Za poslední rok jsem hrál asi šestero formulí a nepočítaně jiných závodních her. Může se proto snadno stát, že různá srovnání s ostatními formulovými hrami budou silně mimo mísu, jelikož smysluplně rozlišit všechny ty hry, v nichž jezdí stále titíž jezdci ve stále týchž vozech, je pro našince prakticky nemožné. Asi nejlepší tedy bude alibisticky se odvolávat pouze k minulému dílu série Formula One. Jo, není třeba pouštět se do nějakých vážnějších akcí, zvláště když jsou prázdniny.
Takže co je nového? V tom nejúvodnějším úvodu vůbec nic. Intro pravděpodobně nezůstalo zcela stejné, ale drží si od loňska svůj vysoký standard nemastnosti neslanosti a vsadím všechny svoje milióny, že ho uvidíte poprvé a nic vás už nedokáže přinutit k tomu, abyste si jej někdy v budoucnu prohlédli znovu. Stejně je tomu i s hlavním menu, které možná již naprosto stejné zůstalo, alespoň tak tedy vypadá. První viditelné změny nastávají až se vstupem do prvního závodu. Výraznou změnu k lepšímu totiž zaznamenala grafika. Po loňském barevně nevýrazném a pixelovatém layoutu se autoři odhodlali hru zkrášlit a tak na nás letos čekají vedle krásně ostrých a barevných formulí i notně přepracovaná okolí tratí, na něž se tak dá velice zálibně dívat. Navíc přidali něco zajímavých vizuálních efektů jako jsou například odlesky slunce na asfaltu, čímž pádem máte proti loňsku pocit, jako byste koukali na grafiku snů. Podotýkám ale znovu, že se jedná pouze o srovnání s minulým dílem. Dalo by se ovšem čekat, že si takováhle grafika vybere nějaký ten krejcar daně v podobě sníženého framerate. Tak co myslíte, vzala nebo nevzala? Mno, vzala i nevzala. Za „normálních“ podmínek je hra dost plynulá na to, abyste v kooperaci se zvuky vaší formule měli opravdu realistický dojem z rychlosti a to jak vzhledem k okolí, tak k ostatním vozům. Prostě když to v cílové rovince rozjedete necelou třístovkou, budete tomu v zásadě i věřit. Stejně tak pokud nedobrzdíte do šikany, proženete se kolem monopostů před vámi tempem doslova svinským. Asi jako když nedávno David Coulthard předjížděl Fernanda Alonsa a jaxi taxi pozapomněl, že zatáčka je blízko, jen co by si příslovečný Honza dvakrát odplivl. Potud tedy vše v pořádku a bez námitek. Ty přijdou ale již ve chvíli, kdy se před vámi nakumuluje velké množství formulí (typicky první zatáčka při startu za zadních pozic). V ten okamžik se obraz začne velmi významně cukat a nebojím se říci, že v ten moment je hra prakticky nehratelná. Naštěstí to trvá jen po krátkou dobu nájezdu do oné zatáčky a ve chvíli, kdy se startovní pole zase začne roztahovat, vrátí se vše chválabohu zase do normálu. V zásadě to ani nemá vliv na samotné hraní, neboť do takových situací stejně najíždíte maximálně opatrně, ovšem vizuální zážitek je to příšerný.
Co je ovšem poněkud rozporuplným překvapením, jest jízdní fyzika. Vzhledem k tomu, že mě mí šéfové evidentně nemají rádi a dávají mi k recenzování stejné hry, zopakuji na tomto místě jednu věc, kterou jsem již sice jednou psal, ale jako dokreslující přirovnání mi připadá velice výstižná. Na konci devadesátých let dominovaly startovnímu poli technicky velice vyspělé McLareny, nicméně Ferrari se pomalu dařilo jejich náskok stahovat. Šéfkonstruktér stáje z Wokingu se pak nechal zlákat a okopíroval některé prvky od Maranellských. Ty ovšem naprosto nezapadly do evolučního konceptu stříbrných šípů a tým se dostal do krize, z níž se mu daří pomalu dostávat až v letošní sezóně. A v zásadě naprosto stejné je to s Formula One 2003. Loňský díl byl naprosto jasnou jedničkou pro zapálené fanoušky formulí, jelikož poskytoval ten nejreálnější dostupný zážitek. Jenže pak se objevila F1 2002 od EA Sports s nabídkou akčněji laděných a lépe graficky ztvárněných závodů a nevedla si nijak špatně. Hoši ze Studia Liverpool se tak nechali evidentně rozhodit, protože v v letošním pokračování pozorujeme vcelku významný ústup od realismu směrem k akčnosti. Není třeba se ovšem obávat, že by se z Formula One stal nový Ridge Racer, ale již to není tak hardcore záležitost jako posledně. Na jednu stranu je to určitě dobře, protože se série otevírá širším masám, ale na stranu druhou pak zkušení formuloví závodníci pravděpodobně přijdou o některé prvky, které si v předchozích ročnících tak oblíbili. A to je určitě škoda. Jako příklad zjednodušeného modelu budiž situace, kdy jsem si to kroužil na Monze a ovládání i okruh se mi již dostaly do krve, takže jsem zase až tak příšerně nejezdil (ostatně, těch pár zatáček a rovinek zvládne fakt každý). Vezu se tak pěkně v monopostu Kimiho Raikkonena na plný plyn a blížím se do Curva Parabolica. Snažím se držet se plynule na vnitřní straně a v tom co se nestane. Vnějškem to kolem mě jako namydlený blesk prosviští Heinz-Harald Frentzen na Sauberu. A to se prosím opravdu stalo. Jako by se snad ani nejednalo o Formuli 1, ale o nějakou Formuli BMW, kde jsou závody taková divočina, že se tam předjíždí i ve vlásenkách.
