Budete svědky prvního kontaktu UNSC s Covenantem a následné několikaleté války.
Halo Wars přinese tradiční koncept novodobé RTS, obohacené o reálie Halo universa. Děj, do kterého vás hra uvede se odehrává desítky let před prvním dílem FPS originálu. Budete svědky prvního kontaktu UNSC s Covenantem a následné několikaleté války. Hráč se tak ujme všech známých jednotek z FPS. Těšte se tak na Warthogy, známé buginy, které zahýbají všemi čtyřmi koly, Scorpiony, masivní tanky s drtivou silou, či Pelicany, vojenskými letouny. Proti tomu se postaví všemožné druhy vozidel nepřátelského Covenantu. Vznášedlo jménem Ghost, létající Banshee a masivní robotí brouk přezdívaný Scarab. Síly tak budou dokonale vyvážené. Dojde samozřejmě i na pěší jednotky, ty budou hráčům obou FPS dílů více, než známé. Především nepřátelé jako Grunt, Jackal, Elite, Hunter, kterým jsme se již mnohokrát postavili tváří v tvář. se představí v daleko hojnějším počtu.Představte si desítky těchto postav navlečených v brnění Mjolnir, bojujících proti Elitům, používajících neviditelné maskování.
Ve výbavě budou mít opět základní zbraně jak Needlery, plasmové pušky, meče i granáty, vše na svém místě. Lidská bojová divize UNSC však také nebude bojovat s holýma rukama. Většinu zbraní, které znáte uvidíte i v Halo Wars a samozřejmě se dočkáme i nějakého toho překvapení. Tím největším je bezesporu přítomnost původních jednotek Spartan. Ano, v Halo Wars budete mít možnost ovládat celou první sérii těchto technologicky vylepšených vojáků. Představte si desítky těchto postav navlečených v brnění Mjolnir, bojujících proti Elitům, používajících neviditelné maskování. Ještě pořád vás to nechává chladné? Znalci série moc dobře vědí, že obě řady Spartanů byly (až na jednu výjimku s kódovým označením 117 :) do mrtě vyhlazeny. Osud je nevyhnutelný, ale to nic nemění na tom, že budete bojovat se ctí. Ensemble i Bungie doposud úzkostlivě tají, jestli bude možné hrát za mimozemskou stranu, ale my jsme si téměř stoprocentně jisti, že tomu tak bude.Hra je od základu tvořena pro Xbox 360 a tak interface bude vyladěný do nejmenšího detailu.
Hra se bude odehrávat na povrchu jedné, doposud nespecifikované planety. S jistotou však můžeme říci, že se nebude jednat o planetu Zemi ani o žádný z devíti prstenců Halo. Jednotky půjde v pozdějších fázích hry upgradovat. Zbraně tak budou efektivnější, stejně tak jako odolnost vojáků. Ovládání bude uzpůsobeno gamepadu. Hra je od základu tvořena pro Xbox 360 a tak interface bude vyladěný do nejmenšího detailu. Do hry bude zakomponován i multiplayer po Xbox Live a system linku, se splitscreenem si přitom nepočítá. Grafický engine by měl odpovídat náročným požadavkům X360, přičemž nebudeme ochuzeni o ty nejmodernější efekty. Přestože je Halo Wars teprve na počátku cesty, tak se mu rýsuje velmi světlá budoucnost.