Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře

Exkluzivně   0:01
Grafika je to, čeho si každý všimne a zhodnotí jako první. Studio Alda Games odhaluje v seriálu pro Bonusweb jednotlivé etapy vývoje.
Koncept a původní propagační obrázek ze hry Zachraň šneka jsou původně...

Koncept a původní propagační obrázek ze hry Zachraň šneka jsou původně namalovány na plátno. | foto: Alda Games

Na naší první hře recenzenti často oceňovali fakt, že jsme se rozhodli pro ručně kreslenou grafiku. Sami jsme se tak chtěli trochu vrátit do časů, ve kterých nevypadalo všechno tak digitálně a uměle. Zachraň šneka je navíc čistě 2D hra, která nepracuje s 3D objekty, takže nebyl problém si právě ručně kreslenou grafiku vyzkoušet.

Ručně kreslená grafika umožňuje do hry zakomponovat unikátní umělecký rukopis autora. To dokážou ocenit nejen grafici. K rozeznání ručně kreslené grafiky od té digitální stačí i jen minimálně vnímavé oko. Není náhodou, že většina her, které jsou kladně hodnoceny za "osobitou" grafiku nebo "umělecké" ladění, se kreslí nejdříve na papír.

Jak se dělá hra

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry:

V současné době připravuje strategii Defend Your Life (o hře), inspirovanou seriálem Byl jednou jeden život.

V seriálu "Jak se dělá hra" umožní nahlédnout do kuchyně vývojářů a přiblíží jednotlivé etapy vývoje.

Vydané epizody:
1. Chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní
2. Nesmyslné nápady zkrotí herní návrh
3. Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře (právě čtete)

Zachraň šneka

Sýrový svět

Defend Your Life

Je ale samozřejmě jasné, že pokud chcete ručně kreslenou grafiku dostat do hry, digitalizaci se nevyhnete. Z papíru na monitor ji dostanete jedině oskenováním, a i potom je třeba ji počítačově upravit. Jako názorný příklad použijeme hrdinu našeho debutu Zachraň šneka.

Šnek je nejprve jen načrtnutý, potom ho autorka pěkně vymaluje. Třetí obrázek už představuje převod po skenování a následné úpravě, aby byl použitelný ve hře.

Evoluce šneka

Mimochodem, i koncept art a hlavní propagační obrázek jsou původně malovány na plátno. Ostatně podívejte se na hlavní poutací obrázek článku.

Kreslená je i naše druhá hra Sýrový svět, ale v tomto případě se vynechal mezikrok se skenováním. Grafik pracoval v Adobe Photoshop a kreslil přímo přes grafický tablet. V praxi tedy evoluce našeho myšího hrdiny vypadala takto:

Jak vnikala grafika ve hře Sýrový svět

Grafici se však papíru a pera nadobro nevzdávají. Přeci jen tužka v ruce je přirozenější. Prohlédnout si tak můžete i papírové nákresy z připravované hry Defend Your Life.

Skeny k připravované hře Defend Your Life
Skeny k připravované hře Defend Your Life
Skeny k připravované hře Defend Your Life

Skeny k připravované hře Defend Your Life

A takhle nákresy vypadají, když si je grafik překreslí na grafickém tabletu.

Výstupy z grafického tabletu. Na obrázku je vzteklina.

Výstupy z grafického tabletu. Na obrázku je ledvinový kámen.

Asi vidíte, že naše hry jsou primárně vyvíjené ve 2D grafice. 3D grafika má totiž blízko k inženýrské a designérské práci. Je výrazně komplikovanější a časově náročnější na vývoj. V našem případě jsme tedy zvolili 2D grafiku i z technologických a časových důvodů.

Ani 3D grafice se však zcela nevyhýbáme. Při tvorbě Defend Your Life ji používáme ke zpracování malých prvků (krajnice, dopravní značení) a některých animací, což nám usnadňuje práci.

