní kroky, každý neznámý zvuk je děsivý.

Ideální je to v kombinaci s tmou, kvůli které nevidíte na více než několik metrů. Blízké zvuky prapodivného původu pak pomáhají budovat intenzivní atmosféru.

Silent Hill

Silent Hill

3.Pocit úzkosti

Na klidu nepřidají ani různí mutanti, kteří v ideálním případě alespoň vzdáleně připomínají člověka. Ze zad jim může trčet další ruka nebo třeba i noha. Tvář mají zjizvenou, či rovnou rozpůlenou vedví.

Horory proto tak často pracují s nepovedenými vědeckými experimenty a nákazou s hrůzostrašným dopadem na lidi. Vypadat jako monstrum je totiž jednou z elementárních obav lidstva.

Outlast (PlayStation 4)

Outlast (PlayStation 4)

4.Uvěřitelnost světa

Najdou se i výjimečně strašidelné retro tituly, ale s kostičkovanou grafikou zpravidla bývá obtížné lidi děsit. Čím realističtější se vizuální stránka hry stává, tím větší šance na strašidelné zážitky.

I v minulosti pochopitelně existovaly silné hororové počiny, dobře tomu napomáhala například éra textových her. Ta totiž těžila z hráčovy představivosti.

Lidská mysl je ostatně nejsilnějším nástrojem pro budování děsivých momentů.

Friday the 13th: The Game

Friday the 13th: The Game

5.Strach ze tmy

Tisíce let evoluce komfort moderního světa zatím nepotlačil. Ve tmě se vždy mohli skrývat životu nebezpeční tvorové, a strach z neznáma si proto přenášíme i do virtuálních prostředí. Tma či jakkoliv omezený rozhled jsou proto nedílnou součástí většiny hororových her.

Dead Space 3

Dead Space 3

6.Bezbrannost

Pocit zoufalství a útěk jako jediné možné řešení v nejedné hře slouží k budování atmosféry, ze které lidem vstávají chlupy na těle. Každé monstrum totiž představuje fatální nebezpečí.

Mistrně s tím pracuje například horor Amnesia: The Dark Descent, který jsme v roce 2010 označili za jednu z nejděsivějších her vůbec (recenze).

Amnesia: The Dark Descent
Amnesia

Amnesia: The Dark Descent

7.Souboje

Hrůzostrašné pocity lze vyvolávat i návrhem soubojů. Jedním trikem je cíleně neobratná kamera, na které stavěly například první díly série Resident Evil.

Druhým je nedostatek nábojů a související strach, že se nedokážete ubránit příliš silnému nepříteli, či početní převaze. Toho využívá například hra Metro 2033.

Metro 2033

Metro 2033

Autor:




Nejčtenější

South Park: Fractured but Whole
Pšoukání se časem omrzí i v South Parku. Recenze Fractured but Whole

Populární seriál Městečko South Park se vrací v ambiciózním herním zpracování a ani tentokrát své předloze ostudu nedělá. Kromě třaskavé nálože záchodového...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Příběh nového Star Wars Battlefront 2 prý zvládnete za pět hodin

Kampaň pro jednoho hráče bude sice intenzivní, ale také velice krátká. Podle producenta hry Davida Robillarda její dohrání zabere něco mezi pěti až sedmi...  celý článek

Legacy of Kain
Bude nová hra ze série Legacy of Kain? Vývojáři něco naznačují

Majitelé práv na dlouho opuštěnou značku Legacy of Kain začali na sociální síti sdílet obrázky upíra Raziela. Mohlo by to znamenat nový díl?  celý článek

Huang Wenbin při návštěvě fotbalového klubu Runcorn Linnets.
Fanoušek cestoval přes půl světa, aby poznal oblíbený tým z fotbalové hry

Čínský fanoušek cestoval více než 10 tisíc kilometrů ze své domoviny, aby mohl navštívit klub hrající až devátou nejvyšší fotbalovou ligu v Británii.  celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Další z rubriky

SNES Classic Mini
Skvělý dárek pro každého (chlapa)? Retro konzole SNES Mini

S retro konzolí SNES Classic Mini se vracíme do devadesátých let a éry 16bitů. Většina z 21 předinstalovaných her však není jen pro nostalgiky, jsou skvěle...  celý článek

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.