Söldner: Secret Wars
Eliminace protivníků vysokou rychlostí letícími projektily doprovázená zvuky typu puff, puff, ratatata následovanými hrdelním aargggh z místa destinace vymrštěného média, zkratkovitě střílení, patří ke hrám jako Mulder ke Sculliové. Proč navíc nenaroubovat masové zabíjení na syrovou realitu a nestvořit tak stále početnější žánr válečných akcí? Ty dnes můžeme rozdělit v zásadě na dvě frakce – jakési one man show, kdy válku vyhrává jediný anabolický hrdina arnoldovského typu, a komplexní simulace bojů, v nichž je hráč jen jehlou v kupce samopaly a raketomety ozbrojeného sena. Nekorunovaným králem druhé kategorie je dodnes český Flashpoint z produkce Bohemia Interactive a je to právě německý Söldner, kdo jej má připravit o jeho mandát. Je však tažení germánů natolik úspěšné?
Autoři z Wings Simulations, známí především kvalitním tankovým simulátorem Panzer Elite, slibovali prostřednictvím svého dítka autentický prožitek válečných konfliktů budoucnosti, kdy na rozdílných stranách barikády stojí sice menší, ale o to nebezpečněji vybavená komanda žoldáků. Živnou půdu k tomu mělo poskytnout jednak dosud neviděné množství válečné techniky, obrněnými jeepy počínaje a majestátnými vrtulníky nekonče, ale také promyšlený systém spolupráce s vlastními spolubojovníky. Inu, to vše nakonec platí, ovšem pouze do skončení působivého a pompézního intra.
Slibovaná dynamická kampaň je nahrazena nicneříkajícím seznamem jednotlivých úrovní, které postrádají jakýkoliv vysvětlující brífink.
První zklamání přichází hned s úvodem kampaně pro jednoho hráče. Slibovaný dynamický systém misí, jež se měly odvíjet od hráčova postupu hrou a reagovat tak na vzniklé politické dění ve hře, je nahrazen nicneříkajícím seznamem jednotlivých úrovní. Ty si hráč vybírá v základním výcvikovém táboře, jehož bohatý inventář tvoří základní voják, sada sterilně prázdných budov a nezbytný laptop s výběrem misí. Skrblictví autorů nicméně pokračuje dále. Nejenže neposkytují ani náznak informací, proč by se vlastně nebohý žoldák měl vydávat na tu či onu vražednou misi, ale dokonce bychom zde marně hledali i jakýkoliv brífink, zřejmě aby byly Secret Wars opravdu secret. Voják je tvor veskrze praktický a tak si s informací typu „Ukradni nepřátelský Abrams!“ musí vystačit.
Strohé cíle úrovní se pohybují v kruhu znič-ukradni-zachraň cokoliv, přičemž ono cokoliv zde tvoří jednak klíčové objekty, válečná technika nebo důležité osoby (ovšem zda jsou důležité politicky či svým uměním obracet tři smažící se hamburgery najednou se nikde nepíše). Průběh takové mise je však povětšinou zcela uniformní. Hráč je vyplivnut řádově několik kilometrů od pevně vyznačeného cíle, do jehož blízkosti se musí dostat po svých, respektive prostřednictvím bohatého vozového parku. To není nic špatného, ba co víc, je to element vysoce přidávající na realističnosti, ovšem nebýt jedné zásadní chyby. Design map totiž z větší části odpovídá několika roztroušeným vesničkám, jež svou postkatastrofickou liduprázdností vyvolávají pocit špatně natočeného hororového filmu. Člověk čeká, že na něj odněkud z mrtvého ticha každou chvíli vyskočí zombie, jenže ono nic. Ano, jedná se o válečnou zónu a v takovém Flashpoint byly vesnice rovněž prosté civilních terčů. Ovšem válečná zóna znamená především vojáky a válku, ne kilometry čtvereční mrtvé zástavby zakončené jednou po zuby ozbrojenou základnou kontrastující se zbytkem jako Horní Lhota po morové nákaze s New Yorkem.
