Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Warcraft III multiplayer - tipy a triky

  12:00aktualizováno  26. července 7:31
V RTS Warcraft III: Reign of Chaos jsme již probrali kampaň za lidi, nemrtvé, orky a temné elfy. Nyní se dostáváme k multiplayerové části hry a jak jste si již možná vyzkoušeli na vlastní kůži, hra po Battle.netu je tvrdým oříškem i pro ostřílenější válečníky. Pokud tedy máte problémy, můžete využít naše tipy a triky.

Zatímco jsme se v předchozích částech návodu na Warcraft III: Reign of Chaos, skvělou realtimovou strategii s prvky RPG, zabývali jednotlivými kampaněmi (lidé, nemrtví, orkové, temní elfové), nyní si posvítíme na multiplayer a probereme si obecné strategie a taktiky pro jednotlivé rasy při hře více hráčů.


MultiPlayer

Obecné rady a strategie

  • Platí vše, co jsem napsal na začátku.
  • Znovu zdůrazňuji - průzkum! To je v multiplayeru naprostý základ, hned po rychlosti. Jak ho provádět? Pokud hrajete mapu, ve které není jasné, kde má nepřítel na začátku základnu, je to totální nutnost. Vezměte první vojenskou jednotku, kterou vyrobíte, a pošlete ji pomocí waypointů křížem krážem mapou. Pochopitelně do míst, kde jsou start locations, a ne do míst, kde jsou creepové.
  • V multiplayeru preferujte útoky ve vlnách. Protože je tu nízký limit maximálních jednotek a upkeepy, spíše než do armády se vyplatí investovat do výrobních budov, abyste mohli rychleji doplňovat jednotky přímo v boji. Někteří hráči toto dovádějí do extrému - staví kasárna před překvapenými obličeji osazenstva soupeřových obranných věží, popř. přímo v jeho základně.
  • Masivní obranné linie staví zpravidla jen nováčci. Většina hráčů staví cca čtyři věže. Než byste stačili postavit dvacet obranných věží, buďto by vás protivník vydrtil hned, nebo by zabral celou mapu a vydrtil by vás potom.
  • Pro nováčky: Většina her ve StarCraftu a dále i ve Warcraftu III se odehrává během dvaceti minut. Útoky jsou takzvané rushe - velmi rychlé útoky na začátku hry, složené z velkého množství základních jednotek (v angličtině tier-one units nebo low-level units).
  • Rush nemusí být složen jen z jednotek, které vyrobíte v kasárnách. Rush musí být hlavně rychlý! Zajímavou variantou je útok pomocí žoldáků (mercenaries), samotných hrdinů (u těch rychlých), kouzelníků (hlavně u lidí) nebo dokonce věží (opět zejména za lidi).
  • Předměty hrdinů lze použít klávesami na numerické klávesnici. Klávesa "7" je první místo, "8" druhé, "2" poslední.
  • Hrdiny samozřejmě používejte, ale vězte, že jeho smrt je předzvěstí porážky majitele. Proto mějte vždy připravený scroll of town portal (zmáčknete funkční klávesu F1 - F3 pro značení hrdiny, řekněme "8" pro scroll a backspace pro vycentrování obrazu na hlavní budovu). Nemusíte se přesouvat jen k vlastním budovám, ale i k budovám vašich spojenců. Stejným způsobem používejte lahvičky léčení, popř. nesmrtelnosti. A teď rasové specialitky.


    Lidé

    Úvod

  • Mají celkově nejlepší obranu a budovy obecně díky jejich "masonry" upgradům v pile. Navíc můžou budovy stavět závratnou rychlostí pomocí více rolníků.
  • Ke kvalitní obraně přispívá i možnost přeměny rolníků na milice. Ty se hodí i na základní nájezd na creepy u dolu, po boji je rovnou použijete pro stavbu základny.
  • Lidé sice mají slabou základní jednotku, ale můžou velmi úspěšně rushovat věžemi (díky rychlé stavbě), tanky, gyrokoptérami a spellcastery.

