Quake 4 - hra podle našeho přání

  12:00aktualizováno  12:49
Série Quake je nesmrtelná. Na letošním QuakeConu byl oficiálně oznámen již čtvrtý díl, který by měl být v něčem návratem ke starým pořádkům, v něčem by zase měl být revoluční. Každopádně by se měl ode všech předchozích výrazně lišit, a co víc, jeho koncepce je tvořena podle přání samotných hráčů.

Quake 4 Jistě není sporu o tom, že jednou z největších legend žánru FPS (akční hry s pohledem z vlastních očí) je série Quake od společnosti id Software. Nedávno byl oficiálně oznámen již čtvrtý díl a zdá se, že se bude jednat vskutku o netradiční počin. Důvodů pro toto tvrzení je mnoho. Nejen, že poprvé nebude vývoj probíhat v dílnách id Software, nejen, že se z pohledu celé série jedná o krok zpět, nejen, že poprvé nepřinese Quake zbrusu nový revoluční engine. Kromě toho všeho se totiž jedná o jednu z prvních her, která se hned od prvních přípravných prací řídí hlasem veřejnosti.

Pokud vás některá z výše uvedených zpráv zarazila, tak je teď raději všechny uveďme na pravou míru. Fakt, že Quake 4 nebude pocházet ze studií id Software, není žádnou tragédií, protože místo nich na hře pracují vývojáři z Raven Software a o jejich profesionalitu se nemusíme strachovat. Mluví za ně množství velice kvalitních her - od starého Heretica přes Soldier of Fortune až po Star Trek: Elite Force. Co se týče onoho kroku zpět, ani zde není čeho se bát. Znamená to pouze jednu věc - Quake 4 nebude navazovat na předchozí Arenu, ale na čtyři roky starý druhý díl série. A fakt, že poprvé nepřinese Quake zbrusu nový revoluční engine, je pochopitelný. Zatímco se totiž pracovníci z Raven budou starat o hru jako takovou, engine dodají vývojáři z id Software - a nebude se jednat o nic jiného, než o engine z připravované hry Doom III. A jak že to je s oním hlasem veřejnosti?

Na nedávno skončeném QuakeConu v texaském Mesquitu bylo uspořádáno mimo jiné veřejné fórum, na němž se vývojáři ptali samotných hráčů, co by chtěli ve hře Quake 4 mít. Tato akce se pochopitelně setkala s obrovským ohlasem, protože pracovníci Raven Software se nijak netají tím, že v rámci možností se pokusí do hry zakomponovat co nejvíce požadovaných prvků. Jak by tedy Quake 4 vypadal, kdyby se podařilo vše, na čem se hráči s vývojáři shodli?

Nejdůležitější zprávou je fakt, že se bude jednat o návrat ke starým pořádkům, takže Quake 4 bude opět singleplayerovou záležitostí. Bude sice mít i multiplayerovou podporu, ale hlavní těžiště titulu bude ležet v kampani určené pro jednoho hráče. To lze hodnotit vysloveně pozitivně, protože ačkoliv se Quake 3: Arena stal na svém poli legendou, dalším čistě multiplayerovým dílem by celá série pravděpodobně zanikla, zatímco takto má prostor pro další růst a vývoj. Pro pořádek dodejme, že toto je de facto jedinou zcela jistou informací (společně s použitým enginem), na níž by se nemělo nic změnit. Další již budou jen plány, jichž se tvůrci chtěji držet, ale vše může nakonec dopadnout jinak.

Příběh hry by měl plynule navazovat na Quake 2, a to v místě, kde tento skončil. Po svém útěku z nepřátelského stroggského světa tedy ztroskotáte na nedaleké planetce, a ačkoliv se vám zdá, že jste v bezpečí, vzápětí zjistíte, že tomu tak není. Zápletka by měla být tentokrát mnohem propracovanější, i když žádný Max Payne se pravděpodobně konat nebude. Tvůrci i hráči se však shodli na tom, že by už konečně mělo skončit používání obehraných klišé, na něž narážíme skoro všude, a že je tedy třeba zapracovat na pořádném, inteligentním příběhu a překvapivém rozuzlení. Stejný přerod by měl čekat i strukturu misí. Ačkoliv byly zamítnuty „stealth mise“ a náročné puzzly, pouhé hledání klíčů k jednotlivým dveřím patří minulosti. Nyní je zapotřebí zadávat hráčům mnohem různorodější úkoly, které by vhodně dokreslovaly příběh, používají se in-game animace a skriptové sekvence, je nutné přenést herní prostředí ze zatuchlých kobek a starých skladišť na nějaká zajímavější a otevřenější místa. Toho všeho bychom se také měli konečně dočkat.

