Studie zveřejněná na webu Massachusettského institutu technologií (MIT) přiblížila lidstvo o něco blíž k vynálezu plnohodnotné umělé inteligence. Tým Reginy Barzilay z MIT vytvořil program, který chápe lidský psaný text a informace z něho poté úspěšně aplikuje při rozhodování. V tomto případě při hraní videohry.
Jejich program dostal k přečtení manuál strategie FreeCiv, odnože populární série Civilization. Umělá inteligence (UI) sice zpočátku hrála poněkud chaoticky, postupem času si ale texty z návodu spojovala s texty ve hře a doznala znatelného pokroku.
Umělá inteligence zvítězila v 79 % scénářů, jež hrála. Porovnána byla s jinou umělou inteligencí, která manuál nečetla a učila se metodou pokus-omyl. Ta si připsala pouhých 46 % vítězství. Výzkumníci svou čtecí UI postavili i proti sofistikovanějšímu algoritmu, i ten byl ale úspěšný pouze v 62 % případů. Manuál ke hře přitom neposkytoval komplexnější rady k úspěšnému hraní, dodala Barzilay.
Všechny UI pokaždé zápasily s umělou inteligencí zabudovanou ve hře. Čtecí UI nejenom že úspěšně vstřebala herní manuál, ale také reagovala i na tahy oponentů a učila se z jejich i svých chyb. Použití podobného typu čtecí UI by mohlo výrazně snížit produkční náklady vývoje her. Navíc by podle své úspěšnosti byla i větší výzvou pro hráče samotného.
Badatelé si hru FreeCiv zvolili primárně ze dvou důvodů. Zaprvé má jako nezávislá verze Civilization II otevřený zdrojový kód (open-source), což bylo potřeba k úpravě ovládacího rozhraní. A zadruhé, komplexní hratelnost Civilization pokládala před UI stále nové výzvy.
SÉRIE CIVILIZATONJde o tahovou strategii, mapující celou historii lidstva. Hráč začíná s malou skupinkou barbarů, aby o tisíce let později dominoval světu pomocí tanků, bombardérů a atomových bomb. První díl Civilization (1991) významnou mírou přispěl k evoluci žánru strategií. Mezi tituly, jež inspiroval, se řadí populární strategie Age of Empires či Rise of Nations. Recenzi pátého dílu Civilization najdete zde, informace o facebookové mutaci Civ World zde). |
Tajemství herního úspěchu čtecí UI je trochu mrazivé. Hry série Civilization lze totiž dohrát několika diametrálně odlišnými prostředky. Svět lze sjednotit mírově pod svou vlajkou, vyslat kolonizační výpravu k jiné planetě nebo co nejdříve dobýt planetu vojensky.
Jak vypověděl jeden z výzkumníků S.R.K. Branavan, jejich UI vyhodnotila nejrychlejší možnou cestu k vítězství jako tu nejsprávnější. V tomto případě si tak umělá inteligence podrobila virtuální svět záplavou svých dobyvačných jednotek.
Zdroj: MIT.edu