Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže…

  12:00aktualizováno  13. ledna 11:21
Pán prstenů je fenomén ohromujícího rozsahu a těžko mohl nezasáhnout i oblast počítačových her. V následujících řádcích nabízíme přehled všech zajímavých her, jež se pokusily převést fascinující svět J.R.R. Tolkiena…

Tři prsteny pro krále elfů pod nebem
Sedm vládcům trpaslíků v síních z kamene
Devět lidem: každý je k smrti odsouzen
Jeden pro Temného pána, jenž dlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.

Přeskoč na téma:
  • Na počátku bylo slovo
  • Konverze s úředním potvrzením
  • Onlinovky, telnetovky
  • Další starší pokusy
  • Lidová tvořivost
  • "Exkluzivní" licence na osm let
  • Electronic Arts vědí, jak na věc
  • Pro popsání rozsahu fenoménu Pána prstenů lze těžko najít dostatečná slova. Velký, monstrózní, všudypřítomný – takový je v současné době skromný hobit Frodo Pytlík z Kraje, Aragorn, syn Aranthorův, Gandalf Šedý a další notoricky známé postavy z více než půlstoletí staré, přesto však stále živé knihy nepřekonatelného vypravěče Johna Ronalda Reuela Tolkiena. Fakt, že existují lidé stydící se v okruhu skalních tolkienistů přiznat, že celé jeho dílo přečetli pouze zhruba dvacetkrát (kupříkladu autor tohoto textu) svědčí nejlépe o tom, jak novodobě mýtický příběh o boji dobra se zlem a Prstenech moci zasáhl publikum po celém světě. Ve chvíli, kdy vrcholí horečka filmová a do kin se dostává poslední díl vysokorozpočtového, efekty nacpaného a po všech stránkách co nejlépe opečovaného filmu Petera Jacksona, Návrat krále, je bláznovstvím domnívat se, že fenomén Pána prstenů nepronikl na monitory osobních počítačů. Následující řádky jsou tak průvodcem po starších i novějších pokusech vyrovnat se s převodem náročné tématiky do podoby počítačové hry.

    Na počátku bylo slovo
    The Hobbit - obal Již dvacet pět let je starý první pokus o hru založenou na Tolkienově trilogii. Vzhledem k době vzniku je vcelku jasné, že se nemohlo jednat o nic jiného, než o hru čistě textovou, jichž bylo později stvořeno ještě mnoho. Tento první výkřik nesl název Ringen, pocházel původem z Norska a byl určen počítačům Commodore 64 a PC. Na počátku a v průběhu osmdesátých let se svých textovek dočkaly i další systémy. Braly si na paškál jak Hobita (The Hobbit – jedna z vůbec nejúspěšnějších textovek, verze pro ZX Spectrum se prodalo více než milion kusů, či německý Der Kleine Hobbit, ale i méně vážné parodie typu The Boggit), tak i samotného Pána prstenů. Fragmenty jeho děje byly zpracovány například ve hře Moria, Shadowtax, The Dungeons of Moria, za zmínku stojí pokračování Hobbita The Fellowship of the Ring, Shadows of Mordor a Crack of Doom, jež s ním byly později vydány v jedné antologii. Některé z her byly i ilustrované, třeba Lord of the Rings, či The Middle-Earth Trilogy, jiné zaujaly zdaleka ne fetišistickým přístupem k příběhu knihy, který "nestydatě", leč vtipně zparodovaly, popřípadě upravily k obrazu svému (Bored of the Rings, Bilbo). Svůj pokus na poli tolkienovek si připsali i čeští autoři – jde o hru Belegost, jejímž cílem bylo dostat se do stejnojmenného starobylého města a najít tam klenot Aqualamir. Jedná se o titul proslulého zlatého trojúhelníku, konkrétně autorem scénáře a programu je Marek Fídler, hudbu ke hře pak složil František Fuka. Belegost je dnes přístupný ke stažení z řady internetových stránek (například zde).