Po několika prvních misích vnáší do hry malé množství života přidělení týmu spolubojovníků. Ty lze ovládat jednak prostřednictvím přehledného menu přímo z herního výhledu nebo daleko efektivněji pomocí taktické mapy. Plánování akcí je zpracováno na slušné úrovni, ovšem s takovými Hidden & Dangerous se měřit ani v nejmenším nemůže. Na vině je především umělá inteligence protivníků a jejich více než slušná kamufláž. Velice často se totiž stává, že nepřátelské virtuální oči spatří hráče mnohem dříve, než je má šanci zaregistrovat on sám. Jen drobnou berličkou pak je velice dobrá indikace směru, odkud protivníkova střelba přichází. Dále je také třeba vyzdvihnout propracovaný realismus, kdy zasáhnout cíl si žádá trochu snahy, ale když se zadaří, stačí většinou jen jedna salva.
|
Kdyby autoři hru vydávali rovnou jako čistě multiplayerovou záležitost, měli by z poloviny vyhráno. Na čem ztrácí nevábná kampaň, to si s chutí vynahrazuje hra více hráčů. Klíčem k úspěchu není pouze drtivé množství válečné techniky, podílí se na něm také velmi rozlehlé a propracované mapy, kdy je skutečně nutné osedlat některého z obrněných ořů a ideálně za podpory kolegy naštosovaného v některém z možných palpostů se vydat šířit čest vlastního týmu. Söldner je tak jakousi kopií obou blockbusterů Battlefield (1942 a Vietnam) obohacující bojiště o současnou bojovou techniku a zbraně. Stejně jako v Battlefield je nejhranějším modelem conquest, jenž spočívá v obsazování vlajek rozesetých v různých počtech po herní mapě. Söldner dále nabízí klasický a týmový deathmatch či záchranu rukojmích, nicméně právě conquest je jeho hlavní hybnou silou. Internetové připojení českého hráče také jistě zaplesá v kontextu s vysokým počtem velice rychlých německých serverů, na kterých se conquest hraje o sto šest. Autoři se dále pokusili o zpestření ve formě „týmového konta“, na které se v případě úspěchu připisují finance později rozdělitelné buď velitelem týmu nebo může o dotaci požádat sám hráč. K tomu je však v nastoleném hlasování třeba souhlasu ostatních spolubojovníků, nicméně v praxi to vypadá tak, že každý bojuje na svém pískovišti a hlasování směle ignoruje. Stejně nevyužitý zůstává i systém taktické mapy, jejímž prostřednictvím může velitel rozdávat příkazy jednotlivým hráčům a plánovat tak komplexní operace.
Deformovatelný terén, stromy klátící se pod palbou tanků a kusy staveb následující příklad Jurije Gagarina – to vše zde nalezneme.
Český Flashpoint strádal zejména po stránce fyzikálního enginu. Zde Söldner exceluje. Deformovatelný terén, stromy klátící se pod palbou tanků a kusy staveb následující příklad Jurije Gagarina – to vše zde nalezneme. Jen škoda, že takový M1 Abrams se o právě skácený strom velmi často zasekne. I tak jsou ale nepřekonatelné situace, kdy kolega s raketometem likviduje nepřátelskou základnu i s polovinou přilehlého lesa. Bohužel i tento faktor si žádá krvavou hardwarovou daň. Ačkoliv je grafika za dnešní špičkou o pár kroků pozadu, hrát na strojích s 512-ti a méně megabyty operační paměti je čirým utrpením. Během nesmyslně dlouhých nahrávacích časů (na uvedených konfiguracích v řádu jednotek až desítek minut!) by hráč stihl připravit chutný oběd a během častého dohrávání v průběhu hry jej spořádat i s dezertem. Jak bylo uvedeno výše, umělá inteligence sice je ostrozraká, ale zkouškami v autoškole by nejspíše neprošla. Jinak si nelze vysvětlit fakt, že nejsilnějším útokem nepřátelského tanku není zdrcující palba z jeho hlavně, ale sprosté a opakované nabourávání do hráče. Skutečně, protivníkova vozidla jaksi pozapomněla, že kanón/kulomet/odpaliště raket jaksi není jen pro dotvoření drsňáckého image stroje.
Verdikt: Pro všechny, kteří s nadšením očekávali masivní simulaci války ne nepodobnou výbornému Flashpoint, je Söldner jednoznačným zklamáním. Kampaň pro jednoho hráče je viditelně šitá horkou jehlou a nezachrání ji ani neobvykle velká zásoba válečných strojů. Přesně naopak je tomu u multiplayeru, který těží z technického inventáře maximum a je tak skvělou zábavou pro hráče s odpovídajícím herním železem.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 92 čtenářů
Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa
Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...
Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos
Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu
Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...
KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?
Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů
Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...
BlizzCon 2024 nebude
Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...
Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence
Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...
Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu
V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...
OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake
Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...
Specialista na controlling - HO, dovolená navíc #x4FEf
INDEX NOSLUŠ s.r.o.
Plzeňský kraj
nabízený plat:
40 000 - 50 000 Kč