Již nějaký ten pátek máme rok 2004 za sebou, ale myslím si, že plody jeho štědrosti sklízíme dodnes. Vyšlo opravdu velké množství skvělých her a strategie se bezesporu zařadily mezi nejprotěžovanější žánry a navíc koncentrace hitů do něj zařazených byla skutečně obdivuhodná. Nemá smysl zde vyjmenovávat všechna jména, ale aspoň ta největší si zmínku zaslouží. Dlouho očekávaný třetí díl série Total War – Rome možná trochu zklamal ty, kdož se těšili především na velkolepé a nádherně zpracované bitvy. Ty hra sice nabídla, ovšem jádro v nich neleželo a navíc grafika působila o něco hůře než na obrázcích. Na druhou stranu, kdo Romu věnoval zaslouženou pozornost, dost možná ho s chutí hraje ještě teď. Titul nejlépe vypadající strategie roku 2004 tak uzmul další veleočekávaný a již od samého počátku s Rome nesmyslně konfrontovaný titul – LotR: Battle for Middle Earth. Jinak šlo ale o víceméně klasickou, byť skvěle hratelnou, RTS. Fanoušky sci-fi, především pak hry Warhammer dozajista potěšil hlavně na multiplayer zaměřený Dawn of War od Relicu. Zkušenější stratégové chrochtali blahem nad druhým dílem Kohana a fandy fantasy nezklamaly ani Armády Exiga. Překvapivý úspěch pak slavili nenápadní Knights of Honor s neuvěřitelným středověkým záběrem. Bylo toho samozřejmě mnohem více a pokud jste tyto hody tak nějak zaspali, odkáži vás do masivní databáze BonusWebu, kde najdete vše potřebné, jelikož jsme vám prakticky o všech hrách podrobně referovali. Nyní se však již podívejme na ty nejnadějnější tituly, které nás očekávají v tomto roce. Již teď se dá říci, že to zase bude pořádná hostina!
Act of War: Direct Action Výrobce: Eugen Systems |
Vydavatel: Atari | Datum vydání: březen 2005 | Homepage
|
|
Příslib:
Zajímavý příběh
Tři odlišné strany
Městské boje
Obavy:
chaotická hratelnost
|
|
            
      
O téhle strategii jste možná ještě mnoho neslyšeli, což však její hodnoty ani v nejmenším nesnižuje. Zjednodušeně by se dala přirovnat ke Command and Conquer: Generals, jelikož stejně jako ti i Act of War tematicky čerpá z teroristické hrozby v blízké budoucnosti. V tomto případě se vše točí kolem energetických zdrojů, které z nedostatkových důvodů podražily na neúnosnou mez. Teroristé útočí na rafinerie a čím budete v roli velitele speciální jednotky sestavené k zábraně vzniku chaosu Jasona Richtera, pronikat v ději hlouběji, tím jasnější vám bude, že i na americké půdě cosi nepříjemně smrdí. Konspirativní a thrillerem říznutou zápletku sestavil autor několika bestsellerů Dale Brown a právě na ní tvůrci z Eugen Systems sázejí – mimojiné podle ní natočili zhruba hodinu hraných sekvencí, což už se dnes tak často nevidí. K dispozici by nám měly být tři propracované kampaně, z nichž tu první představují právě osudy Richterovy jednotky Task Force Talon, druhou obstará regulérní americká armáda a třetí si střihneme za ty zlé, dosud však nepojmenované. Důraz je kladen na městské souboje probíhající ve světových metropolích. Své taktické schopnosti tak rozvineme například v San Franciscu, Londýně, Moskvě, Káhiře či třeba Washingtonu DC. Města jsou vybudována víceméně dle svých reálných předloh, což bojům v jejich útrobách dodá na atraktivnosti. Jednotky jsou kombinací konvenčních a již dnes přístupných technologií a nových prototypů. Vše bychom si měli užít i v pečlivě vybalancovaném multiplayeru.
Age of Empires 3: Age of Discovery Výrobce: Ensemble Studios |
Vydavatel: Microsoft | Datum vydání: léto 2005 | Homepage
|
|
Příslib:
Age of hratelnost
Zajímavé téma
Precizní provedení
Obavy:
vysoká HW náročnost
|
|
            
