První část našeho přehledu nejočekávanějších akcí pro již slušně načatou
dvanáctiměsíční periodu představila jména o nic menší, než je Doom III, Unreal Tournament 2004
nebo S.T.A.L.K.E.R.: Oblivion Lost. Věříme, že i dnešní dokončení ukrývá dostatek
favoritů pro každého čtenáře.
      
Promyšlenou symbiózu všech tří současných médií, tedy filmu, knihy a počítačové hry, přinesl naposledy Pán prstenů. I v tomto roce bychom se měli dočkat
prohloubení soužití především druhých dvou jmenovaných organismů. Pro čtenáře sci-fi nebude jistě žádnou neznámou jméno Orsona Scotta Carda, jenž se po své
cenami ověnčené Enderově hře vydává na pole počítačových her s původním scénářem k zajímavě vypadající akci z pohledu třetí osoby, Advent
Rising. Vesmír Adventu tak slibuje skutečně promyšlené vztahy mezi početnými rasami, mezi kterými je člověk paradoxně štvanou zvěří na lovu
převládajících seekerů. Ti se již po staletí snaží lidskou rasu vyhubit v obavách z jejích někdejších nadpřirozených schopností, které však nyní spí spánkem
do hlavy střeleného nešťastníka. Tedy až do příchodu Gideona Witha, jenž se jako hráčovo ztělesnění proplete všemi třemi díly hry. Autoři se skutečně rozhodli
vytvořit z Advent Rising plynule navazující trilogii, nabízí se ovšem otázka, zda dokáží udržet vysokou laťku hratelnosti i kvality ve všech třech
pokračováních, zvláště vezmeme-li v úvahu, že se toto mnohdy nedaří již v rámci jediného, samostatného projektu. Ve prospěch Advent Rising nicméně
mluví nejen profesionálně zpracovaná zápletka, ale rovněž řada RPG prvků vyvíjejících se v závislosti na hráčových akcích nebo množství futuristických
zbraní, jež časem nahradí Gideonovy procitnuvší schopnosti. V duchu povinně přítomného matrixovství se proběhneme po zdech nebo zakusíme množství speciálních
pohybů stylu kung-fu. Hru by mělo zpestřit několik miniher, mezi něž lze zařadit projížďku v různých typech vozidel, a to vše bude zabaleno do nejnovější
verze enginu Unreal. Zajímavostí by se mělo stát knižní zpracování vydané souběžně se hrou, k němuž charakter projektu přímo vybízí. Dosavadní adaptace
Diablo či Warcraft tedy nezůstanou na policích knihkupectví osamoceny.
Breed Výrobce: Brat Designs
| Vydavatel: CDV | Datum vydání: únor 2004 | Homepage
|
|
      
Týmová akce Breed poslední dobou upadá více a více v zapomnění, a to zejména díky jejímu neustálému odkládání. Od zařazení do rezavějící vaporware sekce jí jen tak tak zachránilo přibližně čtvrt roku staré demo, které prokázalo, že se na hře skutečně pracuje a že je dosud o
co stát. Breed byl od počátku označován jako Halo killer a je velká šance, že svému
názvu dostojí, zejména po rozporuplné PC konverzi někdejšího Xboxového hitu. Stejně jako v Halo se i zde setkáme s mimozemskou rasou, tentokráte zvanou
Breed, jíž se podařilo dosáhnout matičky Země, kterou nyní przní destruktivním terraformováním, respektive breedomorfováním. V čele jednotky
posledních přeživších humanoidů se hráč vydává na trestnou výpravu, jejímž hlavním lákadlem se stává především týmový boj s možností přepínání mezi
jednotlivými svěřenci. Geneticky modifikovaní vojáci jsou rozděleni do tříd podle preferovaného stylu boje, můžeme tak očekávat klasického odstřelovače,
rychlého zvěda nebo těžkopádného obrněnce s rotačním kulometem ve svalnatých rukou. Komunikace se spojenci probíhá intuitivně pomocí osmi příkazů
nadefinovaných na funkční klávesy, nabízí se tak široká možnost taktizování na povrchu rozlehlých úrovní. Jak již bývá u žánrově podobných akcí zvykem, ke
zpestření přibudou těžké stroje nejen pozemní (tank, terénní bugina, APC), ale také vzdušné a vesmírné. Bohužel, vizuální dojem je díky neustálému odkládání
vzhledem k dnešní konkurenci průměrný. Doufejme tedy, že zatím poslední potvrzené datum, 6. února, již bude tím konečným. Nasvědčuje tomu ostatně i
ohlášený datadisk, který hodlá Brat Designs vydat již v září tohoto roku.
      