    Konverze s úředním potvrzením
    Shadows of Mordor - obal Všem doposud zmíněným projektům je v zásadě společná jedna věc. Ač povětšinou využívaly jména postav a vykrádaly děj, chráněný pochopitelně autorským zákonem, nedělaly si hlavu s placením za licenci (pokud ano, lehce zkomolili jména, byť třeba přiznali, že se nechali Pánem prstenů inspirovat) – a spoléhaly na ignoranci počítačových her ze strany majitelů práv. S rostoucím trhem ale okřídlené "kde není žalobce, není ani soudce" přestalo fungovat a objevily se první oficiální, licencované hry podle Pána prstenů. Vůbec první byla už v roce 1988 vlaštovka v podobě textovky Shadows of Mordor, založené na ději Dvou věží. V roce 1990 její cestu následovala vůbec první tolkienovská onlinovka, určená majitelům Macintoshů Middle-Earth Play-by-mail. Hru organizovala společnost Game Systems Inc. a fungovala velice primitivním způsobem – jednou za určité časové období hráči odeslali e-mail s informacemi o tom, co jejich postava plánuje provádět za akce, centrální počítač je vyhodnotil, zpracoval výsledky a předložil je zpět hráčům. Děj se odehrával tisíciletí a půl před Válkou o Prsten, ta se dočkala svého zpracování v podobě zvláštního scénáře. Zajímavostí byla možnost zkusit si hru za neutrální národy či Sauronovy zloduchy.

    Onlinovky, telnetovky
    Middle-Earth Online Ve stopách v předchozím odstavci zmíněné hry Game Systems kráčely další onlinovky, kterých bylo až překvapivě velké množství. Proslulost si získala telnetovka Elendor, pokrývající většinu děje jak Hobita, tak i Pána prstenů, byť spuštění se jako první dočkala anglická Middle Earth. Ještě před hobitem se odehrává MUD Multi Users in Middle-Earth, později byly rozjety další projekty, z nichž některé dříve či později zanikly, jiné však přetrvaly až do dnešních dnů. Jednalo se například o Nemesis, Mozart, Mirkwood, The Burning Eye, Mordor, nebo Return of the Shadow. Po vydání Ultimy Online přišlo poprvé na přetřes jméno Middle-Earth Online, ve Středozemi se odehrávajícího klonu veleúspěšného MMORPG Originu. Přišla s ním firma Sierra, informace o vývoji proběhly médii, poměrně brzy je ale vystřídalo oznámení o ukončení projektu. Všichni členové MEO týmu byli vyhozeni, prý pro přílišnou snahu zpracovat hru tak, aby byla co nejvěrnější knižní předloze. Podivné. Přesto není třeba ronit sloní slzy: po několika letech projekt pod patronátem Vivendi Universal Games obživl a v současné době patří znovuzrozená Middle-Earth Online se svým tradičním herním systémem, ale technickým zpracováním nové generace k nejočekávanějším onlinovkám vůbec. Je jasné, že podobně jako u Star Wars: Galaxies i ona bude mít úspěch, ať bude jakákoliv, zvučná jména, která se na její tvorbě podílí, však slibují nejen masivně propagovanou a komerčně úspěšnou, ale i hratelnou a skutečně úchvatnou hru.

    Další starší pokusy
    Riders of Rohan V průběhu devadesátých let vyšlo několik Pánem prstenů inspirovaných her, název většiny z nich ale dnešnímu publiku povětšinou nic neřekne. ani v jednom případě nešlo zdaleka o perfektní hry a žádná z nich se nestala notoricky známou, i přes ideální předpoklady, které licence dávala. Komunita fanoušků oceňuje zejména hry The Lord of the Rings Volume 1 a pokračování The Two Towers od firmy Interplay, pro Amigy a PC, a to i přes poměrně významné odchylky od příběhu knihy. Spolu s nimi v roce 1990 vyšla ještě vůbec první tolkienovská strategie. Název hry Riders of Rohan jasně ukazuje, na která bitevní pole že se autoři (Konami) zaměřili. Bohužel, jednalo se o poměrně nevýrazný RTS-akční mix, který brzy zapadl. Mezi další hry patří RPG série započatá nevýrazným Angbandem, jenž byl později následován o něco lepší hrou Morgul, kde se hráč snažil zabít všechny černé jezdce, a War in the Middle-Earth. Ovšem The Lord of The Rings Vol. 1 z roku 1995 (s o pět let starším titulem pro Amigy má společný opravdu jen název) byl znovu výrazným zklamáním. Technicky totálně zastaralá hra nenabídla správnou atmosféru a herní zážitek. Mezi nevážně míněnými tituly vyniká zejména adventura Hobbit – The True Story a především na první pohled ne zcela zřejmá parodie autora her The Boggit a Bored of The Rings, jež nese název Kingdom O'Magic.

