Restrukturalizace bolí – pondělí 24. února 2003
Vydavatelská společnost Midway si nemůže nijak vyskakovat. Už delší dobu v ní probíhá rozsáhlá restrukturalizace (neboli propouštění), ale pozitivní výsledky jsou zatím v nedohlednu. Za loňský rok sice navýšila obrat o 65 procent na 191,9 milionu dolarů (5,7 miliardy korun), ale přesto se ocitla ve ztrátě 53,8 milionu dolarů (1,6 miliardy korun). Oproti roku 2001 to je jen mírné zlepšení – tehdy ztráta dosahovala výše 61,4 milionu dolarů (1,8 miliardy korun). Nárůst tržeb se do výsledného hospodářského výsledku bohužel nepromítl.
Na současnou ztrátu má pochopitelně jistý vliv i ona restrukturalizace. Žádné změny nejsou zadarmo. Na vině je však především špatný prodej klíčových titulů. Uspěl vlastně jen Mortal Kombat: Deadly Alliance, ostatní – například Defender, Dr. Muto či Haven: Call of the King – propadly na celé čáře. Midway věří, že letos se již dostane do černých čísel, ale moc přesvědčivě to neříká. Pokud totiž nepředstaví větší množství opravdu kvalitních a hlavně žádaných her, čeká jej možná ještě větší ztráta než za rok 2002. A pak bude muset zavřít krám.
Zdroj: GamesIndustry
Konečně razantnější přístup k internetu – pondělí 24. února 2003
V minulém vydání GameEkonomu jsme měli tolik drzosti, že jsme kritizovali laxní přístup Sony k online podpoře konzole PlayStation 2. Nebyli jsme sami, kdo si toho všiml – situace byla natolik tristní, že udeřila do očí i samotné vedení tohoto japonského giganta. Došlo tedy ke dvěma změnám, které by měly mít na úspěšnost projektu Play Online velký vliv.
První událostí bylo uvedení síťového adaptéru do japonských obchodů. Může se to zdát být podivné, ale doposud je nebylo možné koupit běžným způsobem. Místo toho je hráči mohli získat – většinou formou pronájmu – od poskytovatelů připojení k internetu. Netřeba zdůrazňovat, že to není zrovna nejlepší způsob, jak zákazníky přimět ke koupi.
Dostupnost síťového adaptéru ovšem nemění nic na skutečnosti, že Sony nemá na internetu moc co nabídnout. Jediným opravdovým hitem je Final Fantasy XI, k jeho provozu je však zapotřebí také pevný disk (který se například do Evropy ještě stále nedostal). Sony se tedy rozhodlo, že podpoří vývoj online titulů a nebude po vývojářích požadovat licenční poplatky. Ty se u her pro PS2 pohybují kolem 15 procent z ceny titulu. Slibuje si od toho, že více studií projeví zájem o online projekty, které dosud představovaly pro vývojáře příliš velké riziko – mnoho práce za málo nejistých peněz.
Zdroj: Dow Jones, Bloomberg
Zmatky kolem Nintenda – úterý 25. února 2003
Zvláštní, jak mohou dvě různé renomované analytické společnosti dojít ze stejných údajů k diametrálně odlišným závěrům. Klíčovými hráči jsou tentokrát společnost Nintendo a výsledky konzolového trhu za rok 2002.
Firma Strategy Analytics předpokládá, že pokud Nintendo razantně nezmění svou politiku a nezačne své tituly zveřejňovat i na jiných platformách, čeká ji trpký konec. Odhad vychází z toho, že podíl Nintenda na trhu neustále klesá. V současnosti patří celých 75 procent Playstation 2, GameCube vlastní 13 procent hráčů a Xbox 12 procent. Během letoška by měla pozice Nintenda ještě o poznání zeslábnout – zatímco Xbox svůj podíl zdvojnásobí, GameCube klesne na pouhých 9 procent.
Jenže ono to nemusí být až tak horké. Paradoxně ve stejný den zveřejnila svou analýzu společnost DFC Intelligence a v ní to s Nintendem vypadá o poznání lépe. I její odborníci sice souhlasí s poklesem tržního podílu, ale všímají si i jiných ukazatelů. Zdůrazňují například skutečnost, že navzdory mnohem menší penetraci trhu dokázalo Nintendo docílit obratu ve výši 4,6 miliardy dolarů (136 miliard korun). Obří Sony nemělo ani dvojnásobek této hodnoty – tržby jeho herní divize se za rok 2002 pohybovaly ve výši 8,2 miliardy dolarů (242 miliardy dolarů). Nintendo navíc dokázalo nashromáždit finanční rezervy v hodnotě úctyhodných 7 miliard dolarů (207 miliard korun). Pokud je investuje vhodným způsobem, může se znovu vrátit do hry o druhou – a kdo ví, třeba i první – příčku na videoherním trhu.
A co by mohlo být onou investicí? Třeba nová konzole. Jak Nintendo, tak Sony i Microsoft již připravují plány na nové platformy, jež by se měly na trhu objevit pravděpodobně v průběhu roku 2005. Pokud Nintendo opustí své zaměření na nejmladší generaci a nabídne pořádnou online podporu, může ještě pořádně zamíchat pořadím. Peníze na to má.
Zdroj: GamesPress, The Inquirer
Střípky a zajímavosti:
- Společnost Take 2 Interactive si rozhodně nemá na co stěžovat. Díky svému hitu Grand Theft Auto: Vice City dokázala během prvního fiskální čtvrtletí zvýšit svůj obrat i zisk oproti stejnému období před rokem o velice slušných 45 procent na 408,8 milionu dolarů (12 miliard korun), respektive 50,5 milionu dolarů (1,5 miliardy dolarů). Uvidíme, jak si povede po zbytek roku – ale prý by to nemělo být o nic horší.
- Čínští hráči se bouří, že jejich země je v realtimové strategii Command & Conquer: Generals zobrazena jako domov teroristické organizace GLA. Divné. Buď kritizují něco, co neviděli, nebo se jedná o piráty, kteří se sami nechovají zrovna podle zákona. Do Číny se totiž hra ještě nedostala. Nebo že by i oni měli tolik „bratranců v Americe“?
- Japonský herní vydavatel Konami oslavil úspěchy svých sportovních a tanečních her v Japonsku a Evropě tím, že zvýšil odhadovaný zisk za tento rok o celých 20 procent. Ambiciózní plán. Uvidíme, jestli se jej podaří naplnit.
- V sousedním Polsku vzniklo nové vývojářské studio, jehož snahou je dobýt světové trhy. Mezi jeho zaměstnanci jsou lidé, kteří se podíleli na vzniku titulů jako Project Earth či Aces of World War 1, takže s trochou štěstí by se to mohlo podařit. Prvními projekty, jež by se měly na pultech obchodů objevit co nevidět, je akčně závodní titul Smash Up Derby a akční adventura Nina: Agent Chronicles.
- V souvislosti s blížícím se spojením společností Sega a Sammy se rozhodla první jmenovaná firma propustit ze své americké pobočky 20 procent zaměstnanců. Restrukturalizaci padlo za oběť zhruba 90 lidí.
Zdroj: GamesPress, The Straits Times, Xengamers, Reuters