Pokračování matky novodobých akcí, Half Life, vyvolalo za krátkou dobu svého prenatálního života pořádný rozruch. Přestože ještě před rokem hra
neopustila dimenzi zbožných přání fanoušků, koncem září, kdy měla být vydána, o ní díky fiasku se zcizeným zdrojovým kódem věděl již celý svět. Posledními
světlicemi do ohňostroje senzací se stala nedávná zpráva zátahu FBI v San Franciscu, jenž byl spojen vyšetřováním úniku kódu, nebo informace o regulérním
prodeji raných betaverzí coby plných her na ukrajinských tržnicích. Ale vraťme se zpět ke hře, o které je již tak či tak známo téměř vše. Half Life 2
přenese hráče v roli starého známého Gordona Freemana do fiktivního východoevropského městečka City 17, jež si stejně jako vědecký komplex Black Mesa z
minula vybrala banda krvelačných mimozemšťanů pro trávení své mezidimenzionální dovolené. Vynikající výpravu příběhu, tak jak ji známe z prvního dílu,
zprostředkuje řada naskriptovaných sekvencí, které díky použité technologii vypadají dle dosavadních ukázek nadmíru organicky a postrádají tak jakýkoliv
náznak uměle strojového dojmu. Kromě velice výkonného Source enginu zajišťujícího vynikající grafický zážitek (ovšem chudáku hardwaru zajistí maximálně
rozžhavené peklo) se tvůrci chlubí novým stupněm implementace všudypřítomného fyzikálního enginu Havok, jenž se v řízné střílečce uplatní daleko lépe než
například naposledy v Deus Ex: Invisible War. Tvůrce modů jistě potěší vývojářský Software
Development Kit (SDK), který by měl být zájemcům poskytnout již v průběhu několika nejbližších týdnů. V době vydání hry tedy můžeme očekávat řadu
samostatných přídavků čítajících s velkou pravděpodobností rovněž mohutnou podporu multiplayeru (viz nestárnoucí Counter-Strike). Aktuální datum vydání je
stanoveno na 30. dubna 2004, nezbývá než jen doufat.
      
Ačkoliv se brutální akce Manhunt objevila na PS2 již před nějakou dobou, díky nedávno ohlášené konverzi si místo v našem výčtu jistě zaslouží. Ve
spojení s Manhunt lze bez servítků říci, že po nenápadném vraždění Haiťanů v GTA: Vice
City autorům z Rockstar Games definitivně ruplo v bedně a hráči tak servírují krvavou obloženou mísu s vnitřnostmi nadívanými hlavami a chlebíčky
potřenými vrstvou rozmačkaného mozku. Podobně jako starší akce Devil Inside nás hra
staví do role hlavní hvězdy undergroundové televizní show, ve které jde jen o jedno – nabídnout obecenstvu co nejvíce akce a tím pádem i krve. V případě
Manhunt se ovšem těmi nejbrutálnějšími způsoby nevraždí shnilé zombie, nýbrž regulérní druh homo sapiens. Na scénu se díváme prostřednictvím
průmyslových kamer, jež svým nekvalitním záznamem dodávají atmosféře ten správný šmrnc. Pohled na hlavního hrdinu, který se ve stylu Thief plíží za svou obětí a v kritický okamžik používá igelitový pytlík nebo ocelový drát
skutečně evokuje snad jen zvrhlá snuff videa. Stejně tak použití konvenčnějších zbraní typu mačety, brokovnice nebo nastřelovačky hřebíků spadá do kategorie
„neprovádějte po jídle“. Hráč si užije odlákávání protivníků pomocí useknutých hlav a kromě standardních vyvražďovacích misí jej čeká například eskorta
zpitého bezdomovce či záchrana příbuzných (naštěstí pouze těch virtuálních). Jedinou slabinou je datum vydání, jež nyní podle zprávy Take 2 překračuje
horizont jednoho roku, čímž utrpí zejména grafická stránka, která se již nyní neřadí k žádné špičce.
      
