Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mass Effect 4: pět věcí, které chceme u dalšího dílu vesmírné opery

  13:10aktualizováno  13:10
Sci-fi série Mass Effect završila sice trilogii, nicméně na dalším dílu se pilně pracuje. Co čekat od populární vesmírné opery v nové generaci?

Zatím nevíme, o čem čtvrtý Mass Effect bude, kde a v jaké době se má vlastně odehrávat či jak ho studio Bioware hodlá vlastně pojmenovat. Snad jen, že čtyřku v názvu mít jistě nebude, což nám v tuto chvíli nevadí. V mnohém se bude jistě inspirovat od úspěšné hry na hrdiny Dragon Age: Inquisition, kterou studio vydalo minulý rok. Právě na Inquisition je totiž dobře vidět, jak zřejmě hodlá Bioware své další hry na hrdiny dále vytvářet. Co nám tedy říká naše křišťálová koule?

Mass Effect 3
Mass Effect 3
Mass Effect 3

Mass Effect 3

Volitelná rasa

Snad nikdo si u her Dragon Age: Origins a Inquisition nestěžoval na možnost hrát nejen za různá pohlaví, ale rovnou i za rozdílné rasy. Mass Effect tuto možnost naťukl již ve trojce, kde vás v režimu více hráčů nechal bojovat v kůžích turianů, salarianů, kroganů a dalších ras univerza. Netřeba zdůrazňovat, že bylo toto příjemné zpestření ze strany hráčské obce přijato s nadšením. 

Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins

Volitelná rasa by navíc mohla do hry přinést i úvod ve stylu Dragon Age: Origins, v níž se začátek hry odvíjel podle toho, jaká povolání a rasu jste si zvolili. Svůj původ a minulost jste si koneckonců mohli vybrat také v prvním Mass Effectu, což na rozdíl od Dragon Age: Origins zasazení prologu hry neovlivnilo. V dalším díle vašeho vesmírného dobrodružství by již volba mohla být do hry zakomponována přímo, a hráč by tak mohl například začínat na své domovské planetě. 

Je jasné, že volitelná rasa by do hry přidávala větší hloubku, co se schopností vašeho hrdiny týče, a vůbec by dovolovala hráči větší svobodu při tvorbě individuální postavy. Různé rasy by vzbuzovaly rozdílné reakce ze strany okolních postav, měly by pro sebe vyhrazeny určité sady úkolů a celkově vybízely k opětovnému hraní. Pro vývojářský tým tohle všechno však znamená ohromnou porci poměrně nevděčné práce: zdaleka ne každý, kdo si hru koupí, možnost výběru vlastní rasy docení.

Dragon Age 2

Dragon Age 2

Nezachraňujme už svět

Dragon Age 2 nebyl po vynikajícím prvním díle přijat s takovým nadšením a kvůli tomu zapadla jedna jeho poměrně zajímavá vlastnost. Na rozdíl od většiny her na hrdiny nebyl o záchraně světa, který stál před nevyhnutelnou zkázou. Dějová linka Dragon Age 2 byla především příběhem hlavní postavy a její rodiny v pozici uprchlíků v cizím městě. 

Děj se odehrával během „studené války“ mezi templáři a mágy, přičemž situaci dále vyostřoval diplomatický konflikt mezi rasou quinari a vedoucími představiteli města Kirkwall. Oba konflikty hrozily každou chvíli přerůst v otevřené krveprolití a přidávaly hře specifickou atmosféru napětí.

Na hlavní lince příběhu sice bylo co vylepšovat, nicméně ústup od ohrané tematiky záchrany světa byl vítaným osvěžením. Ne nadarmo se často říkává, že Bioware exceluje především ve vyprávění vedlejších příběhů, které se dějí v rámci celkového dobrodružství.

Londýn v Mass Effect 3

Londýn v Mass Effect 3

V dalším Mass Effectu se téma „studené války“ přímo nabízí. Jednotlivé rasy a frakce v ME univerzu si mají ve zvyku neustále hrát s ohněm a v předchozích dílech bývalo zapotřebí hasit jeden diplomatický průšvih za druhým. Takovéto tematice nahrává i skutečnost, že se svět Mass Effectu svým příznivcům již dostatečně vryl pod kůži a konflikty mezi rasami není nutné zdlouhavě vysvětlovat.

