Invex chce být centrem herních turnajů

  • 137
Invex se má letos posunout blíže k elektronické zábavě. Pořadatel veletrhu se totiž rozhodl na akci uspořádat síťový turnaj, který se ve výsledku přerodil v herní mistrovství ČR a kvalifikaci na WCG. Byť mohlo jít o akci mnohem atraktivnější, už takhle si všichni přijdou na své. Co nás čeká a o co všechno nás pořadatelé připravili?
Oficiální web HMČR by GameZone

Když začali na jaře zástupci BVV a.s., firmy pořádající Invex - největší veletrh výpočetní techniky ve střední Evropě, projednávat posunutí akce směrem k elektronické zábavě a rozhodli se uspořádat v rámci výstavy také LAN-party pro cca 32 hráčů, netušili, jaký rozruch tento jejich krok vyvolá u firem zabývajících se v České republice komerčním progamingem. Z původní myšlenky se zrodil projekt mistrovství České republiky v počítačových hrách, z původně malé akce se zrodil gigant a původně klidná jednání se pro zástupce BVV, progamingové firmy i partnery akce stala téměř noční můrou.

BVV: co takhle oživit Invex menší LAN-party?
Nad touto či podobnou otázku si manažeři Invexu lámali hlavu během jarních měsíců, až se rozhodli, že to není ani v nejmenším špatný nápad. Oslovili proto Český Telecom a IDG, s nimiž chtěli tuto LAN party zorganizovat. Vzhledem k silnému zázemí Českého Telecomu v oblasti progamingu, které má ČTc díky provozování největšího projektu ve střední Evropě se zaměřením na online hraní po internetu - GameZone - pak v hlavách pořadatelů i zainteresovaných firem vznikl nápad Herního mistrovství České republiky (HMČR).

Zhruba v květnu začala akci připravovat firma Allstar (zajišťuje provoz GameZone) pověřená Českým Telecomem. Allstar zajistila další sponzory (Eurotel, Intel, AT Computers, Microsoft) a jejich prostřednictvím také finanční a hmotné ceny v hodnotě vyšší než 1.300.000,- Kč. O mediální propagaci akce se pak měly starat společnosti Český Telecom (provozovatel GameZone a vlastník portálu Quick), IDG (vydavatel technických publikací) a MAFRA a.s., vydavatel deníku MF DNES a rodiny serverů iDNES. Lidé z celé republiky měli být o akci podrobně informováni prostřednictvím přehledných webových stránek (viz. obrázky kolem) se seznamem turnajů, pavoukem zápasů, představením adminů, Oficiální web HMČR by GameZone apod., dále online zpravodajstvím na našich stránkách a pochopitelně i na GameZone.

Zhruba počátkem srpna bylo mistrovství České republiky připraveno. Z původně malé LAN-party se zrodila obrovská akce - klání o mistra České republiky v několika počítačových hrách, konkrétně v Counter-Strike, Quake III Arena, Age of Empires II, Unreal Tournament a Operation Flashpoint. Součástí akce byla kvalifikace na podzimní CPL (Cyber Athlete League) pořádané ve Francii, kam měli obdržet letenku vítězové některých turnajů, aby hájili barvy České republiky v celosvětovém klání o nejlepšího hráče/nejlepší týmy planety v jednotlivých hrách. V rámci doprovodného programu se měl uskutečnit Return to Castle Wolfenstein - BonusWeb Cup, exhibiční zápasy dvou aktivních českých RTCW klanů proti nejlepším týmům z celé Evropy. Rozměry akce jasně deklarovaly turnaj jako největší svého druhu v České republice.

