Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

World Rally Championship 3

  12:00
Konkurenční boj na poli rallye simulátorů vrcholí vydáním dalšího dílu série WRC. Ale letos se poslední přírůstek vyvedl opravdu parádně, proto si nenechte ujít seznámení s aspirantem na nejlepší PS2 rally hru tohoto roku!

WRC3

Historie je mrcha a ráda se opakuje. Podobně jako tolikrát v dějinách i já jsem si chtě nechtě zopáknul skoro do puntíku zážitky z minulého roku, kdy jsem připravoval recenzi WRC2 s čerstvými zážitky z Pražského rallye sprintu. Nicméně letos pro mě má tento článek bezmála sváteční nádech, protože jsem jej připravoval daleko radostněji než v případě předchozího dílu.

Proč? Inu odpověď je jednoduchá. WRC3 si skoro až pedantsky zasedlo na chyby a kazy svého předchůdce tím, že je skoro vymazalo ze své obrazovky a navíc nám konečně servíruje důstojný, kvalitní a precizní rallye simulátor! Prostě jsem měl a zatím stále mám z této hry hřejivý pocit, jaký mi nedodá ani horká medovina na vánočních trzích. A abyste se zahřáli také, připravil jsem pro vás následující řádky…

Opět začnu trošku suše; WRC3 znovu staví na oficiální licenci FIA World Rally Championship. Tentokráte to znamená nějakých 126 zkoušek ve 14-ti zemích přesně dle kalendáře WRC 2003. Můžete očekávat precizní převedení tratí z reálu, daleké výhledy i dlouhé vzdálenosti, to umělo již WRC2.

Kromě klasické nabídky všech “čtyřkolek“ z letošního ročníku včetně nové Fabie je možné WRC3 postupně odemykat lahůdky v podobě bonusových speciálů. Můžete se těšit na extra nadupané a upravené “konfekční“ vozy, ale velkou motivaci spíše zajistí koncepty v podobě upraveného Superbu Sonic, či Pajera z Dakaru. K základní sedmičce vozidel na výběr tedy přičtěte těchto 12 superaut a dostanete tak celkový počet vozů ve hře. Každý z nich provází ještě podrobnější popis, statistiky a technické údaje než dříve a navíc si můžete auto i otevřít, přiblížit, otočit a dokonce rozebrat na jednotlivé podskupiny!

WRC bylo vždy silné v kramflecích v oblasti nabídky herních režimů, letos tomu není jinak. Rychlý závod vás ihned posadí do kokpitu a vyšle na trať, časovku netřeba představovat, stejně jako hlavní režim šampionátu, nebo zajetí vybraného podniku samostatně. Ovšem první parádou je úplně nový testovací mód. Jestliže jste zatím žehrali na fakt, že změnu nastavení vašeho vozu nemáte jak a kde pořádně vyzkoušet, zbystřete slechy. Testovací režim vás rázem přenese do nápaditého zkušebního centra, kde si právě změněné nastavení vašeho stroje můžete ihned prubnout v reálu.

Jedná se o důmyslný polygon podobný těm, co používají automobilky při vývoji svých modelů. V příjemném zalesněném místě pod vrcholky hor naleznete veškeré zkušební tratě a povrchy, na kterých okamžitě zjistíte případné změny chování vozu. Škvárový ovál na WRC3 smyky, asfaltová uzavřená dráha pro testování maximálky, skokanský areál na testování tlumičů, nebo úsek pro vyhýbací manévr. To jsem vyjmenoval jen některé. Jelikož je areál poměrně rozsáhlý, navigují vás přehledné „rozcestníčky“ odkazující na umístění tratí, tudíž nehrozí žádné bloudění v případě, když si budete třebas chtít jen vyzkoušet největší rychlost.

Skrze areál si pak snadno zjistíte nejlepší nastavení na rovné úseky erzet, nebo bleskové manévrování, které si potom navolíte před závodem. Ovšem největší zklamání přináší právě nastavení vozidel. Nyní můžete ovlivnit pouze převodové poměry, brzdný účinek a tlumení, kteréžto mají - každý z uvedených parametrů - toliko tři hodnoty! Vzhledem k podrobné možnosti testování na polygonu je nelogické, že tuning byl takto ořezán.

