Během posledního roku minulého tisíciletí na nás tvůrci her vrhli celkem pětici her s tématikou rally. Poslední z nich (podle data vydání) je Pro Rally od francouzské firmy UbiSoft, jež na poli simulátorů díky Monaco Grand Prix 2 nováčkem rozhodně není. Přiřadí se spíše ke špičce v oboru (Colin McRae Rally 2, Rally Masters, Rally Championship 2000) nebo spíše k propadákům (RageRally)?
Celý průběh vývoje hry byl velmi zajímavý. Původně se měla jmenovat Rally Racing Simulation, měla to být přibližná kopie Tour de Corse, francouzské soutěže Mistrovství světa, se 36 zkouškami. Výsledný produkt však ujel krapet jinam.
Tvůrci slibovali hory doly a i podle obrázků to vypadalo nadějně, proto jsem se na ni hodně těšil. Nejprve je nutná instalace - jediná možná zabere "pouhých" 450 MB, což by v současné době velkokapacitních harddisků nemělo dělat nejmenší problémy... Intro je kompletně vyrenderované a s přimhouřením očí by se dalo říct, že i slušné. Přehrává se však v rozlišení 350*200, což znamená, že při rozlišení 1280*1024 je vidět pouze malý obdélníček uprostřed obrazovky. Již to mě mělo varovat... Menu vypadá standardně, podobně je na tom i nabídka. Po nastavení různých serepetiček okolo grafiky, zvuku a ovládání a po nutném pojmenování svého pilota jsou k dispozici dva klasické mody - singleplayer a multiplayer. Nezvykle začnu tím druhým. K dispozici jsou splitscreen, síťová hra, hra přes internet a sériový kabel.
První nabídkou v singleplayeru je autoškola. Zatím jedinou rally hrou obsahující tuto školu byl starý Colin McRae Rally. Jejím cílem je dostat hráči alespoň částečně ovládání do krve pomocí jednoduchých úkonů. Prostě přidělí deset úkolů, z nichž většina se odehrává na malém parkovišti před jakousi továrnou, a hráčovým úkolem je projet určitou trať za relativně rozumný časový úsek s pokud možno nerozbitým autem. Trať je však nenápadná, nudná a jedinou zábranou jsou barely, které se však chovají jako betonová zeď. I auto se chová divně. Některé zatáčky vynáší, jiné o stejném poloměru a stejné rychlosti ne, žádný spolujezdec neříká, co bude následovat, takže je nutno jezdit poslepu, auto se při sebemenším nárazu do barelu zastaví... Hned první část tedy nedopadla dobře, jedinou světlou stránkou je poslední zkušební zkouška - výjezd s kitovou Xsarou do kopečka na typické korsické cestě s vracáky.
Další možností je arkáda. Po výběru stroje a tratě máte za úkol dojet během rychlostní zkoušky deset soupeřů (chovají se jako ghost mód, můžete jimi tedy bez problémů projíždět, rozplývají se). Místo checkpointů je zde čas rozdělen na určité úseky, kde další čas se přidá po předjetí soupeře. Je to sice pokus o odklonění arkádového stylu od ostatních her, nemyslím si však, že správným směrem. Boj s několika soupeři naráz přímo tělo na tělo je určitě zajímavější.
A dostáváme se k základním módům každého pravověrného simulátoru - time trial a šampionát. Šampionát vezmu zkratkovitě - jdou k dispozici tři obtížnosti - KIT CAR, WRC a LEGEND. Liší se od sebe pouze auty, jež jsou k dispozici, počtem rychlostních zkoušek a různou kvalitou ostatních soupeřů. A teď už time trial, na kterém budu demonstrovat zbytek. Nejprve je nutno vybrat zemi. V nabídce je celých dvanáct (oproti Colinovi 2 jsou navíc asfaltové Španělsko, šotolinová Argentina, písečný Nový Zéland a zasněžená Francie). Každá země však nabízí pouhé 2 (slovy DVĚ!!!) rychlostní zkoušky (o délkách podobných Colinovi). To dává, pokud přičteme i těch deset kraťoučkých z autoškoly, celých 34 zkoušek! Takhle špatnou nabídku si žádná z konkurenčních firem předložit hráčům nedovolila. Tratě jsou rozděleny striktně na asfalt, šotolinu, písek či sníh. Nikde žádná kombinace, nikde změna povrchu (pokud nepočítám vodní brod). Invencí zrovna moc nehýří a valná většina z nich je hodně rovná, na některých brzdy nejsou vůbec třeba. Naopak taková Korsika opět nezklamala, ani takové San Remo není úplně nejhorší.
Budiž, nabídka tratí není zrovna nejlepší, ale uvidíme, co auta. Je vidět, že tvůrci pochází z Francie, protože zvolili převážně francouzské vozy. Hlavně ve Francii populární KITy zastupují Renault Megane, Citroen s Xsarou a Saxem a Peugeot s 306 a 106. Mezi WRCky jsou Peugeot 206 a japonské Toyoty Corolla WRC a pochybná (a hnusně vypadající) Celica WRC. A mezi speciály jsou Peugeot 205 T16 a dvě Audiny (S1 a A2). Pokud dobře počítám, vozů je tedy jedenáct , což zrovna moc neodpovídá nejen původně, ale i na oficiálních stránkách stále slibovaným patnácti vozům. Kam se podělo třeba takové Subaru Impreza WRC, jež bývalo ukazováno na screenshotech? O nějaké Škodovce, Fordu či Mitsubishi ani nemluvě.
