Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Space Siege CZ - ten šmejd z vesmíru nám prostě nedá pokoj

  0:02aktualizováno  0:02
Akční RPG ve vesmíru sice není takový nářez, jaký nám byl celou dobu slibován, ale i tak se hraje vcelku dobře.
65

Space Siege

Platforma: PC
Výrobce: Gas Powered Games

  • Lokalizace
  • Robot pomocník
  • Absence předmětů
  • Žádné získávání zkušeností

Akční RPG ve vesmíru sice není takový nářez, jaký nám byl celou dobu slibován, ale i tak se hraje vcelku dobře.

Herní karta

Space Siege CZ

Space Siege CZAkční RPG Dungeon Siege 2 asi nemá cenu nějak podrobně představovat. Vývojářské studio Gas Powered Games nám v něm dokázalo, že kvalitní Diablovinu s poutavým příběhem, hezkým designem a hlavně velkou znovuhratelností udělat prostě umí. Po ne zrovna kvalitním datadisku se zakladatel Chris Taylor rozhodl, že to zkusí jinou cestou a oznámil projekt Space Siege.

Základní kameny slíbil zachovat stejné – hutné akční RPG s předem nadesignovaným světem, pouze se změní prostředí z fantasy do sci-fi a ovládat nebudeme skupinu dobrodruhů, ale jen jednoho hlavního hrdinu. Inu, proč ne, na co Bill sáhl, to prakticky proměnil v hit (vzpomeňme na starou, ale i tak parádní realtime strategii Total Annihilation), takže ani tentokrát snad nešlápne do ee. Splnil ale všechno, co nasliboval? Čtěte dále.

"Používání nějakých strategií na různé druhy nepřátel se nekoná, vše je pouze o tom, držet tlačítko myši, dokud nerozstřílíte vše živé v dohledu."

Space Siege CZPo skvělém a poutavém intru už jsme vyplivnuti do hlavního menu a po nastavení grafiky, detailů a dalších nutností klikáme na Novou hru. Bohužel jak jsme předpokládali, žádné vytváření postavy se nekoná a jsme hned vrženi do víru hry v kůži Setha Walkera.

Kosmickou loď, na které se zrovna on plachtí vesmírem, napadla agresivní mimozemská rasa Keraků a je samozřejmě jen na něm, aby našel těch pár přeživších a emzáky nakopal do tykadel. Z příběhu si tedy určitě na zadek nekecneme, o to více to zamrzí, protože nám byl celou dobu předkládán jako hlavní deviza celého Space Siege. No nevadí, hratelnosti to snad nijak zvlášť neuškodí, jedeme dál.

Gameplay video

Celá hra je stylem hraní prakticky to samé, jako výše zmíněný Dungeon Siege 2. Seth prochází chodbami vesmírné lodi a prasí jednoho nepřítele za druhým. Space Siege CZPoužívání nějakých strategií na různé druhy nepřátel se nekoná, vše je pouze o tom, držet tlačítko myši, dokud nerozstřílíte vše živé v dohledu. Aby to ale nebyl moc těžké, má Seth v rukávu ještě několik překvapení.

Za prvé jsou to speciální schopnosti, které může jednou za čas používat (každá má různou dobu dobíjení a musíte mít také dostatek energie, plnící zde funkci many), od speciální střely, přes chvilkovou nesmrtelnost až po omráčení všeho v dosahu několika metrů. Za druhé jsou to zbraně, kterých je hned několik. Od duálních samopalů, přes útočnou pušku nebo rotační kulomet až po různé cizácké energetické hračky. Ty se ale neválejí na každém rohu a je nutné je najít. Ani po tom ale nemáte vyhráno, protože musíte ve většině případů splňovat speciální cyber-požadavky. Tím se dostáváme k další novince – implantátům.

Space Siege CZBěhem hry lze na předem daných místech v rámci příběhu najít speciální kybernetické části lidského těla a v nedalekém stroji je na sebe nechat přidělat a udělat ze sebe ještě většího bijce. Nové oči vám třeba dají větší šanci na kritický zásah, ruka zvýší sílu apod. Problém je, že jakmile jsou tyto už nainstalované, nejde se jich žádným způsobem zbavit a vaše úroveň lidství se sníží. Jestliže ze sebe uděláte úplného kyborga, budete v očích ostatních lidí jen nechutným strojem a dočkáte se také jiného konce hry, než kdybyste se těmto hi-tech věcičkám vyhýbali obloukem.

Bohužel jakmile najdete řekněme třeba kybernetickou ruku, tím to hasne a více z ní prostě nevyrazíte. Nelze ji už jakkoliv vylepšit, změnit či jinak využít. Kdybychom je mohli zaměňovat jako třeba v Restricted Area nebo do nich alespoň nacházeli nějaká vylepšení, byla by to zábava, ale takhle je to dost nezáživné. Tím jsem nakousl asi jeden z největších záporů hry – předměty.

Space Siege CZPředměty se totiž NEKONAJÍ!!! Kouzlo všech akčních RPG, neustálé nacházení nových předmětů a honba za stále lepší výbavou, je zde trapně sníženo na pouhé sbírání součástek. Ty plní funkci peněz a v každé ordinaci (místo, kde se dá vyléčit a uložit hra) se dají vyměnit za zlepšení Sethových statistik, vyrobení lékárniček a granátů či vylepšení všech zbraní.

