Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Válka konzolí - díl druhý: GameCube

  12:00aktualizováno  15. října 5:47
O konkurenční PS2 byl řeč minule, pročež nastává ten vhodný okamžik posvítit si na platformu, která v peletonu tří soutěžících prozatím stojí na druhé příčeli. Ano, tento článek bude věnován GameCube, jejím úspěchům v různých herních regionech a titulům, které se na tomto systému v brzké době objeví!

Star Fox Adventures: Dinosaur Planet

Zkraje pár čísel. Tady je nutno upozornit - vzhledem ke skutečnosti, že Nintendo zatím ještě nevypustilo údaje o celosvětovém shipmentu GC, že níže uvedená čísla vycházejí především z údajů uvedených MGG a NPD při jejich průzkumech trhu. Do konce července letošního roku se podle MGG celkem prodalo (nikoliv dodalo!) celosvětově zhruba 4.8 miliónu kusů GC za necelý rok od uvedení herní kostky na trh. NPD přitom odhaduje počet uživatelů GC v Severní Americe ke stejnému období na cca 2 miliony (za období od listopadu 2001 do července 2002). V Evropě pak byl nedávno ohlášen Nintendem samotným zhruba 1 milion odprodaných kusů (za období od dubna 2002 do konce srpna 2002) a na Japonsko nám tedy zbývá těch 1.8 milionu uživatelů (prodej za letošek přitom činí zhruba nějakých 670.000 kusů, premiéra byla v létě loňského roku).

Nejstarší a nejzkušenější hráč na trhu, s tou největší baštou nejvěrnějších fanoušků, přišel na trh se svou Gamecube jako druhý (takřka přesně rok po PS2 ve všech regionech - s výjimkou Evropy), ovšem snad až na Japonsko s naprosto minimálním časovým náskokem před konkurenčním Xboxem na to, aby druhé místo, které v současnosti globálně drží, mohlo býti přičítáno této skutečnosti. Je sice pravdou, že co do počtu ks konzolí zakoupených uživateli je před Xboxem především díky prodejnosti v Japonsku, ale tam by získalo Nintendo tak jako tak, bez ohledu na datum launche (během prvního týdne prodeje se udalo více GC jak Xboxů za půl roku).

Sonic Adventures 2: Battle

Příčiny jsou trochu někde jinde. GC neměl díky zavedenému, velmi ziskovému trhu PS2 a neúspěchu N64 (bereme-li výraznou prohru s PSX jako neúspěch) optimální startovní pozici (na druhou stranu Xbox ji měl ještě o poznání horší) a přímý souboj s konkurenční videoherní platformou od Microsoftu v Severní Americe a částečně i Evropě ji nijak nezlehčoval. Přesto to byl právě start, co Nintendo zvládlo na jedničku a bylo při něm jasně znát poučení se z minulých chyb. Marketing a prezentace GC byly na úplně jiné úrovni, než tomu bylo v případě N64; podařilo se získat širší podporu ze strany vývojářů a GC tak nebyla - co v minulosti právě N64 - odsouzena toliko na interní tituly od Nintenda a jeho "second parties". A v neposlední řadě se podařilo Nintendu dát GC vlastní identitu a udělat z ní jasnou alternativu vůči konkurenci. Alternativu nejen vzhledem, hrami, ale v neposlední řadě také cenou, která byla řádově o třídu nižší než u konkurence. A výsledek se dostavil. Pomineme-li launch v Japonsku, který vzhledem k tomu, že byly k dispozici na GC jen tři hry, a jehož nelze s odstupem času hodnotit zase až tak negativně (zhruba 320.000 kusů za první týden), odstartovala GC opravdu na výbornou. Za Velkou louží, kde stejně jako později v Evropě nabídlo Nintendo podstatně lepší line-up než doma, se GC trvale přetahovala s domácím Xboxem o nejrychleji se prodávající konzoli na zdejších trzích. Počet prodaných kusů šel do statisíců - k plné spokojenosti bigN. V Evropě se podařilo odstartovat neméně dobře; během launchového týdne se prodalo plných 80% dodaných konzolí, což znamená zhruba nějakých 400.000 kusů (což sice není tolik jako v Americe, ale je třeba brát v potaz menší trh a slabší pozici bigN v Harry Potter and Chamber of Secrets Evropě), na čemž se bezesporu podepsalo velké zaváhání Microsoftu trochu příliš uspokojeného z americké premiéry a opětovně všechny níže zmiňované faktory, k nimž lze stejně jako v případě amerického uvedení do prodeje započítat i patrně nejkvalitnější line-up ze všech tří "next gen" konzolí, co se množství kvalitních titulů týče. Jenže tak trochu v něm absentovala aspoň jedna "killer" game, schopná udržet prodejnost GC po delší dobu, což nebyl případ Xboxu a v té době ani PS2. Navíc šli oba konkurenti záhy v Severní Americe (Xbox i v Evropě) s cenou výrazně dolů, což tak trochu zabrzdilo prudký nástup GC převážně ve prospěch Xboxu, kterému dělalo a dělá obří službu Halo, táhnoucí jeho prodejnost prakticky dodnes. A právě takový titul Nintendu v "polaunchovém", na množství výrazně kvalitních her slabém období, citelně chyběl. Alespoň do doby, než se ve Státech objevil fantasticky vypadající remake Resident Evila, podle kritik excelentní a inovativní Eternal Darkness téhož žánru jako Resi, nebo rarita největší, Sonic Adventure 2 od Segy.

