Golf Resort Tycoon 2 – další do party

12:00aktualizováno  15. února 2003 11:23
Her, které mají v názvu ono kouzelné slůvko ""tycoon"", existuje už opravdu požehnaně a ještě více jich je teprve v přípravě. Zatímco první, poměrně povedený díl Golf Resortu, byl ve své době předzvěstí Sidova SimGolfu, dvojka se s ním musí utkat v bitevním poli. V dnešní recenzi se dozvíte, jak si povede.

Golf Resort Tycoon 2

Golf Resort Tycoon, který jsme recenzovali ani ne před rokem, patřil ve své době k lepším tycoon klonům, ostatně vysloužil si také více než příznivé hodnocení 75%. Autorům se povedlo najít poměrně atraktivní téma, které zpracovali přesně ve stylu tycoonových legend a neopomněli přidat pořádnou kopu dobré zábavy. Když tedy na redakčním stole přistál druhý díl, dlouho se tam neohřál – už brzy žhavil nitro cédéromky na mém domácím počítači. To jsem však ještě netušil, co bude následovat.

Po absolutně anti-user-friendly instalaci (kvůli jejímž požadavkům jsem si málem zbořil systém) jsem spustil hru a poprvé (bohužel rozhodně ne naposled) jsem nevěřil vlastním očím. Že hra nebude mít žádné intro, to jsem čekal. Že budou ale autoři líní dokonce i jen vytvořit nové LOGO hry (které teď s přidanou dvojkou vypadá pěkně idiotsky), že budou mít tu drzost používat stejný font v téměř identicky vypadajícím menu, to by se také ještě dalo snést. Ale že se odváží dokonce použít i STEJNÉ TEXTURY povrchu, STEJNÉ OBJEKTY, STEJNÉ ANIMACE přímo ve hře, to je věc, která mě dokázala rozčílit na takovou míru, že jsem málem sepsal rozhořčený pamflet na téma „co všechno si tvůrci počítačových her na nás, hráče, dovolí, a proč bychom jim to neměli trpět“, s konečným hodnocením někde v rozmezí 0 – 10%. Profesionalita ale nakonec převážila a já se jal rozehrávat kampaň.

Golf Resort Tycoon 2

Ta se skládá z celkem jedenácti misí, disponujících rozličnými úkoly, jak je tomu obvyklé. Nejde ovšem o souvislou kampaň, takže si můžete zahrát libovolnou z nich. Několik zajímavých uložených pozic z nich najdete vedle traineru na Cheaty.BonusWeb.CZ. Naštěstí pro mě, ale naneštěstí pro vás jde o totální rychlovky, že se někdy až budete divit nad tím, co považují Cat Caddy Games za úkol hodný protřelého hráče. Přeci jen, postavit hřiště s devíti jamkami dokážete i z počátečních zdrojů a celková herní doba této mise se tak bude pohybovat někde mezi pěti až deseti minutami. Vynásobte to jedenácti a přičtěte tak dvě až tři hodiny za složitější úkoly jako stavba a udržování čtyřhvězdičkového hřiště nebo vydělání 500 000 peněz – dostanete celkovou herní dobu Golf Resort Tycoonu 2.

Někdo by mohl namítnout, že hra obsahuje ještě i jiné herní módy. Ano, je tomu tak, ale ani ty mu k dobru připočítat nemůžu. Volná hra se vám nebude líbit z důvodů, které si rozebereme v dalších odstavcích, a tak nám zbývá největší novinka, kterou druhý díl Golf Resort Tycoonu přinesl: možnost zahrát si na svých hřištích. Nicméně oproti fikaně a zábavně vyřešenému témuž v SimGolfu je hraní v GRT2 symbolem bídy a utrpení. Ano, vše je krásně 3D, ale než se naučíte trefit se do míčku tak, aby letěl alespoň trochu tam, kam chcete, rozsekáte samým vztekem monitor na hadry. Navíc grafika Golf Resort Tycoon 2v tomto módu je ještě o třídu odpornější a pomalejší, nežli v módech ostatních (podotýkám, že sekání bylo zaznamenáno na Athlonu 1Ghz s Voodoo 3 - při pohledu na minimální sestavu se tak můžeme jen pousmát). Z postavičky golfisty se vám bude dělat – kulantně řečeno – blivno, tráva složená z jedné nechutně zelené textury vám nepřidá a budete mít co dělat, abyste monitor nepokryli souvislou vrstvou již jednou bezmála strávené potravy.