Další věcí, která mě vcelku nemile překvapila, bylo dobržďování do zatáček. Dosud jsem měl za to, že v každé správně vychované závodní hře jezdí při nižších obtížnostech vaši soupeři pomaleji na rovinkách. Hráč tak mohl na dlouhých rovných úsecích vytúrovat motor do maximálních otáček a dohnat tak ztráty, které nabral učednickým průjezdem zatáček. Tady je to ale samozřejmě jinak. Na rovinkách jezdí vozy v zásadě stejně rychle, podle toho, jak jim to letos jezdí v reálu, ale o to dříve brzdí do zatáček. Zejména v několika prvních zákrutách se tak dostanete mnohdy do kotrmelců dříve, než byste se naděli. Paradoxně se tak lépe jezdí na vyšší obtížnosti. A když už jsme u těch karambolů, tak na tomto poli se rovněž nic nezlepšilo. Katapult po nájezdu předním kolem na soupeřovo zadní se opětovně nekoná a při běžných nárazech se váš několikametrákový miláček chová, jako by byl z kartonu. No, nevadí.
Autorům se letos navíc ani nepodařilo tak dobře jako minulý rok odhadnout situaci ve startovním poli. Na čele je všechno v pořádku a Ferrari, McLaren a Williams jsou v podstatě rovnocenné týmy. Trochu divné věci se ale dějí ve středu pole, do něhož zařadili i letos poměrně silný Renault, vcelku pravidelně na bodech jezdí Toyoty a Saubery a snad jen Minardi je opravdu tam, kde má být. Toto ovšem tvůrcům nemůžeme mít za zlé, protože již jen na dvojitý double Williamsu by si po několika prvních závodech stávající sezóny nevsadil asi nikdo.
Nicméně i pro chválu se zde najde místo. Vynikajícím způsobem se podařilo dořešit podporu volantu a pedálů. Měl jsem k dispozici Logitech Driving Force a musím zkonstatovat, že hraní Formula One 2003 se tím stává opravdovým požitkem. Jímá mě podezření, že procedury pro ovládání volantem byly od minulého roku kompletně přepracovány, protože tentokráte je řízení opravdu jedna radost. Přesné ovládání, dobře odstupňovaná citlivost pedálů, takže v zatáčkách můžete plyn doslova lechtat, případně jím při přetáčivém nastavení zatáčky dotáčet, prostě nádhera, která vám dá zažít pocit řízení opravdové formule. A navíc vás do zad ani netlačí HANS. Vedle Gran Turisma se jedná o nejlépe volantem ovládanou hru, kterou jsem hrál. Tímto momentem se tak nová inkarnace formulí od Sony i přes mnoho konkrétních výtek rázem katapultuje na místo těch nejhratelnějších formulových závodů, které jsem za poslední dobu hrál. A že jich bylo. Byl jsem až sám překvapen, že asi sto šedesáté osmé formule v mém životě mě takhle bavily. Ještě jednou však podotýkám, že si žádají volant s pedály, již jenom proto, že podpora směrových šipek na Dual Shocku se opět nekoná, takže na ovladači si můžete páčky ukroutit a stejně pojedete, jako byste měli tak dvě promile v krvi.
Pokud volant nemáte, asi vám tyto závody nic neřeknou, konkrétně tedy v případě, že patříte k pravidelným hráčům závodních her. Kromě vylepšené grafiky totiž nic extra nového nenabízejí. Pokud ale patříte k těm, kteří si chtějí jen tak jednou za čas zazávodit, pořízením Formula One 2003 chybu určitě neuděláte. Vypadají dobře, velice dobře se i hrají a díky lehce arkádovitějšímu pojetí s nimi nebudou mít problémy ani začátečníci. Akorát hardcore hráči nebudou mít tak asi rok moc co hrát. Možná ale překvapí nové formule od EA Sports. Uvidíme.
Formula One 2003 | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|