Conflict: Vietnam - válka naplno!
Neexistuje zase tolik témat, ze kterých by mohly počítačové hry s reálným základem čerpat (výjimkou jsou simulátory, kdy jsou tvůrci schopni vyprodukovat snad i zábavnou simulaci ranní návštěvy WC). Ovšem téměř nevyčerpatelným zdrojem inspirace je a navždy bude válka, která doprovází lidstvo od doby, kdy první orangutan pozvedl klacek, a opustí jej, až nějaký prezident mohutného státu stiskne červené tlačítko, jež vymaže tvář světa. A i pak se mezi sebou bude mlít to, co vzejde z našich ozářených zbytků. Těžko říci, proč je právě nyní v kurzu válka vietnamská. Je to zapříčiněno sílící protiamerickou náladou, nebo lavinu her spustil domácí Vietcong, první to kvalitní 3D akce z džungle, kde mezi stromy nelétají papoušci, ale napalm? Každopádně nyní se na nás v poměrně těsném sledu řítí ShellShock: Nam ’67 , Men of Valor a dnešní Conflict: Vietnam mezi nimi rozhodně také nezapadne.
Na první pohled jako by Vietnam z oka vypadl svým předchůdcům Desert Storm 1 + 2, ovšem nenechme se zmýlit!
Conflict: Vietnam je pokračovatelem nijak výjimečně úspěšné série započaté před dvěma lety titulem Conflict: Desert Storm. Tehdy šlo o průměrnou taktickou akci v pohledu třetí osoby z prostředí písečných dun okořeněnou vcelku inteligentním čtyřčlenným týmem. Prakticky to samé nabídl loňský druhý díl a až nyní se autoři rozhodli opustit rodný Irák a přemalovat textury nazeleno. Skutečně, na první pohled jako by Vietnam z oka vypadl svým předchůdcům, ovšem nenechme se zmýlit! Z původních her zůstalo jen nepříliš vábné grafické zpracování, myšlenka vlastního týmu spolu s několika drobnostmi, jinak se autoři vydali zcela jinou - a nutno říci, že správnou - cestou. Nelze se však nechat odradit tuctovým začátkem, který napovídá, že autoři strávili až přespříliš času hraním Vietcongu. Typické vrtulníkové intro s partou hláškujících buranů (z nichž se navíc jeden až nezdravě podobá Hornsterovi z VC) střídá zbytečně dlouhý trénink ve vojenském táboře a vzápětí první přímočará mise situovaná do džunglí obrostlého koridoru. V tom okamžiku však nastává zlom. Conflict: Vietnam vyrukuje s něčím, co Vietcong chvílemi postrádal – s atmosférou.
Conflict není válečným eposem plným hollywoodského patosu, v němž hráč hrdinně obrací vývoj války na stranu Američanů. Namísto toho nás čeká komornější příběh čtveřice chlapů, kteří se uprostřed válečné vřavy zatoulali v džungli plné špičatých klobouků. Autorům se daří neustále poutat hráčovu pozornost zejména
|
Namísto hollywoodského eposu nás čeká komornější příběh čtveřice chlapů, kteří se uprostřed válečné vřavy zatoulali v džungli plné špičatých klobouků.
Sérii Conflict již od jejího vzniku odlišuje od zbytku produkce zejména přítomnost inteligentního týmu spolubojovníků. Slůvko inteligentní je zde rozhodně na místě, poněvadž za celou dobu hraní Desert Storm i Vietnamu se nestalo, aby počítačem řízený svěřenec neuposlechl rozkaz nebo zaškobrtl o sebevětší překážku. Autoři navíc konečně dostali rozum a výtečně zoptimalizovali ovládání skupiny. Již netřeba fakírských kombinací kláves, stačí podržet pravé tlačítko myši, kliknout na příslušné místo a svěřenec již sám zaujme obranné postavení nebo se jme obvazovat rány padlému brachu. Conflict: Vietnam je díky tomu jednou z mála her, kde hráčovi pomocníci nejsou jen pouhými terči pro nepřátele, ale tvoří plně použitelný taktický materiál, jenž je navíc dále rozvinut vylepšováním schopností členů týmu. To se děje klasickým bodovým systémem, přičemž body nezískáváme jen za splněnou misi, ale také za kompletaci bonusových úkolů, zabití nožem a podobně. Potěšitelné je, že se růst statistik v průběhu hry opravdu projevuje. Z počátku se tak tým věnuje spíše ostřelování exotického ptactva a doufá, že snad padající papouch zasáhne protivníka, ovšem zanedlouho se ze čtveřice stanou opravdoví ostrostřelci, z nichž se každý specializuje na specifickou část z širokého sortimentu zbraní.
