Dobří holubi se vracejí – pondělí 3. února 2003
Japonský výrobce elektroniky NEC se rozhodl vtrhnout na herní trh. Není to jeho první pokus – před osmi lety se pokusil prorazit se svou konzolí TurboGrafx-16. Tehdy to byl velkolepý krach. Nebo vám snad toto jméno něco říká?
Tentokrát už nechce jít NEC s kůží na trh, a tak vsází na jistotu. Místo aby firma vyráběla vlastní platformu, bude se věnovat jen vydavatelské činnosti. První hra – TubeSlider pro GameCube – by měla vyjít již v průběhu tohoto měsíce, následovat budou tituly i pro GBA, PS2 a Xbox. Takhle rychlý start vyžaduje pořádné know-how, ale to NEC má. Ředitelem nové pobočky se totiž stal bývalý viceprezident Capcomu Clint Kurahashi.
Kromě toho chce NEC obnovit i příjmy z prodeje herního hardwaru. S vlastní platformou se firma sice rozloučila, ale říká se, že by měla zajišťovat výrobu nové konzole společnosti Nintendo – nástupce současného GameCube.
Fakt, že se společnost NEC vrací do herní branže navzdory tomu, že se již jednou spálila, odráží postoj většiny z technologických firem k tomuto trhu. Po zveřejnění finančních výsledků Sony totiž každému došlo, že videohry mohou představovat zlatý důl. A pokud se to vezme za správný konec, peníze se jen pohrnou. Ještě ale ten správný konec najít, že?
Zdroj: IGN, Bloomberg
Podařený studentský žertík – pondělí 3. února 2003
Již pár týdnů se šíří – dosud oficiálně nepotvrzené – zprávy o tom, že společnost Microsoft koupí herní divizi francouzského zábavního kolosu Vivendi Universal. Pokud by k tomu došlo, jednalo by se o jednu z největších akvizicí na tomto poli, protože cena by se vyhoupla na několik miliard dolarů. Vivendi se totiž sice potýká s nemalými finančními problémy, ale vlastní práva na velice lukrativní série (Diablo, Warcraft, Half-Life a mnohé další). Zástupci obou gigantů dosud nedali najevo, zda se spekulace zakládají na pravdě, nebo jestli se jedná o výmysl senzacechtivých novinářů.
To platilo až do pondělka. V ten den se totiž na stránkách zpravodajské stanice CNN objevila tisková zpráva, která vše potvrzovala a dokonce v ní stálo, že vedení Microsoftu a Vivendi se již dohodlo na podrobnostech. Link na tuto stránku obletěl svět. Adresa sice nebyla „www.cnn.com“, ale kdo by studoval odkaz dlouhý několik řádek? Většina lidí poznává server podle designu, a inkriminované stránky byly od těch pravých k nerozeznání. Dokonce na ní byly funkční odkazy na aktuální zpravodajství.
Nakonec se ovšem ukázalo, že se jedná o velice kvalitní podfuk, za kterým stál jeden ze studentů univerzity v Purdue z amerického státu Indiana. Za pomoci internetového providera se podařilo vtipálka identifikovat a vedení školy nyní zvažuje, zda jej potrestá. Student má ale obrovské štěstí, protože jeho žert mohl být klidně klasifikován jako poškozování dobrého jména společnosti CNN. „V takovýchto případech žalobu ani nezvažujeme,“ prohlásila tisková mluvčí zpravodajské stanice.
Zdroj: Reuters
„Bradavičnatné prase“ se rozrůstá – středa 5. února 2003
Britské vývojářské studio s nepříliš lákavým názvem Warthog (prase bradavičnaté) se rozhodlo, že zaútočí na americký trh a zakoupilo texaskou společnost Fever Pitch. Nejednalo se o náhodný výběr – obě firmy spolupracovaly na vesmírném simulátoru Starlancer, jehož vydavatelem byl americký Microsoft.