Mass Effect 2

Mass Effect 2

Otázkou samozřejmě zůstává, do jaké doby bude další Mass Effect vlastně zasazen. Z jednotlivých střípků lze soudit, že jistě nepůjde o příběh zasazený před události dosavadní trilogie. Hlasy z Bioware v této souvislosti často zdůrazňovaly ohromnou rozsáhlost světa ME, je možné se tedy domnívat, že hra bude umístěna do úplně jiné části vesmíru a časově zapadat buď do doby událostí z ME 1-3, či spíše až po nich.

Hra má každopádně do jisté míry na události předchozích dílů odkazovat. Exodus civilizací či jednotlivých skupinek po zničení vysílačů? Ale když jsou vysílače zničeny, jak se tedy cestuje? Tematika kolonizování neznámého vesmíru? Tvůrci zatím pouze potvrdili, že se dočkáme minimálně dvou nových ras.

Průzkum rozlehlého vesmíru ve vlastním vozítku

Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Inquisition

S jistotou už také víme, že se do hry vrátí vozítko Mako z prvního dílu a průzkum planet má hrát ve hře velkou roli. Dragon Age: Inquisition byl nejrozsáhlejší hrou, jakou v Bioware kdy vytvořili a s dalším Mass Effectem se tvůrci budou chtít jistě překonat.

Planety by měly tedy v první řadě nabízet rozsáhlou herní plochu k prozkoumávání. Snad by na ně autoři měli umístit i postavy, které by vám zadávaly úkoly. Bylo by možné do hry zakomponovat planety s mapami o rozloze on-linových Star Wars: The Old Republic? Potíž je v tom, že Mass Effect je na rozdíl od Star Wars a Dragon Age střílečkou se systémem krytí. Po designové stránce tedy jde o poměrně velký oříšek. Odpovědí může být právě zmíněné vozítko Mako. To by hráč mohl využívat při cestování rozlehlými plochami a plynule pak přecházet do užších, koncentrovanějších částí s jednotlivými možnostmi krytů. 

Star Wars: The Old Republic
Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic

V těch by se zase odehrávaly přestřelky vašeho týmu s nepřítelem. Ve vozítku Mako si jistě zabojujete také a vzhledem k tomu, že se v něm budete nacházet poměrně často, tvůrci tuto část jistě hodlají vylepšit. Můžeme si tedy představovat propracovaný systém vylepšování zbraní, brnění, snad i schopností. Kdoví, třeba se tvůrci budou trochu inspirovat u Assassin’s Creed 4: Black Flag, kde vylepšování pirátské lodi představovalo jeden ze stěžejních herních mechanismů. A proč do hry nezahrnout i různé kosmetické doplňky, aby si hráč mohl vozítko upravit skutečně na míru a náležitě si ho vytunit?

Mass Effect (PC)
Mass Effect (PC)

Mako v prvním dílu Mass Effect

Hra více hráčů s kooperací

Hraní ve více lidech bylo kupodivu v ME3 poměrně velká zábava, byť se nesla v duchu prošlapaného scénáře střílení po stále se valících hordách nepřátel. Dragon Age: Inquisition pokračoval se svým kooperativním módem s náhodně generovanými úrovněmi a především „loot“ systémem sbírání předmětů. Má to svoji logiku. Loot systém je populární i u stříleček jako Borderlands, Destiny a dokonce i Call of Duty. 

Destiny - The Dark Below

Destiny - The Dark Below

Do Mass Effectu by si mohl najít cestu také, stejně jako náhodně generované úrovně. Z Destiny by Mass Effect mohl odkoukat souboje s bossy - ale s větším důrazem na kombinování speciálních schopností.

