Soul Calibur 2

12:00aktualizováno  29. prosince 2003 10:51
Přichází jeden z nejočekávanějších titulů pro konzoli PlayStation 2, další pokračování kultovní řady, která se objevila již na PSX a poté i na Dreamcastu. A čekejte pekelně dynamickou bojovku se zbraněmi!

BonusWeb HIT Soul Calibur 2

Asi všichni skalní příznivci 32 bitové Sony PlayStation pamatují legendární hru Soul Blade. První pořádná, hodně rychlá a na tu dobu neuvěřitelně graficky vyvedená bojovka se zbraněmi. Zábavná a mnohem dynamičtější než konkurenti, kam lze zahrnout např. sérii Tekken od stejné vývojářské firmy. Mnoho hodin spotřebované elektřiny a neskutečné zábavy na parties, kdy se kotlilo o vítěze v různých módech této vskutku skvostné hry. Tuším, že někdy před čtyřmi lety se na stroji stáje Sega - Dreamcastu, který se bohužel i přes jeho nesporné kvality stal jednou z nejméně doceněných herních mašin současnosti, objevila vynikající hra Soul Calibur. Tu jsem si měl tu čest také řádně zahrát a prudce jsem si uvědomil její kvality. Když Namco ohlásilo, že kuchtí Soul Calibur 2 pro naše černé miláčky - PS2, začal jsem slinit. Slinil jsem hodně a dlouhou dobu, až jsem se nakonec proslinil ke mnou nejvíce očekávané bojové hře posledních tří let… a stálo to za to! Ale pěkně popořadě si přibližme co vlastně…

Soul Calibur 2 (dále jen SC2) je vlastně vylepšenou verzí právě zmíněného titulu pro Segu Dreamcast. Pro neznalce si přibližme, o co že tedy vlastně šlo a jde nyní. SC2 je bojová hra, ve které hrají hlavní roli bojovníci s různými typy vesměs chladných zbraní. Můžete zápolit hned v několika módech. Klasickým herním režimem je Soul Calibur 2 Arcade, kde postupně nastupujete s vámi vybranou postavou proti bijcům, jejichž šikovnost postupně vzrůstá. Vše směřuje k souboji s finálním nepřítelem, jenž se zove Inferno a je ztělesněním zla, třímající ve svých ohnivých pazourách legendární čepel a měnící bojové styly všech duší, které pohltil. Dalšími módy jsou versus, týmová bitka, časovka či zábavný survival, kde nastupují vlny protivníků a vy je likvidujete, přenášejíc si pracně ubráněnou energii z minulého kola. Kdo skolí nejvíce padouchů, ten se zapíše do tabulky nejlepších…
Alfou a omegou SC2 je tzv. weapon master mód. Ten je oděn poutavou příběhovou linkou, lišící se pro každý charakter. Dělí se na chaptery a součástí každého z nich jsou bitvy s různými úkoly. Pro příklad si uveďme procházení dungeonu po miniaturní mapě s anihilací všech nepřátel, kteří vám stojí v cestě za vytouženým bohatstvím, jež se ukrývá právě v jedné jeskyni z celého labyrintu. Nebo souboje, kdy všichni nepřátelé mají otrávené zbraně a vám tedy po prvním zásahu začne klesat ukazatel zdraví. A nebo utkání v aréně, kde jsou zahrabané miny; první bojovník, který se octne ve vzduchu a dopadne exploduje. Parametrů pro obdržení vytoužené odměny a postupu do dalšího chapteru je opravdu mnoho a činí hru velmi zábavnou právě pro jednoho hráče. Co by ale mělo být tou pravou motivací? Děngy, přátelé! Oběživo je důležité pro nákup velmi zajímavých předmětů. První a nejzajímavější Soul Calibur 2 sortou jsou samozřejmě nové zbraně pro všechny charaktery. Ty se neliší pouze vzhledem, ale i atributy. Některé mají například průraznou sílu, která projde blokem soupeře, větší útočnou sílu, delší dosah; s jinými se dá zacházet mnohem rychleji atd. Nasbírat můžete opravdu velmi slušné množství a pak je lze používat ve special verzi všech bojových módů, nacházejících se v originále, jež si postupem automaticky odemknete také ve Weapon masteru. Zajímavostí mohou být pro některé hráče také nákupy art kreseb, či velice efektní cvičení „katy“ pro všechny herní postavy, které si můžete později prohlížet ve složce hry, zřízené právě pro účely odemčených bonusů. Všechny pohybové kreace byly samozřejmě nasnímány metodou motion capture přímo na bojových mistrech; takže kvalita nejen předváděček, ale všeho kinetického pachtění ve hře je zaručena. Nezbytnou součástí SC2 jsou také profily, čili kompletní představení postavy, její prohlížení se zoomem, bojové pokřiky, biografie atp. Zde se tedy může SC2 hrdě srovnat s výborným Mortal Kombat: Deadly Alliance a jeho proslulými překvápky v rakvích…

