Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Strategickým hrám zvoní umíráček. Na E3 zaujal pouze božský From Dust

aktualizováno 
Přehlídka rozličných strategických her byla na herní výstavě E3 v Los Angeles pouhým odleskem někdejší slávy žánru. V konkurenci akčních titulů působily strategické hry spíše jako chudí příbuzní. Přesto si svůj šálek kávy najdou jak občasní vojevůdci, tak i další příznivci taktických hrátek.

Starcraft 2

Tituly za první linií

Prakticky žádná z předvedených strategických her nemohla co do kvality audiovizuální prezentace konkurovat velkým titulům jako Modern Warfare 3 či Battlefield 3. Výstava E3 tak znovu potvrdila, že kdysi slavný žánr strategií je na zbrklém ústupu ze scény.

Například strategie v reálném čase A Game of Thrones: Genesis byla oznámena již před dvěma lety. Na letošní E3 se přitom předvedla pouze průměrnou animovanou upoutávkou. Titul inspirovaný knihou a televizní sérií Hra o trůny navíc není problém zaměnit za poslední díl Age of Empires. Navzdory možným kvalitám tak hrozí, že i přes slavné literární i televizní jméno projde hra bez povšimnutí.

Sympaticky naopak působí Defenders of Ardania, patřící do podžánru zvaného "tower defense". V něm je celá hratelnost postavená na přímočarém kombinování fixních obranných budov, o které se donekonečna rozbíjejí davy útočníků. Hrát lze přitom jak za obránce, tak i za útočníka.

Defenders of Ardania rozhodně mají na to zaujmout větší počet hráčů, podobně se to už předloni podařilo žánrovému kolegovi Plants vs. Zombies. Přesto se o ní nedá říct, že by šlo o titul vyrážející dech.

Hned s několika rozdílnými strategiemi přispěchali lidé z Paradox Interactive, známí svou komplexní strategií Europa Universalis. Ostatně té jako by z oka vypadl jejich nový titul Crusader Kings II. Zasazený je tradičně do středověké Evropy, tentokráte po roce 1066, tedy roku obsazení Anglie Normany.

Hra je podle prezentace na E3 přebalenou verzí prvního dílu. Vrací se samozřejmě mapa kontinentu rozdělená na sektory a dobyvačné půtky mezi nimi. Větší důraz má být ale kladen na vnitrostátní dvorské pletichy s nespokojenými podřízenými.

Jako vydavatel zastřešuje Paradox hned několik dalších her. Podobně jako výše zmíněný A Game of Thrones je i King Arthur II: The Role-Playing Wargame fantasy strategií v reálném čase. Již podle názvu čerpá inspiraci z příběhů kolem krále Artuše. Předvedené video sice dalo svou řízností vzpomenout na klasiky jako Battle for Middle Earth, absencí špetky invence ale spíše zklamalo.

Pokračováním je i vesmírná strategie Sword of the Stars II: Lords of Winter. Hra ve stylu kultovního Homeworld či Sins of a Solar Empire nabídne vybití pro hráče, kterým se zajídají všechny pohádkové fantasy světy i limitující uvažování ve dvou rozměrech. Kromě trojrozměrných vesmírných bitev v reálném čase se totiž zaměřuje rovněž na tahové budování kolonií na mapě galaxie.

End of Nations

Po všech strategiích čerpajících ze zaběhnutých klišé žánru potěší detailnější informace o End of Nations od studia Petroglyph. Bývalí autoři série Command & Conquer vytvářejí potenciálně nejinovativnější strategii roku. Pod označením MMORTS se skrývá jejich mix strategie v reálném čase s on-line hrami a sociálními sítěmi.

O podobný experiment se už v minulosti pokoušeli i jiní vývojáři. Má-li ale některé studio schopnosti konečně s ním uspět, je to právě Petroglyph.

