Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Byli to hrdinové komunitního financování. Kde jsou dnes? 2. část

aktualizováno 
Díky komunitnímu financování vzniká mnoho unikátních her, které by tradiční vydavatelské domy nepodpořily. Řada lidí však byla vůči tomuto trendu skeptická a předpovídala podvody a katastrofálně končící projekty.

Komunitnímu financování vévodí vesmírná hra Star Citizen.

Rozhodli jsme se proto ohlédnout za největšími tituly, jejichž vznik Kickstarter umožnil. Článek je dvoudílný (první část) a hrami se zabývá z pohledu lidí, kteří přispěli prostřednictvím původní kampaně a vývoj dál nesledují. Řada titulů totiž v komunitním financování pokračuje sama prostřednictvím vlastního webu.

Rozhodli jsme se také vynechat projekty, které finance získaly teprve před několika měsíci. U takových her uplynulo příliš málo času na posouzení vývoje.

Shadowrun Online

Co to je? Píšou se 70. léta 21. století a lidé s Orky vedou bitvy o území, elfští hackeři se pohybují v matrixu a technologicky vylepšení samurajové korzují po zdevastovaných ulicích. Je to návrat klasické hry, která se hrála s papírem, tužkou a vypravěčem. Shadowrun je fantaskním světem, v němž se mísí technologie a magie.

Vývojáři slibují kooperaci, souboje hráčů s hráči a stálý svět. Děj navíc mají ovlivňovat hráči a jejich vliv se má projevit i v událostech klasické "stolní" verze. Titul navíc umožní hraní napříč platformami. Postavu tak můžete ovládat například na tabletu na cestách a po příchodu domů pokračovat u PC.

  • Kdy zafinancováno? 14. srpna 2012
  • Kolik získali? 558 tisíc dolarů, tedy zhruba 11,1 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Betaverze měla vyjít v květnu 2013.
  • Současný stav? Betaverze vyšla 31. března 2014. Po obsahové stránce je však zatím velmi omezená.
Shadowrun Online

Shadowrun Online

Pillars of Eternity        

Co to je? Svého času to byl rekordman v počtu vybraných peněz na serveru Kickstarter. Pillars of Eternity je hra na hrdiny ze staré školy, která připomíná tituly jako Baldrur's Gate či Icewind Dale. Dění tedy sledujete shora, získávat můžete společníky a příběh má být plný dospělých témat.

  • Kdy zafinancováno? 17. října 2012
  • Kolik získali? 3,98 milionu dolarů, tedy zhruba 79,6 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? V průběhu roku 2014
  • Současný stav? Stále je v plánu hru vydat letos. Předběžný přístup k ní neexistuje.
Pillars of Eternity

Pillars of Eternity

Star Citizen

Co to je? Star Citizen zvěstuje návrat vesmírných akcí. Hra má kombinovat boje ve vesmírných lodích s propracovaným systémem úkolů a obchodování, kde se každý hráč může zaměřit na jiný zdroj obživy. Někdo bude přepravním magnátem, jiný ocelářským gigantem a další králem pašeráků (více o hře).

Vývoj vede herní návrhář Chris Roberts, který vytvořil například tituly Wing Commander či Freelancer. V případě Star Citizen si dovolíme učinit výjimku a zmíníme příjmy i mimo Kickstarter. Je to totiž vůbec nejúspěšnější projekt komunitního financování a ostatní finance tvoří většinový podíl.

  • Kdy zafinancováno? 19. listopadu 2012
  • Kolik získali? 2,13 milionu dolarů na Kickstarteru, celkem však dosáhli již 43,3 milionu dolarů. Pomohl tomu oficiální web, díky kterému komunitní financování pokračuje i nadále. Stávající rozpočet hry je tedy zhruba 866 milionů korun (5.5. 2014).
  • Na kdy slibovali vydání? Listopad 2014
  • Současný stav? Rozsah hry s narůstajícími financemi neustále bobtná. Plná verze by tak měla vyjít začátkem roku 2016, modul pro vesmírné souboje by však vývojáři měli vypustit co nevidět.
Star Citizen

Star Citizen

Akaneiro: Demon Hunters

Co to je? Akaneiro je klasická akční hra na hrdiny ve stylu Diabla. Navrch přidává zejména osobité vizuální zpracování a jedním z lákadel má být i jméno hlavního návrháře, kterým je American McGee. Ten v minulosti pracoval například pro id Software a vytvořil titul American McGee's Alice. Akaneiro vznikalo i bez Kickstarteru, komunitní financování však mělo posloužit k vývoji dodatečných prvků.