Dosud žádná akce nepřinesla tak syrový a ničím nepřeslazený zážitek válečné atmosféry jako série Medal of Honor. Slušná konkurence se objevila teprve
nedávno v podobě Call of Duty, což si vývojáři ze studia 2015 nemohou nechat líbit a po
dvou velmi podobných datadiscích k PC záležitosti Allied Assault konečně přicházejí s
něčím novým. Stejně jako byl Allied Assault inspirován Spielbergovým snímkem Zachraňte vojína Ryana, Pacific Assault bude nejvíce
inklinovat k Pearl Harboru Michaela Baye. Scény vylodění na pláži Omaha z minulého dílu nebo bitva u Stalingradu v Call of Duty se již staly
legendami brilantních designérských kousků a Pacific Assault je na nejlepší cestě přidat k nim hned několik masivních výjevů z dálnovýchodní fronty. Hráč se
coby řadový vojín Tom Conklin zúčastní nejkrvavějších bojů o Guadalcanal nebo ostrov Tarawa a to vše v neustávajícím spádu, tak jak jej známe z minulých her
série. Snad proto autoři již nyní přiznávají poněkud kratší délku, která by se ovšem i tak mohla přiblížit patnácti hodinám hracího času. Velkým přínosem se
má stát propracovanější výprava, kdy příběh již nebude podáván prostřednictvím nemastných brífinků, nýbrž skrze šťavnaté a propečené enginové sekvence.
Samotné technické zpracování staví na firemním enginu doplněném povinným systémem Havok pro co nejrealističtější fyziku. Můžeme se tak připravit na detailně
zpracované džungle nebo travnaté pláně, které spolehlivě prověří potenciál jakéhokoliv hardwaru. Samozřejmostí série Medal of Honor je realistický
arzenál, jenž bude nyní čítat rovnou 21 zbraní včetně poněkud nekonvenčního plamenometu (jen škoda, že v Pacifiku nerostou vetřelci :o). Na výsledek si
budeme muset počkat minimálně do března, nicméně již nyní stojí Pacific Assault za pozornost především díky vzrůstající kvalitě her od EA a opětovné
přítomnosti kapitána Dale Die v roli odborného poradce.
Men of Valor: Vietnam Výrobce: 2015
| Vydavatel: Vivendi | Datum vydání: Q3 2004
|
|
      
Men of Valor: Vietnam je po patologicky známém Medal of Honor: Allied Assault další hrou z produkce týmu 2015. Jak již název napovídá,
stejně jako připravovaný MoH: Pacific Assault nás hra přenese na frontu dálného východu, kde se jako řadový voják zúčastníme událostí kolem roku 1965.
Autoři si zakládají na vysoké míře dobové autentičnosti, herní mise se tak budou odehrávat pod přísnou taktovkou skutečných událostí. Hráč se připlete do
operací v okolí letecké základny Dan Nang, podpoří útok na Tet nebo na Hue. Herní realismus se neomezí jen na historicky přesné kopie zbraní a uniforem, ale
například také na dobovou hudbu nebo slang buzerujících seržantů. Men of Valor přinese, podobně jako tomu bylo v případě českého Vietcongu, týmový boj za asistence počítačem řízených spolubojovníků. Velký důraz je proto
kladen na umělou inteligenci, která by měla ke svému prospěchu plně využívat detailně vymodelovaného terénu. K vizualizaci je použita poslední verze enginu
Unreal, jež podle screenshotů zaručuje věrné vymodelování organické džungle včetně zrakem neproniknutelného podrostu skrývajícího stovky špičatých slaměných
kloboučků. Podobně jako v Allied Assault bude i zde přítomno několik plně ovladatelných dopravních prostředků, z nichž jmenujme například obrněný
transportér, džíp či dokonce helikoptéru. Letecká podpora by ostatně měla rovněž hrát klíčovou úlohu, často bude nepřátelům možné objednat kurýrní službou F4
Phantom dárkové balení napalmu. Mírné obavy se vkrádají z důvodu současného vývoje hry pro Xbox, nicméně dosud nic nenaznačuje tomu, že bychom se z hlediska
nutné optimalizace mezi oběma verzemi měli bát fiaska, jaké předvedl Deus Ex: Invisible
War. Men of Valor: Vietnam vyjde v polovině roku.
Z české a slovenské
akční kuchyně
      
