Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

GLOSA: Změní Fallout 4 pohled na doprovodné mobilní aplikace?

aktualizováno 
Když letos v červnu vývojář Todd Howard představoval mobilní aplikaci ke čtvrtému Falloutu, vyjadřoval se o dosavadních doprovodných aplikacích jako o „hloupých zbytečnostech.“ Neměl tak úplně pravdu. Mobilní aplikace ke hrám mají potenciál, který by byla škoda nevyužít.

Fallout 4: Pip-Boy Edition | foto: Bethesda

Odhalení mobilní aplikace ke hře Fallout 4 provázelo především nadšení z možnosti připevnit mobilní telefon k atrapě Pip-Boye - přístroji známém ze hry, který si hráč připevní na ruku a používá jej vlastně jako druhou obrazovku. K vlastnictví bezplatné aplikace každopádně Pip-Boye nepotřebujete, a „appka“ tak bude dostupná každému člověku vlastnícímu chytrý telefon.

Samotná aplikace je nicméně zajímavá sama o sobě. Umožní vám přístup k vašemu inventáři, perkům i audiokazetám. Právě možnost poslechu mnohých příběhových audio záznamů byla přitom jednou z předností mobilní aplikace ke hře Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. 

Fallout 4: Pip-Boy Edition

Fallout 4: Pip-Boy Edition

Fallout 4: Pip-Boy Edition

Fallout 4: Pip-Boy Edition

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Nedocenění scénáristé

Bylo by chybou nahlížet na mobilní aplikace jako na hlouposti umožňující pouze to, že položíte ovladač, najdete telefon, zapnete aplikaci, přihlásíte se a poté slavnostně ťuknete na displej, čímž si ve hře „frajersky“ změníte zbraň. Užitečnost mobilní aplikace spočívá v tom, že vám dá možnost věnovat se určitému aspektu hry v jinou dobu a na jiném zařízení.

Nechápal jsem rozhořčené komentáře všech, kteří se rozčilovali, že encyklopedie herního světa online střílečky Destiny je k dispozici pouze na internetu po přihlášení na stránkách hry nebo právě skrz vzorově vytvořenou mobilní aplikaci. V ní je kromě toho možné měnit vybavení vašich postav, prohlížet aktuální nabídky obchodníků, číst pravidelné updaty, snadno a rychle tvořit týmy s ostatními hráči nebo sledovat a plánovat váš postup hrou. Kdo si zapne online střílečku, aby místo vlastního hraní listoval herní encyklopedií?

Destiny
Destiny
Destiny

Destiny

Právě tato funkce chybí přitom ve hrách, kde by byla nanejvýš žádoucí. Dragon Age: Inquisition slouží jako nejlepší příklad ze všech. Stovky stránek kodexu obsahující popis úžasně detailního světa hry by neměl minout žádný zarytý fanoušek série. Jenže hru zřídkakdy zapnete proto, abyste následující hodinu četli vysvětlení týkající se trpasličího sociálního systému nebo důvodů nevraživosti mezi templáři a mágy.

Dragon Age: Inquisition
Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Inquisition

O co lépe by se tento aspekt hry stravoval v rámci četby na mobilním zařízení! To platí téměř o všech výpravných hrách na hrdiny s podobně komplexními světy. Jedinou alternativou jsou tak neoficiální aplikace jako Wikia Game Guides nebo listování na Wiki stránkách jednotlivých her. V těchto případech však logicky chybí provázání s vaším herním účtem a vy tak nemáte přehled o tom, jaké informace jste si zpřístupnili.

I některé další činnosti z her na hrdiny by přitom mohli být proveditelné skrz mobilní aplikace. Patří mezi ně mikromanagement inventáře vaší skupiny nebo klidně i nakupování věcí u obchodníků roztroušených po herní mapě. Samozřejmě není důvod, proč zároveň nezachovávat i klasický způsob. Někteří hráči koneckonců i možnost rychlého cestování považují za kacířství.

Assassin’s Creed: Unity

Assassin’s Creed: Unity

Year Walk

Year Walk

Příklad Year Walk ale i Assassin’s Creed

Mobilní aplikace a její šikovné propojení s hrou má však mnohem větší potencionál. Kupříkladu příběhová hra pro mobilní zařízení Year Walk byla velmi úzce provázána se svou vedlejší, doprovodnou aplikací. Fungovalo to tak, že po zdánlivém dohrání hry jste do aplikace zadali určitý kód a ten vám následně zpřístupnil deník jedné z hlavních postav.

