Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

GameEkonom – další zákaz prodeje her

  12:00aktualizováno  2. května 1:07
Capcom ruší 18 rozpracovaných projektů. || Evropa má nový ratingový systém. Bude co k čemu? || Washingtonští zákonodárci omezili prodej her. || PS2 se prodává pomaleji, přijde PS3?

Pětina titulů do šrotu – pondělí 21. dubna 2003
Japonskému vydavatelskému domu Capcom se zrovna moc nedaří. Poté, co zveřejnil své finanční výsledky za fiskální rok 2002, vyškrtl ze svého vydavatelského plánu 18 titulů – tedy téměř pětinu ze všech svých rozpracovaných projektů. Netřeba asi zdůrazňovat, že ony výsledky byly horší, než se očekávalo.
Původně Capcom předpokládal, že za rok 2002 jej potká ztráta „jen“ 12,7 miliardy jenů (3,1 miliardy korun). Avšak ouha, ve skutečnosti to nakonec dopadlo jinak. Ztráta se vyšplhala zhruba o polovinu výše, na úroveň 19,5 miliardy jenů (4,7 miliardy korun). Hry se prý holt neprodávaly tak, jak management doufal. Například u Devil May Cry 2 hovořily předběžné odhady o 1,66 milionu kopií a prodalo se jich jenom 1,4 milionu, Resident Evil 0 „zaspal“ o 300 tisíc kusů (1,12 milionu místo 1,42 milionu) a Clock Tower 3 o 200 tisíc (místo 450 tisíc chabých 250 tisíc).
Společnost bohužel nezveřejnila jména titulů, kterých se zrušení vývoje dotklo. Dá se však předpokládat, že velkou část z nich tvoří projekty určené pro platformu GameCube. V oficiálním materiálu Capcomu totiž stojí, že firma „zastavila vývoj těch her, u nichž se obává slabého zájmu veřejnosti“. A to pasuje na téměř všechny tituly pro GameCube, neboť tato platforma se prodává čím dál tím méně. Capcom také uvedl, že zvažuje „přehodnocení vztahů s Nintendem“. To by mohlo znamenat, že z jeho dílen už nevyjde žádný projekt, který by byl určen exkluzivně jen pro „herní skříňku“. Špatná zpráva pro Nintendo, dobrá zpráva pro všechny ostatní, především majitele konkurenčních platforem.
Zdroj: Bloomberg

Nový rating pro Evropu – středa 23. dubna 2003
A jsme zase o něco jednotnější. Hurá. Počínaje minulým čtvrtkem platí v šestnácti evropských státech jednotný systém ratingu počítačových her PEGI (Pan European Game Information system – Panevropský herní informační systém). Pomocí jednoduchých piktogramů bude na obalu každé prodávané hry zobrazeno, pro jakou věkovou skupinu je titul určen a jaký je jeho obsah – například jestli se v něm objevuje násilí, krev, sprostá slova a podobně. Dalo by se říci, že to tedy není nic nového pod sluncem, protože taková je valná většina ratingových systémů. A je to tak.
Proč tak málo nadšení? Částečně proto, že PEGI nepřináší nic nového, jen sjednocuje ratingy v různých státech. Teoretický přínos samozřejmě spočívá v tom, že když si například Brit koupí hru dovezenou z Německa, snadno zjistí, jestli je vhodná pro jeho dítko. Jenže to mohl i předtím – pouze na něj z obálky mrkaly poněkud jiné, přesto srozumitelné piktogramy (a číslo, pro které žádné jazykové bariéry neplatí). Zavedení PEGI tedy působí trošku alibistickým dojmem: kdo se chtěl při nákupu her doporučeními řídit, ten to dělal i předtím. A kdo nebyl ochoten luštit piktogramy ani v předchozích letech, toho k tomu žádná „evropská jednotnost“ nepřinutí. Vydavatelé však mohou mít čisté svědomí, protože pak mohou rozezleným rodičům říkat: „A co víc pro vás máme udělat, než sjednotit ratingový systém? Je to vaše chyba, pokud necháte své ratolesti trávit čas u her, které se vám nelíbí.“ Ne, že by to nebyla pravda.
Zdroj: GameInfoWire

Další americký stát omezuje prodej násilných her – středa 23. dubna 2003
Amerika je zemí neomezených možností. Je to například země, kde mládež může usednout za volant automobilu dříve, než si je jí dovoleno koupit si počítačovou hru. Toto tvrzení je samozřejmě přehnané – ale ne až tak moc. Legislativní orgány státu Washington schválily právní normu, podle níž nesmí žádný obchodník prodat osobě mladší 17 let počítačovou hru určenou pro dospělé, případně pokud „realisticky nebo v podobě fotografie ztvárňuje agresivní střet, v němž hráč zabíjí, zraňuje nebo jinak páchá násilí na lidské osobě, která je oblekem nebo jinými obecně známými symboly označena jako strážce veřejného pořádku“. Porušení zákona se má trestat pokutou do výše 500 dolarů (zhruba 15 tisíc korun). Právní norma byla schválena téměř jednomyslně – proti zvedlo ruku pouze 7 z 54 washingtonských zákonodárců.
Organizace IDSA (Interactive Digital Software Association) fungující jako regulátor amerického herního trhu proti tomuto zákazu pochopitelně protestuje, přičemž argumentuje jako obvykle – svobodou slova. Používaný rating prý má mít pouze informační charakter a je na zákazníkovi, aby si vybral, zda je pro něj hra vhodná, případně zda dovolí svým dětem ji hrát – podobně jako může nechat své ratolesti u televize, když se vysílá „film s hvězdičkou“.
Nelze ovšem pustit ze zřetele skutečnost, že „ochránci dětí“ ve svých požadavcích značně zmírnili. Ještě nedávno obdobné návrhy amerických zákonů požadovaly, aby obchodník prodávající dětem hry pro dospělé zaplatil nejen tučnou pokutu, ale aby mu hrozil i pobyt ve vězení. To legislativci ve Washingtonu do své normy nedali. Z našeho benevolentního evropského pohledu to je jedině dobře.
Zdroj: Game MarketWatch