Daleko větší péče se dostalo prezentaci a grafickému kabátku. Již předchůdce uměl prezentovat na jedničku a WRC3 “omáčku okolo“ ještě řádně zahustilo. To, že prakticky všechno je proloženo střihovými videi ze skutečných soutěží od uvádění šampionátu, přes představení týmů až po sponzory tolik nepřekvapí, ale následující drobnosti již ano.

Při startu do zkoušky traťoví komisaři naposled domluví pilotovi, načež ten to „vypapouškuje“ navigátorovi, který studuje itinerář. Odstartování potom probíhá přesně dle WRC3 skutečnosti pomocí světelného návěstidla. Když vyhrajete podnik, nechybí ovace, potlesk a stříkání šampaňského. Do anatomické sedačky vás určitě stejně jako mě zatlačí vynikající práce mechaniků v depu, kdy zajedete do svého boxu, kluci šikovní ihned vyheverují vůz, odmontují kola a čekají na vaše pokyny.

Vy si upravíte nastavení (mimochodem profil tratě je uveden ještě před tuningem, tudíž podle něj již můžete volit převodový poměr) a mechanici rozjedou takový tanec u vozu, jaký jsem zatím neviděl skoro ani u PC simulátorů. Poštelují motor, zkontrolují výfuk, nasadí kola - to se prostě musí vidět! Ten, kdo si na tyto libůstky potrpí, bude jistě potěšen.

První housle hraje i grafické provedení, které si troufám říci šlape na paty i Gran Turismu 3. Zatímco krajina je živá, svižná a rozmanitá, nicméně o moc lepší dvojky není, autíčka jsou tak precizní, jako by to ani PS2 nebyla. Krásně se jim lesknou kapoty (tedy prvních deset sekund jízdy), vrhají věrohodné stíny, jsou mistrně detailní, ale hlavně tak ostrá, že vás z toho budou bolet vyvalené bulvy, jestliže vám ještě nespadly do klína. Taktéž se parádně špiní a kouřové efekty by mohla WRCéčku závidět kdejaká dýmovnice. Pozornost vývojářů k detailům zašla až tak daleko, že auto obouvají do speciálních litých kol dle profilu a povrchu tratí.

WRC3

Navíc se auta ochotně demolují i ničí a s posádkou to pěkně cvičí, když jim tam tak pěkně fičí! Myslím to opravdu vážně, přidejte plyn a oba jezdci se vtlačí do sedaček, prudce zabrzděte a pilot se málem bouchne bradou o volant, načež navigátor k tomu málem upustí itinerář! Kabina je stejně jako zmiňovaná posádka detailní až běda, tudíž lze spatřit hasicí systém, trubkový rám, rezervu, nebo uchycení pásů do rámu. Každý z posádky má svoji skutečnou helmu a ani mikrofony nechybí.

Okolí trati je také velmi živé. Protržená vodicí páska krásně odvlaje po větru. Často vás sleduje vrtulník, v dáli spatříte balón, vzducholoď, či rogalo, před vámi vzlétne hejno vyplašených ptáků, nebo spatříte funkční lanovku. I diváků je od posledně mnohem více, jsou animovaní a tleskají na několik způsobů, někdo dokonce zamává i vlajkou země, ze které pochází váš pilot.

Vynikající a bezchybná grafika s trafičním mnohasetmetrovým výhledem je doslova na hranicích možností PS2, proto budete muset omluvit občasné doskočení drobných elementů prostředí jako patníčků, nebo svodidel ve výhledu, nicméně v závodnickém drajvu si toho možná ani nevšimnete. WRC3 Mnou kritizované amatérské chyby krajiny ze dvojky jsou bohudík ty tam, takže se již nemusíme bát zákeřných gumových svodidel, dopravní značky lze přejet, reklamy také a dokonce kmeny stromů již nejsou přibité k zemi. Zajímavé je, že když pokosíte třeba právě značku a chvilku u ní posečkáte, za několik sekund se najednou vrátí do neporušeného stavu. Jinak skvělé opakovačky s výběrem z mnoha kamer včetně vrtulníku ale kupodivu nejdou uložit, ani není možné replay zastavit, či zablokovat kameru jako tomu bylo ve dvojce. Zato i zde při vybraném pohledu mezi jezdci obrázek zašumí vždy, když dojde k větším otřesům např. při nárazu.

