Počítačové hry se v době nepříliš dávné rozdělily, podobně jako třeba filmy, do dvou kategorií podle kvality a ambicí. Oproti filmům, kde rozeznáváme tituly áčkové a tituly béčkové, se u her ujalo označení "plnohodnotná hra" a "budget". Budgetové hry se prodávají za polovinu až čtvrtinu ceny plnohodnotných kolegyň a podobně jako béčkové filmy si nedělají iluze o tom, že by se mohly stát hity. K dobré prodejnosti jim pomůže právě příznivá cena, kterou i za menší kvalitu obsahu hráč rád vydá (neboť třeba nemá na leckdy předražené plnohodnotné hry). Nicméně oproti béčkovým filmům je pozice budgetových her poněkud odlišná, méně stabilní a - nebojme se to říci - až nejistá. V čem je problém?
Současně s herní scénou komerční existuje scéna freewarová, dříve okrajová oblast několika nadšenců (a ještě předtím, v době Sinclairů a Commodorů v podstatě jediná, protože prodej her byl v 80. letech spíše okrajovou záležitostí a distribuce fungovala na principu "jestli nemáš vlastní kazetu, tak vypadni"), dnes ovšem dynamicky se rozvíjející a stále se rozšiřující oblast, která si v ničem nezadá s oblastí komerční, jen si z nějakého důvodu ještě nevysloužila místo na stránkách papírových herních magazínů. Jak se postupně zvyšuje úroveň těchto her, které si zájemce stáhne zadarmo (nebo za pár korun, které nacpe do chřtánu telekomunikační společnosti) z internetu, stává se freewarová scéna reálnou hrozbou pro béčkové vývojářské týmy na budget se specializující.
Je to logické - proč bych si měl kupovat hru za tři, čtyři stovky, když si stejnou mohu zadarmo a legálně stáhnout? Selský rozum velí jasně - pečlivě zvaž, zda je budget o tolik kvalitnější než příslušný freeware, aby se do něj vyplatilo investovat pracně vydělané peníze. Řeknete si možná - jedině dobře, alespoň budou firmy nuceny i na budgetových titulech trochu zapracovat. To ale znamená problém - zvýšení nákladů na výrobu titulu, následně tedy zvýšení ceny - a jsme tam, kde jsme byli. Stále ještě si myslíte, že titulek článku je nadnesený?
Abychom neuvažovali stále jen v teoretické rovině, projdeme si několik případů konkrétních her. Vyplatí se vám nákup hry Traffic Giant, nevydařené kopie Transport Tycoonu, nebo si raději stáhnete Mobility zadarmo? Jde o poněkud extrémní příklad, protože Mobility je mezi freewarem opravdová špička a vrchol ledovce, ale můžeme klidně sejít i níž. Proč si pořizovat za nějakých 500,- Kč hru Ultimate Mahjongg, když za nesrovnatelně menší částku můžeme mít MyJongg 2 (obě dvě hry jsou simulacemi známé asijské stolní hry, přičemž druhou jmenovanou naleznete v archívu Plných her)? Proč si přes internet objednávat arkádovou střílečku Astro Assembler, když si z archívu Plných her můžete vybrat minimálně deset akčních her s raketkou v hlavní roli? Proč vyhodit více než tisícovku za graficky úžasnou, leč hratelností spíše průměrnou hru Sydney 2000, když freewarovka Lycos Athletics nabízí téměř poloviční zábavu za cenu jednoho či dvou telefonních impulsů?
Snad vás předchozí odstavec přesvědčil o tom, že budgetové hry to nebudou mít v budoucnu lehké.
Pořád jen kritizuji, a tak by bylo záhodno přijít i s nějakou konstruktivní myšlenkou. Ptáte se, jak zachránit budgetovou scénu? Myslím, že při ekonomickém využití zdrojů určených k výrobě budgetový hry by mohl vzniknout titul vyšší kvality, než je tomu v případech her jako Perfect Pool. Druhou možností pak je vydávat v budgetových edicích hry dejme tomu rok, rok a půl staré, tehdy hity, dnes prodávané za lidovou cenu. Tato taktika se již delší dobu praktikuje a já ji hodnotím veskrze kladně. Raději si zahraji hru, která před rokem ohromovala herní recenzenty, než sice nový, ale totálně shitový a vlkem prolezlý produkt. Nepředpokládám, že by se v budoucnu mohly budgetové hry proměnit ve freeware, i když by to bylo také jedno z mnoha řešení, a to řešení velmi sympatické. Ovšem znáte to - peníze jsou přeci vždy až na prvním místě…
Co říci na závěr a neopakovat se? Ať už se v budoucnu dočkáme zániku současných budgetových her a jejich přetransformování ve freeware, ať už se dočkáme prudkého zvýšení jejich kvality či naopak prudkého poklesu jejich cen, bude se jednat o pro nás, hráče, veskrze pozitivní krok. Budoucnost tedy nelze vidět jinak, než růžovými brýlemi.