Dravý černý zelenáč - Microsoft:
Po počátečních problémech v Evropě a i dnes prakticky nedobytném Japonsku se Microsoftu podařil celkem husarský kousek. I bez výraznějšího množství skutečně výrazných her se Xbox minimálně dotáhl v prodejnosti na GC a pomalu se nadechuje k tomu, aby konzoli ostříleného harcovníka ze stáje bigN nechal za sebou. Ke konci července ohlásil Microsoft zhruba 9.5 milionu kusů po celé světě prodaných Xboxů s tím, že předběžné odhady počítají do konce fiskálního roku s nárůstem o dalších zhruba 5-6 milionů. To rozhodně není nereálné číslo a jeho výše je velmi blízko hranici přežití, za kterou je obecně považován zhruba 20ti milionový trh. Microsoft se rovněž může pochlubit skutečností, že na každý prodaný Xbox se udá zhruba 5 her, což je i v porovnání s ratingem PS2 velmi solidní poměr, díky kterémuž přeci jen alespoň nějak MS kompenzuje vysoké ztráty z prodeje stále dotované konzole. A poměrně impresivní (vzhledem k velikosti trhu) je i zhruba 500.000 uživatelů online služby Xbox Live. Tu nejenže se MS podařilo rozjet podstatně bezproblémověji než v případě Sony, ale zároveň se mu podařilo zajistit stabilnější prostředí a především podstatně větší nabídku kvalitnějších titulů. Co se počtu uživatelů týče, MS z pochopitelných důvodů na Sony ztrácí a bude ztrácet, ale kvalita se taky počítá. Přestože online podpora nehraje momentálně výraznější roli, i samotnou skutečnost její existence lze brát jako jeden z důvodů posílení pozice Xboxu na trhu, ke které fakticky především ve vztahu ke GC došlo. Navzdory tomu, že v Japonsku je to nadále pro MS na ručník i navzdory tomu, že Xbox prakticky stále má nejméně těch skutečně výrazných "Xbox only" titulů. Kromě dočasně exklusivního Splinter Cell, povedené konverze Morrowindu a nového Panzer Dragoona totiž během minulých 12-ti měsíců Xbox s ničím výraznějším nepřišel. Své tak velmi pravděpodobně odvedla úspěšně vybudovaná image nejvíce účelové konzole na trhu a velký počet kvalitních konverzí i multiplatformových titulů, díky čemuž se v souhrnu podařilo v Severní Americe a Evropě vykompenzovat ztrátu na GC, kterou má na svědomí neúspěch v Japonsku.Tato skutečnost je pro MS o to příjemnější, že pro stávající fiskální rok má připraveno pár opravdu velmi silných titulů. Kromě již zmiňovaných multiplatformových AAAček (z nichž Xbox verze bývají zpravidla nejlepší po technické stránce) jako Soul Calibur 2, SSX3, T.H.U.G., True Crime, MOH: Rising Sun, Galleon, BG: Dark Alliance II či CMR04 má ještě letos v zásobě něco velmi nadějných "Xbox only" her. V Severní Americe už teď je venku vynikající a velmi pozitivně přijímané RPG ze světa Star Wars, SW: Knights of the Old Republic. Jsme-li u RPGček, nelze nezmínit graficky zatím nádherně vypadající Sudeki od Climaxu, které ovšem bylo odsunuto až na začátek příštího roku, stejně tak i nadále skvěle a revolučně vyhlížející "killer app" Fable od Molyneuxova Blue Boxu. Tento rok by ještě alespoň řady AAAček mohl a měl rozšířit graficky nádherný návrat klasiky Ninja Gaiden od Tecma, které už dvakrát dokázalo, že to s Xboxem skutečně umí. Na trhu by mělo být i první ovoce zakoupení Rare v podobě poměrně inovativně vypadajícího titulu Kameo: Elements of Power a roztomilé arkádovky Grabbed by the Ghoulies, v obou případech by Rare mělo světu ukázat, že jsou stále ve formě a jejich zakoupení bylo pro MS správným krokem. A počítat můžeme i s nadupanou akcí v Dino Crissis 3 od Capcomu, skvěle vypadajícím pokračováním Project Gotham Racing, snowboarďáckým Amped 2 a konverzí Crimson Skies. Ve výsledku tedy papírově žádný čistý "killer" titul, ale vzhledem k tomu, že Xbox dokázal, že to zvládne nejen bez nich, ale i většího množství exklusivních AAAček, by v tom neměl být větší problém. Obzvláště bude-li mít evidentně kvalitnější line-up než nejbližší konkurence. Pokud tedy Nintendo nepřijde s nějakým výraznějším překvapením, je velmi pravděpodobné, že i navzdory předpokládaným zanedbatelným prodejem Xboxu v Japonsku se podaří MS získat s určitým náskokem pozici dvojky na trhu. Prodeje GC ostatně také nejsou v Japonsku natolik výrazné, aby kompenzovaly celkovou ztrátu z trhů v Evropě a Severní Americe.