Možná by se ale v Bioware mohli inspirovat také připravovanou akcí Evolve. Jeden hráč by mohl ovládat silného nepřítele a zbytek by měl za úkol jeho přemožení. Co by tvůrci rozhodně neměli, je provazovat síťovou složku s kampaní. Každá hra více hráčů jednou přestane mít svojí hráčskou základnu a zbytečně se tím postihne i příběhová část, kterou tak není v budoucnu možné „kompletně“ dohrát.

Mass Effect 3
Mass Effect 3
Mass Effect 3

Mass Effect 3

Rozšířené taktické možnosti

Další složka, která přímo volá po vylepšení, se týká soubojů. Ty byly v ME3 efektivní a především na PC v 60 snímcích za sekundu ohromná zábava. V dalším Mass Effectu by mohla přijít ke slovu především pestrá škála nových animací a nepřátelé by měli rozdílně reagovat na jednotlivé typy útoků. Okolí by zasloužilo více interaktivity a rozhodně by mělo být částečně zničitelné. Kdo viděl první upoutávku hraní Uncharted 4, může se přesvědčit, jak mohou být jinak důvěrně známý styl akce najednou zajímavý.

Mass Effect

Mass Effect

ME má v tomto směru ohromný potenciál: speciální útoky, různé typy granátů a biotické schopnosti by v kombinaci s chytrým designem a rozmístěním různých objektů dokázaly zázraky. K tomu přicházejí ještě spojenci, které jste v předešlých dílech mohli komandovat. I tato část by si zasloužila rozšíření.

Je ale důležité si uvědomit, že mnoho fanoušků ME nemůže přijít na chuť sérii Dragon Age, právě protože se zdá být příliš nepřehledná, složitá a nepřipomíná tolik akční řežbu ve stylu Gears of War. Nemělo by se to tedy přehánět - je dobře, že se hry mechanikami liší. Samozřejmostí by mělo být i více stupňů obtížnosti – ten nejvyšší by byl zvládnutelný pouze po dosažení skutečného mistrovství v taktických manévrech a útocích. Ty nižší by však měly zachovávat klasickou ME hratelnost s důrazem na střílení a akci jako takovou.

Mass Effect 3
Mass Effect 3
Mass Effect 3

Mass Effect 3

A další…

Samozřejmě zmíněná pětice složek nepředstavuje to jediné, na čem by měli tvůrci Mass Effectu zapracovat. Chceme zpátky excelentní hudbu, která by vyrovnala nádherný soundtrack třetího dílu. Je samo sebou, že si žádáme i těžkých voleb s dopadem na budoucí události, ale také šedou morálku, za níž by se nemuseli stydět ani tvůrci Zaklínače. Grafika by měla být nejen vynikající co do počtu polygonů, ale měla disponovat i kvalitou uměleckou s rozdílnými světy a atmosférou neznáma. Fantazii se v ME univerzu meze nekladou a v Bioware v minulosti dokázali, že mají scenáristy s ohromným talentem. 

Ženská verze velitele Sheparda z Mass Effectu

Ženská verze velitele Sheparda z Mass Effectu

Hra by měla mít i vlastní mobilní aplikaci, kde by bylo možné probírat se stránkami kodexu pojednávajícím o ME univerzu a vyzbrojovat vaše postavy – něco co rozhodně mělo být už v Dragon Age: Inquisition.

Můžeme se zatím pouze dohadovat, kdy nový Mass Effect vyjde, ale nejpravděpodobněji se jeví rok 2016. Vývojáři by mohli hru poprvé představit v pohybu na výstavě E3 v Los Angeles letos v létě. Doufejme.







Nejčtenější

No Man’s Sky (PS4)
GLOSA: Je No Man’s Sky podvod roku? Ne, jen oběť přehnaných ambic

Od ambiciózního vesmírného simulátoru No Man’s Sky se čekalo mnoho, tenhle druh slávy by si však autoři určitě rádi odpustili.  celý článek

Assassin's Creed 3
Stáhněte si zdarma PC verzi akce Assassin's Creed III

Assassin's Creed III je poslední hrou, kterou získají hráči na PC zdarma v rámci oslav třicátých narozenin společnosti Ubisoft.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.