Nekoná se tím tedy ani inventář či obchodníci, jak jsme zvyklí ze všech ostatních podobných her. Tímto se Space Siege shodilo pouze do škatulky obyčejných akčních stříleček s několika RPG prvky, navíc s nulovou znovuhratelností. Nechápu, čí to byl nápad, ale za tohle by onen chytrolín zasloužil panenku, dudlíka a vrácení do školky, ještě nedozrál jeho čas.

"Předměty se totiž NEKONAJÍ!!! Kouzlo všech akčních RPG, neustálé nacházení nových předmětů a honba za stále lepší výbavou, je zde trapně sníženo na pouhé sbírání součástek."

Stejná blbost je absence zkušeností a zvyšování levelu. Zde pouze na předem daných místech po splnění příběhových úkolů dostanete nějaké ty dovednostní body, jež je možné přidělit do speciálního stromu schopností a třeba si zvýšit zdraví nebo účinnost některých útoků.

Space Siege CZCo se týká prostředí, je s ohledem na místo, kde se hra odehrává, nadesignováno vcelku povedeně. Úzké chodby můžou sice po čase omrzet, ale co byste chtěli na kosmické lodi, že? Prostředí se i tak vcelku mění a sektor pro podporu života vypadá jinak, než kajuty posádky. Mrtvá těla po podlaze a spousta zničitelných objektů to ještě vylepšují.

Bohužel jsem měl neustále pocit, že se nacházím někde na ropné plošině, protože prakticky na každém rohu jsou postavené výbušné barely nebo kyslíkové bomby. Chápu, že tvůrci chtěli udělat prostředí co možná neinteraktivnější a pocit, kdy skupinu zmetků zabijete vhodně odpáleným barelem, je prostě cool, ale cpát to prakticky všude je až trapné. Takhle to vypadá, že každý člen posádky nebyl in, pokud neměl dveře zatarasené výbušninami.

Rovněž fyzika se tváří vcelku promakaně, ale při bližším zkoumání odhalíte nejednu chybu. Seth při procházením překážkami (stoly, plynové bomby apod.) vše bez sebemenšího zaškobrtnutí odhazuje pryč, jako by to bylo z vaty, předměty občas padají do zdi atp.

Space Siege CZAbych na Space Siege ale jen neházel špínu, obsahuje i několik vychytávek. Tou největší je HR-V neboli Harvey. Je to něco mezi DOGem z Half-Life 2 a dalším společníkem v partě a získáte ho zhruba ve čtvrtině hry. Harvey je robot, na kterého navěsíte nějakou tu zbraň a dál se o něj už nemusíte starat. Jako pomocník a návnada na nepřátelský útok funguje znamenitě a pokud vám ho zabijí, není problém si ho v jedné z mnoha „výroben“ stvořit znovu.

Harveyho můžete vylepšovat stejně jako sebe za nalezené součástky, takže je na vás, zda budete cpát všechna vylepšení na něj a uděláte z něj vražednou mašinu nebo si to sobecky nasyslíte pro sebe.

Graficky je hra povedená, efekty rovněž ujdou, stejně jako hudba i zvuky. Není to zkrátka nic, nad čím bych se tady mohl rozplývat, ale ani nic, na co bych tu musel nadával. Výtku bych měl snad jen k tomu ultrahnusnému kurzoru, který by se hodil do nějaké dětské hry na motivy kačera Donalda, ale ne do sci-fi hry.

Finální verdikt rozhodně není tak dobrý, jak jsem původně myslel, že bude. Přestože se to hraje vcelku dobře, veškeré kvality Siege série jsou pryč a ze hry se stává nudná střílečka s několika RPG prvky.

Space Siege CZ

Příběh plný klišé, absence jakýchkoliv předmětů, žádné získávání zkušeností, všude mraky barelů, aby „to prostě bouchalo a vypadalo vykůlovaně,“ to vše působí jako pěst na oko. Několik procent přidávám za povedenou českou lokalizaci v podobě titulků, ale jinak nic moc. Sliby chyby, pánové vývojáři, mohlo to dopadnout značně lépe.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

58 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 242 čtenářů



Nejčtenější

Age of Empires 4
Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

Dark Souls 3
Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

Biomutant
Nově oznámený Biomutant vypadá jako Kung Fu Panda pro dospělé

Konečně zase nově oznámená hra, která nemá v názvu číslovku. Biomutant láká na otevřený svět a možnost přizpůsobit si vlastního hrdinu k obrazu svému.  celý článek

The Sims 4 Psi a kočky
Do Sims 4 míří spousta koček a psů, expanze vyjde v listopadu

Simulátor života a vztahů The Sims 4 rozšíří v listopadu expanze s názvem Psi a kočky.   celý článek

Jaenette Voerman - Vampire the Masquerade: Bloodlines
Vymodlená pokračování. Třicet her, které snad neřekly poslední slovo

Některá pokračování s nadějí vyhlížíme rok co rok, v jiné už ani nedoufáme. Níže nabízím svůj seznam čítající rovných třicet kousků. Při jeho sestavování...  celý článek

Další z rubriky

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Inner Chains
Lidé prohráli boj s technologií i přírodou. Recenze hororu Inner Chains

Dystopický svět může mít mnoho podob. Svoji vlastní verzi pokřiveného obrazu Země servíruje i nová nezávislá hororová střílečka Inner Chains z Polska.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.