Broken Sword 5: The Serpent's Curse Adventure

Broken Sword 5: The Serpent's Curse Adventure

RECENZE: První část Broken Swordu 5 slibuje mnohé, předvádí však málo

  • 7
Další z napjatě očekávaných titulů kickstarterové horečky útočí především na nostalgické city. Našlápnuto má po první polovině slušně.

Zatím jsme se jen namlsali první polovinou, na tu druhou si musíme počkat do 14. ledna. Tedy za předpokladu, že se něco nepokazí (což nebývá v herním průmyslu až tak vzácné, zdravíme studio Telltale).

Broken Sword 5: The Serpent's Curse Adventure

Z tohoto důvodu zde nenaleznete číselné hodnocení, vydat verdikt nad pouhou polovinou hry si opravdu netroufnu. Nebylo by to totiž poprvé, kdy byl nadějný začátek utopen v hromadě nudné vaty. Pro příklad nemusíme ani chodit daleko, stačí vzpomenout na nedávného Ravena.

A jak se nový Broken Sword hraje? Odpověď je jednoduchá: úplně stejně jako kdysi. Přesněji tedy: úplně stejně dobře. Celá hra je na první pohled splněným snem pro všechny, kteří vyznávají názor, že za posledních 15 let se v herním průmyslu nic dobrého nestalo.

Návrat slavného vývojáře a Kickstarter

Byl to vývojář Charles Cecil, mozek série Broken Swordu (retro článek), kdo na přelomu milénia pronesl legendární věštbu, že klasické adventury jsou mrtvý žánr. Tato věta způsobila obrovský poprask a dodnes je citována v každé druhé žánrové recenzi. Chce to notnou dávku odvahy a sebereflexe, žádat deset let poté přes Kickstarter fanoušky o peníze na tu nejklasičtější adventuru, jakou si vůbec lze představit.

Adventurní komunita je sice malá a ultrakonzervativní, ale také věrná, a tak není divu, že se rychle vybralo přes 800 000 dolarů (zhruba 16 milionů korun), více než dvojnásobek požadované částky. Ani to však nestačilo na pohodlný vývoj, a tak byli autoři donuceni hru rozdělit na dvě části.

Od prvního průletu kamery je jasné, že je to návrat k prvním dvěma dílům se vším všudy. Ručně kreslená grafika, důvěrně známé prostředí podzimní Paříže, uživatelské rozhraní, ironický humor a především hlavní hrdinové George a Nico, jeden z nejlepších "párů" v herních dějinách. To vše tu nalezneme v jen lehce oprášené původní podobě.

Fajnšmekři si dokonce mohou zapnout retro fonty či původní inventáře. V dnešní době spin-offů a restartů zavedených značek je taková úcta ke kořenům nevídaná a několik prvních hodin vás povozí na nebývalé vlně nostalgie. Už jen za to patří novému dílu obrovský dík.

Začínáme na vernisáži

Zápletka začíná na vernisáži v malé umělecké galerii v centru Paříže. Radostné setkání našich hrdinů však naruší vražda majitele galerie a krádež jednoho z vystavených obrazů. To je však teprve začátek napínavého vyšetřování, v němž nesmí chybět korupce, zrada, uzavřené sekty a s největší pravděpodobností i záchrana světa. Alespoň v to tedy doufám, jelikož první půlka hry je na poměry série nezvykle komorní.

Broken Sword 5: The Serpent's Curse Adventure

Kromě Paříže se totiž podíváme jen do Londýna, a to ještě jen na chvilku. Žádné exotické lokace, žádné archeologické vykopávky, zříceniny, temná sklepení – nic. Prakticky celou hru se pohybujeme jen po nějakých dvaceti lokacích, což je proklatě málo i na pouhou polovinu hry.

Ta ve výsledku představuje nějakých 8 hodin hraní, což není špatné. Není to ovšem zase nic výjimečného, když uvážíme, že alespoň čtvrtinu této zabírají dialogy. A ne všechny jsou tak povedené jako vzájemné špičkování mezi Georgem a Nico. Například starý známý inspektor Moue se svými rádoby vtipnými hláškami dostává až příliš prostoru. Vlastně mi přijde, že v celé hře je hloupého humoru až příliš na úkor kvality vyprávění.

Vystřízlivění z nostalgie

Retro stylizace se ale dříve nebo později okouká a člověk si postupně začíná všímat i zásadních nedodělků. Že jsou postavy špatně animovány a do prostředí moc nezapadají sice zamrzí, ale dá se nad tím mávnout rukou.

S logikou některých hádanek je to trochu horší, ale i tady bych přivřel oči. Co mě ale na novém Broken Swordu mrzí nejvíc, je jeho zbytečná jednoduchost. Přes všechny ty propagační řeči o oldschoolové hratelnosti a "návratu na stromy" tu máme zoufale jednoduchou hru, která vás vždy uvězní na dvou třech obrazovkách s minimem aktivních míst.

Ne, že bych chtěl zrovna návrat legendárního irského kozla… I to by ale bylo lepší než přímočarý postup bez překážek. Možná je to jen má naivní představa, ale v mých očích poctivá adventura nespočívá v okoukaném interface a neovlivnitelných dialozích jako spíše v tuhých hádankách, které vám nedají spát.

Možná příště. A možná taky ne. Nemůžu popřít, že jsem se u první části bavil od začátku do konce, ale celou dobu jsem taky čekal, kdy už to konečně začne. A nezačalo. Pevně doufám, že v druhé části se hra konečně rozjede a mé dosavadní výtky budou zapomenuty. Ale věřím tomu opravdu?