Poměrně překvapivé závěry se točily kolem zbraní a protivníků. Co se vašeho arzenálu týče, zde nás pravděpodobně nebude čekat nic převratného. Některé zbraně budou mít pravděpodobně speciální mód střelby, ale nebude tomu tak u všech. Měli bychom ale být svědky návratu některých klasik, jako je např. tolik oblíbené BFG. Podobné by to mělo být i s nepřáteli. Nečekejte žádné přehnané zázraky v jejich rozmanitosti a umělé inteligenci. Hráči na QuakeConu jasně vyjádřili svou touhu po rychlé a strhující akci, do nichž ani jedno ani druhé příliš dobře zakomponovat nejde. Hodněkrát padlo v této souvislosti jméno jiné nedávno vydané hry - Serious Sam. Důvod byl prostý - byli zde naprosto vynikající závěreční bossové úrovní, každý se svým vlastním způsobem boje, slabým místem a „osobností“. Takže pokud budou pracovníci Raven Software věnovat dostatek péče vytváření i těchto speciálních kreatur, jistě si získají sympatie nejednoho hráče.

A zbývá nám tu ještě něco na závěr? Pochopitelně. Objevilo se množství požadavků, aby hra byla jednolitá, ne rozkouskovaná na jednotlivé levely, mezi nimiž není de facto žádná spojitost. Není těžké vypátrat, co je zde bráno za vzor - pochopitelně nesmrtelný Half-Life. Není však vůbec zřejmé, zda v Raven Software tomuto požadavku vyhoví, určujícím aspektem zde budou schopnosti použitého enginu. Kromě toho nám zbývají dva poslední otazníky, z nichž jeden visí nad podobou multiplayerové podpory a druhý nad datem vydání. Zatímco odpověď na podobu multiplayeru se též skrývá ve schopnostech enginu a měli bychom ji tedy již brzy znát, otázka ohledně vydání zůstane pravděpodobně ještě nějaký čas zahalena rouškou přísně střeženého tajemství. Quake 4 by měl totiž vyjít až poté, co si svou premiéru odbude Doom III, což může být třeba za půl roku, třeba ale také za rok a půl. A pokud se jeho vydání zdrží, bude si muset pravděpodobně počkat i Quake 4.

Ať již dopadne vše jakkoliv, ať se hry dočkáme třeba až za dva roky a vše nakonec bude úplně jinak, než jak vyplynulo ze závěru fóra na QuakeConu, je velice příjemné, že se na této hře začalo pracovat a že tentokrát hodlají tvůrci vyslechnout i náš názor a chtějí se jím v rámci možností řídit. Doufejme, že se časem stane tento postup standardem.

Autor:

Nejčtenější

Závislost na videohrách? Jen chyba rodičů, říká populární streamer Ninja

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Tyler Blevins, jeden z nejslavnějších hráčů na světě, vystupující pod přezdívkou Ninja, se svým vyjádřením na Twitteru...

Fallout 76 pokazil, co mohl. A kazit nepřestává

Fallout 76

Neúspěch Falloutu 76 není bohužel příliš velikým překvapením. Pojďte si s námi připomenout, co vše Bethesda udělala...

OBRAZEM: Podívejte se na ta nejhorší tetování inspirovaná videohrami

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí...

Tetování už dávno nenesou stigma sociální spodiny a stala se běžnou součástí naší kultury. Této módě se samozřejmě...

EA odstraňují ze svých her sportovce obviněné z násilí proti ženám

FIFA 19

Hvězda amerického fotbalu Kareem Hunt byl propuštěn z týmu Kansas City Chiefs kvůli fyzickému napadení mladé dívky....

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Další z rubriky

Film o ježku Sonicovi se představuje plakátem, lidé se mu smějí

Sonic The Hedgehog

Podoba ježka Sonica z chystané filmové adaptace nevypadá úplně tak, jak by si fanoušci přáli. Film má být přitom hotový...

Přerušený herní seriál Walking Dead bude pokračovat v lednu

The Walking Dead: The Final Season – Episode 1

Herní seriál Walking Dead dokonale naplňuje své jméno a vstává z mrtvých. Dalšího dílu se dočkáme již příští měsíc.

Mortal Kombat znechutí puritány i po jedenácté

Mortal Kombat XI

Legendární bojovka se již příští rok dočká desátého pokračování, které bude minimálně stejně krvavé a násilné jako...

Najdete na iDNES.cz