GameEkonom – Nintendu lepší nevěřit

  • 732
Kdo čekal, že spuštění služby Xbox Live bude pro Microsoft debakl, má důvod ke zklamání. || Vzniklo největší vývojářské studio na světě. || Některým obchodům se prodávat hry nevyplácí. || Nintendo překvapuje. Je to z jeho strany drzost, nebo nedostatek intelektu odpovědného pracovníka?

Xbox opravdu žije – pondělí 25. listopadu 2002
Herní konzole od Microsoftu konečně zaznamenala alespoň částečný úspěch – zdá se, že o službu Xbox Live je opravdu úspěch. Během jediného týdne se v USA prodalo více než 150 tisíc kusů „startovací sady“, která je pro připojení na internet nezbytná. Podle marketingových pracovníků Microsoftu je tak Xbox Live první předplacenou širokopásmovou službou, která překročila magickou stotisícovou hranici. Pravděpodobně se však jedná jen o USA. A samozřejmě o srovnání služeb „předplacených“ a „širokopásmových“, kterých asi zrovna moc nebude. Nemluvě o tom, že do málokteré jejich provozovatel napumpoval během tak krátké doby stamiliony dolarů. Ale co, komu čest, tomu čest.
Uvidíme, jestli se „internetu v černé skříňce“ povede stejně dobře i v Evropě. Zde byl testovací provoz zahájen minulou sobotu a bude trvat až do poloviny března 2003. Jenže Xbox zde má mnohem slabší pozici, hráči dávají přednost spíš konkurenčním konzolím. Velké naděje tedy Microsoft vkládá do plánů, jak zajistit co nejlepší spojení přes Atlantik. Pokud by totiž Evropané věděli, že hned od první chvíle mohou soupeřit se stovkami tisíc jiných hráčů bez nepříjemného lagování, prodej by nemusel být nejhorší. Ale uvidíme. Již několikrát jsme se přesvědčili, že mezi Starým a Novým světem existuje mnoho rozdílů, které se projevují málokde tak jasně jako u počítačových her.
Zdroj: Reuters

Velcí budou větší, menší zahynou? – úterý 26. listopadu 2002
Tak už je to tady. Square jako takové končí. Ale neboje, neznamená to, že by byl konec se sérií Final Fantasy. Jak jsme vás již informovali, tato slavná japonská společnost se sloučila s jiným vývojářským studiem, s Enix. Pokud náhodou nevíte, odkud vítr vane, tak poradíme – Dragon Quest.
Na první pohled to není patrné, ale tato fúze znamená pro herní svět hodně. Jak Square, tak Enix nebyli zrovna žádní trpaslíci a jejich spojením vzniklo největší vývojářské studio na světě. Hodnota společnosti Square Enix, která začne fungovat v dubnu příštího roku, totiž dosahuje neuvěřitelných 23 miliard korun. A to mluvíme o účetní, ne tržní hodnotě. Ta bude nejspíš ještě vyšší. Co to pro herní svět znamená?
Vezměme si to pěkně po pořádku. Kdy se společnosti slučují? Většinou ve chvíli, kdy dochází k recesi a je zapotřebí bojovat o přežití, nebo v jiných, pro obchod nepříznivých dobách. Jenže herní trh roste ďábelským tempem a nezdá se, že by chtěl v dohledné době zpomalit. Není to však tak jednoznačné. Square i Enyx se specializují na špičkové hry, jejichž vývoj trvá několik let. Používané technologie jsou sice dokonalejší, ale také dražší. Jeden z vedoucích pracovníků Square, Tetsu Kayama, dokonce předpokládá, že náklady na vývoj brzy porostou rychleji, než poptávka po hrách. Měli bychom se tedy připravit na to, že v brzké době budou na herním trhu následovat další megafúze. Nebo se musíme uskrovnit a spokojit se s tituly, které nebudou tak realistické... To není zrovna těžké rozhodování, že?
Zdroj: GamesIndustry