Pro ladiče aut mám špatnou zprávu. Zatímco v takovém Colinovi či Rally Championship jsme si mohli vůz naladit podle svých představ, upravit převodovku, nastavit tlumič apod., zde lze nastavit pouze tlumiče (ve třech stupních - soft, medium, hard), zda pojedeme s manuální či automatickou převodovkou a pneumatiky (čtyři možnosti - asfalt, earth, wet, snow). A to je vše! A co jezdci? Podle očekávání zde žádná licence není, všechna jména jsou vymyšlena.
Stavím se tedy na start a doufám, že se to bude dát alespoň řídit. 5, 4, 3, 2, 1.. ...Go. Kola mojí Xsary na asfaltu hezky prokluzují, přichází velký odpich a už se řítím po dvousetmetrové rovince. Spolujezdec mi hlásí right two. Trochu tedy přibržďuji a chystám se zatočit. Zkouším si malinko najet doleva, abych měl výhodnější stopu do zatáčky, auto však místo drobné korekce dává evidentně najevo, že když už něco zmáčknu, tak tam taky musím zatočit. Dobrá, na přední kapotě se objevuje menší prohlubeň po stromu, couvám a pokouším se jet dál. Do další zatáčky se už nadjíždět nepokouším, auto k mé velké radosti zatočí správným směrem, poloměr je však jaksi podivný. Vyskakuji tedy ze hry a pokouším se najít nějaké nastavení, které by vlastnosti auta upravovalo. Nikde jej však nenalézám. Abych to nějak shrnul - hra je prakticky nehratelná! Auto nejde dostat do pořádného kontrolovaného smyku na žádném povrchu ani za pomoci normální, ani ruční brzdy. A není to jen u KITkarů, ale bohužel i WRCček a Béček. Jedinou možností je zatáčky projíždět pomalu a čistě (což ovšem zrovna moc dobře nejde) nebo odrazem o nějaký pangejt.
Určitě jako klad je nutno brát velikost auta vůči trati, respektive širokost tratě vůči autu. Nejedná se o rozlehlá a široká letiště, jako (obzvláště u prvních soutěží) v Colinovi, i když zde je trať místy možná až moc úzká. Co se týče havárií, tak na auto vliv mají, převážně však kosmetický. Tu upadne zadní křídlo, tu se strom opře do karoserie, tu se vysype sklo. Na jízdní vlastnosti to moc velký vliv nemá, v podstatě se autu zhorší akorát akcelerace a sníží maximální rychlost či přestane správně fungovat převodovka, ale na jízdních vlastnostech to poznat moc nejde. Co se spolujezdce týče, tak je celkem spolehlivý a jeho informacím se dá bezezbytku věřit. Autoři se hodně pyšní tím, že spolujezdec reaguje na jízdu a podle toho přidává různé výroky. Nejspíše nikdy neseděli v závodním autě, protože během rychlostní zkoušky mívá spolujezdec snahu pilota pokud možno co nejméně rozptylovat a ne mu nakecávat kdejaké bláboly. To se děje v servisních zónách či na přejezdech, uprostřed zkoušek ne. Ještě jsem nezmínil servisní zóny u šampionátu, vzhledem k počtu dvou zkoušek na každé soutěži však celkem pozbývá smyslu.
A teď se dostáváme k velice silnému, žel však jedinému, kladu. A tím je grafika (další screenshoty naleznete zde). Samotná auta jsou na tom krapet hůře než konkurence, to co ohromí, je hlavně okolní krajina. Krásně vymodelovaná příroda, poblikávající maják, červánky při západu slunce, tekoucí říčka podél tratě. S tím se ruku v ruce snoubí i volnost. Koridory omezující trať s nemožností výjezdu mimo zde nalezneme pouze na očekávaných místech v okolí moře. A i zde jsou místy svodidla přerušena, takže při troše štěstí (a neumění) lze spadnout dolů. Na trať zpět se navrátíte, ale nejdříve budete hodnou chvíli sledovat pád dolů ze skály. Samozřejmě, za zkrácení tratě hra přiděluje trestné vteřiny. Diváci jsou opět tradičně děláni 2D texturami. Jako poslední zmínku ke grafice bych přidal pohledy, kterými se můžete dívat na trať. Jsou klasické - nárazník, kabina a dva zezadu. Kabina protentokráte dopadla vskutku dobře, řidiči používají i sekvenční převodovku (používají ji však také ve vozech Peugeot 205 T16 a Audi Quattro S1, což jsou vozy z roku 1986...).
Na konec zbývají hudba a zvuky. Hudba je stereotypní, nenadchne ani nenaštve. Totéž v bleděmodrém se dá napsat i o zvucích. Jejich kvalita je proměnlivá, některé se povedly, některé ne. Co se týče hardwarové náročnosti, tak na minimální konfiguraci (Pentium II 266, 64 MB RAM, DX 7 a 8 MB akcelerátor) se hra v nejmenších detailech slušně hýbe, požitku z největšího rozlišení (1280*1024) na nadupaném počítači to však samozřejmě nedosahuje.
Takže nějaké to stručné závěrečné shrnutí. Tahle hra měla velký potenciál a spousta simulátorových maniaků doufala, že by se i mohla povést. Výsledek však rozhodně nejde zařadit mezi hardcore simulátory a díky jízdním vlastnostem v podstatě ani mezi arcade. Nádherná a propracovaná grafika tenhle titul nemá šanci zachránit. Dejte ruce pryč, raději se vraťte ke Colinovi 2/Rally Masters/Rally Championship 2000 (vyberte si dle libosti a osobních sympatií).
P.S.: Sláva, mám to napsáno. Konečně to můžu smazat z hardu. :o)
P.P.S.: Bohemia Interactive hodlá v brzké době vydat tuto hru kompletně v češtině. Jsem zvědav, co chtějí překládat. S výjimkou diktátu spolujezdce v podstatě nic jiného češtinu nepotřebuje.
Pro Rally 2001 | ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
| ||||||||
|