    Hrdinové

  • Paladin - spíše podpůrný hrdina. Zejména díky skvělému silnému léčivému kouzlu holy light a díky auře. Na šesté úrovni získá opravdu užitečný ultimate skill - resurrection (zmrtvýchvstání). Užijete ho v každé bitvě, ve které bojují organické jednotky na vaší straně. Oživí šest padlých nejsilnějších spojeneckých jednotek.
  • Mountain king (král hor) - skvělý bojový hrdina, který se vždy uplatní v těch nejpředsunutějších řadách. Je silný, odolný a má úžasné dovednosti. Jeho storm bolt uplatníte v každém boji, na vyšší úrovni jím zabijete slabší jednotky. Je nepostradatelný proti hrdinům! Thunder clap se hodí také často. Prostě se vrhnete mezi nepřátelské jednotky, zmáčknete “C“ a bác! Bash je dobrá pasivní schopnost, ale berte ji až na vyšších úrovních. Avatar je opravdu dobrý ultimate, který vám usnadní každou větší bitvu. Udělá z vás extra silného a odolného drtiče.
  • Archmage (arcimág) - téměř pouze podpůrný hrdina. Jeho aura se hodí pro spellcaster rush a pro útok, kde figuruje více hrdinů (tedy zejména větší počet hráčů než 1v1). Water elemental se hodí pro každý boj a blizzard je dobré útočné kouzlo, samozřejmě zejména na budovy. Ultimate mluví sám za sebe. Hromadný teleport je dobré kouzlo, ale potvrzuje, že arcimág je jako individuální hrdina na nic.

    Strategie

  • Až na jednu strategii... A to tzv. economy killing - název mluví za vše. Co nejdříve postavte altar a vemte arcimága. Pošlete ho do nepřátelské základny a hoďte blizzard na těžící dělníky. Pravděpodobně o něj přijdete. Na příští útok přijděte třeba z jiné strany, vezměte s sebou pár střelců a udělejte to samé... A takhle pořád dokola. Mezitím budujte vojsko a při nejbližší příležitosti dobyjte s druhým hrdinou důl. Nepřítel se bude muset zabývat vámi, výrobou dělníků a bude pod tlakem. Vy v pohodě budujete, čekáte, až vám vyskočí arcimág a znovu mu je pokosíte. Naopak když vidíte, že tohle protivník dělá, prostě udělejte rush se vším, co máte. On si pravděpodobně hrdinu oživuje, zatímco váš je v plné síle a navíc na vyšší úrovni.
  • Druhá obecná strategie je poměrně samozřejmá, a to využívaní všeho, abyste vaše vojsko udrželi při životě. To počítá s tím, že používáte organické jednotky. Právě lidé mají pro tuto strategii nejlepší předpoklady. Používejte paladina jako hrdinu, rytíře a střelce jako základní sílu, k tomu kněze. Před bitvou posilte vaše jednotky kouzlem inner fire a nechejte knězům autocasting u léčení. Sledujte zdraví bojujících jednotek a na kriticky ohrožené použijte holy light. Pokročilá obměna: arcimág jako sekundární podpůrný hrdina pro jeho auru. Možnost zapojení kouzelnic a jejich neviditelnosti u ohrožených jednotek / hrdinů, slow se také použije... Proti této strategii použijte hodně střelců na paladina a kouzelnické jednotky, rozhodně se hodí mountain kingův storm bolt nebo sleep (spánek) u dreadlorda.
  • Tower rush nahrazuje rush základními jednotkami u lidí. Stačí vám na něj pila, abyste mohli stavět věže. Rolníky si nejdřív přeměňte na milice, které jsou rychlejší. Před základnou začněte dělat dvě věže čtyřmi rolníky. Zapojte arcimága s jeho elementálem pro zaměstnání soupeřových jednotek.
  • Spellcaster rush je u lidí velmi zajímavý díky kouzlu polymorph u kouzelnic. Když jich máte osm, k nim arcimága s aurou a máte vypnutý autocasting u slow, proměníte v ovci až šestnáct nepřátelských jednotek! Musíte mít s sebou samozřejmě několik bojových jednotek, které dorazí zbytek. Rovněž upotřebíte elementála či blizzard. Dva až tři arcane sanctum na výrobu i upgrady jsou samozřejmostí. Jediné, proti čemu takováto akce ztroskotá, jsou dryády, tanky a gyrokoptéry, které jsou mechanické, ale zase slabé.
  • Velice silný je tank rush. Tanky jsou velmi odolné a už čtyři zničí celou linii obranných věží, kde není mnoho jednotek. Pokud jich máte 10-15, k nim hrdinu a normální jednotky, popř. koptéry, nepřátelská základna nemá šanci. I kdyby vám zabili hrdinu a pobili jednotky, proti deseti tankům jejich budovy neobstojí. Tanky jsou však zranitelné obléhacími zbraněmi, čili pokud chcete podobný útok odrazit, používejte mortar týmy, katapulty, balisty nebo vagóny. Velmi vhodní jsou i orc raiders (nájezdníci). Mají totiž siege type damage (jako obléhací zbraně).


