Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počítač hraje hru podle instrukcí, které vyčetl z běžného manuálu

aktualizováno 
Strategie FreeCiv se stala testovacím územím programu chápajícího psaný text. Výzkumný tým dal počítači "přečíst" manuál ke hře a on podle toho následně hrál. A nevedl si vůbec špatně.

Umělá inteligence

Studie zveřejněná na webu Massachusettského institutu technologií (MIT) přiblížila lidstvo o něco blíž k vynálezu plnohodnotné umělé inteligence. Tým Reginy Barzilay z MIT vytvořil program, který chápe lidský psaný text a informace z něho poté úspěšně aplikuje při rozhodování. V tomto případě při hraní videohry.

Massachusetts Institute of Technology

Jejich program dostal k přečtení manuál strategie FreeCiv, odnože populární série Civilization. Umělá inteligence (UI) sice zpočátku hrála poněkud chaoticky, postupem času si ale texty z návodu spojovala s texty ve hře a doznala znatelného pokroku.

Umělá inteligence zvítězila v 79 % scénářů, jež hrála. Porovnána byla s jinou umělou inteligencí, která manuál nečetla a učila se metodou pokus-omyl. Ta si připsala pouhých 46 % vítězství. Výzkumníci svou čtecí UI postavili i proti sofistikovanějšímu algoritmu, i ten byl ale úspěšný pouze v 62 % případů. Manuál ke hře přitom neposkytoval komplexnější rady k úspěšnému hraní, dodala Barzilay.

Regina Barzilay

Všechny UI pokaždé zápasily s umělou inteligencí zabudovanou ve hře. Čtecí UI nejenom že úspěšně vstřebala herní manuál, ale také reagovala i na tahy oponentů a učila se z jejich i svých chyb. Použití podobného typu čtecí UI by mohlo výrazně snížit produkční náklady vývoje her. Navíc by podle své úspěšnosti byla i větší výzvou pro hráče samotného.

Badatelé si hru FreeCiv zvolili primárně ze dvou důvodů. Zaprvé má jako nezávislá verze Civilization II otevřený zdrojový kód (open-source), což bylo potřeba k úpravě ovládacího rozhraní. A zadruhé, komplexní hratelnost Civilization pokládala před UI stále nové výzvy.

SÉRIE CIVILIZATON

Jde o tahovou strategii, mapující celou historii lidstva. Hráč začíná s malou skupinkou barbarů, aby o tisíce let později dominoval světu pomocí tanků, bombardérů a atomových bomb. První díl Civilization (1991) významnou mírou přispěl k evoluci žánru strategií. Mezi tituly, jež inspiroval, se řadí populární strategie Age of Empires či Rise of Nations. Recenzi pátého dílu Civilization najdete zde, informace o facebookové mutaci Civ World zde).

FreeCiv

Tajemství herního úspěchu čtecí UI je trochu mrazivé. Hry série Civilization lze totiž dohrát několika diametrálně odlišnými prostředky. Svět lze sjednotit mírově pod svou vlajkou, vyslat kolonizační výpravu k jiné planetě nebo co nejdříve dobýt planetu vojensky.

Jak vypověděl jeden z výzkumníků S.R.K. Branavan, jejich UI vyhodnotila nejrychlejší možnou cestu k vítězství jako tu nejsprávnější. V tomto případě si tak umělá inteligence podrobila virtuální svět záplavou svých dobyvačných jednotek.

Zdroj: MIT.edu

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.