Klání by se samozřejmě nemohla realizovat bez plné podpory partnerů. Invex měl zdarma pronajmout pavilon K, hráči měli zajištěno ubytování v jedné z brněnských ubytoven, tvůrci serveru GameZone dali k dispozici své know-how, AT Computers připravovalo 120 počítačů vybavených operačním systémem Microsoft Windows, do sítě je mělo zapojit SMC a hry měl dodat internetový obchod GameStore.cz. MF DNES, časopisy IDG, Quick a rodina serverů iDNES byly připraveny poskytnout akci výraznou propagaci a přilákat jak hráče, tak i návštěvníky o hry se zajímající.

HMČR a CPL odnesla voda, připlulo WCG
Podmiňovací způsob byl v předchozí části použit záměrně. HMČR a kvalifikace na CPL se nakonec neuskuteční. Krátce před oficiálním spuštěním celé akce přišla velká voda a podle BVV a.s. to byla právě ona, kdo Herní mistrovství České republiky spláchl z povrchu zemského. Vyplavený Český Telecom, jeden ze spoluorganizátorů akce, totiž musel všechny své síly nasměrovat do obnovy svých sítí i svého sídla a nemohl se projektu věnovat. BVV a.s. se proto rozhodla odstoupit od původních dohod vzhledem k tomu, že neakceptovala Telecomem pověřeného organizátora, firmu Allstar a GameZone tým. To i přesto, že celá akce byla kompletně připravena a v centrále Eurotelu čekali v pátek 30. srpna odpoledne zástupci Intelu, Eurotelu, IDG a Allstaru na Romana Ondrůje z BVV a.s., aby mohli akci slavnostně vyhlásit. Oficiální web WCG by ProGamers Alespoň takto zní oficiální stanovisko BVV a.s. a partnerů HMČR, kteří se sice pokoušeli se zástupci BVV jednat o alternativních variantách, leč marně. Ačkoliv tato jednání, způsob vypovězení i zákulisní průběh nenasvědčují oficiálnímu vyjádření ani zdaleka, budeme jej akceptovat a v tomto článku se nepustíme na tenký led spekulací.

Myšlenka LAN-party ovšem BVV a.s. neopustila a proto oslovili druhou profesionální progamingovou firmu pořádáním turnajů a online lig se živící - ProGamers s.r.o., kteří jsou známí zejména svými PG Challenge. Ti vystavěli akci na základě svých zkušeností i původních myšlenek týmu připravujícího HMČR. Ačkoliv hlavní organizátor invexových klání Michal Koníček z ProGamers.cz v rozhovoru pro BonusWeb popřel, že by měli přístup k detailům konkurenčního projektu a Roman Ondrůj za BVV a.s. prohlásil, že původní koncept nebyl konkurenci předán, obchodní manažer ProGamers.cz Honza Holuša nám potvrdil, že lidé z ProGamers byli detailně informováni. Práci tak měla značně usnadněnou a od oficiálního uzavření dohody s Invexem uběhl do vyhlášení akce jen zhruba týden.

Během toho se lehce změnila myšlenka herního mistrovství i partneři akce. O mediální propagaci se starají Vogel Publishing (konkurent IDG) a Atlas (konkurent Quicku), sítě vystaví 3-COM (konkurent SMC), oficiálním procesorem bude AMD (konkurent Intelu), sestavy dodá Levi (konkurent AT Computers) a z herních firem zašťiťuje akci Cenega (konkurent AT Computers). Na akci se nebude soutěžit o kvalifikaci na CPL, ale na podobnou akci WCG (World Cyber Games) pořádanou v Koreji, mistrovství České republiky v PC hrách bude jen jakousi doplňkovou akcí celé kvalifikace, která by se uskutečnila tak jako tak nezávisle na Invexu. O něco horší to bude i s cenami, částka na ně určená je o zhruba milion nižší, Oficiální web WCG by ProGamers dotace celého turnaje je totiž „pouhých“ 300.000,- Kč. Mediálně není o akci příliš slyšet, není se ale co divit, oficiální web wcg.progamers.cz začal přinášet řádné informace teprve před pár dny.