Nazvučení se drží víceméně v mantinelech daných druhým dílem, tudíž po zvukové stránce nic nepřekvapí, zde bych prostor pro zlepšení určitě viděl. Při pohledu z kokpitu či zpoza kapoty je ambient i motor pěkně důrazný a syrový, nicméně při kamerách za vozidlem je nazvučení mnohem chudší a zejména motory jsou nemastné neslané a začínají „luxovat“. Typicky zvuk Fabie bych spíše přirovnal k Electroluxu Xio s turbo hubicí než k plnokrevnému závodnímu stroji.

Inovace se ale naštěstí nezastavila u fyzického modelu, který již netrpí odfláknutým hmotnostním programem vozů, tudíž zde již auta skákají a padají hodna své váhy a WRC3 gravitačního zrychlení a nepředvádějí cirkusová akrobatická čísla známá ze dvojky. Ruční brzda má teď již reálný účinek a naštěstí neumí zastavit na pětníku jako minule. Auta se přesně a citlivě vedou jak s joypadem, tak i s volantem, nicméně k volantu bych měl jednu výhradu.

V porovnání s posledním Colinem je přenos sil hmatovou odezvou na věnec volantu o něco méně precizní a „neumí“ tak věrně zprostředkovat adhezní podmínky na vozovce jako CMR 04. Ani bych to neměl za chybu, je ale jasné, že Codemasters - jestli něco umí lépe než chlapíci v Evolution, tak to je využití force feedbacku. Ve WRC3 totiž skrze volant nejste s to poznat ztrátu adheze kupř. pravých kol, což čtvrtý Colin zvládá výborně. To se musí přiznat.

Nicméně kdo Colina nehrál, tomu nic vadit nebude a kdo hraje přes Dual Shock, ten uvedenou výtku nemusí brát vůbec v potaz. Stejně si nemůžu pomoci, ale když se nad WRC3 zamyslím, vychází mi z něj první opravdu špičkově a precizně vyrobený rallye simulátor pro PS2, který konzoli konečně pěkně ždímá a byl vyvíjen s mimořádným smyslem pro detail.

Předchozí tituly z řady WRC překonává hlavně gradující prezentací, grafikou a konečně dotaženou fyzikou aut i interaktivitou prostředí. Colinovy hry jakbysmet, jenže od hodnocení nejvyššího nové WRC „zachraňuje“ průměrné nazvučení, zchudlé replaye a nepochopitelně zjednodušené seřizování vozidel. Kromě těchto pih na kráse ale WRC3 doslova exceluje po všech ostatních stránkách a nabízí dlouhou hratelnost, nádherné vizuální zpracování, upřímný cit pro detail a hlavně hřejivý pocit z nejpečlivěji připravené rallye hry tohoto roku!

Škoda Fabia WRC - nové auto pro vyšší cíle

Motor: přeplňovaný čtyřválec 2x OHC, 1999 ccm s 20 ventily; max. výkon 220 kW/ 5500 ot.; max. toč. moment 600 Nm/ 3500 ot. Pohon: stálý pohon všech kol, tři aktivní diferenciály. Spojka: karbonová, kompozitní se třemi lamelami. Převodovka: šestistupňová sekvenční. Hmotnost: 1230 kg.

WRC3
Výrobce/Vydavatel Evolution Studios/Sony
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2-4 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: ano, 116kB
Verdikt: Přepečlivá simulace s vynikající vizuální stránkou, která i přes několik chybek ukazuje všem konkurenčním titulům, jak má vypadat špičkové virtuální rallye.
Hodnocení: 85% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...