Conflict: Vietnam vyniká především pestrou herní skladbou, přičemž je jen na hráči, jaký postup misí sám zvolí. Někdy lze zcela zapomenout na veškerou taktiku a slepě se vrhnout se stisknutou spouští do náruče džungle, ovšem je to spolehlivý způsob, jak se připravit o největší porci zážitku. Síla hry je právě v možnostech kombinování schopností každého člena týmu – odstřelovač čistí široké okolí, kulometčík se hodí na úklid chýší a situaci jistí medik v záloze. Samotný charakter misí v sobě umně kloubí rozsáhlé exteriéry, ve kterých není obtížné se ztratit, s vhodně zakomponovanými podzemními tunely a stavbami. Většinu času se však hráč za štěkotu kulometů a hřmění granátů prodírá hustým podrostem, ale občas hra vyrukuje i s působivou stealth vložkou nebo zmíněnou projížďkou na člunu.
Conflict: Vietnam vyniká především v pestré herní skladbě, přičemž je jen na hráči, jaký postup misí sám zvolí.
Vietnam je hrou povedenou, ale rozhodně ne dokonalou. Řeč je především o nevyvážené obtížnosti, která místy skutečně nasměřuje sevřenou pěst do klávesnice. Úrovně jsou totiž poměrně rozsáhlé a pouhé dvě úložné pozice jsou tak dosti šibeničním počtem. Padlého vojáka sice lze oživit, ovšem i jediný zbloudilý granát nebo přehlédnutá past dokáže spolehlivě uspat celý tým. Vrcholem zla je pak obrana tábora, v němž se nepřátelé plynule hrnou ze čtyř rozdílných směrů a vzduch trhá jedna dělostřelecká salva za druhou a místo jejího dopadu navíc nelze předem nijak odhadnout!
Zajímavým prvkem je přenášení zbraní mezi misemi. Ty v džungli nerostou na stromech a tak je velmi časté obírání mrtvol, jež ještě více přispívá k syrové atmosféře. Každý z charakterů navíc může nést pouze po jedné lehké a těžké zbrani plus pistoli, což v kombinaci s rozdílnými schopnostmi členů týmu vede k řádným hlavolamům, kterak si výstroj co nejefektivněji rozdělit. A pak je zde problém s mířidly. Nejpřesnější mušky lze logicky dosáhnout pouze pohledem přes ně, ovšem v tom případě se obraz při pokusu simulovat rozostření zraku otravně rozmaže a co je závažnější, začne se nepříjemně trhat, což je nejspíše zapříčiněno chybkou v enginu. Cílení přes mířidla se tak stává okrajovou záležitostí, kdy si je hráč stoprocentně jist zásahem.
Renderware, Renderware, kdypak už ti odzvoní? Životnost tohoto enginu je je skutečně nekonečná a způsobuje, že Conflict: Vietnam vypadá přibližně tak, jako jeho letití předchůdci. Dynamická hudba měnící se s aktuálním děním ve hře situaci mírně zachraňuje, jen by mohla na jednotlivé situace reagovat o něco vyváženěji. V současné podobě totiž adrenalinové rytmy odhalí nepřítele mnohdy dřív, než jej stačí zpozorovat sám hráč. O chování protivníků již slovo padlo, vězme také, že ani protivníci na tom nejsou s mozkovou aktivitou o nic hůře. Granát střídá krátkou dávku ze samopalu a to vše prokládá chvilka krytí za balvanem. Hráč ke všemu většinou nenalezne ani mnoho míst k odpočinku, neboť nepřátelé se hrnou plynule ze všech směrů, tedy i z prozkoumaných částí, a vyčistit si svůj kousek džungle, aby skript nevysílal další svěřence, chvíli trvá.
Verdikt: Conflict: Vietnam je velkým překvapením po stránce hratelnosti, atmosféry a designu úrovní. Vytříbený zážitek války doplněný přehledným zakomponováním vlastního týmu bohužel mírně kazí nevyvážená obtížnost po boku zastaralého technického zpracování a fakt, že hra přes veškeré kvality místy vyznívá stále trochu tuctově. I tak lze ale sledovat rostoucí kvalitu série Conflict a pokud se dočkáme Conflict: Iraq – Bush’s Revenge, jistě půjde jistě o titul, na který se jen tak nezapomene.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 211 čtenářů
Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita
Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...
Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku
Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk
Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...
Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří
Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
BlizzCon 2024 nebude
Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...
Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky
Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v květnu
V květnu nás čeká skvělé dobrodružství z papíru, boj samurajů s Mongoly, utkáme se s Drákulovými...
Sedm letošních komiksových filmů a seriálů, které by měly stát za to
Premium Videoherní a komiksový svět jsou svým způsobem bratranci a není výjimečné, že lidé, kteří milují...
Nový herní seriál od tvůrců Life is Strange nás vrátí do devadesátek
Tvůrci milované série Life is Strange se ve své příští hře Lost Records: Bloom & Rage vrátí k...