Videohry sice na mnohé stále mohou působit jako rozpustilá zábava pro mladé, ale faktem je, že se v nich už řádku let točí takové peníze, že by mohlo závidět nejedno filmové studio. S růstem celého tohoto odvětví tak do budoucna porostou i částky, které vydavatelské firmy budou investovat do vývoje špičkových titulů.
Je o tom přesvědčen Steven Ter Heide, hlavní producent vývojářského studia Guerilla Games. To má na svědomí populární sérii stříleček Killzone, které ostatně samy figurují v žebříčcích nejdražších videoher. Již první díl pro PlayStation 2 patřil k nejdražším hrám předchozí generace konzolí a díl druhý, jenž vyšel pro PlayStation 3, se s rozpočtem 45 milionů dolarů objevuje v první desítce nejdražších her současnosti.
Ter Heide je přesvědčen, že ať už je situace na trhu jakákoliv, hry s vysokými rozpočty zde budou nadále, přinejmenším tedy v několika nejbližších letech. Důvodem je podle něj jednak poptávka po špičkových herních titulech a jednak i rozvoj nových technologií, které umožní zavést do her více různých nových prvků. A vývoj většího množství obsahu, herních možností a principů musí logicky stát více peněz.
Nejdražší videohry historie |
Žebříček zahrnuje i rozpočty her, které ještě nejsou na trhu. 1. Grand Theft Auto IV - 100 milionů dolarů Zdroj: DigitalBattle |
"Zcela jistě tady pořád budou projekty s velmi vysokými rozpočty, protože zákazníci vždy chtějí vidět to nejlepší, co je v danou chvíli možné," tvrdí Ter Heide a pokračuje: "Nevím, kam přesně se budou rozpočty vyvíjet, ale rozhodně budou růst. A to proto, že množství věcí, které musíte do hry zakomponovat, respektive věcí, které budou zákazníci vyžadovat, s časem také poroste."
Ne všichni jsou s ním ale zajedno. Generální manažer EA Partners David DeMartini letos v srpnu prohlásil, že rozpočty her jsou v tuto chvíli na vrcholu a do budoucna budou spíše klesat. Zároveň upozornil, že v současnosti, kdy se rozpočty her blíží i hranici 100 milionů dolarů, je herní průmysl značně riskantním prostředím.
I tak ale mají hry v tomto ohledu pořád co dohánět. U nedávného titulu Red Dead Redemption od společnosti Rockstar, jenž neměl úplně ty nejvyšší ambice, se rozpočet neoficiálně odhaduje někde v rozmezí 80 a 100 milionů dolarů. Jako nejdražší hra historie se uvádí Grand Theft Auto IV od stejné firmy s rozpočtem rovných 100 milionů. Naproti tomu natočení třetího dílu filmových Pirátů z Karibiku mělo údajně stát třikrát více, tedy 300 milionů dolarů.