      
Kuloární zvědové již před několika měsíci přišli s informací o vývoji pokračování jedné z nejúspěšnějších realtime strategií všech dob. A jako obvykle měli pravdu, ostatně Ensemble Studios by si sami pod sebou uřízli větev, kdyby svůj nový titul neopatřili nálepkou Age of… Tentokrát tak učinili dokonce dvakrát a my vám nyní můžeme prozradit, že novinka nenaváže na jejich poslední, mytologií opředené, dílo, ale vrátí se zpět ke kořenům série, i když je samozřejmě mohutně modifikuje. Age of Discovery nás, jak už název napovídá, zavede do literárně i filmově, ovšem herně dosud nepříliš vděčně zpracovávaného věku kolonizace Nového kontitentu, tedy Ameriky. Tento husarský kousek se týpkovi jménem Kolumbus podařil v roce 1492 a právě v něm startuje i singleplayerová kampaň hry, která nás provede přes mnohé klíčové události kolonizace a následného stabilizování jako jsou například válečně-diplomatické styky s indiány, válka o nezávislost nebo oblíbený jih proti severu. Uskutečnění našich kolonizačních choutek budeme moci praktikovat v roli jednoho z osmi národů. Jak už je v Age of Empires zvykem, nemůžeme ani tentokrát očekávat jejich výraznou diferenciaci, byť tu jisté rozdíly samozřejmě budou. Zatím jsou potvrzení pouze Španělé, Francouzi a Britové, šušká se však již o Skotech, Germánech a dalších. Nedělám si plané naděje a je mi naprosto jasné, že vám okolo se povalující obrázky zvládly již několikrát vyvrátit čelist a na to, že teď vyplazeným jazykem oblizujete klávesnici bych vsadil rozhodně víc, než jen zlámanou grešli. Ale vážně, engine je opravdu mocný a zvládá opravdu všechno, na co si jen vzpomenete. Ani se nechce věřit, že má Age of Empires 3 vyjít již za slabý půlrok.
The Movies Výrobce: Lionhead Studios |
Vydavatel: Activision | Datum vydání: březen 2005 | Homepage
|
|
Příslib:
Spousta možností
Možnost natočit si vlastní film
Obavy:
obtížná ovladatelnost
|
|
            
      
Peter Molyneaux má co se týče strategií patent na úspěšnost a bylo by bláhové se domnívat, že ho po vydání The Movies ztratí. Na tomhle titulu pracuje již pěkných pár let, ovšem letošek se zdá být konečně tím reálným release termínem. Vrchní tvůrce říká, že věnoval spoustu práce tomu, aby vytvořil uvěřitelnou simulaci filmového studia a podle všeho se mu to i povede. Hra se skládá rovnou ze tří složek a mnozí vývojáři by každou z nich využili pro jiný projekt. Lionhead nám je však předkládá v jednolitém celku, za což můžeme být jedině vděční, protože kdy naposledy jsme se starali zároveň o chod filmového studia, jeho hlavní hvězdy, které je třeba si chovat jako v bavlnce, a v neposlední řadě o samotné natáčení filmů se vším, co k tomu patří? Asi nikdy a právě kvůli tomu jsou The Movies natolik sledovaným dílem, které má co nabídnout takřka celé hráčské obci. Hra kombinuje prvky klasických tycoonů, kdy si z velkého množství komponentů stavíte vlastní filmařské studio, doplňuje je o aspekty z The Sims, které dokáží prodávat samy o sobě – filmové hvězdy je třeba přesvědčovat, léčit ze závislostí, upravovat pro role či je třeba utěšovat po zhrzené lásce, jinak vás odmítnou nebo podají neadekvátní a celý film potápějící výkon. Filmařina bude asi tím nejoriginálnějším, co The Movies nabídnou a podle slibovaných serepetiček půjde o opravdovou lahůdku pro hračičky, kteří si budou dokola točit vlastní filmečky a porovnávat je se stejně postiženou konkurencí. Je třeba vybrat žánr, scénář, ve studiu vystavět kulisy, ovlivňovat intenzitu zadaných akcí a zabírat scénu z různých kamerových úhlů. Pokud se povede vše, co Peter slibuje a my věříme, že ano, budeme mít co dělat s hrou na hodně dlouhou dobu.
Star Wars: Empire at War Výrobce: Petroglypg Games |
Vydavatel: LucasArts | Datum vydání: podzim 2005 | Homepage
|
|
Příslib:
Dynamické kampaně
Souboje na povrchu planet i ve vesmíru
Hrdinové
Obavy:
Příliš mnoho věcí najednou
|
|
            
