Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Nový král on-line akcí? Destiny: Taken King je skvělé rozšíření

  12:02aktualizováno  12:02
Jen naprosté minimum rozšíření a přídavků vylepšuje původní hru tolik, že výsledek osloví i nové publikum. Loni se to podařilo datadisku do Diabla 3, letos mohou slavit autoři sci-fi střílečky Destiny. Taken King již přitom stihl překonat rekord v nejrychleji stahované hře na PlayStation Network.
85

Destiny: Taken King

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Bungie

  • Vylepšování postavy i výzbroje
  • Neustálý přísun odměn
  • Frakce Taken
  • Nové mise pro kooperaci
  • Nové podtřídy
  • Ohromná návykovost
  • Pro nováčky i veterány
  • Cenová politika
  • Málo nových misí pro kooperaci
  • Žádná změna v Prison of Elders
  • Některé questy

Herní karta

Destiny: Taken King | foto: Jakub Žežule

Když před rokem přišla na pulty extrémně ambiciózní on-line střílečka Destiny, sklidila v recenzích místo nadšení spíše vlažné ohlasy. Během roku stihli autoři vydat dva menší přídavky Dark Below a House of Wolves, které hru sice obohacovaly o nový obsah, její největší problémy však neřešily.

Nyní je tady o poznání nadupanější expanze Taken King, která společně s patchem 2.0 hru zcela zásadně vylepšuje. Nejlepší změny přitom netkví v nových misích a mapách, ale v kompletně přepracovaném systému vývoje postavy a celkové optimalizaci herních mechanismů.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Destiny 2.0

Nejnápadnější změna, s níž přišel již patch 2.0, se týká zjednodušeného systému vylepšování vaší postavy. Maximální úroveň dosažených zkušeností tak činí 40 a k tomuto číslu se propracováváte hraním stejně, jak to znáte z klasických her na hrdiny. Druhým důležitým ukazatelem, který se pro vás stane stěžejním po dosažení čtyřicítky, je hodnota Light. Ta představuje průměr síly vašich zbraní a brnění. Hodnoty obou těchto položek jsou si navzájem podobné, a je proto na první pohled zřejmé, která část vaší výbavy vás brzdí.

Druhým pilířem toho, proč celý systém funguje tak dobře, je obsažený až v přídavku Taken King. Jsou jím nové předměty. Těch je totiž mnohem víc a především vás jimi hra neustále odměňuje. Padají mnohem častěji a i ty legendární (fialové) lze získat jak hraním kooperace, tak v rámci příběhových misí, volným hlídkováním po mapách nebo v kláních s ostatními hráči.

Neplatí přitom, že méně vzácné (modré) předměty po získání prvních kusů legendárního vybavení zpravidla jen rozkládáte na suroviny. Modré předměty občas ty legendární svou celkovou silou převyšují.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

A nejlepší na tom je, že nejste nuceni jedno brnění navléknout a druhé vyhodit. Na první pohled nenápadná možnost infuze totiž dovolí méně silnému vybavení vstřebat hodnotu silnějšího předmětu. To se hodí právě v rámci vylepšování legendárních či exotických (žlutých) předmětů, které disponují dalšími užitečnými bonusy.

Předměty však nezískáváte jen během bojů, kdy padají z poražených nepřátel, ale v rámci vylepšování reputace u jednotlivých postav na základně. To je kapitola sama pro sebe a nemá cenu se tu pouštět do sáhodlouhého popisování každé z nich. Oproti zbytečně překombinovaným systémům původní Destiny byl celý proces zjednodušen, zpřehledněn a celé to funguje prostě na výbornou.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Prakticky neustále máte o co usilovat a body, jež slouží k nákupu legendárního vybavení, přicházejí jen zvolna, a to v rámci denních a týdenních aktivit, nebo rozmontováním jiného legendárního vybavení. Hra se vás očividně snaží odměňovat za hraní samotné. Osobně mě potěšila i novinka testovat určité typy zbraní pro Bansheeho. Dodává to hře nejen na rozmanitosti, tato aktivita se skvěle hodí v kombinaci s jednoduššími příběhovými nebo hlídkovými misemi.

Do hry přibyly v Taken King i tři nové podtřídy. „Podtřída“ zní sice poněkud nezajímavě, v rámci Destiny však jde prakticky o úplně nové postavy s novými útoky a zajímavými stromy dovedností. Titán tak může vrhat rozžhavená kladiva, hunter pálí z gravitačního luku a warlockovi zase šlehají z rukou blesky. Ať hrajete proti lidským protihráčům v aréně či kosíte zástupy nepřátel, nové podtřídy jsou zkrátka skvělé a v součinnosti rozpoutávají hotové peklo.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Tentokrát i s příběhem

Nová nepřátelská frakce Taken je skvělá a byl jsem mile překvapen, že ačkoliv mají předlohu v již v existujících potvorách, jejich vizáž a taktiky se změnily k nepoznání. Některé se zmnožují, další používají teleportaci, oslepí vás, nebo kolem sebe vytvoří bublinu, kterou nelze prostřelit.