    Orkové

    Úvod

  • Nejsilnější na zemi. Upgradovaný grunt je silnější než neupgradovaný rytíř, prostě je nejlepší základní jednotkou. A tauren se svými 1300 hitpointy také leccos vydrží...
  • Mají dobrou obranu proti pozemním jednotkám, díky jejích "spiked barricades“ (ostnatým hradbám). Všechny nepřátelské jednotky, které se dotýkají jejich budov, se zraňují.
  • Nájezdníci jsou dobří pro "udeř-a-uteč" (dále jen hit'n run) útoky proti budovám. Jsou rychlí a mají bonus na budovy.
  • Orkové rushují zejména grunty, ale i samotný rychlý blademaster může nadělat pěknou paseku. Navíc, pozemní armáda podpořená kouzlem bloodlust od spousty šamanů, je nezastavitelná.
  • Díky farseerově dovednosti far sight mohou objevit nepřátelskou základnu dříve než ostatní.

    Hrdinové

  • Blademaster (mistr čepele) - možná nejpoužívanější hrdina orků. Je rychlý a umí se vyhnout boji. Přesto se uplatní v prvních liniích. Na začátku hry, kde ho míníte použít jako běžného hrdinu (asistuje v útoku více než deseti jednotek po páté minutě hry), mu zlepšujte zejména critical strike a mirror image. Wind walk vám umožní beztrestně uniknout z boje. Rovněž použití mirror imagů v přímém boji a wind walku pro dostání se do nepřítelova týla není špatný nápad. Bladestorm použijte jen v chumlu.
  • Tauren Chieftain (náčelník taurenů) - velmi užitečný bojový hrdina pro normální hru. Má dobrou auru pro okolní jednotky a jeho schopnost "warstomp“ je ničivá pro jednotky nižších úrovní. Shockwawe (tlaková vlna) užijete v každém boji. Jeho ultimate není moc dobrý, uvážíme-li, že prohrál bitvu a kolem místa, kde padnul, jsou stále nepřátelské jednotky. Jedinou záchranou je town portal.
  • Farseer (Prorok) - je prostě silný! Chain lightning je super útočné kouzlo, které použijete zkrátka kdykoliv. Feral spirit (běsnivý duch) je dobré podpůrné kouzlo a far sight odhalí nepřátelskou základnu i neviditelné jednotky. Earthquake (zemětřesení) použijte uprostřed nepřátelské základny a nepotřebujete katapulty!

    Strategie

  • Základní strategií orků je grunt rush, ať už s taurenem či blademasterem. Pár trollů neuškodí. Později ani pár katapultů, ale aby to byl stále rush! Na tom opravdu není nic složitého, ale vzhledem k síle gruntů (v porovnání s jakýmikoliv jinými základními jednotkami) je to poměrně účinné.
  • Pokud počítáte s těžkým protivzdušným odporem, nesoustřeďte se na trolly, ale na šamany. S tím souvisí i spellcaster rush. Doporučuji zahrnout i tři witch doctory s jejich healing wardem. Zde má ovšem místo i větší počet bojových jednotek. Místo vyřazení z boje totiž nepřátelské jednotky jen zpomalíte. Další věcí je velmi užitečné kouzlo bloodlust.
  • Klasický výše jmenovaný, pozemní a kombinovaný útok. Vykašlete se na wywerny a použijte snad všechny druhy pozemních jednotek. Taureni jako nárazníky, grunti jako základní bojová síla, trollové a šamani na vzduch (šamani navíc používají nepostradatelný bloodlust), witch doctoři na léčení, nájezdníci na budovy i na vzduch, kodo na posílení. Možnost použít i katapulty, ale není to bezpodmínečně nutné. Pokud se chcete takovému útoku ubránit, podle množství protivzdušných jednotek můžete zapojit frost wyrmy, chiméry - ostatní je příliš slabé. Kouzelnice a polymorph, DoT a cyklón. Pokud jsou dostatečně u sebe, poškoďte je gobliními sebevrahy a pak máte šanci s jakoukoliv pozemní armádou (abomination, rytíři, DoC).
  • Výše zmíněný blademaster rush. Prostě čapnete blademastera a jdete prudit. Je to trošku jako s arcimágem. V základně použijte mirror image a nepřítel nebude vědět, kde mu hlava stojí. Co proti takovému počínání? Mountain king a storm bolt, dreadlord a sleep na zpomalení a možnost obklíčení, hromadné střelecké jednotky (zejména u elfů).