      
Třetí epizoda Hvězdných válek prochází fází finálních příprav a již v květnu vtrhne i do našich kin a LucasArts chtějí být u toho se svými herními tituly. Tento rok jich vyjde poměrně dost a některé ještě před premiérou, žel Empire at War patří k těm méně šťastným, jelikož její vydání je plánováno až na konec roku. Ovšem nedostatkem ambicí hra ani omylem netrpí, ba právě naopak. Jestliže tvůrci z Petroglyph Games, kde pracují bývalí zaměstnanci legendárního Weswoodu, hodlají naplnit to, co slibují, nebál bych se Empire at War označit za jednu ze tří nejnadějnějších strategií tohoto roku. Základem budou dvě dynamické kampaně, které nepoužívají zastaralý formát misí, ale jednotlivé boje a situace v nich přicházejí zcela plynule. Vzhledem k tomu, že časově je hra vymezena třetí a čtvrtou epizodou, budou hrát prim souboje rebelů s impériem, což jsou také ty dvě hratelné strany. Obě se liší jako nebe a dudy, možná ještě o fous více. Rebelové nedisponují kdovíjakými technickými vymoženostmi a kvůli utajení musí vystačit jak s omezenými surovinovými zdroji, tak i notně regulovanou armádou. Na druhou stranu se mohou pyšnit spletitou sítí špiónů nabízejících informace o silovém rozpoložení impéria a také adekvátní protiakce. Impérium pobralo obrovskou sílu a ovládá většinu objevené galaxie. Nad výčtem jednotek zaplesá srdce nejednoho fanouška, vždyť se dočkáme takových kusů jako jsou například kráčející tanky AT-AT, AT-ST či speederů a dalších pozemních strojů. Ale jedním dechem musíme dodat – nejen těch. Empire at War totiž nabídne ještě galaktické bitvy obřích křižníků a malých stíhačů. Ještě zajímavěji pak zní plánované propojení obou části v jeden symbiotický celek. Z orbitu tak můžete zasahovat do bojů na planetách a naopak. Grafika vypadá naprosto úchvatně, takže v cestě k úspěchu hře vlastně nechybí vůbec nic.
Stranger Výrobce: FireGlow Studios |
Vydavatel: CDV | Datum vydání: květen 2005 | Homepage
|
|
Příslib:
RPG prvky
Originální fantasy svět
Obavy:
Zmatená nelinearita
|
|
            
      
Ukrajinský tým FireGlow je známý především svou úspěšnou sérií válečných her Sudden Strike, ale nyní se rozhodl své pole působnosti ještě o něco rozšířit. Ohlásil tedy ambiciózní titul čerpající z vlastního propracovaného fantasy prostředí. Příběh nás na svém počátku zavádí do zatím bezejmenného světa, který jako by z oka vypadl klasickým fantasy prostředím, ovšem s tou výjimkou, že zde platí přísný zákaz používání jakékoliv magie. A právě v tom leží jádro pudla – zjistilo se, že někdo tajemné čáry máry použil a jelikož není čas na velké vyšetřování, jsou všichni podezřelí deportováni do jiné dimenze, odkud se ještě nikdo nevrátil. Většina je samozřejmě nevinná, ovšem jeden ze skupiny musel tuto nezáviděníhodnou situaci způsobit. Je třeba ho vypátrat a vrátit se zpět do domoviny. Je jasné, že tento úkol padne na vaše bedra a také, že cesta domů nebude lemována růžemi, nýbrž mrtvými nepřátelskými těly. Konečně tak můžeme říci, že se nesetkáváme s tolikrát omletým klišé o invazi nemrtvých do mírumilovného světa, zvláště, když ještě dodáme, že děj má být okořeněn mnoha nečekanými zvraty a radikálními otočkami v dalším vývoji. Kampaň čítá zhruba dvacet dlouhých misí, které budeme moci splnit rovnou několika způsoby – na lineárnost se tu zase až tak moc nehraje. Čeká nás i spousta vedlejších questů, což je na strategii dost zvláštní, viďte? To zajisté je, ale je třeba dodat, že Stranger pobral také spousty RPG prvků, z čehož se dá vyvodit velký důraz na malé skupinky jednotek s několika zkušenosti sbírajícími hrdiny v čele. Zároveň se také rozlučte se stavbou základen. Když už má dojít k nějaké větší potyčce, budete si muset dojít pro pomoc k náčelníkovi jedné ze zpočátku neutrálních frakcí. Podle vašeho chování ve hře se budou chovat i ony k vám. Vypadá to zajímavě a hlavně originálně!
Příslib:
Univerzitní ruch
Další prodloužení zábavy s The Sims 2
Obavy:
Málo novinek
|
|
            
