Greyhawk - první dojmy z plné verze

  12:00aktualizováno  22. září 11:33
Nová edice pravidel D&D, krásná grafika, osvědčený příběh, tahové souboje… Dokážete si představit dokonalejší RPG? Zdali je zbrusu nový titul Greyhawk disponující výše uvedenými atributy skutečně dokonalý, jsme otestovali i my.

Greyhawk Na RPG Greyhawk: Temple of Elemental Evil jsem se už několik měsíců těšil jak malý Jíra. Když se mi nyní konečně dostalo do spárů, tak se s vámi prostě musím podělit o první dojmy z hraní. Jelikož je opravdu o čem psát, nebudu zdržovat s příběhem a obecnými informacemi (ty se konec konců dozvíte z našeho preview) a mrkneme se rovnou na hru.

Tituly vycházející z pravidel nějakého papírového RPG se obvykle vyznačují tím, že mají hodně promakaný vývoj jednotlivých postav. U Greyhawku je tomu nejinak. A projevuje se to samozřejmě již (respektive hlavně) při tvorbě party, se kterou se pustíte do dobrodružství. Zajímavou vychytávkou je volba přesvědčení celé družiny, které omezuje přesvědčení jednotlivých postav. Kromě toho ovšem také udává, jak pro vás hra začne. A jelikož D&D pracuje s devíti druhy přesvědčení, můžete se těšit na devět různých začátků - přičemž nejde jen o video nebo povídání, ale i o krátký úsek hry (obzvláště veselá je Chaotic Evil partička a její vybíjení vesničanů pro zábavu). Po prologu se již přenesete do Hommletu, kde se hra patřičně rozjede.

Greyhawk Ale zpět k tvorbě družiny. Vše je samozřejmě v duchu "opatchované" třetí edice D&D, tedy D&D 3.5. Změny oproti klasické trojce povětšinou nejsou vyloženě radikální – asi největší proměnou prošel ranger, který prodělal přechod od tvrdosti k užitečnosti; má například méně hitpointů, ale více dovednostních bodů. Také už není automaticky specialistou na boj se dvěma zbraněmi, ale od druhého levelu si volí mezi tímto stylem a specializací ve střelbě. Změn v povoláních je samozřejmě víc, také přibylo pár nových featů, trochu jiné jsou skilly a některá kouzla… ale to by bylo opravdu na dlouho. Herní systém (čili pro potřeby počítačových her zejména pravidla pro boj) zůstal v podstatě stejný, takže pokud jste si osvojili třeba Icewind Dale II, nemusíte se bát, že byste museli nějak výrazně měnit zažité zvyklosti.

V tomto článku se asi nemá smysl zabývat dopodrobna dalšími změnami v pravidlech. Raději se mrkneme na to, jak se ToEE vlastně hraje. Jak už jsem naznačil výše, na začátku se ocitnete v městečku Hommlet. Tady se hra tváří třeba jako staré dobré Baldur´s Gate. Čeká na vás pár NPC, nějaké obchody, povídání, Greyhawk drobné questíky - tu pomůžete dřevorubci vyčistit kus lesa od přerostlých pavouků, tady urovnáte sousedský spor nebo vyřešíte problém s dodávkami mouky pro místní kostel. Poté, co splníte několik nepovinných úkolů (no, ono vám to ovšem nějaký čas zabere, jelikož městečko je relativně rozsáhlé; i když Athkatla z BG2 to samozřejmě zdaleka není), si užijete trochu bojů v několika menších lokacích, pak zavítáte do pirátské vesničky a poté už vás čekají hlavně bitvy v dunegoench temného chrámu.

Ještě štěstí, že boje zde rozhodně nejsou bezduchou mlátičkou, ale skutečnými taktickými bitvami. Pravidla D&D se zkrátka nezapřou… Na rozdíl od všech většiny izometrických RPG s pravidly D&D boje neprobíhají v reálném čase s pauzou, jak by možná někdo mohl čekat, ale pěkně na tahy. Postavy a nepřátelé jednají ve sledu daném jejich iniciativou, přičemž pořadí je přehledně zobrazeno ikonkami v horní části obrazovky. Přesně v duchu pravidel může každá postava udělat určitý pohyb a jednoduchou akci, nebo celé kolo vynaložit na komplexní akci. Typicky tedy třeba bojovník popoběhne k nepříteli a bací do něj, zlodějka vystřelí z kuše a stáhne se, a kouzelník třeba zakouzlí složité kouzlo a na nic Greyhawk jiného už mu nezbude čas. Pokud neznáte pravidla D&D, možná vás překvapí takové věci, jako třeba Attack of Oportunity – tedy útok navíc, které postavy mají v určitých situacích – například když kolem nich neopatrně probíhá nepřítel. Pro pochopení alespoň základních herních principů však dobře poslouží solidně zpracovaný Tutorial.