    Temní elfové

    Úvod

  • Elfové jsou nepřekonatelní střelci. Letecký útok proti nim nemá příliš šanci.
  • Jejich ženské jednotky (ženské, ne dryády) mají možnost se v noci schovat, pokud nic nedělají. Po upgradu vidí všechny elfí jednotky stejně dobře v noci jako ve dne, což z nich dělá excelentní zvědy.
  • Pro hit'n run jsou taktéž jako dělané, právě proto - vystřelit, schovat, vystřelit, schovat...
  • Jsou mistři těžby dřeva - bludičky můžou stát na místě a dřevo navíc nemizí.
  • Většina důležitějších budov (včetně obrany) se může zvednout a odpochodovat či bojovat. Jejich "farmy“ moon wells doplňují v noci manu i životy. Proto je v noci velmi obtížné je eliminovat. Budovy-enti se můžou uzdravit sežráním stromů
  • Oblíbenou strategií je huntress rush. Dále DoC + archer rush nebo chimera rush.
  • Můžou objevit nepřátelskou základnu dříve než ostatní díky priestess dovednosti owl scout.

    Hrdinové

  • Priestess of the moon (měsíční kněžka) - poměrně slabá hrdinka. Její role je tedy pouze občasné ostřelováni zpoza ladných zad jejích spolubojovnic. Aura ale podpoří úplně všechny elfí jednotky kromě lovkyň a DoC. Kouzlo "Searing arrows“ (spalující šípy) trošku posílí její útoky. "Owl scout“ (soví zvěd) je velmi užitečné, zejména průzkumné kouzlo - vyvolá neviditelnou sovu, která vidí neviditelné jednotky. A nakonec ultimate - starfall. Silné bojové kouzlo, které zraňuje všechny okolní nepřátele, ale kněžka při něm musí zůstat na místě a nic nedělat. Dejte pozor, ať ji nic nezabije.
  • Demon Hunter (lovec démonů) - rychlý hrdina, který se uplatní v předních liniích. Kříženec blademastera a krále hor. Od blademastera má přirozenou rychlost a schopnost vyhnout se zranění - tentokrát formou pasivní dovednosti "evasion“ (úskok), díky které ho nepřátelské útoky občas minou. Od trpaslíka má své použití - v chumlu nepřátel v první linii. Jeho schopnost "immolation“ (oběť) totiž zraňuje všechny kolem něho. S trpasličím králem má ještě něco podobného - ultimate. Umí se také změnit do mnohem silnější podoby, dovednost se jmenuje "metamorphosis“ (metamorfóza). Stane se z něj nabušený démon, střílející velmi rychle na dálku.
  • Keeper of the grove (strážce hvozdu) - opět spíše podpůrný hrdina. Jeho základním kouzlem je "force of nature“ (síla přírody), které udělá ze stromů poměrně silné enty. Aura není moc dobrá - dává damage jednotkám, které na vaše útočí zblízka. Záleží proti komu stojíte - proti gyrokoptérám je vám na nic, stejně jako celý Keeper OTG... Kouzlo "entangling roots“ (svazující kořeny) je užitečné zejména proti jednotkám nablízko. Nemůžou se totiž hýbat, jen útočit v dostřelu, navíc dostávají damage. Konečná "tranquility“ (klid) je velmi silné, plošné, léčivé kouzlo. Keeper při něm musí zůstat na místě.