Urychlí pomalejší prodej PS2 příchod PS3 – čtvrtek 24. dubna 2003
Herní konzoli PlayStation 2 se docela daří. Během fiskálního roku 2002 jí Sony prodalo neuvěřitelných 22,5 milionu kusů. To je o 25 procent více než loni – a dle odhadů o 12 procent více než příští rok. Ani Sony totiž nevěří, že by se tento úspěch opakoval (kdo PS2 má, už si ji pochopitelně nekoupí), takže hodlá prodat „pouze“ 20 milionů kusů. Jenže ani tyto fenomenální výsledky nepomohly mateřské firmě dosáhnout kýžených finančních výsledků. Špatně se totiž prodávaly televize, počítače, spotřební elektronika a dokonce prý i samotné hry, moc dobře si nevedly ani filmy a hudba. Místo slibovaného zisku ve výši 180 miliard jenů (43 miliardy korun) v kapse Sony zůstalo jen 115,5 miliardy jenů (28,2 miliardy korun). To je ovšem proti loňsku pořád více než dost. Tehdy to totiž bylo jen 15,3 miliardy jenů (3,7 miliardy korun).
Z výše uvedených skutečností vyplývá, že nedodržení „závazku“ není pro Sony žádnou pohromou, protože si i tak vedlo navýsost dobře. Otázkou však je, jak se zachová ve vztahu k odhadovanému zpomalení tempa prodeje PS2. Může se zdát, že 12 procent není nic hrozného, ale nesmíme zapomenout, že Sony ještě prodává i starší platformy – PSX a PSone. Když započítáme i ty, zjistíme, že v následujícím roce by měl japonský gigant prodat ne o 12 procent méně strojů než letos, ale dokonce o 60 procent. Někteří analytici tedy předpokládají, že by to Sony mohlo popíchnout k uspíšení příchodu PS3. Nebude totiž už tak silně konkurovat svému předchůdci a povzbudí poptávku u novinekchtivých hráčů.
I kdyby k tomu však došlo, nemůžeme počítat s tím, že by byla konzole PS3 za dveřmi. Pokud by se Sony ze dne na den rozhodlo přijít s touto platformou co nejdříve, potřebovalo by na to přinejmenším půl roku. A nesmíme zapomenout, že bez pořádných herních trháků (a pořádné online podpory) by to nemělo smysl – a to si žádá také svůj čas. S nejvyšší pravděpodobností se tedy PS3 nedočkáme dříve než na přelomu let 2004 a 2005. Je to ovšem jen spekulace. Pravděpodobnější je, že se bude Sony i nadále držet původního plánu a s novou generací PlayStationu vyrukuje až někdy v průběhu roku 2005 – nejspíš v květnu, kdy se v americkém Los Angeles tradičně pořádá veletrh E3.
Zdroj: GamesIndustry, MCV

Střípky a zajímavosti:
- Společnost Sony Pictures prý připravuje film na námět úspěšné gangsterky The Getaway. Není se čemu divit – i hra samotná často připomínala film, se všemi jeho přednostmi a slabinami.
- Hamburský soud rozhodl, že se v Německu nesmí prodávat hra FIFA World Cup 2002 od společnosti Electronic Arts. Důvodem je fakt, že se v titulu objevuje německý brankář Oliver Kahn, aniž by k tomu dal souhlas. Zajímavé však bude, jak se zachová EA – tato firma totiž měla licenci na hráče přímo od organizace FIFA. Pokud tedy bude Khan požadovat finanční kompenzaci, je možné, že se EA zahojí právě zde.
- Začínají se objevovat zprávy, že společnost Microsoft chce koupit známou japonskou firmu Sega. Možné to je, ale raději si počkáme, až jak jednání dopadnou. Podobné spekulace se totiž objevují se železnou pravidelností – Microsoft chce koupit tuhle společnost, pak tamtu... Ještě stále máme v čerstvé paměti tanečky kolem francouzského Vivendi. Takže vyčkejme času...
- Britský regulátor reklamního trhu ASA (Advertising Standards Authority) zakázal plakát na hru Mortal Kombat: Deadly Alliance. Prý že je moc krvavý, evokuje násilí a působí špatně na mládež. V Británii tedy již tuto reklamu neuvidíte, ale u nás ano – její variace se běžně objevují ve specializovaných herních magazínech.
Zdroj: Reuters, CNN, The Seattle Times, BBC

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...