Přejděme k hlavní náplni hry, tedy stavbě golfového hřiště. Oproti SimGolfu je Golf Resort Tycoon 2 o mnoho méně invenční, zajímavý a roztomilý. Vlastně nechápu počínání Activision Value, kdy vypouští krátce po Firaxisu hru velice podobnou, avšak o třídu horší... Jako v každém tycoonu stavíme nejrůznější budovy, které jsou poskládány opět do vývojového stromu, k tomu golfová hřiště o paru 3, 4, nebo 5, na která můžeme přidávat písečné a vodní pasti (tento proces je ovšem značně zjednodušen a výsledné jamky vypadají v 99% případů dosti podivně), cesty a stromy, najímáme pracovníky, kteří hřiště udržují v pořádku, odhánějí zvířata a ušlapávají krtince – nic, co byste nečekali.

Prvním zásadním nedostatkem je totální zkopírování prvního dílu. Už jsem o tom mluvil v grafice, neméně markantní je to ovšem i v Golf Resort Tycoon 2herním systému. Dohromady přibyly asi dvě, možná tři budovy, zbytek autoři jen metodou cut & paste překopírovali z adresáře Golf Resort Tycoon do Golf Resort Tycoon 2 .

Druhým zásadním nedostatkem je technická zastaralost. Až spustíte první misi, nebudete věřit svým očím. Archaické rozlišení 640x480 a obrovské pixely, 3D modely budov a postav, které vypadají, jako by je tvořila parta zhulených mladistvých ve tři ráno na hypermoderní 386 DX 40. Skoro bych řekl, že se grafika od minule zhoršila, a to jsem si u SimGolfu na ni stěžoval... Svou funkci neplní ani zoom, jenž zde má 4 stupně. Bohužel, dva jsou na rozumné řízení příliš velké a dva zas příliš malé.

Třetím zásadním nedostatkem je příšerné ovládání. Pravda je, že to ani u SimGolfu nebylo zrovna ideální, ale představte si, že chcete postavit více stejných budov. Musíte se k nim třeba desetkrát proklikat zbytečně složitými menu a desetkrát je píchnout na plochu. Nebo stavba cest: otevře se vám velké okno s výběrem typů, které ovšem při stavbě nezmizí a vy tak máte poloviční výhled. Paráda. A podobných „vymožeností“ obsahuje Golf Resort Tycoon 2 celou řadu.

V tomto kontextu příjemně potěší několik drobností. Tak například hudba, která vám hraje do oušek, je vcelku snesitelná. Řekl bych i pěkná, kdyby ovšem neměla jen několik skladeb s průměrnou délkou ne Golf Resort Tycoon 22více než půl minuty. Podobně jako v SimGolfu je i zde zábavné sledovat návštěvníky, kterak se snaží v rámci pravidel dostat kulatý nesmysl do jamky, oproti zmiňované hře má ovšem Golf Resort Tycoon o poznání horší fyzikální model, takže některé odrazy míčku vypadají opravdu divně prapodivně. Chybí ovšem zpestřující akce, kterými v SimGolfu byly turnaje, celebrity hrající na vašem hřišti a z The Sims přejaté prvky – ano, pokud chcete, můžete se podívat, co si který panák o jamce či budově myslí, ale přesto se hra neskutečně brzy stává stereotypní stavbou jamek, se kterými si rozhodně nemusíte dávat práci jako v Sidově hře, protože za jejich krásu nejste nijak odměňování a naopak za jejich odpudivost jste trestáni téměř neznatelně.

Hry typu tycoon se poslední dobou dostaly do slepé uličky. Béčkoví vývojáři a nejrůznější packalové se s jásotem na rtech vrhají do výroby budovatelských strategií z pokud možno neotřelého prostředí, opomíjejí však maximální otřelost samotného herního systému a leckdy zapomínají, proč že byly hry jako Transport Tycoon nebo jeho mladší bratříček Rollercoaster Tycoon tak úspěšné. Vzniká splácanina špatného technického zpracování, divného (ale originálního) námětu, systémem hry tak profláklá, že pomalu v recenzi není o čem psát. Jen málokterý z tycoonů je v herních médiích úspěšný – a je jen otázkou času, kdy Golf Resort Tycoon 2na to přijdou i hráči a krabice s oním kouzelným slůvkem zůstanou ležet na pultech obchodů. Když jsem hrál totálně zpackaný druhý díl před rokem docela slušné strategie, uvědomil jsem si, jak zoufale brzy by to mělo nastat. Aby byli vývojáři zase nuceni se soustředit na zábavu a ne na co nejrychlejší okopírování a hození slavného námětu na pulty.

Golf Resort Tycoon 2 je pro mě zatím nejhorší hrou tohoto roku – a věřte nebo ne, bude opravdu obtížné ji překonat. Trapně vykradený první díl, který v dnešní době nemá nejmenší šanci zaujmout, se vám skutečně nevyplatí ani za poloviční budgetovou cenu. Stratégové, vraťte se k SimGolfu a na Golf Resort 2 co nejrychleji zapomeňte.

Golf Resort Tycoon 2
Výrobce: Cat Caddy Games
Vydavatel: Activision Value