Prodávat hry se nám nevyplácí – úterý 26. listopadu
Obchodní řetězec Zany Brainy společnosti FAO se rozhodl, že se svých regálů vystrnadí veškeré počítačové hry a nahradí je jiným zbožím. Důvod? Hry jen zabírají místo a nikdo je nekupuje. Není to ale známka upadajícího trhu. „Videoherní průmysl pro nás kdysi vypadal slibně,“ řekl agentuře Reuters výkonný ředitel společnosti FAO Jerry Welch. „Jenže dříve byla spousta her pro děti do deseti let, teď jich je strašně málo a není o ně zájem.“ A v tom je kámen úrazu. Zany Brainy se specializuje právě na tuto cílovou skupinu, herní průmysl už ale ne. Dle všech průzkumů je dospělých hráčů více než polovina z celkového počtu a většinu ze zbytku zabírají náctiletí. Holt stárneme, stárneme...
Zdroj: Reuters

Někdo je trošku mimo, ne? – středa 27. listopadu 2002
Nintendo musí brát svou pozici „třetího na trhu“ asi hodně špatně. Nebo se jeho PR manažer zbláznil. Nebo předpokládá, že kdo čte jeho tiskové zprávy, mu sedne ve všem na lep. Ve středu například zveřejnil informaci, jak dobře se prodávají tituly Metroid Prime a Resident Evil Zero, obojí pro GameCube. Bezpochyby se jedná o kvalitní hry, o čemž svědčí již jejich prodejnost – během premiérového týdne se v USA Metroid Prime prodalo zhruba čtvrt milionu kusů, Resident Evil Zero také zhruba tolik.
V Nintendu ale asi ve škole nebrali množiny. Došli totiž k závěru, že „obě hry si koupilo přes půl milionu hráčů“. Neexistuje něco jako průnik? Nemohlo se najít několik hráčů, kteří si koupili oba tituly? A co kdyby jich byla většina? Na to už marketingové oddělení odpověď nezná.
Zajímavé jsou i další vývody. Hry pro Nintendo se prý v uvedeném období prodávaly lépe, než tituly pro Xbox. Tvrdí to alespoň „řada prodejců“. Jména ale nikde nenajdete. Budeme-li paranoidní, můžeme si říci, že to jsou třeba obchody výhradních distributorů Nintenda. Ne, to od nás bylo ošklivé.
Co ale naprosto vyrazí dech, je tvrzení: „Metroid Prime se prodává zhruba o polovinu lépe než služba Xbox Live, ačkoliv mají stejnou doporučenou maloobchodní cenu.“ Koho proboha napadlo srovnávat prodej singleplayerového titulu s připojením k internetu? Srovnání to je sice zajímavé, ale naprosto o ničem nevypovídá. Stejně jako celá tisková zpráva.
Zdroj: GamesPress

Střípky a zajímavosti
- Španělským křesťanům se nelíbila hra, a tak ji nechala stáhnout. V jistém titulu (zdroj bohužel neuvádí žádné podrobnosti, ale pravděpodobně se jednalo o klasickou internetovou „flashovku“) se prý objevily symboly řádu Nuestro Padre Jesús del Gran Poder a hráč střílel nemrtvé mnichy. To se věřících nemile dotklo. S provozovateli hry se však nechtěli nemohli dohodnout, a tak zasahovala policie. Ve Španělsku totiž od 19. století platí „antikacířský zákon“. Tvůrce titulu nyní půjde před soud a může jít dokonce do vězení. To jsou věci...
- Začínají se objevovat spekulace, že Nintendo před Vánoci zlevní v některých zemích svou konzoli GameCube, aby podpořilo její prodej. Cena by prý měla spadnout až na hranici 100 dolarů (zhruba 3100 korun) – ovšem za předpokladu, že PS2 a Xbox zlevní na 150 dolarů. A k tomu podle všeho nedojde. Kanadský Wal-Mart však prý připravuje letáky, na kterých je uvedena cena 150 kanadských dolarů, což zhruba odpovídá stovce amerických. Jenže to také může být obyčejná předvánoční sleva, která se odehrává pouze v režii Wal-Martu.
- Britský regulátor herního trhu ELSPA udělil historicky první „diamantové ocenění“, tedy milion prodaných kopií. Kdo jej dostal? No přece GTA3. Gratulujeme. Ale moc netleskáme – pořádný aplaus si schováváme pro GTA: Vice City. To by totiž tuto cenu mělo získat také, a rozhodně k tomu nebude potřebovat celý rok. Uvidíme o Vánocích.
Zdroj: BBC, Nintendophiles, ELSPA