Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mají budgetové hry budoucnost?

  12:00aktualizováno  11. června 12:12
S recenzemi na budgetové hry se na našich stránkách setkáváte asi tak často, jako ve filmových časopisech s recenzemi béčkových filmů. Oproti kinematografické spodině však budgetovým hrám hrozí reálné vyhynutí. Nevěříte? Snad vás přesvědčí náš článek.

Perfect Pool Počítačové hry se v době nepříliš dávné rozdělily, podobně jako třeba filmy, do dvou kategorií podle kvality a ambicí. Oproti filmům, kde rozeznáváme tituly áčkové a tituly béčkové, se u her ujalo označení "plnohodnotná hra" a "budget". Budgetové hry se prodávají za polovinu až čtvrtinu ceny plnohodnotných kolegyň a podobně jako béčkové filmy si nedělají iluze o tom, že by se mohly stát hity. K dobré prodejnosti jim pomůže právě příznivá cena, kterou i za menší kvalitu obsahu hráč rád vydá (neboť třeba nemá na leckdy předražené plnohodnotné hry). Nicméně oproti béčkovým filmům je pozice budgetových her poněkud odlišná, méně stabilní a - nebojme se to říci - až nejistá. V čem je problém?

Současně s herní scénou komerční existuje scéna freewarová, dříve okrajová oblast několika nadšenců (a ještě předtím, v době Sinclairů a Commodorů v podstatě jediná, protože prodej her byl v 80. letech spíše okrajovou záležitostí a distribuce fungovala na principu "jestli nemáš vlastní kazetu, tak vypadni"), dnes ovšem dynamicky se rozvíjející a stále se rozšiřující oblast, která si v ničem nezadá s oblastí komerční, jen si z nějakého důvodu ještě nevysloužila místo na stránkách papírových herních magazínů. Jak se postupně zvyšuje úroveň těchto her, které si zájemce stáhne zadarmo (nebo za pár korun, které nacpe do chřtánu telekomunikační společnosti) z internetu, stává se freewarová scéna reálnou hrozbou pro béčkové vývojářské týmy na budget se specializující.

Ultimate Mahjongg Je to logické - proč bych si měl kupovat hru za tři, čtyři stovky, když si stejnou mohu zadarmo a legálně stáhnout? Selský rozum velí jasně - pečlivě zvaž, zda je budget o tolik kvalitnější než příslušný freeware, aby se do něj vyplatilo investovat pracně vydělané peníze. Řeknete si možná - jedině dobře, alespoň budou firmy nuceny i na budgetových titulech trochu zapracovat. To ale znamená problém - zvýšení nákladů na výrobu titulu, následně tedy zvýšení ceny - a jsme tam, kde jsme byli. Stále ještě si myslíte, že titulek článku je nadnesený?

Abychom neuvažovali stále jen v teoretické rovině, projdeme si několik případů konkrétních her. Vyplatí se vám nákup hry Traffic Giant, nevydařené kopie Transport Tycoonu, nebo si raději stáhnete Mobility zadarmo? Jde o poněkud extrémní příklad, protože Mobility je mezi freewarem opravdová špička a vrchol ledovce, ale můžeme klidně sejít i níž. Proč si pořizovat za nějakých 500,- Kč hru Ultimate Mahjongg, když za nesrovnatelně menší částku můžeme mít MyJongg 2 (obě dvě hry jsou simulacemi známé asijské stolní hry, přičemž druhou jmenovanou naleznete v archívu Plných her)? Proč si přes internet objednávat arkádovou střílečku Astro Assembler, když si z archívu Plných her můžete vybrat minimálně deset akčních her s raketkou v hlavní roli? Proč vyhodit více než tisícovku za graficky úžasnou, leč hratelností spíše průměrnou hru Sydney 2000, když freewarovka Lycos Athletics nabízí téměř poloviční zábavu za cenu jednoho či dvou telefonních impulsů?

Sydney 2000 Snad vás předchozí odstavec přesvědčil o tom, že budgetové hry to nebudou mít v budoucnu lehké.

Pořád jen kritizuji, a tak by bylo záhodno přijít i s nějakou konstruktivní myšlenkou. Ptáte se, jak zachránit budgetovou scénu? Myslím, že při ekonomickém využití zdrojů určených k výrobě budgetový hry by mohl vzniknout titul vyšší kvality, než je tomu v případech her jako Perfect Pool. Druhou možností pak je vydávat v budgetových edicích hry dejme tomu rok, rok a půl staré, tehdy hity, dnes prodávané za lidovou cenu. Tato taktika se již delší dobu praktikuje a já ji hodnotím veskrze kladně. Raději si zahraji hru, která před rokem ohromovala herní recenzenty, než sice nový, ale totálně shitový a vlkem prolezlý produkt. Nepředpokládám, že by se v budoucnu mohly budgetové hry proměnit ve freeware, i když by to bylo také jedno z mnoha řešení, a to řešení velmi sympatické. Ovšem znáte to - peníze jsou přeci vždy až na prvním místě…

Co říci na závěr a neopakovat se? Ať už se v budoucnu dočkáme zániku současných budgetových her a jejich přetransformování ve freeware, ať už se dočkáme prudkého zvýšení jejich kvality či naopak prudkého poklesu jejich cen, bude se jednat o pro nás, hráče, veskrze pozitivní krok. Budoucnost tedy nelze vidět jinak, než růžovými brýlemi.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...