GC tak v současnosti v Americe sice ztrácí, ale zvládá držet krok, v Japonsku mu Xbox nemůže konkurovat (žel ale i tady GC za PS2 snad až nečekaně silně zaostává) a v Evropě si udržuje mírný náskok. Na skutečnosti, že ale v globálu vede souboj o druhé místo je ovšem nejpozoruhodnější, že se tomu děje přitom, aniž by Nintendo vytáhlo byť jeden jediný ze svých trumfů. Bez toho, aniž by vydalo jednu ze svých známých ikon, automaticky Eternal Darkness znamenající "killer" titul s výrazným dopadem na prodejnost. Díky tomu má firma skvělé vyhlídky pro letošní podzim, kdy se vydání dočkají hned čtyři potencionální "blockbustery". Respektive tři, protože Super Mario Sunshine už je všude venku a jeho "impact" na prodejnost GC je masivní. Zvýšit prodejnost o zhruba 50% je rozhodně mimořádný kousek a Mario Sunshine má více než solidní náběh na to, zařadit se mezi nejrychleji se prodávající hry všech dob (ostatně co se prodejnosti Maria týče, může mu máloco a málokdo konkurovat). A byť v případě Super Mario Sunshine nejde o titul tak zásadní či kvalitní, jako v případě jeho předchůdce na N64, potenciál na to stále bezesporu má. Miyamoto holt umí. Další esem zatím schovaným v rukávech Nintenda je bezesporu reinkarnace další legendy, ano řeč je o Star Fox Adventures od Rare, chronologicky navazující na události předchozích dílů, jejichž vysoká popularita zaručuje téměř jistý úspěch a v Japonsku v současné době celkem bez diskuse vévodí herním hitparádám! Úchvatná vizuální prezentace navíc pasuje tuhle hru na jedno z dosud nejhezčích představení nejenom na GC, což celé věci rozhodně neuškodí. A byť první kritiky nejsou tak nadšené, jak se čekalo, o úspěchu Star Foxe nemůže být pochyb. Je to přece od Rare; takové jejich poslední pokušení, dalo by se říci (informovaní vědí, na co se naráží). Třetím esem do pokeru je jedna z nejobletovanějších a nejvychvalovanějších her letošní E3 - Metroid Prime. Stará 2D klasika se převlékla do skvělého 3D hávu FPSka, zachovala akční tempo aniž by klesla k bezduchosti, přidala řadu vynikajících nápadů a otevřela tak svou kvalitou ústa většiny přítomných na této výstavě. A The Legend of Zelda spojí-li se kvalita se jménem a novátorstvím, je úspěch zaručen. Nu a čtvrtým esem není nic menšího než Legend of Zelda, které se sice letos dočkají jen v Japonsku (pokud nedojde k něčemu nečekanému), ale tam ji možná Nintendo potřebuje nejvíce (prodejnost GC v Japonsku je totiž, jak bylo naznačeno, v průměru ze všech trhů nejhorší!). Vzhledem k tomu, že jde o nejočekávanější hru Japonska v současnosti, je víc než pravděpodobné, že splní svůj účel. Ať už si ale myslíte o jejím kontroverzním kresleném vzhledu cokoliv, ať už dokážete ocenit Miyamotovu odvahu k tomuto kroku nebo ne, pochybovat o tom, že snad jeden z nejlepších herních designérů na světě neví, co dělá, nebo neví už jak dál, není absolutně na místě. A pochybovat o jejím dopadu na prodejnost GC už vůbec ne. O Zeldě se jednoduše nepochybuje. Čtyři esa, to je sestava, se kterou se opravdu těžko prohrává, obzvláště nemá-li nejbližší konkurent čím kontrovat. Je trochu diskutabilní nepřipojit k této sestavě ještě Resident Evil Zero, ale mizivé prodejní výsledky (na Resiho a na očekávání Capcomu i Nintenda) remaku prvního Resident Evila nabádají v tomto případě k tomu, že u tohoto díla bude spíše na místě jeho přiřazení mezi potencionální AAA tituly. Tj. mezi Die Hard Vendeta, James Bond 007: Nightfire, TimeSplitters 2 či Bounty Huntera. Poker v jednom rukávě a fullhause ve druhém jsou dobrým předpokladem toho, aby si GC na tyhle vánoce výrazně upevnila druhé místo, byť je současně vhodné podotknout, že některé seriózní analýzy podložené sociologickými průzkumy preferují spíše na druhé příčeli konzoli Xbox.