    Strategie

  • Huntress rush je velmi jednoduchý a poměrně účinný. Na grunty sice lovkyně nemají, ale na jakoukoliv jinou jednotku z prvního stupně ano. Co dodat? Pokud proti tomuto počínání chcete uspět, můžete krom gruntů též hodně kouzelně posílenými základními jednotkami, menší bandou pokročilých jednotek nablízko nebo letectvem - a nemají šanci!
  • DoC jsou velmi silné, pokročilé jednotky nablízko, lučištnice jsou levná protivzdušná síla. Doporučuji alespoň jeden ancient of war, dva lore a samozřejmě huntress hall. Můžete mít i dvě, abyste stihli udělat šest(!) upgradů. Před bojem by měli dva zůstat neproměnění, seslat "roar“ (řev) a pak sesílat "rejuvenation“ (znovuzrození) na jednotky se zdravím pod polovinou. Zde vám bude kněžka stoprocentně na nic. Účinnou obranou proti této strategii je zpomalení (slow, cripple, purge, cyclone). Jelikož budou pravděpodobně v chumlu, upotřebte šamaní "lightning shield“. Můžete zkusit zezadu co nejrychleji pobít lučištnice a pak zapojit vzduch.
  • Chiméří damage mluví sám za sebe, ale potřebují malý protivzdušný doprovod nebo velkou kvantitu. Každopádně je nesmíte používat, pokud má nepřítel zejména vzdušné jednotky, proti nim by strategie soustředěná na chiméry neměla šanci. Potřebujete co nejdříve ancient of wind a pak dva, popř. tři chimaera roost. Jako protiútok jsou dobré gyrokoptéry, ale poslouží jakákoliv jiná létající jednotka.


    Nemrtví

    Úvod

  • Jsou nechutní. :-)
  • Těží nejlépe suroviny - na expanzi nikdy nepotřebují základní budovu, stačí jim strašidelný důl. Z dolu je zlato vyvoláváno akolyty, kteří nemusejí nikam chodit. Dřevo těží ghúlové, kteří jsou základní bojovou jednotkou. Dělají to rychle a navíc po dvaceti kusech!
  • Jsou skvělí stavitelé, stačí dát příkaz a akolyta (základní dělník) se může vrátit k těžbě zlata, budova se dokončí sama. Budovy nemrtvých musí ovšem stát na substanci zvané "blight“ (nákaza, otrava), kromě nekropolis a dolu.
  • Mají dobrou obranu. Základní "farmy“ zigguraty stačí stavět kolem základny a pak je upgradovat na věže. Po upgradu je základní budova super silná věž.
  • Mrtvoly jsou pro ně skoro další surovinou. Nekromanti z nich dělají kostlivce, death knight je může na čas oživit a ghúl se z nich nají (dobrou chuť!) a doplní si tak zdraví. Velmi se jim proto hodí "meat wagons“ (vagóny na maso), do kterých je můžou naložit pro pozdější potřebu, aby zbytečně nezetlely.
  • Ghúly můžete dělat do aleluja, těží dřevo a na útok je můžete poslat kdykoliv. Dále není špatný fiend rush, frost wyrm assault (to už není rush). Kombinovaný útok taktéž není na škodu.

    Hrdinové

  • Death knight (rytíř smrti) - silný, ale spíše podpůrný hrdina. Umí totiž léčit nemrtvé pohůnky kouzlem "death coils“ (cívky smrti). To funguje i jako slabší útočné kouzlo na ostatní jednotky. Aura je dosti užitečná, což se ovšem nedá říci o kouzlu "death pact“ (smlouva se smrtí), které ho po obětování jednotky vyléčí. (Hm, paladinův štít je lepší.) Ultimate je kvalitní! Na čas oživí šest mrtvol kolem něj od nejsilnějších - skoro v každé bitvě najdete v blízkosti šest mrtvol.
  • Dreadlord (pán děsu) - to samé jako pro death knighta. Není tak silný jako někteří hrdinové, ale auru má dobrou, stejně tak kouzlo "sleep“ (spánek), které na nějaký čas uloží cílovou jednotku k ledu s tím, že útok ji probudí. "Carrion swarm“ (roj hmyzu) je slabé útočné kouzlo. Dělá damage jednotkám v zástupu. Finální kouzlo "inferno“ vyvolá tuhého infernala. To už stojí za to! Je totiž imunní vůči magii.
  • Lich - silný čaroděj! Jeho kouzlo frost nova (ledový prstenec) je slabší než chain lightning, ale zase zpomaluje. Frost armor (ledové brnění) je obranné kouzlo do každého boje. Pokud dochází mana, sáhněte po "dark ritual“ (temný rituál), které po obětování příšery manu doplní. "Death and decay“, zajímavý ultimate, poškozuje vše v rozsahu čtyřmi procenty maximálního zdraví (to znamená, že tauren bude přicházet o 52 zdraví a watch tower o 20).