    Lidová tvořivost
    The Siege of Gondor Vedle větších projektů a profesionálními týmy vyvinutých her se pochopitelně objevila i řada fanouškovských, Tolkienem inspirovaných her či modifikací. Zpracovávají Pána prstenů v různých žánrových škatulkách – The Duel je čistokrevnou bojovkou, zajímavá je trilogie Mines of Moria. První dva díly jsou plošinovky, v nichž hlavní hrdina hledá v Morii mithil, poté pak cestu zpět ven, trojka je pak textovou adventurou, ke všemu určenou pro DOS. Vydání se dočkaly hry jako Mahjongg s runovými kostičkami, logický Bilbo Slider Puzzle a řada menších her typu puzzle, osmisměrka, či kvíz. V poslední době vyniká tvorba autora Joque the Beast. Ten vytvořil celou trilogii výtečně hratelných tolkienovských RPG počínaje The Siege of Gondor, jež byla následována Riders of Rohan a Mirkwood. V současné době se chystá díl čtvrtý, jenž přinese výrazná zlepšení po stránce grafické a příběh odehrávající se v Mordoru. Fanoušci se ale docela často soustředili spíše než na tvorbu zbrusu nových her na úpravu her stávajících. Dva scénáře s tématikou Pána prstenů (Lord of the Rings a War of the Wrath) vznikly pro RTS Starcraft, prakticky každý díl Heroes of Might & Magic se dočkal svých tolkienovských scénářů, či minimálně mapy Středozemě, mise inspirované Pánem prstenů si mohli vyzkoušet majitelé Age of Empires, k tahovce Panzer General vyrobili fanoušci scénáře The Dark Forest a Orc Attack. U akčních her zdaleka tolik modifikací nebylo, snad jen v Hereticu bylo možné navštívit lokace Morie.

    "Exkluzivní" licence na osm let
    War of the Ring V květnu roku 2001 získala společnost Vivendi Universal Publishing zdánlivě výtečnou příležitost finančně si přilepšit – koupila si totiž exkluzivní osmiletou licenci na tvorbu her podle Pána prstenů. Má to však jeden háček – licence platí pouze na knižní předlohu a práva na hry podle filmu Vivendi vykradli Electronic Arts. To navíc znamená pro VUG značné omezení, neboť jejich tituly z hlediska vizuality nesmí filmy připomínat… Prvním hmatatelným výsledkem byla hra The Lords of the Rings: The Fellowship of the Ring v prosinci 2002. Surreal Interactive se povedla vcelku prostá akční adventura, zajímavá zejména místy, jež se ve filmu nevyskytují (návštěva Toma Bombadila). Bohužel, celkově nejde o audiovizuálně příliš výrazný a hlavně dostatečně dlouhý a zábavný titul. V konkurenci mlátiček od EA neuspěl, a tak bylo pokračování The Treason of Icengard (alternativní název pro Dvě věže) zrušeno. Namísto toho se fanoušci dočkali dlouho očekávaného a PR do nebes vynášeného projektu RTS The Lord of the Rings: War of the Ring. Je pěkné, že je v ní možné zahrát si za svobodný lid i Nepřítele a jeho nohsledy, avšak kampaň je trochu příliš krátká, nápady vykradené z Age of Mythology špatně implementované – a především, vizuálně a atmosférou je hra Pánovi prstenů na hony vzdálená. Není to vyložené propadák, ale více než lehce nadprůměrná hra také ne. Na konci loňského roku pak Válku o Prsten následovala ještě jedna, opět zdaleka ne dokonalá tolkienovská hra, tentokrát inspirovaná Hobitem. Nese invenční název The Hobbit a jde o trochu příliš infantilní, avšak vcelku zábavnou 3D arkádu s Bilbem Pytlíkem v hlavní roli.