Jen co se naši východní sousedé z Cauldronu vzpamatovali z relativně kladného přijetí jejich první 3D akce Chaser, okamžitě počali pracovat na neméně zajímavém projektu vycházejícího ze snad stokrát
zpracovaných knih Roberta E. Howarda. Herní postava barbarského válečníka Conana vychází daleko spíše z letitého komixu marvelovské produkce než z povedené
Arnoldovy filmové reklamy na anabolika. Dočkat bychom se měli propracovaného příběhu jenž se sice opírá o klišé vypálení Conanovy rodné vesnice, přesto však
nebude nouze o notnou porci dějových zvratů a spolupráci s NPC. Zajímavostí je, že se na scénáři podílí Jan Kantůrek, jenž nezaměnitelný způsobem přeložil
nejen původního Conana, ale zejména celé dílo Pratchettovy Zeměplochy. Ale zpět ke hře. Ta na první pohled připomíná nejvíce starší fantasy akci Severance: Blade of Darkness od španělského týmu Rebel Act. Stejně jako v ní i zde budou
soubojovou složku prezentovat jednoduchá komba lišící se v závislosti na použité zbrani z dosavadní nabídky dvaceti kousků. Zpestřením syrové fantasy
atmosféry se má stát vývoj postavy a zejména četné pasti a hádanky, kterými bude Conanův svět podle slov tvůrců naplněn přibližně z jedné třetiny. Během
úctyhodného počtu šedesáti úrovní navštívíme starobylé pevnosti nebo temné džungle ústící do finálního chřtánu bouřící sopky. O kvalitách technického
zpracování nás mohla nedávno přesvědčit hratelná demoverze a lákavě zní také příslib, že by se v plné verzi mělo objevit několik skladeb z výborného
filmového soundtracku Basila Poledourise. The Dark Axe si bere příklad ze Severance i v případě hry více hráčů, v níž se setká až 16 bojovníků
prostřednictvím krvavé arény nebo klasického deathmatche. Dvoumetrový svalovec překročí česko-slovenské hranice v březnu tohoto roku.
      
Hororová akce s prvky fantasy Shade: Wrath of Angels z dílen pražského studia Black Element je ve vývoji již poměrně dlouhou dobu, což je také
důvodem, proč se hra v přehledu nejočekávanějších akcí objevuje již podruhé. Autoři se během minulého roku mohli pochlubit nejen sadou nových screenshotů,
ale zejména hratelnou ukázkou, jež byla rozpitvána našimi prvními dojmy. Hra se může pochlubit především velice obstojným technickým zpracováním, za kterým
stojí vlastní engine n-force (podobnost s chipsety nForce firmy nVidia je nejspíše čistě náhodná), a rovněž hustou hororovou atmosférou. Příběh prezentovaný
množstvím in-game animací vypráví o vyslanci Vatikánu, jenž za podivných okolností přijíždí do italské horské vesničky, aby prošetřil údajný zázrak. V
zázracích by se ovšem obyčejný smrtelník neměl příliš hnípat a tak se hlavní hrdina dostává do křížku se čtveřicí padlých andělů, kteří tvoří zároveň hlavní
bosse čtyř časově odlišných kapitol. Hra v tomto ohledu velice připomíná průměrný polský Archangel, ve prospěch Shade nicméně mluví propracovaná grafika a příslib
zakomponování asi čtyřiceti procent jednoduché adventurní činnosti. Jelikož bude hráčův avatar postupem času posednut starověkým démonem, jisté zpestření
kromě zbraní ladících s daným herním obdobím nabídne množství speciálních schopností. Nezbývá než doufat, že se vývoj opět neprotáhne a do poloviny tohoto
roku okusíme ten pravý hněv andělů.
      