 Aniž bych zde zacházel do spoilerů tak prozradím, že vám tento deník poskytl jistou informaci, díky níž jste se mohli vrátit zpět do hry a odkrýt skutečný závěr. Propojení fungovalo přitom naprosto nenuceně a dávalo smysl. Samozřejmě zadarmo. V případě pozdější PC verze této hry autoři obsah doprovodné aplikace začlenili přímo do hry. Výsledek byl možná stejný, ale provedení nepůsobí tak zajímavě.

Assassin’s Creed 4 Black Flag
Assassin’s Creed 4: Black Flag

Assassin’s Creed 4: Black Flag

Jiným příkladem jsou minihry, o které se doposud pokoušeli tvůrci se sérií Assassin’s Creed. Pravdou je, že management flotily v Black Flag nebyl nic extra zábavného a v případě Unity šlo vyloženě o tragédii. Je přitom zvláštní, že se autoři nevrátili k logickým minihrám a hlavolamům z druhém dílu nebo AC: Brotherhood. Tam se totiž jednalo přesně o materiál, který by se na mobilu či tabletu cítil jako doma. S hratelností klasického AC neměl společného vůbec nic. Po propadáku s Unity bude každopádně letošní Assassin’s Creed podobně riskantních pokusů ušetřen.

Mobilní aplikace si navzdory tomu nezaslouží místo v propadlišti dějin a už vůbec ne despekt vážených vývojářů jakým je Todd Howard. Tyto „hloupé zbytečnosti“ mají potencionál nás pro svět hry nadchnout a zároveň vyjít vstříc časově vytíženějším hráčům. K tomu všemu mohou samotné hraní učinit rozmanitější a přidat mu zajímavý rozměr. Chce to jen zkoušet.



Témata: Fallout


Nejčtenější

Obličej v MLB The Show 17
Baseballisté kvůli chybě ve hře vypadali jako zrůdy

Technická chyba ve sportovní hře MLB The Show 17 proměňovala postavy na příšery připomínající hororové hry. Potíže způsoboval editor postav, kde táhlo pro...  celý článek

Lego Worlds
Vysněnou virtuální hračku kazí bugy a špatné ovládání. Recenze Lego Worlds

Lego Worlds, vysněná virtuální hračka pro všechny milovníky slavných kostiček, se po dvou letech „válení“ v nedokončené verzi na Steamu konečně dostává na naše...  celý článek

Streets of Rogue
Tohle nezvládneš, ty nulo. Titul paroduje výukové pasáže a herní klišé

Chválí vás za nic. Přesně tak mnohdy působí výukové sekce ve hrách, kde si máte osvojit základy ovládání. Vyskočit, vystřelit, učinit krok vpřed. Nezávislý...  celý článek

Československo 38-89: Atentát
Hra českých vědců o atentátu na Heydricha bojuje o přízeň ve světě

Vylepšená verze edukativní hry Československo 38-89: Atentát se pod novým jménem Attentat 1942 uchází o přízeň hráčů na digitální distribuci Steam v rámci...  celý článek

Resident Evil 7: Biohazard
Klíčem k úspěchu nového Resident Evilu byla 90. léta

Inspirací pro sedmý díl Resident Evilu bylo pojetí her v minulosti. Titul se přitom původně přikláněl k akčnějšímu stylu šestého dílu.  celý článek

Další z rubriky

Ghost Recon Phantoms
TÉMA: Jediná střela znamenala smrt. Historie taktické série Ghost Recon

První díl taktické akce Ghost Recon vyšel v roce 2001. Během let se však důraz na taktiku vytrácel na úkor zjednodušování. Nahlédněte s námi do historie, jak...  celý článek

No Man's Sky
Fanoušek snů? Utratil 109 tisíc kvůli nejkritizovanější hře roku 2016

Hra No Man’s Sky jednoho Američana vedla ke změně platforem, nákupů tří kopií ale i řady fandovských předmětů. Řeč o kontroverzním titulu, jehož autoři loni...  celý článek

Cosplay na akci Blizzcon - Alexstrasza
Historie Blizzardu: Selhání za miliardu umožnilo vznik dalšího hitu

Posledních pět let se v Blizzardu neslo v duchu prozkoumávání nových světů i žánrů a nechybělo ani zrušení obřího projektu. Portfolio rozšířila řada hitů, ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.