    Strategie

  • Postavte kryptu, ziggurat a až bude krypta hotová, druhý. Po něm druhou kryptu a pak další ziggurat. Dělejte stále ghúly a těžte dřevo. Musíte mít vždy jednoho ve výrobě a jednoho ve "frontě“. Až jich bude cca dvacet, vyražte s libovolným hrdinou do útoku. Nezapomínejte používat "cannibalise“. Proti takovému útoku použijte cokoliv silnějšího. Všechny low-level jednotky nablízko (footman, grunt, huntress) jsou na ně dobré. Dále hradba věží, letectvo asi nestihnete.
  • Fiendi jsou poměrně silní a s kouzlem web proti nim vzduch nemá šanci. Jejich masa může dosti neohroženě působit velké škody, protože si tak nevadí, útočí přece na dálku. Obranná strategie? Grunti s bloodlust, kouzelnice je můžou proměnit v ovečky a arcimág sešle blizzard. Budování takovéhle armády trvá relativně dlouho. Parta rytířů s paladinem z nich následně udělá fašírku. Rovněž tak i cyklóny a následný nájezd DoC má slušnou naději.
  • K frost wyrmům se nebudu moc vyjadřovat. Jsou přehnaně silní, levní a létají. Navíc proti nim nemají věže šanci, protože je každý zásah "deaktivuje“. Postavte si dva až tři boneyardy a následně šest až osm wyrmů. Jak na ně? Tyto bestie se vyplatí zpomalit a zlikvidovat na dálku (běžné střelecké jednotky mají výrazně větší dostřel).

  • Autor:



    Nejčtenější

    Finální účtenka za Battlefront II: EA prohrálo na všech frontách

    Logo Electronic Arts

    Měl to být jeden z největších herních hitů letošního roku. Místo toho je Star Wars Battlefront 2 všem pro smích a firma...

    Nejlepší hry roku 2017? Nominujte své favority

    Injustice 2

    Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...



    Hra ještě není hotová, přesto už v ní autoři prodávají pozemky za tisíce

    Star Citizen

    Autoři již vybrali na vývoj Star Citizen v přepočtu přes tři miliardy korun. Hra sice není ani po šesti letech hotová,...

    Obtížnost ve hrách: jsou dnešní hry lehké, těžké, nebo tak akorát?

    Doom

    Jsou dnešní hry lehké, těžké, nebo tak akorát? Napište nám, jak vnímáte obtížnost v dnešních hrách.

    RECENZE: Skyrim už můžeme hrát i na cestách, port dopadl skvěle

    The Elder Scrolls V: Skyrim - verze na Switch

    Hledáte další hru na Switch, v níž můžete strávit desítky hodin? The Elder Scrolls V: Skyrim je vám nově k službám i v...



    Další z rubriky

    Zvolte hru roku 2017 na PlayStation 4

    Hra roku 2017 na PlayStation 4

    Ve čtenářské anketě Hra roku 2017 na Bonuswebu pokračujeme hlasováním v kategorii her na PlayStation 4.

    Zvolte hru roku 2017 na Switch

    Hra roku 2017 na Switch

    Hlasování ve čtenářské anketě Hra roku 2017 na Bonuswebu zahajujeme kategorií s hrami, které jsou určené pro hybridní...

    Sony ukázala, jak se zachraňují rukojmí. Vrací se také klasika Medievil

    Detroit: Become Human

    Akce PlayStation Experience toho letos příliš zajímavého nepřinesla. Radost mohou mít majitelé virtuální reality...



    Najdete na iDNES.cz