  • Kdy zafinancováno? 3. dubna 2013
  • Kolik získali? 204 tisíc dolarů, tedy zhruba 4 miliony korun
  • Na kdy slibovali vydání? Betaverze v květnu 2013
  • Současný stav? Pro PC byla hra k dispozici prostřednictvím oficiálních stránek již před spuštěním Kickstarteru. Na webu využívá obchodního modelu ke hraní zdarma. Na Steamu je k zakoupení v betaverzi zhruba za 280 korun. A po mobilních verzích se slehla zem. Agregát hodnocení Metacritic pro PC verzi zobrazuje skóre okolo 53 %.
Akaneiro: Demon Hunters

Akaneiro: Demon Hunters

Torment: Tides of Numenera

Co to je? Je to duchovní následovník jedné z nejlépe hodnocených her na hrdiny. Kráčí tedy ve šlépějích titulu Planescape Torment. Nový titul se bude hrát z izometrického pohledu a za jednoho konkrétního hrdinu (více o hře). Hráčské volby by však měly ovlivňovat dění, a vývojáři tak slibují, že titul zabaví i při opakovaném průchodu. Hlavním tématem hry má být otázka: "Záleží na životě jedince?"

  • Kdy zafinancováno? 6. dubna 2013
  • Kolik získali? 4,18 milionu dolarů, tedy zhruba 83,6 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Prosinec 2014
  • Současný stav? Vývojáři vydání odložili na rok 2015. Betaverze zatím k dispozici není.
Torment: Tides of Numenera

Torment: Tides of Numenera

Jagged Alliance: Flashback

Co to je? Návrat klasické tahové akce Jagged Alliance, která poprvé vyšla již před dvaceti lety. Vývojáři projekt označují za reset, který značku navrátí zpět k jejím kořenům. Slibují žoldáky, řadu zbraní a sarkastický humor.

  • Kdy zafinancováno? 23. května 2013
  • Kolik získali? 368 tisíc dolarů, tedy zhruba 7,36 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Listopad 2014
  • Současný stav? Hra 3. dubna vešla do fáze uzavřené alfaverze. Lidé, kteří titul podpořili v komunitním financování, tak údajně mohou komentovat její vývoj.
Jagged Alliance

Jagged Alliance

Broken Sword 5: The Serpent's Curse

Co to je? Návrat klasické adventurní série, který komunitní financování uspíšilo (obrázky z tvorby hry). Hra totiž vznikala i bez něj a financovalo ho vývojářské studio. Na tvorbě titulu se podílela řada původních autorů a zpět jsou i hrdinové George a Nicole.

  • Kdy zafinancováno? 22. září 2012
  • Kolik získali? 771 tisíc dolarů, tedy zhruba 15,4 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Duben 2013
  • Současný stav? Vývojáři hru rozdělili na dva díly. První část vyšla 4. prosince 2013, druhá kapitola následovala letos 16. dubna.
Broken Sword 5: The Serpent's Curse Adventure

Broken Sword 5: The Serpent's Curse Adventure

Elite: Dangerous

Co to je? Vesmírný simulátor, ve kterém se kdokoliv může stát obchodníkem, pirátem, lovcem odměn či převzít další z mnoha rolí. Vývojáři navíc tvrdí, že je ve hře 150 tisíc slunečních soustav. Konkrétně těch, co jsou Zemi nejblíže.

Titul se navíc řadu otázek snaží řešit realisticky a logicky. Ve vesmíru neexistuje zvuk, a vypnutím motorů tak nepříteli zmizíte z radarů. Elite: Dangerous navíc nabízí značnou hráčskou svobodu ve vylepšování lodí. Někteří lidé tak mohou vsadit na silný arzenál, jiní na lehká a rychlá plavidla.

  • Kdy zafinancováno? 5. ledna 2013
  • Kolik získali? 1,57 milionu liber, tedy zhruba 31,4 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Březen 2014
  • Současný stav? 10. dubna spustili betatest a plná verze by měla vyjít v průběhu roku.
Elite: Dangerous

Elite: Dangerous

Camelot Unchained

Co to je? Duchovní následovník klasické on-line hry na hrdiny Dark Age of Camelot. Oba tituly navrhoval vývojář Mark Jacobs a nový počin slibuje návrat některých mechanismů z devadesátých let. Autoři projektu ho ostatně nazývají "antirevoluční".