    Electronic Arts vědí, jak na věc
    Return of the King Ve chvíli, kdy se VU Games pyšnili svou exkluzivní licenci, zasadili jim EA pořádnou ránu pod pás nákupem licence na hry podle filmů Petera Jacksona. Ty jim udělaly parádní reklamu a prodejnost tak byla zajištěna, jakkoliv o kvalitě samotných her je možné spekulovat. Zatím světlo světa spatřil The Two Towers, jenž poněkud zklamal všechny PC fanoušky, neboť se ho dočkali jen majitelé herních konzolí, jednalo se ale o vcelku věrného pokračovatele první filmové hry. Nedávno při příležitostí americké premiéry (respektive o něco před ní) vydaný The Return of the King už ale zasáhl i majitele osobních počítačů – a navíc šlo o výrazné zlepšení oproti předchozím "lotrovským" hrám. Opět se jedná o akci, tentokrát ovšem výrazně zábavnější, s řadou hratelných postav, velkým počtem kombo úderů a zdaleka je jednoduchou obtížností. Nepřátel je zatraceně velké množství, a tak je k dohrání potřeba pořádné úsilí, jež je však čas od času odměňováno ukázkami přímo z filmu, jež plynule přecházejí opět ve hru. Skončení filmové mánie však neznamená, že EA rezingovali na výrobu dalších her. V přípravě je už titul další, jenž tentokrát potěší zejména milovníky strategií. Jmenuje se The Battle for Middle-Earth a ze screenshotů je vidno, že nabídne naprosto neuvěřitelné zpracování srovnatelné s epickými filmovými bitvami jak vizuálně, tak co do počtu zapojených jednotek. Možnost vybojovat sám bitvu v Helmově žlebu či dokonce na polích Pelennoru zní v tomto kontextu naprosto neuvěřitelně – a nezbývá než doufat, že podobně neuvěřitelné nebudou i hardwarové požadavky…

    Je jasně vidět, že her s tématikou Pána prstenů bylo vytvořeno obrovské množství, ač se to ani nezdá. Jejich jména nejsou příliž známá z jednoho prostého důvodu – povětšinou nejde o tituly ničím zvlášť zajímavé či výrazné a žádný z nich si nezískal masovou oblíbenost. Ani tituly od Electronic Arts či poslední pokusy Sierry stále nelze prohlásit za stoprocentní hitovky. Jsou to už hry docela dobré, ale na nejvyšší příčky v žebříčcích herních magazínů stále dosáhnout nemohou. Na hru, která bude sbírat ocenění nejen za prodejnost, tedy tolkienovské publikum stále ještě čeká. S velkou pravděpodobností se jí stane Middle-Earth Online a při čtení PR materiálů k Battle for Middle-Earth se i otrlým recenzentům podlamují kolena. Snad to tentokrát doopravdy vyjde a Bůh mnoha set tisíc fantasy čtenářů a diváků se bude moci přestat obracet v hrobě…

    Autor:




    Nejčtenější

    Project Scorpio
    Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

    Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

    Age of Empires 4
    Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

    Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

    Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
    Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

    Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

    Zaklínač 3: Srdce z kamene
    VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

    Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

    Dark Souls 3
    Klávesnice a myš jsou pro děcka. Bloodborne jedině na taneční podložce

    Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

    Další z rubriky

    Výstava staré výpočetní techniky nazvaná Století  informace na Fakultě...
    Hurá informatika. Jak se hrálo na školních počítačích

    Učebny informatiky byly ještě na přelomu tisíciletí místy, kde někteří studenti viděli počítač poprvé. Místo učení pak na nich samozřejmě chtěli jen hrát hry.  celý článek

    No Man’s Sky - Atlas Rises
    Patch do No Man‘s Sky přidává příběh a jednoduchý multiplayer

    Rok po vydání obdržela vesmírná akce No Man’s Sky masivní patch, který zásadním způsobem vylepšuje hratelnost.  celý článek

    Jak už je u her od Bethesdy zvykem, neobdrželi jsme s předstihem novinářskou...
    Vývojáři otočili, demoverze Prey je nakonec i na Steamu

    Tvrdili, že kvůli možnosti vracení her na Steamu PC hráči demoverze nepotřebují. Teď už ji jejich hra má také.   celý článek

    Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám
    Jsem těhotná a partner mi zahnul. Přesto zůstávám

    Jak se jiné ženy postavily k nevěře a co jim pomohlo.

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.