Resident Evil Zero

Rok 2003 by se pak měl nést ve znamení vzestupné tendence vydávání většího počtu kvalitních her. Jenže protože Nintendo povětšinou své trumfy pečlivě a dlouho schovává, nemůžeme v tomto případě u výhledu sloužit příliš velkým množstvím konkrétních příkladů. Zcela jistá je pro Evropu a Ameriku Legend of Zelda - o níž byla už řeč výše. Zmínky vhodné jsou i chystané "máriovky" v podobě Mario Tennisu, Mario Golfu či Mario Party. No a pak je už příliš dlouho ticho kolem největšího marketingového esa Nintenda, Pokémonů. Sázka na tuhle kartu tedy rozhodně nebude od věci. Shigeru Miyamoto je navíc také stále čiperný, produktivní a o nápady nouzi taktéž nemá, takže se dá očekávat nějaké překvapení z jeho strany. Ještě nedávno by mohly být mezi nejslibnější tituly GC příštího roku zařazeny pod vlivem kvality prvního z nich další chystané remaky Resident Evila, tedy jeho druhý a třetí díl. Ovšem Capcom patrně pochopil, že se mu je celé do super luxusní GC grafiky převádět nevyplatí a tak Resi 2 a 3 bude pro GC vypadat takřka identicky, jako na PSX (jen s vyhlazenou grafikou). Takže tyhle si můžeme škrtnout, nikoliv tak ale Resident Evila 4, který by mohl teoreticky příští rok také vyjít. Otázkou je, zdali půjde skutečně o exkluzivní projekt pro GC. A konečně velkým příslibem je návrat Squaresoftu na stroje made in Nintendo v podobě jejich chystané Final Fantasy: Crystal Chronicles, o kterém se zatím ví jen tolik, že bude žánrově trochu někde jinde, než klasická řada FF. Slibných titulů se samozřejmě začne postupně objevovat mnohem více, tohle berte v případě zájmu jen jako slibný základ. Otázkou zůstává, jaká bude protireakce Nintenda na plné rozjetí online plánů konkurence, protože v Spyro: Enter the Dragonfly této věci je u GC z větší části tak trochu ticho po pěšině a vyjma Phantasy Star Online nic významného neregistrujeme. Ale jak už bylo řečeno, jaký budou mít online projekty dopad na trh je skutečně těžko předvídatelné, nicméně vzhledem k stále nepříliš velké dostupnosti skutečně kvalitního a rychlého připojení, které bude pro online hraní na konzolích klíčové, se ještě v příštím roce nedá čekat nic dramatického. Za stálou výhodu GC lze považovat nízké výrobní náklady, jež umožňují a nadále budou umožňovat Nintendu mít nejlevnější konzoli na trhu, a konektivita s handheldem GBA, nabízející po herní stránce řadu zajímavých bonusů! Rok 2004 by pak měl být jak výkonnostním, tak prodejnostním vrcholem doufejme, že nikoli poslední "velké" konzole od Nintenda, u níž je zatím pravděpodobné, že ze vzájemného konkurenčního boje vyjde z druhého místa. Byť se do role největšího konkurenta Sony svou mediální a cenovou politikou trochu samolibě pasoval Microsoft, zatím tohle místo náleží a v nejbližší době náležet bude právě Nintendu. Opětovně