Nejde si také nevšimnout, že si tvůrci vzali k srdci kritiku příběhu původní hry. Hodně lidí bude patrně příběh hry vynášet do nebes, já si spíše myslím, že má tentokrát prostě hlavu a patu a to je vše. Oproti původní Destiny to je každopádně sympatický posun. Hlavní záporák hry je Oryx, otec Croty, kterého jste možná zabili v rámci přídavku Dark Below. Oryx je v podstatě jen další rohatá potvora, co chce zničit vesmír. A tím to hasne.

Hra začíná slibně na měsíci Phobos a mise díky skriptování a příjemnému tempu připomene i hry jako Halo nebo Call of Duty. Následující mise se však až na výjimky drží klasického mydlení zástupů nepřátel. Bohužel nemalá část misí používá recyklovaná prostředí z původní hry a přídavků nebo nezajímavé lokace, které se těm starým velmi podobají. Tak zlé jako v přídavcích Dark Below nebo House of Wolves to však není.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Zaujme tak především nová destinace, kterou je Oryxova loď Dreadnought, na jejíž rozlehlé sály je radost pohledět. Příběhové mise vás také zavedou na místa, kde se odehrával raid Vault of Glass nebo Crota’s End, tedy do lokací, které patří k vrcholům hry. Na druhou stranu ani zde jsem nepřišel na chuť pasážím, které vyžadují větší přesnost při skákání. Destiny podobná hratelnost vůbec nesvědčí a navigací prostředím je těžce za konkurencí.

Aby nezůstalo jen u střílení a hra tentokrát opravdu měla něco, co lze nazvat příběhem, tvůrci se snažili o to, dát všemu nějaký kontext. Ve hře je pár filmečků a často k vám mluví jednotlivé postavy. Tou nejlepší je bezpochyby Cayde-6, který pro nějaký ten vtípek nejde daleko. Nolan North nahradil veškeré repliky Petera Dinklage coby Ghosta, který je vaším stálým průvodcem. Chvíli sice trvalo, než jsem si na změnu zvykl, celkový projev je ale nakonec trochu lepší a méně křečovitý. Co mě naopak zklamalo, je skutečnost, že vaše hlavní postava jaksi oněměla a veškeré dialogy s ostatními protagonisty za vás vede Ghost.

Destiny v současnosti již disponuje bohatou nabídkou příběhových misí a je velká škoda, že pro hráče tvůrci nepřipravili playlist, v rámci kterého by umožňovali hrát je v náhodném pořadí s ostatními lidmi. K misím se sice můžete vrátit a projít si je na vyšší obtížnost, ale jakýkoliv matchmaking bohužel chybí. Jedinou možností je domluvit se s kamarádem vlastnícím kopii hry nebo zkusit přemluvit někoho na internetu, ať se vykašle na raid a jde s vámi raději dělat mise. Zde hra nadále evidentně nevyužívá potenciál, protože hraní s ostatními je v Destiny mnohem větší zábava než sólo.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Novinky v arénách i kooperaci

Co se týče kompetitivního bojování v arénách, autoři připravili osm nových map s tím, že jedna je dostupná pouze na Playstation 4. Boje na mapách Vertigo nebo Crossroads zpestřuje přítomnost teleportů, The Drifter díky nízké gravitaci zase zaujme poletujícími objekty a Memento zaujme zasazením do Evropy. Celkově mapy představují zajímavý mix těsných koridorů a rozlehlých ploch.

Nový mód Rift je vlastně Uplink z Call of Duty: Advanced Warfare. Dva týmy bojují o artefakt, který se objeví uprostřed mapy. Úkolem hráčů je dopravit jej do základny soupeře. Na rozdíl od Uplinku však hráč, který artefakt sebe, může zároveň střílet. Rift je skvělý mód a podobně jako většina ostatních v Destiny hraje do karet tomu týmu, který spolupracuje.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Stále přitom platí, že hráči vydrží více, než jako tomu je u sérií Battlefield nebo Call of Duty. Nestává se vám tak často, že vás nepřítel zabije jednou ranou do zad. Nehledě na to, zda se vám daří nebo ne, vás hra po skončení klání odměňuje předměty. I v arénách samozřejmě získáváte zkušenosti potřebné pro zlepšování vaší postavy a výbavy. Zároveň s tím se vám plynule navyšuje reputace u určitých obchodníků a k dispozici jsou i specifické výzvy, které opět skýtají další odměny.