Jak vidíte, na bojovou hru se SC2 opravdu snaží o velmi slušnou výdrž a vcelku se mu to daří. A přehledně, jelikož vše, co je nové (zapomněl jsem na drahé, ale atraktivní kostýmy pro postavy!), se označí v menu blikající položkou new.

Soul Calibur 2

Když jsem se zmínil o motivaci pro hraní, povíme si něco o hratelnosti. SC2 se hraje dobře. Možná až moc dobře… V japonské verzi bylo například na první hraní k dispozici méně postav a vy jste tedy museli více dřít, abyste si odemkli další. Evropská verze však nabízí hned zprvu o tři bojovníky víc a také bych řekl, že je krapánek jednodušší. My Evropané asi působíme jako měkkouši, co se nechtějí potýkat s vyšší náročností. Ti starší pařani, kteří provařili Amigu a její stran obtížnosti geniálně odstupňované hry (vzpomínáte na bojovku Capital Punishment?) budou trošičku zklamaní tím, jak lehce projdou standardní verzi weapon master módu. Trend je bohužel trend, a proto si hardcore bojovníci okamžitě v menu zvýší obtížnost…

Systém úderů zůstal zachován tak, jak jej známe z minula. Jedno tlačítko pro horizontální útok, tlačítko pro vertikální útok, tlačítko pro kop a konečně tlačítko pro kryt. Jejich vzájemné kombinace značí lepší údery, přehozy a navazování v komba. Aplikovat budete muset také úkroky do stran a výskoky. A co se týká počtu úderů a komb pro jednu postavu, musím zcela kriticky poznamenat, že SC2 je prozatím nejpestřejší bojovou hrou. Navazovat komba totiž můžete i blokem a následným odhozením útoku a aplikací protiútoků. Zde se opticky více přibližuje SC2 globálně Soul Calibur 2 nedoceněnému Dead or Alive 2, kde jste mohli ze soupeřovy výhody díky zachycení útoku vytvořit svými protiúdery jeho vlastní zkázu. Vše se děje navíc ve velké rychlosti, což přispívá k obrovské dynamice bitvy. A ta je opět (stejně, jako v případě Soul Blade) hlavní devizou SC2.

Další zajímavou položkou je pestrost postav a tudíž i bojových stylů. Dočkáte se opět samuraje Mitsurugiho (má nejoblíbenější postava; není nad dobře nabroušenou katanu!), ninjutsu v podání neuvěřitelně rozanimované prsatky Taki, obratného zacházení s kordem Španěla Raphaela, úchylácky bizarního akrobatického cvičení s nůžkami (Voldo), rytířskou klasikou zmutovaného Nightmare, či klasického dřevařského zacházení s obouruční sekyrou v exhibici hned dvou postav. Nebudou chybět ani nunchaky, hůl, kosa, dva meče, tonfa nebo éterická zbraň v končetinách podivného komiksového stvoření od samotného Todda McFarlane jménem Necrid. Každá z konzolových verzí má navíc ještě jednu specifickou postavu; u PS2 se jedná o prozaického Heihashi Mishimu (GC verze má Linka). Nebojte, nenaučil se zacházet s mečem, je vyzbrojen pouze ocelovými náloketníky a pokračuje ve svém klasickém karate. Kdo další z Tekkena se vyskytuje v SC2 bude asi každému jasné. Kdopak že to měl jako jediný ten ošklivý ostrý meč a vyhlížel vůbec nějak divně?