Autoři se pravidla D&D pokusili zapracovat skutečně do všech herních situací. Například v dialogu se leckdy objeví nějaká možnost jen pro charaktery s vysokými vyjednávacími skilly (blafování, sbírání informací, diplomacie, vyhrožování, odhad chování), kouzelníci (a nejen oni) si mohou vzít speciální featy na výrobu svitků, lektvarů či magických předmětů (k úspěšnému vytvoření požadovaného artefaktu však musí být na nějakém klidném místě, znát potřebná kouzla a navíc platí penězi a zkušenostmi – přesně podle pravidel), některé potvory mají bezvadně provedené speciální útoky (například velké žáby, které občas na hrdiny vyskočí z močálů, jsou schopné chytit svoji oběť dlouhým jazykem) a tak dále a tak dále. V první části hry budete zkrátka překvapeni na každém kroku různými povedenými detaily. Velmi dobře je vyřešeno i chování NPC, které můžete ke své základní pětici přibrat a Greyhawk rozšířit ji tak až na osmičlennou družinu; můžete je sice ovládat jako své postavy, ale při dělení pokladu si berou svůj díl (který vám pak ze svého inventáře ani náhodu nedají), nepotřebné věci sami v obchodech prodají a navíc se občas zapojí do nějakého rozhovoru - bez mého přičinění se například jeden z mých najatých bojovníků sám přihlásil do pijáckého závodu v místní krčmě (ne, že bych to já osobně nedokázal pochopit :o)). Najmutelní hrdinové jsou docela zajímaví – například opilec Elmo (jehož herní postava se opravdu POŘÁD motá) nebo uječená ženská, která s vámi půjde, když si ji vezmete za ženu. Uf.

Vzhledem k tomu, že tento článek není recenzí, ale jen prvními dojmy, vezmeme to již jen telegraficky. Grafika je skutečně skvělá. Boje, ač tahové, nejsou nijak zdlouhavé a jsou opravdu zábavné. Nepřátelé jsou buď docela originální sami o sobě, nebo mají alespoň některé zajímavé vlastnosti (například typické slizy se jen tak nemrcasí po zemi, ale obvykle na vás někde hupnou ze stropu). Hrdinové se mohu brodit vodu, což je nejen hezké na pohled, ale i docela praktické. Kouzelníci mohu mít malého pomocníka, hraničáři zase zvířecího společníka. Cestou mezi lokacemi vás občas přepadne "náhodný nepřítel". Všechny Greyhawk důležité údaje se zapisují do poměrně solidně zpracovaného deníku.

A chyby? Pár se jich najde. Některé rozhovory například příliš nezohledňují předchozí jednání (s někým se do krve pohádáte a když ho oslovíte podruhé, mluví s vámi jakoby se nic nestalo). Pathfinding je někdy celkem slabý a musíte si tak družinu docela často hlídat, zamrzí i omezený počet poznámek na mapě – zejména v Hommletu nemáte šanci popsat si všechny důležité budovy. Mě osobně je líto i to, že na tomto skvělém enginu a pravidlech by bylo možno postavit hodně nelineární RPG, kde by boje hrály jen druhé housle, ale případ ToEE je spíše opačný a rozložením adventurní a bojové části se nejvíce blíží sérii Icewind Dale. To ale rozhodně nelze objektivně označit za chybu.

Pokud mám vše shrnout, musím říci, že se mi zatím Greyhawk: Temple of Elemental Evil vážně hodně líbí. Ocenil bych sice více adventurních zápletek a méně bojů, ale je to jen můj subjektivní, hraním "papírových" RPG poznamenaný názor. Pokud mohu ze svých prvních dojmů soudit, tak tuhle hru vřele doporučuji všem fandům fantasy žánru.

Koupit hru na GameStore.cz Tuto hru si můžete koupit na GameStore za zvýhodněnou cenu 1159 Kč

Autor:
Témata: UFO, Žába

Nejčtenější

Zemřel Stan Lee, spolutvůrce komiksového světa značky Marvel

Fanoušci vzpomínají na Stana Lee u jeho hvězdy na chodníku slávy v Hollywoodu....

Ve věku 95 let zemřela legenda komiksu Stan Lee, který byl spolutvůrcem proslulé značky Marvel. O smrti muže, který se...

Hacker objevil chybu ve Steamu, která mu umožnila generovat hry zdarma

Steam

„Hodný hacker“ Artem Moskowsky dostal odměnu půl milionu korun za to, že objevil a nahlásil zásadní chybu ve Steamu. Ta...

Kombinace Dooma s nejnudnější hrou na světě je skutečnou výzvou

Revenant Bus

Modifikace Revenant Bus přináší klasickou (ne)hratelnost Desert Busu do enginu Dooma. A přidává i několik drobných...

RECENZE: Hra o havárii ponorky Kursk je tragickým omylem

Kursk

Kromě samotného nápadu nenabízí hra Kursk vůbec nic, proč byste si ji měli chtít zahrát. Je nudná a technologicky...

Potvrzeno: vzniknou remastery legend Command & Conquer a Red Alert

Command & Conquer (1995)

Po trapném odhalení mobilní verze Command & Conquer letos na E3 se EA pokouší napravit si reputaci. Potvrdilo, že...

Další z rubriky

OBRAZEM: Vyzkoušeli jsme první tři hodiny sci-fi adventury State of Mind

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku...

Adventurní specialisté z Daedalic Entertainement vydají v půli srpna novinku State of Mind. My jsme si mohli vyzkoušet...

World of Warcraft Classic je trip pro nostalgiky. První dojmy

World of Warcraft Classic

Návštěvníci akce Blizzcon, ale i majitelé virtuální vstupenky, si vyzkoušeli, jak se hrál World of Warcraft v době...

Fear the Wolves by chtěl být multiplayerovým Stalkerem. Ale není

Fear the Wolves

Kombinace fantastického světa kultovního Stalkera a populárního žánru battle royale vypadá jako geniální nápad....

Najdete na iDNES.cz