Příjemným překvapením bylo rovněž oznámení polské taktické strategie Gorky 21. Tahová hra s lehkou příchutí her na hrdiny je pokračováním hitu Gorky 17 z roku 1999 a to jak co do příběhu, tak i do hratelnosti. Stinnou stránkou zprávy je kromě absence podrobnějších informací i datum vydání umístěně až na konec příštího roku.

From Dust aneb hrátky na boha

Zdaleka nejslibněji mezi strategiemi na E3 ale působila záležitost From Dust. Duchovní následovník série Populous či Black & White vtělí hráče do role boha opatrujícího primitivní kmen. Cílem je udržet kmen naživu a postupně rozšířit jeho možnosti a obzory.

From Dust

Zásadním odlišením od budovatelských strategií typu SimCity ale je, že hráč nemá přímou kontrolu nad kmenem jako takovým. Namísto toho mu musí pomáhat úpravami dynamicky se měnící krajiny plné přírodních pohrom. Dnešní možnosti fyzikou oplývajících herních enginů dávají této kombinaci logické hry a strategie šanci přijít se skutečně novou hratelností.

A ohlasy z hratelné verze jsou více než příznivé. Možnost pohrávat si s prostředím od vytváření nových ostrovů či pohoří po nutnost hlídat své výtvory před nástrahami přírody není limitována na prvoplánové proměny krajiny, ale přímo ovlivňuje kmen tam dole.

Bylo ostatně na čase, aby někdo znovu přetvořil žánr "božské strategie" podle dnešních kritérií. Od vydání nedoceněného Black&White, které se ve své době snažilo být zcela novým typem videohry, uplynulo v březnu už deset let.

Strategie na červené listině ohrožených druhů?

Petr Vochozka, zakladatel dnešního studia 2K Czech, se v rozhovoru před devíti lety vyjádřil v tom smyslu, že kdyby měl videohry dělat na základě kalkulu, musel by namísto akcí pracovat na strategiích. Podle jeho tehdejšího názoru totiž strategie měly v žebříčcích prodejnosti vždy vyhrazeno alespoň polovinu míst.

Z chudé nabídky E3 je však patrné, jak moc se herní trh od onoho roku 2002 proměnil. Bez nadsázky lze říct, že kromě nezávislých titulů je nejprominentnější velkou strategií posledního roku pouze StarCraft II, který svůj úspěch postavil na slavném jménu studia Blizzard, fanatickém obdivu v Jižní Koreji a sázce na herní principy konce 90. let.

Do značné míry naopak neuspěly inovativní strategie jako Company of Heroes či World in Conflict, které se zhruba před pěti lety snažily žánr obrodit po vzoru áčkových akčních her. Ambiciózní World in Conflict se sotva dočkal jediného datadisku, jeho konzolová verze byla zrušena a autorské studio Massive už jen spolupracuje na cizích titulech. U Company of Heroes byla zase zrušena dlouho očekávaná asijská on-line mutace.

Letošní ročník výstavy E3 tak navzdory titulům různých žánrů i ambicí nedává moc nadějí, že se aktuální trend mizejících strategií v brzké době obrátí.

Autor:






Nejčtenější

Genital Jousting
Vyzkoušeli jsme jednu z nejúchylnějších her vůbec. Ukazuje start nové éry

Předpovědi z odborných kruhů se staly realitou. Vývojáři i analytici již několik let hovoří o nadcházející vlně her vytvářených ve snaze těžit z popularity...  celý článek

Arcade Saga
HTC vyvíjí vlastní hry pro virtuální realitu, první vydá v prosinci

Vive Studios v následujícím roce uvede na trh okolo dvanácti titulů určených pro přilbu HTC Vive. Vive Studios poslouží jako vydavatelská značka, se kterou...  celý článek

Propagační kufřík od Blizzardu
VIDEO: Rozbalujeme propagační kufřík od Blizzardu

Do redakce nám dorazil balíček, který se týká karetní hry Hearthstone. Podívejte se, jakými předměty Blizzard propaguje nejnovější rozšíření Mean Streets of...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.