Soul Calibur 2

Grafika. Je vypiplaná do posledního pixelu. Nikdo asi nečekal nic jiného, než pestré barvy a oči lámající prostředí; a je tomu přesně tak, jak jsme u bojovek od Namca zvyklí. SC2 doslova hýří barvami a světelnými efekty. Bojové arény jsou nápadité, různí se podle prostředí pro danou postavu a můžete z nich stejně jako minule vypadávat. Taková jeskyně plná kyseliny s ostrůvkem uprostřed, na němž dojde ke klání, je opravdovou pastvou pro oči. Smysl pro detail je vidět všude: nádherná okna v ruinách gotického kostela, dřevěná terasa uprostřed rýžových polí, nebo poletující lístky z květů sakur rostoucích pod japonskou pagodou, to až bere dech. Celý obraz je navíc tak nějak hodně ostrý, těžce se to popisuje, to musíte vidět. Zřejmě je dán vyšším rozlišením a vhodně zvolenými barevnými paletami. Vše běží v neuvěřitelných 50 framech za vteřinu a to prosím v PALové normě. NTSC nabídku jsem tady ani nezkoušel, jelikož PALová verze je dostatečně svižná… Animace nezpomalí při všech těch barvách, lens-flare a efektech zbraní ani na pikosekundu; smekám před programátory pomyslný klobouk!

Po hudební stránce je SC2 příjemný, i když více pompézních orchestrálních záležitostí by neuškodilo. Nazvučení je vypiplané; můžete si dokonce zvolit buďto japonskou mluvu a bojové pokřiky, či znění těchto v jazyce anglickém. Nutno Soul Calibur 2 podotknout, že za angličtinu se tentokráte nikdo kromě úchyláka Volda, kterému při tom jeho chrčení, blivání a plivání výslovnost s obvazy přes hubu nikdy nešla dost dobře, vůbec nemusí stydět. Při některých hláškách se dokonce i zasmějete. Zvukové normy se rozrostly krom klasického sterea a archaického mona ještě o Dolby Pro Logic.

Jak bychom si to tedy shrnuli? Máme před sebou další bojovku od Namca, která se řadí mezi skvosty herního nebe. Díky systému bonusů a mamonění na jejich odemykání zabaví na pěknou řádku hodin i jednoho hráče. O klání více jedinců se nemá cenu zmiňovat, zde je zábava naprosto zaručena. Celkově působí SC2 velice dynamicky, hraje se tu svižně a hraje se tu na reflexy. Vše je vyvedeno ve velmi pěkné barevné a hodně ostré grafice a ani ozvučení nezůstává pozadu. Kdo se bavil u Soul Blade, potažmo na Dreamcastu u Soul Caliburu, měl by si rozhodně tento příjemný titul pořídit! Ostatní berte jako fakt, že po Mortal Kombatu opět přišla další kvalitní bojovka se zbraněmi a dokonce jej ještě o dost překonala.

Soul Calibur 2
Výrobce/Vydavatel Namco/EA
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Paměťová karta: ano, 138kB
Verdikt: Po všech stránkách vychytaná bojová hra, kterou by si měl každý fanda PS2 zařadit do sbírky. Když už ne pro výtečnou a rychlou grafiku, pro výborné ozvučení či extrémně svižnou dynamiku, tak určitě pro pořádnou dávku zábavy, kterou Soul Calibur 2 nabídne. Odemykejte a sbírejte, ať se vám vitrínky doma pěkně plní zbraněmi, přátelé!
Hodnocení: 90% (info)

Témata: Normy, bitka, Sony, Xbox