Budete křičet strachy. Recenze hororu Until Dawn: Rush of Blood

Jsou hry, u kterých se bojíte. Dále existují hry, u kterých se sem tam leknete. A pak jsou hry, u nichž křičíte jako malá holka. Jako u Until Dawn: Rush of Blood, hororu, který vyšel exkluzivně na virtuální realitu PlayStation VR.
80

Until Dawn: Rush of Blood

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Supermassive Games

• Strašidelná jízda plná lekaček
  • Skvělé využití dvou Move ovladačů
  • Retro kolejová řežba, jak se patří
  • Důkaz, že horory budou pro VR jako stvořené
  • Krátké (ale neprodává se za plnou cenu)
  • Grafika může někoho zklamat

Jeden z nejlepších startovních titulů pro virtuální realitu od Sony. Budete se zatraceně bát i bavit, i když jde o krátkou jízdu.

Until Dawn byl zajímavý pokus o propojení interaktivního filmu a videohry. V tomto slasheru (hororová vybíjená postav) jste sami mohli rozhodnout o tom, kdo přežije a kdo ne. A pak jste koukali a občas něco zmáčkli. Odbočka Until Dawn: Rush of Blood pro PlayStation VR nepředstírá, že je něco jiného než klasickou „kolejovou“ střílečkou. Z první várky her pro virtuální realitu od Sony je však jednou z těch nejlepších.

Ze své předlohy si Rush of Blood bere maximálně reálie a pár postav. Většina obsahu je ale zcela původní. Žádná pasivně-aktivní podívaná se tentokrát nekoná. Tohle je řežba od začátku do konce. I když jde o hru podporující moderní PlayStation VR systém, co se hratelnosti týče, nese se na vlně kolejových stříleček populárních zejména na počátku 90. let minulého století. A koleje zde hrají skutečně reálnou roli. Ocitnete se ve vozíku horské dráhy, takže po kolejích budete cestovat po celou dobu. Vydáte se totiž na nejstrašidelnější jízdu svého života. Nebo minimálně na jednu z těch nejstrašidelnějších.

Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

O příběhu nemá cenu příliš polemizovat. Je přítomný, ale vnímat ho spíš nebudete. Prostě jste v sanatoriu, respektive na strašidelné horské dráze a někdo vám pod čumák vypustil plyn, po kterém máte silnější halucinace než hippies v 60. letech. Vidíte zlo, monstra, obludy, příšery a všechny tyhle ohavnosti vám jdou po krku. Když nezareagujete včas, bude po vás. Naštěstí nebudete bezbranní.

Bez pohybového ovládání nemá cenu

V každé ruce třímáte zbraň. Hru lze ovládat klasickým DualShockem 4, ale tu pravou legraci zažijete, až když připojíte dvojici PlayStation 4 Move ovladačů, které simulují zbraň v každé ruce. Pak začíná ta pravá zábava. I děs. Pálit budete z různých zbraní. Od pistole přes dvouhlavňovou brokovnici, UZI, revolver až po granátomet.

Další názor

Ondřej Zach

Můžu potvrdit, že Rush of Blood je hra, u které párkrát vykřiknete úlekem. Ostatně už druhá úroveň plná cirkulárek, obřích prasečích hlav a samozřejmě krve je pořádná chuťovka. A když se s vámi vozík zhoupne pořádně z kopce, zažíváte totožné pocity jako na horské dráze ve skutečnosti. Můžete si dokola opakovat, že je to jen hra, ale mozek se zkrátka nechá ošálit. Jasně, hra není dlouhá, ale určitě se k ní párkrát vrátíte – sehnat se přitom dá za 400 korun a pár drobných. Špatné není ani pozorovat někoho, kdo hru hraje. Na televizi totiž vidíte přesně to, co hráč s přilbou na hlavě. Jenže zatímco vy se lekačkám spíše ušklíbnete, člověk pohroužený do virtuální reality zažívá poněkud intenzivnější pocity.

Hodnocení: 80 %

Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

Hra je rozdělena do sedmi úrovní, které splníte za dvě až tři hodiny. Je to málo? Zatraceně, je to málo. Jenže to je úděl kolejovek. Neznáme žádnou, u které strávíte 80 hodin jako u japonského RPG, kde se vykecáváte o tom, jak správně zalít květiny, aby vám vyrostly co největší bobule. Rush of Blood se navíc neprodává za plnou cenu: oficiální cenovka je 499 korun, ale sehnat ji lze téměř o stovku levněji.

Zde si ani na chvilku neoddechnete, protože budete pálit nalevo i napravo jako Terminátor. Sejmout musíte cokoliv, co běží k vašemu obličeji, abyste o něj nepřišli. Výjimkou jsou překážky na trati, kterým se musíte vyhnout skrčením nebo uhnutím. A funguje to dobře. Ve hře se podíváte na několik hrůzostrašných prohlídek. Pojedete děsivým lesem, strašidelným sanatoriem, do dolu nebo hotelu. Levely jsou designově jednoduché, ale vše funguje tak, jak má.

Budeme se bát

Tím absolutně nejlepším prvkem Until Dawn: Rush of Blood je strach. Budete se totiž vážně bát a lekat. V některých fázích hry budete vystrašení čekat to nejhorší, aby vám pak pět centimetrů od obličeje vyskočil duch, z čehož vykřiknete nefalšovanou hrůzou. Vaše zděšení budou slyšet dost pravděpodobně i sousedé. Jasně, při druhé jízdě už se lekat ani bát nebudete, nebo alespoň ne tolik, ale napoprvé je hraní o infarkt. V tomto ohledu dává Rush of Blood jasně najevo, že PlayStation VR je pro horory naprosto perfektní periferie. Těšení na Resident Evil 7: Biohazard, který virtuální realitu od Sony taktéž bude podporovat, je rázem větší.

Until Dawn: Rush of Blood

Until Dawn: Rush of Blood

VR Until Dawn: Rush of Blood funguje skvěle a s dvěma Move ovladači si hru užijete parádně. Vizuálně je zatím těžké hry pro virtuální reality hodnotit. Je nám jasné, že na okolní screenshoty v nízkém rozdělení koukáte určitě se zdviženým obočím. Jenže hra vypadá s nasazenou VR na hlavě mnohem lépe, hráč vnímá grafiku zblízka jinak. Ve srovnání s ostatními VR hrami nelze popřít, že tahle až tak propracovaně a krásně nevypadá. My jsme s podobou hry v pohodě, ale někoho může zklamat.

Until Dawn: Rush of Blood je vážně zatím jednou z nejlepších her pro PlayStation VR. Vyděsí, pobaví a dokáže vám, že jste při pořízení helmy za 11 tisíc korun neprohloupili. Jde o krátkou zábavu, ale to je daň za zvolený žánr. V krátkodobém horizontu pak může tahle odbočka původního Until Dawn pobavit více než originál. Jen se nedivte, až za vámi přijdou sousedi, ať tu uječenou hysterku u sebe doma uklidníte. I my řvali strachy. Pak jsme se tomu zasmáli a báli se dál.

80 %

58 %

Doposud hodnotilo 99 čtenářů