Výrazného vylepšení se dočkaly i kooperativní mise ve hře pojmenované Striky. Hra má nyní dva playlisty: jeden pro hráče na 36. úrovni a ten obtížnější s nepřáteli na 41. levelu. Pokud hrajete tyto mise za sebou, údajně máte větší šanci na získání silného předmětu, osobně jsem však tento zvýšený výskyt příliš nezaznamenal. Nové mise ty staré suverénně zastiňují, bohužel jich je však poněkud málo. Na Playstation 4 se budete těšit ze čtveřice Striků, na Xbox One jeden chybí. Práva na exkluzivitu navíc Sony vyprší až za celý rok.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Mise si evidentně berou inspiraci z raidů a nutí hráče k větší kooperaci. Ty se tak musí například krýt a upoutávat na sebe pozornost nepřátel. Boje s bossy navíc tentokrát opravdu stojí za to.

V Project S.A.B.E.R. si musíte dávat pozor na elektrizující prostředí, závěrečná bitva v rámci Sunless Cell se odehrává celá ve tmě a je náramně intenzivní a frenetická. Tři předchozí mise, které se v Bungie rozhodli zahrnout do aktuálních playlistů, jsou navíc obohaceny o náhlé vpády nepřátel frakce Taken. Přes tyto plusy je škoda, že tvůrci nevylepšili předchozí mise výrazněji a zbytek raději odsoudili k zapomnění do playlistu, v němž mají všichni nepřátelé úroveň 20.

Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Drahá zábava

Tímto výčtem ale stále nekončíme. Se zdánlivým koncem hry totiž Destiny opravdu jenom začíná. Některé další příběhové mise jsou i po dosažení maximální úrovně obtížné a jejich dokončení je skutečná výzva. Novinkou jsou questy. Ty se snaží motivovat vás k hraní různých módů hry. Questy cílící na otevřené, hlídkové mise jsou však poměrně zmatené a není tak úplně jasné, co po vás autoři vlastně chtějí. Navzdory tomu je hlídkování po mapách podstatně zábavnější a vyplatí se občas se k němu uchýlit.

A pak je tu ještě Court of Oryx, což je vlastně hráči spuštěný event, v rámci kterého bojujete s až pěti dalšími kolegy proti vyvolaným bossům. To představuje zajímavou výzvu, neboť tito bossové vyžadují k pokoření pokročilejší taktiky a souhru více hráčů. Ke spuštění těchto eventů potřebujete speciální runy. Bohužel vám hra příliš nevysvětlí, jak a kde tyto runy vlastně získáte a tak opět nezbývá, než hledat pomoc na internetu.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

I tak mi však připadá Court of Oryx jako aktivita, jejíž spuštění je zbytečně komplikované a spíše bych uvítal její zakomponování do bojů v aréně Prison of Elders, jejíž existenci tvůrci v Taken King jakoby ignorovali.

Tou největší výzvou pro všechny hráče je pak nový raid King’s Fall, který klade, podobně jako ty předchozí, důraz na úzkou kooperaci šesti hráčů. Komunikace skrz mikrofon je naprosto nezbytná. Osobně se mi raid pokořit zatím nepodařilo, ale je jasné, že jde o výzvu, která i těm nejzkušenějším zabere několik hodin.

Destiny: Taken King
Destiny: Taken King

Destiny: Taken King

Na závěr je třeba dodat, že Taken King je takřka povinností pro fanoušky původní hry a bohužel to není jen pro její nesporné kvality. Bungie pokračuje v nastaveném trendu a všechny majitele hry, co nemají o rozšíření zájem, ve hře prakticky šikanuje. Platilo to i v případě menších přídavků Dark Below a House of Wolves a studio s touto taktikou evidentně slaví finanční úspěch.

Když si k tomu připočtete i poplatky jdoucí Sony a Microsoftu za on-line hraní na PSN respektive Xbox Live, je to už docela na pováženou. Tento finanční aspekt v kombinaci s politikou předražených přídavků do Destiny je suverénně největším záporem hry a nejednoho zájemce tak odradí od její koupě. Soudě podle rychlosti, s jakou se Taken King prodává, to však tvůrce trápit příliš nemusí.



Hodnocení hry

Redakce

85 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 53 čtenářů

Témata: Playstation 4




Nejčtenější

Kingsglaive: Final Fantasy XV
Vydavatelství: Nepřestáváme hry poskytovat kvůli negativním recenzím

Společnosti Square Enix a Koch Media odmítají nařčení španělského herního webu AreaJugones, kterému prý kvůli kritickým recenzím nechtějí zpřístupňovat nové...  celý článek

Batman: Arkham VR (PS4)
RECENZE: Batman VR je zatím nelepší hra pro virtuální realitu

Splněný sen všech fanoušků komiksů je tady a s ním i ta nejzábavnější hodinka.  celý článek

Pokémon GO Plus
Nintendo žádá o pomoc hackery. Za odměnu lze získat téměř 5 milionů

Technicky zdatní jedinci mohou od Nintenda získat odměnu, ale má to háček. Částku určuje Nintendo v závislosti na významnosti chyby a kvalitě jejího popisu.  celý článek

Nejsem perfektní máma!
Nejsem perfektní máma!

Své dítě miluji, ale dávám mu opravdu to nejlepší?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.