Navrch by měla začít nabírat na obrátkách prodejnost Xboxu především v první polovině roku příštího, kdy dostane MS do karet pěkných pár "killer" trumfů. Především to bude hned zkraje roku Halo 2, o kterém po úspěchu na letošní E3 nikdo nepochybuje. V relativně krátkém sledu by měly následovat další dvě FPS, které už jen svým jménem jsou s to prodávat platformu. Doom 3 a Half Life 2, konverze prvně jmenovaného se s největší pravděpodobností objeví jen a pouze na Xboxu. Obě navzdory některým spekulacím nakonec na Xboxu budou a budou-li kvalitní dá se čekat, že i vzhledem k existenci Halo 2 si řada PCčkářů rozmyslí, zda-li upgradovat svoje PCčka, nebo investovat možná řádově mnohem menší sumu do konzole, která má i mimo tyto hry co nabídnout. Nemluvě o majitelích ostatních konzolí, PC nevlastnící. Rozšířit řady kvalitních FPSek na Xboxu by pak konečně mohl zatím pouze předpokládaný druhý díl Perfect Dark od Rare. Vsadit si lze kromě již zmiňovaného Fable i na další projekt Molyneuxova Blue Boxu B.C., který by po Galleon mohl dát Xboxu i hru žánru, jehož silnější zastoupení zatím na konzoli chybí (akční "third person" adventury). A není od věci nezmínit, že se velmi pravděpodobně dočkáme v průběhu roku konverze nějakého z posledních dvou dílů GTAčka. Suma sumárum pak právě toto období může velmi pravděpodobně sehrát pro konečné umístění v souboji konzolí stávající generace klíčovou roli. Očekávané opětovné snížení cen by mělo tyto dostat na hranici, při níž cena samotná nehraje pro výběr konzole zásadnější roli. A tam, kde bude GC nabízet pouze hry (a to pravděpodobně pouze typické "Nintendo made" hry) a pouze offline, bude lákat Xbox podstatně pestřejší paletou offline i online titulů z žánrů, jež momentálně letí, DVD přehrávačem a image šířeji využitelné konzole (emulátory, Linux, přehrávač MP3...).
Nepřijde-li tak bigN s něčím opravdu zásadním (podpora propojení GC a Gameboye to opravdu nebude), těžko při momentálních preferencích trhu očekávat, že by se mu podařilo vzít pozici MS úspěšně na zteč.
Dnes je už celkem evidentní, že Xbox se i díky ztrátovosti na trhu jako další platforma zabydlí a nebude mít díky bezedné kapse MS problémy s existenčním přežitím. MS už do něj investoval příliš mnoho na to, aby v momentě, kdy vyhlídky na druhé místo na trhu začínají nabývat čitelných kontur, jakkoliv začal scházet z cesty ke konečným ziskům. Tedy Xbox s pořadovým číslem 2, který má MS přinést to, proč se vůbec na konzolový trh pouštěl - čímžto je pochopitelně zmiňovaný zisk. Nicméně úspěch Xboxu 2 je do značné míry závislý na pozici, kterou se MS podaří získat s jeho první konzolí. Tady nejenže je zapotřebí získat pokud možno co největší koláč na trhu, ale rovněž se vypořádat s momentálně celkem rozbujelým pirátstvím, které je s to při velikosti trhu - jaký Xbox má, vcelku výrazně poškozovat zisky především nezávislých vydavatelů. Vztahy s některými z nich jsou navíc komplikovány politikou MS, tady co se týče podpory jeho programu Xbox Live, a pochopitelně katastrofální situací v Japonsku. Jistou kompenzací je bezesporu blízký, skoro až příbuzenský vztah Xboxu a PC, který dovoluje řadě PC vývojářů bez větších problémů konvertovat či vůbec vyvíjet svoje hry i pro něj. Nicméně pro úspěch Xbox 2 bude pro MS klíčové zajistit si už teď co největší důvěru co nejširšího spektra vývojářů, protože právě co nejširší a nejkvalitnější softwarovou podporu bude do začátku zatraceně potřebovat. Podle všeho to totiž zatím vypadá, že hardwarově bude Xbox 2 za PS3 značně zaostávat a bude tak postrádat jednu z mála výhod, která současné konzoli přináší alespoň nějaké ovoce. Navíc Sony už dvakrát dokázala, že umí svým dítkům zajistit natolik velký trh, aby tento byl pro většinu vydavatelů nepřehlédnutelný, protože právě z něj jim potenciálně mohou plynout zdaleka největší zisky. Jinými slovy podporovat PS3 je a bude pro řadu z nich existenčním zájmem. Poskytne-li jim Sony navíc ten nejvýkonnější hw, bude mít při stávající pozici jasné jedničky na trhu naprosto nesrovnatelně výhodnější pozici, díky které může už od startu akcelerovat takovým způsobem, že se MS nebude chytat a při současné ztrátovosti a předpokládaných budoucích dotacích a nákladech se od určité hranice může vidina plusových čísel ztratit v nedohlednu. Aby tento pro všechny nejčernější scénář nenastal, je zapotřebí, aby se MS začal vypořádávat se všemi potenciálními problémy už teď. Získat co nejširší základnu potenciálních rekrutů pro koupi Xbox 2, omezit pirátství a maximálně eliminovat ztráty, které má, což je možné jen skrze co největší množství co možná nejkvalitnějších her. A pokud možno exklusivních her, protože právě velká jména spojovaná s Xboxem budou tím, co může platformě k budoucímu přežití nejvíce napomoci.