Například některé střelecké věže mají otočné hlavně, a než abychom každý snímek kreslili jednotlivě, použili jsme model vytvořený a animovaný v 3D softwaru Blender. Tento model se poté renderuje jako cel shade (nerealisticky stylizovaný obraz), aby mohl být zakomponován do ostatní grafiky.

Čas a komunikace

Na grafice se samozřejmě nepodílejí jen grafici samotní. Svoje mají co říct i game designéři či programátoři. Programátor limituje grafika třeba množstvím dodané grafiky. Občas se totiž musí dělat kompromis, aby výsledná hra neměla velké paměťové nároky a bylo ji možné spustit i na starších telefonech.

Grafika se také musí vytvářet s ohledem na různá rozlišení mobilních zařízení. Protože vyvíjíme na různé platformy, které se od sebe často velmi liší, je třeba malovat pozadí levelu ve dvou verzích, v klasickém poměru 4:3 a širokoúhle.

Designéři zase zasahují do celkové grafiky z hlediska zachování správného pochopení hry. Grafik tedy musí dodržovat určené velikosti, barevné schéma, prostředí a styl grafiky podle jasného zadání. Jak část takového zadání může vypadat, a že podle něj něco nakreslit není vůbec lehké, se můžete přesvědčit sami z této ukázky:

Defend Your Life - kasárna

"… Budova kasáren bude vypadat jako skleněný výtah nebo konec potrubní pošty (ne jako plechovka). Jednotky pak vždy přijedou zespoda, otevřou se jim dveře odsunutím do strany a ony vyjdou ven. Tuba, kterou přijely, zase odjede dolů. …"

Navíc i grafický styl hry se postupně vyvíjí. Není proto výjimkou, že je potřeba některé věci kreslené ze začátku přemalovat, aby stylově zapadly. Jak vypadá grafika před a po zásahu designéra, se můžete podívat na následující ukázce.

Defend Your Life - první verze žaludku

Defend Your Life - finální verze žaludku

Mimochodem, namalování jednoho takového levelu trvá v průměru 3 dny. Někdy je to více, někdy méně. Záleží nejen na jeho složitosti, ale třeba i na čase potřebném na studium reálií týkajících se hry.

Každý grafik si vypomáhá realitou, fantazie sama o sobě nestačí. Hra totiž musí být uvěřitelná, zároveň ale nejde jednotlivé komponenty zobrazit zcela realisticky.

V případě hry Defend Your Life grafik věnoval čas studiu anatomie. Celá koncepce vychází z inspirace v atlasech lidského těla, které známe ze školních lavic a studia mediků.

Kdybychom zobrazovali lidské tělo realisticky, neviděli bychom na obrazovce nic jiného než změť červené kaše. Takto ale každý hráč ve výtvarné stylizaci pozná něco povědomého, s čím se dříve setkal.

Už to jen všechno rozpohybovat

Kreslením však nic nekončí, grafika čeká ještě jiná, mravenčí práce – animace. Ty jsou v našem případě kresleny a animovány ručně. Ovšem ne snímek po snímku. Naše chystaná hra obsahuje velké množství animací, které u defendovek nejsou běžné.

Ukázka animace - vzteklina

I my jsme ovšem limitování paměťovými nároky jednotlivých zařízení, a tak se musíme řídit heslem "méně znamená více" a zmenšit množství jednotlivých snímků na minimum. I s jejich nízkým počtem ale můžeme mít třeba krásně se pohybující jednotky.

To je opět rozdíl oproti 3D grafice, kde se takovéto problémy neřeší, protože model má kostru a pohyb je počítán matematicky. Animace tak zabírají naprosté minimum paměti.

Ukázka animace

Příště

Ukázali jsme si, jak hra dostává svůj vizuální ráz. Ještě je ale nutné vdechnout hře život. Příště se proto podíváme blíže na to, co sice není až tak vidět, ale je to stejně důležité jako pixely – řádky kódu. Čeká nás totiž další díl, tentokrát na téma programování.

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...