Ohniskem hry je vzájemný souboj velkých skupin hráčů. V titulu tak půjde stavět vlastní obydlí, ale třeba i hrady, o něž pak hráči budou bojovat. Úrovně lze ve hře získávat pouze soupeřením s jinými lidmi, či využíváním profesí, které vaší skupině v těchto soubojích pomohou.

  • Kdy zafinancováno? 2. května 2013
  • Kolik získali? 2,23 milionu dolarů, tedy zhruba 44,6 milionů korun
  • Na kdy slibovali vydání? Prosinec 2015
  • Současný stav? Původní plány zatím platí.
Camelot Unchained

Camelot Unchained

Massive Chalice

Co to je? Massive Chalice je další projekt společnosti Double Fine, která stávající popularitu komunitního financování pomohla nastartovat. Po adventuře Broken Age tak následuje taktická hra ve stylu klasických titulů jako X-COM či Final Fantasy Tactics.

Massive Chalice se bude hrát na kola a nabídne pouze sólo kampaň. Vývojáři však slibují návrh vhodný pro opakované hraní. Cílem bude sjednotit království a vytvořit mocnou dynastii, která vymýtí démony.

  • Kdy zafinancováno? 27. června 2013
  • Kolik získali? 1,23 milionu dolarů, tedy zhruba 24,6 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Září 2014
  • Současný stav? Původní plány zatím platí.
Massive Chalice

Massive Chalice

Road Redemption

Co to je? V Road Redepmtion závodíte na motorce při cestě napříč Spojenými státy. Ostatní jezdce však likvidujete například pomocí kladiva či lopaty (video ze hry). Nepřátelské však mohou být třeba i automobily v prostisměru. Někdy se hráče snaží srazit za každou cenu. Hra je navíc duchovním nástupcem třináct let staré hry Road Rash.

  • Kdy zafinancováno? 12. května 2013
  • Kolik získali? 173 tisíc dolarů, tedy zhruba 3,5 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Srpen 2014
  • Současný stav? Prostřednictvím služby Early Access je na Steamu k dispozici alfaverze.
Titul Road Redemption vzniká díky komunitnímu financování.

Road Redemption

Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues

Co to je? Shroud of the Avatar je novým titulem Richarda Gariotta, tedy návrháře série Ultima. Opět jde o hru na hrdiny, vývojáři však slibují interaktivnější svět s lepším příběhem a propracovanějšími prvky síťové hry. Titul však označují za "selektivní-multiplayer". Procházet ho tedy lze bez internetu, ale i v jednom ze tří on-line módů (první pohled na hru).

  • Kdy zafinancováno? 7. dubna 2013
  • Kolik získali? 1,91 milionu dolarů, tedy zhruba 38,2 milionu korun
  • Na kdy slibovali vydání? Alfaverze v prosinci 2013, plná hra v říjnu 2014
  • Současný stav? Hra je stále v pre-alfa fázi.
Shroud of the Avatar

Shroud of the Avatar

Pathfinder Online

Co to je? Pathfinder Online je hrou na hrdiny, která se soustředí na prozkoumávání, rozvoj a hráčskou svobodu. Vaše postava tak údajně může ovlivnit dění v on-line světě. Kromě klasických povolání navíc slibuje možnost hrát například i jako špión či řemeslník. A vývojáři tvrdí, že ve hře je vždy čím se zabavit. Náplň totiž hráči vytvářejí svými činy.

  • Kdy zafinancováno? 15. ledna 2013
  • Kolik získali? 1,09 milionu dolarů, tedy zhruba 21,8 milionů korun
  • Na kdy slibovali vydání? Leden 2016
  • Současný stav? Alfatest by měl začít ve druhém čtvrtletí letošního roku.
Pathfinder Online

Pathfinder Online

Dreamfall Chapters: The Longest Journey

Co to je? Pokračování adventurní série The Longest Journey, které pomohla zafinancovat komunita. Na hře se mají opět podílet hlavní vývojáři předchozích dílů a Dreamfall Chapters má zakončit příběhovou osu série. Ta začala již v roce 1999 a i nejnovější díl využije tradiční klikací ovládání (více o hře).

  • Kdy zafinancováno? 10. března 2013
  • Kolik získali? 1,53 milionu dolarů, tedy zhruba 30,6 milionů korun
  • Na kdy slibovali vydání? Listopad 2014
  • Současný stav? Původní plány zatím platí.
Dreamfall: Chapters (PC)

Dreamfall: Chapters

Autor:






Hlavní zprávy

Baví vás vaření?
Baví vás vaření?

Inspirujte se recepty na eMimino.cz

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.