je ale třeba poukázat na zmiňované analýzy, především tu od MGG, která se ovšem koncentruje hlavně na Severní Ameriku, kde ostatně i průzkum, z nějž agentura vycházela, probíhal. Pozoruhodné ale je, že tatáž studie predikující celkové druhé místo Xboxu řadí mezi nejpopulárnější a i tím nepřímo nejočekávanější tituly z velké části především značky od Nintenda (s Mariem suverénně na čele). Nicméně rozhodující roli v celkovém součtu má Japonsko, kde jen těžko bude Xbox získávat. Na rozdíl od Nintenda. A není také od věci poukázat závěrem na to, že GC už v současnosti Nintendu vydělává, na rozdíl od Xboxu, jež stále působí Microsoftu obrovské ztráty a není tak navzdory siláckým prohlášením a plánům MS daleko od balancování na hraně.

Wario World

Situace v ČR. U nás to ovšem v současnosti - ani v krátkodobých vyhlídkách - není tak růžové, jako ve světě. N64 tady příliš nezabodovalo, což lze přičíst na vrub především faktu, že propagace i dostupnost konzole a samotných her (zde je třeba brát v potaz i nepříliš konkurenceschopnou cenu za hardware a software) byla bez nadsázky skoro katastrofální. V současnosti sice už je situace nesrovnatelně lepší, ale s neblahými důsledky předchozích let se GC dnes tvrdě potýká a strkají ji klacky pod nohy. Nicméně marketing přináší první výsledky alespoň v podstatně lepší dostupnosti a viditelnosti GC, která je se začátky i s "nejlepšími" léty N64 na podstatně lepší úrovni. Cena GC činí v současnosti velmi lákavých cca 8.000,- Kč, což z ní dělá tak jako všude ve světě nejdostupnější videoherní systém na trhu a vezmeme-li v potaz i celou řadu blížících se kvalitních titulů, na něž se podíváme úplně nakonec, výsledky se velmi pravděpodobně brzy dostaví. Odhadem prodejnost GC v současnosti horko těžko přesahuje 1.000 kusů, ale po vypořádání se s těžkou startovní pozicí se dá čekat výraznější zlepšení. Takový Resident Evil je u nás docela dost populární série a nynější příchod Maria Sunshine by měl udělat své, obzvláště je-li i u nás k mání ve výhodném bundlu (GC+Mario+paměťová karta za 9.990,- Kč). Četné aktivity Conquestu a úspěch Gameboyů i u nás pomalu, ale jistě budují potřebný image Nintenda a dostávají jeho produkty na oči široké veřejnosti. Na druhou stranu nemožnost přehrávání DVD filmů velmi pravděpodobně udělá své, protože právě tahle alternativa staví konkurenční PS2 do pozitivního světla i v očích takřka absolutních laiků, což se GC těžko kdy podaří. Být strojem Metroid Prime čistě jen a pouze na hraní je na našem trhu, kde si většina lidí dvě či více konzolí nemůže dovolit, spíše než pozitivum nevýhoda. Velkou neznámou zatím zůstává, jak si u nás povede Xbox a tak je momentálně těžké odhadovat, jak na problematickém českém trhu nakonec GC dopadne, ale na slušný úspěch má bezesporu více než slušný potenciál.