      
Že nedlouho po vydání druhého dílu nejúspěšnější hry, která se proslavila mimo jiné i vysokým důrazem na datadisky, přijdou hratelnost obohacující přídavky, bylo naprosto jasné. A hned první z nich nás zavede do velice atraktivního, univerzitního prostředí. Každé sousedství dostane přidělenu kolej, tedy vlastně celý campus, kam budeme moci vybrané simy vypravit. Ruku v ruce s tím přichází i nová vývojová kategorie. Logicky půjde o studenty nebo, jak je nazývají autoři – mladé dospělce. Tohoto statutu dosáhnete pouze na univerzitě, pokud se rozhodnete nestudovat, nikdy se s ním nesetkáte, což by ale byla obrovská chyba. Studijní léta ve vás totiž zanechají stopy i po jejich skončení a navrácení k normálnímu životnímu koloběhu. Ovšem zřejmě mnohem důležitější informace je, že na univerzitě to opravdu žije, takže nudit se určitě nebudete. Na kolejích se pořádají divoké večírky, ideální k navázání známosti na jednu noc. V případě, že si budete chtít najít delší známost, prostě vyrazíte do klidnějších vod – knihovny, cukrárny či kavárny jsou k tomu jako dělané. Ale život studentův není jen o zábavě, ale i o trpkém šrocení učiva. Na výběr dostanete několik studijních směrů a je jen na vás, nakolik se jim budete věnovat. Nemusíte chodit na přednášky, ani se učit, ale v takovém případě počítejte s rychlým vyhazovem, tedy pokud nemáte vypilovanou vlastnost oblíbenosti na univerzitě, která zjednodušeně řečeno určuje váš vliv, a to jak na spolužáky, tak profesory, s nimiž navíc můžete navázat milostný poměr. Výhody z toho plynoucí jsou celkem jasné, navíc snadněji získáte stipendium. Avšak ani bez něj nebudete od peněz odříznuti. Najít si nějakou tu brigádu nebude těžké, k vychytávkám pak patří založení vlastní kapely a následném koncertování po večírcích. Samozřejmostí budou nové předměty a vylepšení i pro původní hru. Podle nás bude tento datadisk rozhodně patřit k těm lepším.
UFO: Aftershock Výrobce: Altar Interactive |
Vydavatel: Cenega | Datum vydání: září 2005 | Homepage
|
|
Příslib:
Nové UFO
Trvanlivá hratelnost
Mikromanagement základen
Obavy:
Stereotyp
|
|
            
      
Legendární série UFO se zdála být dlouhou dobu mrtvá, než vzali její nový osud do rukou čeští Altar Interactive. K výsledku v podobě UFO: Aftermath se upíraly zraky tisíců příznivců předchozích dílů, ale tvůrci pořád tvrdili, že vytváří přeci jen trochu odlišnou hru. Nakonec se jejich výroky ukázaly býti pravdivými a množství fandů zůstalo zklamáno, ovšem spoustě lidí se Aftermath líbilo, takže nebyl důvod brzdit přípravy pokračování s podtitulem Aftershock. Jeho děj se odehrává padesát let po událostech popsaných a odehraných v předchůdci. Lidstvo muselo přesídlit na létající ostrov Laputa a začít zde znovu a lépe. Druhé předsevzetí se ale nepovedlo vůbec naplnit a pro malou skupinku lidí není jiné východisko, než vrátit se zpět na matičku Zemi, která se za ta léta pod nadvládou cizáků trochu proměnila a vaším cílem je ji z pařátů ufounů vyrvat zpět a vrátit ji jejím skutečným vlastníkům – lidem. Hra bude opět rozdělena na dvě propojené části a sice na globální, kdy se staráte o chod základen, nyní mimochodem mnohem podrobnější formou a taktickou, v níž nemáte na starosti nic jiného, než tahovým způsobem ovládat pečlivě své svěřence v boji proti cizákům. V Aftermath jsme bojovali především v náhodně generovaných exteriérech, což čas od času vyústilo minimálně v komický design, což by se nyní stávat již nemělo. Přesuneme se do vojenských komplexů, elektráren či fabrik, kde ozkoušíme naše strategické dovednosti ve zcela novém prostředí. Jako nová komunikační cesta poslouží oceán, ovšem základny na něm stavět nebudeme, maximálně si zabojujeme na palubách lodí. Kolem Aftermath se utvořila celkem slušně rozsáhlá komunita a právě její hlas berou tvůrci na vědomí při tvoření sequelu, který by rozhodně neměl být jen obyčejným datadiskem, ale opravdovým, po všech stránkách vylepšeným, pokračováním.
Tak a jsme na konci prvního dílu, ale nemusíte truchlit - již za několik dní se sejdeme u pokračování, které odhalí neméně zajímavé strategické hry, které jistě promluví do hry o titul nejlepšího strategického kousku roku 2005. Zůstaňte s námi, bude to stát za to!