Ačkoliv český Vietcong na zámořském trhu nesklidil takový úspěch jako v našich
končinách, rozhodně není na vině kvalita hry jako spíše historický podtext války ve Vietnamu, ke které se pojídači hamburgerů jen neradi obracejí. Nicméně i
tak se všichni ostatní hráči, kteří nad nadmíru realistickou hrou proseděli dlouhé hodiny a neztratili přitom nervy, mohou těšit na netrpělivě očekávané
rozšíření opět z dílen brněnských Pterodonů. Jak již nastínily naše první dojmy, Fist
Alpha se odehrává před událostmi zachycenými v původním Vietcongu a tak se hráč vysvléká z kůže starého známého Stewa Hawkinse, aby se ujal
komandýrování původního člena jednotky SF A-126, Warrena Douglase. Kromě něj nás očekává řada dalších nových postav, zůstanou ale i staří známí.
Například velitel Rosenfield, jenž již nemá vypadat, jako by si při ranním holení strhl půlku obličeje a který nás provede zbrusu novou kampaní pro jednoho
hráče. Zásadních změn však dozná i multiplayer, jenž kromě nového herního módu nabídne zejména propracovanější inteligenci botů a množství čerstvývh map. Ty
nyní budou o něco větší a propracovanější než minule, ostatně i v kampani bychom se měli dočkat jistého pokroku v level designu, především omezení v
minulosti častého „koridoru“. Po technické stránce bude jistě potěšeno oko každého botanika realisticky vypadající trávou, oko každého řezníka zase bajonety
na většině ze zbraní včetně několika nových kousků. Dobrou zprávou je, že se v současné době není nutné obávat dalšího odkládání. Čtete-li tyto řádky,
Fist Alpha je již na pultech obchodů a my vám co nejdříve přineseme obsáhlou recenzi.
Vaporware 2003/2004
Vyhlašování vaporware, tedy software, který byl oficiálně ohlášen, netrpělivě očekáván, avšak jeho vývoj je bez udání jasného důvodu dlouhá léta protahován,
v sobě vždy nese kapku hořkosti a nostalgie. Většina hráčů již s úšklebkem tuší, že se na řádcích níže dočtou o čestném členu těchto rubrik, Duke Nukem
Forever. Druhou hrou je nadějná a slibně vypadající hororová akce Call of Cthulhu, jejíž instalace se již měla dávno povalovat na plotnách
harddisků. Původně bylo zvažováno také začlenění podobně laděné české Bloodline, která o
sobě nedala vědět vpravdě dlouho, nicméně nedávné obnovení homepage a potvrzené pokračující práce autorů ze Zima
Software uchránily hru od tohoto imaginárního předpeklí.
Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth Výrobce: Headfirst Productions | Vydavatel: Bethesda Softworks |
Datum vydání: N/A | Homepage
|
|
      