Akvizice byla prakticky za hubičku – Warthog musel z kapsy vytáhnout pouhých 183 tisíc liber (zhruba 9 milionů korun). Ty padnou na navýšení základního jmění. Studio Fever Pitch přitom nemá žádné dluhy, dokáže se samo uživit a v současnosti pracuje na zatím neohlášeném projektu pro nejmenovaného velkého vydavatele, takže kdyby jeho vedení chtělo Warthog odřít, jistě by mu v tom nic nebránilo. Nestalo se tak, veškerá jednání proběhla velice gentlemansky. Warthog nezaplatil víc, než bylo bezpodmínečně nutné, a ve Fever Pitch nedošlo k žádným zásadnějším změnám. Na dlažbě se neocitl jediný zaměstnanec, v ředitelském křesle sedí i nadále Eric Peterson. Jen jméno firmy se změnilo na Warthog Texas.
Je to za poslední dobu již druhá akvizice Warthogu – v loňském prosinci získala tato společnost podobným způsobem britské vývojáře ze studia Zed Two. Holt je vidět, že k rozrůstání není zapotřebí tučné konto. Stačí najít společnou řeč.
Zdroj: GamesPress
Uzavírá se Electronic Arts do sebe? – středa 5. února 2003
Celý herní trh očekává, co v nejbližších dnech provede největší third-party vydavatelství na světě – Electronic Arts. Před pár dny začala tato společnost s konsolidací svých vývojářských studií, které „padl za oběť“ mimo jiné legendární Westwood. Současně s tím začali její finančníci shromažďovat na účty větší sumu peněz, zhruba 2 miliardy dolarů (téměř 60 miliard korun). Spekuluje se nad tím, co má tohle všechno znamenat. Koupí snad EA herní divizi Vivendi a vyfoukne ji tak Microsoftu pod nosem?
Začínají se však objevovat náznaky, že herní gigant má za lubem něco jiného. Časopis CVG přišel s „potvrzenou informací“, že EA koupí texaské vývojářské studio Edge of Reality, které nedávno dokončilo konverzi kasovního trháku The Sims pro paltformu PS2. Mluvčí Edge of Reality se redaktorům CVG omluvil s tím, že není oprávněn tuto spekulaci komentovat. Čteno mezi řádky – možná to opravdu nejsou žádné plané tlachy.
Pokud však společnost EA kupuje vývojáře, jejichž hry sama vydává, asi se do akvizice Vivendi moc nepohrne. Pokud by se totiž na tuto finanční operaci opravdu chystala, asi by neutrácela někde jinde. Spíš se zdá, že chce získat stoprocentní kontrolu nad všemi firmami, ve kterých má v současnosti nějaký vliv. Dávalo by to smysl. Zajistila by si totiž neustálý přísun her bez obav, že by jí vývojáře přetáhl někdo jiný. Zároveň by mohla pokračovat ve slučování studií stejným stylem, jako to potkalo Westwood. Co s nimi ale zamýšlí?
Zdroj: CVG
Střípky a zajímavosti:
- Společnost Midway Games zavřela své vývojářské studio Midway West. Důvodem jsou údajně finanční problémy, do nichž firmu dostal drahý vývoj projektu Haven. Titul se přitom ani zdaleka neprodává tak, jak se očekávalo. Midway West opustilo již 90 procent zaměstnanců. O osudu rozpracovaných titulů Crank the Weasel a Gladiator: The Crimson Reign zatím není rozhodnuto.
- Koncem března opustí americkou pobočku společnosti Nintendo výkonný viceprezident John Bauer. Důvody firma nezveřejnila. Bauer pracoval pro Nintendo devět let.
- Další společností, která zavřela krám, je Sunstorm Interactive, zakladatel žánru budgetových loveckých her (kdo by neslyšel o Deer Hunteru). Ředitel Tom Shiflet prohlásil, že příčinou jsou vysoké náklady na vývoj her a jejich nízká prodejnost. Část zaměstnanců ještě bude pracovat na dokončení hry Deer Hunter 5. Osud akčního titulu Final Score není znám, ale pravděpodobně se jej nikdy nedočkáme.
- Zástupci britského vývojářského studia Climax oznámili, že v blízké době plánují rozšíření svých aktivit. Zatím není jasno, zda bude pouze najímat nové lidi, nebo jestli hodlá koupit nějakou menší společnost. Ať tak nebo tak, z Climaxu, jenž zanedlouho oslaví patnácté narozeniny, se stává pěkný kolos. Už nyní zaměstnává přes 300 lidí pracujících na dvanácti titulech.
Zdroj: CVG, GameSpy Daily, GamesIndustry