A jak že to vlastně vypadá s předvánočním line-upem v našich končinách? Následovně:
Říjen:

  • Eternal Darkness
  • Need for Speed: Hot Pursuit 2
  • NHL 2003
  • Sonic Adventure 2: Battle
  • Turok Evolution
    Listopad:
  • Die Hard Vendetta
  • FIFA Football 2003
  • Ghost Recon
  • Harry Potter and the Chamber of Secrets
  • James Bond 007: Nightfire
  • Jedi Knight 2: Jedi Outcast
  • Mario Party 4
  • Medal of Honor Frontline
  • Minority Report
  • Rally Fusion: Race of Champions
  • Shox
  • Spyro: Enter the Dragonfly
  • Star Fox Adventures: Dinosaur Planet
  • Star Wars: Clone Wars
  • Tiger Woods PGA Tour 2003
  • Tony Hawk‘s Pro Skater 4
  • X-Men: Next Dimension
    Prosinec:
  • Disney Sports Football
  • Knockout Kings 2003
  • Star Wars: Bounty Hunter
    A v prvním kvartále příštího roku by mohly býti k mání Metroid Prime a Wario World.

  • Autor:




    Nejčtenější

    Star Wars Battlefront II
    Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

    U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

    Age of Empires 4
    Skvělá zpráva, Microsoft oznámil Age of Empires 4

    Přání fanoušků byla vyslyšena. Microsoft oživuje legendární značku historických strategií, jejíž poslední díl vyšel již před dlouhými 12 lety.  celý článek

    Project Scorpio
    Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

    Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

    Mass Effect: Andromeda
    Je to oficiální. Žádný další příběhový přídavek pro Andromedu nebude

    To, o čem se dosud jen neoficiálně šeptalo, je nyní potvrzené. Mass Effect: Andromeda opravdu nedostane žádný další přídavek do hry jednoho hráče.   celý článek

    Dark Souls 3
    Ovládá hry taneční podložkou, volantem a banány. A je v tom fakt dobrý

    Jako by série Dark Souls nebyla dost obtížná sama o sobě, rozhodl se ji youtuber ATwerkingYoshi pokořit pouze pomocí taneční podložky.  celý článek

    Další z rubriky

    Zaklínač 3: Srdce z kamene
    VIDEO: Vtipný mod do Zaklínače 3. Geralt sviští jako profík na skejtu

    Tohle video pobaví. Geralt se díky volně stažitelné modifikaci hry Zaklínač 3 pohybuje po herním světě jako na skateboardu.   celý článek

    Project Scorpio
    Seznam her, které využijí výkonu Xboxu One X. Je jich přes sto

    Xbox One X bude na nějaký čas nejvýkonnější konzole na světě. Prodávat se začne 7. listopadu za 13 490 korun a níže můžete nahlédnout do seznamu her, které...  celý článek

    Star Wars Battlefront II
    Podívejte se na nové trailery Battlefront 2 a Assassin’s Creed: Origins

    U příležitosti právě započatého Gamescomu dostaly dvě z nejočekávanějších her současnosti nové trailery. A oba vypadají fantasticky.   celý článek

    Najdete na iDNES.cz



    mobilní verze
    © 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
    Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.