Jaká tedy bude LAN-party na Invexu?
Jestli se stane Invex centrem síťového hraní či alespoň největších herních turnajů teprve uvidíme. Na tom letošním se každopádně uskuteční Národní finále a kvalifikace na finále World Cyber Games 2002 v Koreji a také souboj o titul Mistra České republiky v počítačových hrách.

Obě dvě tyto akce budou probíhat ve dnech pro veřejnost, tedy od úterý 8. října do čtvrtka 10. října na brněnském výstavišti v pavilonu K, přičemž přípravy jsou v plném proudu již dnes.

Finálové souboje o účast na WCG 2002, které proběhne na přelomu října a listopadu v Koreji, budou probíhat ve hrách Counter-Strike, Unreal Tournament, Quake III Arena a StarCraft Broodwar, klání o titul Mistra ČR pak doplní kromě výše zmíněných titulů Warcraft III: Reign of Chaos a mimořádný turnaj pro návštěvníky ve hrách FIFA 2002 a NHL 2002. Soutěžící si mezi sebou rozdělí finanční ceny v celkové výši 300.000,- Kč.

HMČR GameZone vs. WCG ProGamers - co je pro hráče atraktivnější?
Na první pohled se dá vytušit, že ačkoliv se BVV a.s. rozhodla pro turnaj ProGamers, projekt vypracovaný firmou Allstar a GameZone týmem byl pro hráče výhodnější, ať již ve finančních a věcných odměnách pro účastníky a vítěze turnajů či z hlediska divácké atraktivity. Náš názor ale není důležitý, podstatné je, co si myslí BVV a.s. a hlavně si to, co si myslíte vy - proto oceníme, pokud svůj názor vyjádříte v hlasování pod tímto článkem, případně v diskusním fóru.

Oficiální web HMČR by GameZone - RTCW BonusWeb Cup

Názor BVV a.s. týkající se změny partnerů akce i samotných herních turnajů doslova za minutu dvanáct je následující: „Naší myšlenkou bylo uspořádat ve spolupráci s několika partnery soutěž, věnovanou síťovým počítačovým hrám s pracovní označením LAN Párty. Naším zájmem bylo zrealizovat tuto akci poprvé v rámci letošního veletrhu Invex a v případě úspěchu ji opakovat i na dalších veletržních akcích, organizovaných naší společností. S touto myšlenkou jsme oslovili partnery o kterých jsme byli přesvědčeni, že nám mohou v naplnění tohoto cíle pomoci a sdílet s námi vytvořený produkt. Těmito partnery, které jsme oslovili byly společnosti Český Telecom a IDG Czechoslovakia. Ve chvíli, kdy od akce odstoupil Český Telecom, jsme informovali partnery, že od ní odstupuje i Invex. Naši myšlenku jsme ovšem nezavrhli a rozhodli jsme se realizovat ji ve spolupráci s jinou firmou, jejíž idea pro nás byla přijatelnější.“ Alespoň tolik nám za BVV a.s. sdělili Roman Ondrůj a ing. Věra Menšíková.

Názory partnerů původní akce se nám zajistit nepodařilo, většina zainteresovaných neskrývala své rozčarování, ovšem oficiální prohlášení v tomto směru neučinil žádný z nich. Invex navíc mediální partnery projektu - MAFRA a.s. a IDG Czechoslovakia, kompenzoval zainteresováním do stávajícího projektu (bude tedy zajímavé sledovat dvě konkurenční firmy - Vogel a IDG - společně se podílející na jedné akci :o)). Bez ohledu na zákulisní pletichaření pak bude stejně zajímavé sledovat váš postoj k tomuto hernímu projektu i zájem, jaký o celou akci projeví veřejnost. Pěkně to ostatně vystihl Roman Ondrůj z BVV: „Domnívám se, že nikdo není schopen dopředu odhadnout, jak akce dopadne a zda širokou veřejnost osloví. Ponechme tedy její hodnocení až na dobu po 11. říjnu 2002.“