První informace o připravované hororové akci na motivy povídek H. P. Lovecrafta Call of Cthulhu spatřily temnotu světa již před více než čtyřmi
lety. Od té doby bylo kromě několika sporadicky vydávaných screenshotů ticho po pěšině a jen donedávna se vkrádaly obavy, zdali hru ještě někdy uvidíme
dokončenou. Drobnou náplastí na časem krvácející rány se stala prezentace na loňské E3, kde si hra odnesla hned několik ocenění světovými periodiky, což
naznačuje, že by budoucnost této akce nemusela být tak temná, jak se dosud zdálo. Temná jako samotný námět čerpající z Lovecraftových knih rozhodně ne.
Dějištěm herního Call of Cthulhu je do roku 1922 zasazená malebná vesnička Innsmouth. Tedy malebná byla do chvíle, než začala postupně podléhat vlivu
spícího pána temnot Cthulhu. Hráč se vžije do role detektiva vyšetřujícího záhadná zmizení místních obyvatel a slůvko „vžije“ by mělo být v pravdě dovedeno k
jeho plnému významu. Dark Conners of the Earth má daleko spíše inklinovat k žánru survival hororu ve stylu Resident Evil než ke klasické střílečce. Lze tedy očekávat atmosféru mrazivější než
večer strávený v mrazáku, jíž ozvláštní nejen množství obskurních kreatur, které se budou vyskytovat v menším počtu, zato však v daleko promyšlenějších
situacích, ale postupem času také projevy detektivových duševních pochodů. Vysoce koncentrovaný pláč nemluvňat a krvavé nápisy na zdech budou mít za následek
například rozostřené vidění nebo zpožděně reagující ovládání. Zajímavostí je nepřítomnost jakéhokoliv HUDu, tedy zobrazení aktuálního stavu nábojů do velkého
počtu dobových zbraní nebo samotného zdraví hlavního charakteru. To, včetně i na dnešní dobu ucházejícího technického zpracování, může jen umocnit skvělou
atmosféru a nezbývá než věřit, že se konečně dočkáme již počátkem tohoto roku.
      
Čestné místo při vyhlašování nejdéle odkládaného kusu softwaru nemůže obsadit nikdo jiný než svalnatý Duke. Ačkoliv se práce na šest a půl roku očekávané
akci oficiálně nikdy nezastavily, je dnes již jasné, že velkohubé „Až to bude, tak to bude“ z úst pohlavárů 3D Realms již asi ve skutečnosti nikdy nebude.
Nostalgický úsměv mohla vyvolat nedávná zpráva Take 2, ve které je přiznáno možné vypuštění Duka nejdříve počátkem roku 2005, ovšem otázka zní, zdali je
ještě někdo, vyjma ryze nostalgické vzpomínky, na technologicky zaostalou hru zvědavý. Poslední dva a půl roku starý trailer sice nevypadá nijak zle, a to
zejména díky divokému střídání stráží enginů (nejdříve to měl být Quake II, poté zase Unreal), nicméně slibované propriety a hlavní taháky se dnes již staly
tuctovým artiklem. Například slibované dopravní prostředky nalezneme v každé druhé akci, i když z druhé strany je nutné uznat, že hummer, vodní skútr, osel
nebo důlní vozík znějí poměrně zajímavě. Stejně jako příběh a prostředí, jež mělo být dle Dukova gusta opět přeplněno ufony, vilnými děvami a drsnými
hláškami komentovanou operou smrtících nástrojů v čele s motorovou pilou. Je jen v rukou osudu, zda 3D Realms alespoň ze solidarity vůči hráčům vydají byť
nedokončenou nebo zastaralou verzi. Ovšem s ohledem k Dukově pověsti by možná bylo lépe zanechat Forever v intencích smutné vzpomínky na jednu nikdy
nenarozenou legendu.
Letošní přehled nejvýraznějších akcí budoucnosti je úspěšně za námi. Nezbývá než připomenout, že kromě titulů uvedených v našem seznamu lze očekávat
několik neméně zajímavých záležitostí, mezi kterými vyčnívá zejména Hitman 3: Contracts, očekávaná Counter-Strike: Condition Zero nebo
středověké rubanice s rytíři Knights of the Temple a Wars and Warriors: Joan of Arc. Nuže, rychlé reflexy a spoustu raket v zásobníku!
Data vydání očekávaných akcí pro rok 2004 (aktualizováno k datu 03.02.2004)