Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak se dělá hra: sednout a programovat

Exkluzivně   0:01
Studio Alda Games odkrývá exkluzivně pro Bonusweb další etapy herního vývoje. Tentokrát se blíže podíváme na řádky kódu.
Jak se dělá hra - programování

Jak se dělá hra - programování | foto: Alda Games

Hned po rozhodnutí udělat hru, jsme byli postaveni před nelehkou otázku, v čem budeme naše hry programovat. Možností se nabízelo hned několik. My jsme se vydali cestou využití enginu Unity3D.

Unity3D umožňuje jednoduše vytvářet hry na všechny základní platformy: iOS, Android a Windows Phone, i na ty v rámci mobilních her méně obvyklé, jako jsou Blackberry, Xbox, PS3, webové prohlížeče a další. Hru tak stačí naprogramovat v jednom jazyce a poté jen exportovat na platformy, které potřebujeme.

Jak se dělá hra

Studio Alda Games (homepage) zatím vydalo dvě logické hry:

V současné době připravuje strategii Defend Your Life (o hře), inspirovanou seriálem Byl jednou jeden život.

V seriálu "Jak se dělá hra" umožní nahlédnout do kuchyně vývojářů a přiblíží jednotlivé etapy vývoje.

Vydané epizody:
1. Chodíme do práce a platíme hypotéky jako ostatní
2. Nesmyslné nápady zkrotí herní návrh
3. Jak vzniká grafika? Kousek reality je v každé hře
4. Sednout a programovat (právě čtete)

Zachraň šneka

Sýrový svět

Defend Your Life

To ovšem není jediná výhoda. Kolem Unity3D se vytvořila opravdu velká komunita, díky čemuž můžeme využívat množství doplňků a návodů, které při vývoji pomůžou a ušetří čas.

Zpětně hodnotíme Unity3D jako dobrou volbu. Není tajemstvím, že ho na úkor ostatních komerčních enginů využívá stále více herních studií. Využili ho například i Madfinger Games pro hru Dead Trigger nebo inXile Entertainment pro Wasteland 2. Ale dobře použitelný je právě i pro malá studia, která v něm mohou udělat kvalitní hry v krátkém čase.

Uvažujete-li o vývoji hry, můžete zkusit Unity3D free licenci, se kterou lze vytvářet hry pro většinu hlavních trhů (iOS, Android, Windows Phone). Pokročilejší komerční verze Unity Pro pak stojí 1 500 dolarů, nebo lze využít paušálu 75 dolarů za měsíc.

Jak se dělá hra - programování

Pokud z nějakého důvodu nemůžete využít již hotový engine, můžete si naprogramovat vlastní, nebo vyvíjet pro každou platformu zvlášť. Oba tyto způsoby jsou obvykle časově náročnější a na jejich realizaci je třeba tým programátorů. Nabízí však větší svobodu a lepší přehled nad rozsáhlejšími projekty. Nemalou výhodou je také možnost vlastní engine licencovat a prodávat.

Nekonečný proces agilního vývoje

Bohužel ani nyní po volbě enginu nejde jen sednout a programovat, i zde je potřeba nastolit jistý řád. Náš způsob vývoje her je založen na základech agilní metodiky. Celý projekt rozdělíme na úkoly (tikety), které zadáváme do tiketovacího systému Chili nebo Assembla. U jednotlivých tiketů pak můžeme nastavit prioritu, kategorii, dobu dokončení a další vlastnosti, které nám usnadní orientaci v projektu.

Jak se dělá hra - programování

Úkoly zadává nejčastěji gamedesigner grafikovi nebo programátorovi. Ti úkol splní a dají ho zpět na posouzení zadavateli. Ten vše otestuje, a pokud je úkol splněný podle jeho představ, tiket uzavře. V opačném případě do tiketu upřesní své požadavky a vrátí ho k opětovnému přepracování. Takto iterativně se postupuje, dokud není úkol dobře splněn a uzavřen.

Platí takové všeobecné pravidlo, že lepší je zadávat více menších úkolů než jeden velký. Tím, že se práce rozdělí do menších částí, se nejen lépe kontroluje, ale také lépe plní. Velké tikety zaberou mnoho času, člověk za sebou nevidí hotovou práci a snadno ztrácí motivaci a chuť pokračovat.

Náš aktuální projekt Defend Your Life! má celkově zatím asi 400 úkolů. U každého úkolu se navíc provede průměrně šest aktualizací. I z toho se dá usoudit, jak je asi vývoj náročný. A i když sedíme pospolu a leccos diskutujeme nebo si dovysvětlujeme osobně, mít vše zaznamenáno v jednotlivých tiketech se již stalo nezbytností.

Hardware a hledání chyb

Každá část kódu, která se do hry zaimplementuje, se musí také otestovat, aby opravdu fungovala, jak má. K tomu nám slouží několik telefonů a tabletů od každé platformy. Snažíme se hry testovat na všech zařízeních, které hráči používají nejčastěji, ale není to zrovna jednoduché.

Zatímco u Applu se používá pouze pár telefonů a tabletů, u Googlu a jeho platformy Android jsou jich tisíce, přičemž všechny samozřejmě vlastnit nemůžeme. Z hlediska hledání a oprav chyb je tak pro nás daleko jednodušší vyvíjet na iOS, kde můžeme nahlášenou chybu ihned vyzkoušet na daném zařízení a opravit. Ale i tak se snažíme naše hry vyvíjet pro co nejširší spektrum uživatelů.

Jaké vlastnosti a znalosti by měl mít dobrý programátor her?

Možná to tak na první pohled nevypadá, ale pro naprogramování kvalitní hry znalost daného programovacího jazyka a enginu nestačí.

Jak se dělá hra - programování

Pro tvorbu složitějších algoritmů ve hrách je nezbytnou vlastností i dobrá znalost matematiky. Také bez pokročilé angličtiny se programátor neobejde, protože velká část dokumentace a návodů je psaná právě v ní.

Co si ze školy neodnesete, ale je to také nezbytné, je pak odolnost vůči stresu. Ta je potřeba zejména s blížícím se termínem vydání, kdy je nutné zachovat chladnou hlavu a vydat ze sebe maximum. Nelze také ustrnout na jednom místě, je třeba mít chuť učit se nové věci, protože se neustále objevují nové technologie.

Poslední velkou nezbytností je schopnost dotáhnout věci do konce. Začít programovat hru totiž není tak složité, ale většina her stále zůstane nedokončených.

Příště

Takže hru máme naprogramovanou, ale ani zdaleka ne hotovou, natož připravenou k publikaci. Čeká nás testování, testování a ještě jednou testování. Právě této fázi se budeme věnovat v následujícím dílu.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

Vydělali balík na Angry Birds, začátky měli krušné. Poznáte tyto hry?

Ještě před tím, než zbohatlo na sérii her Angry Birds, vyrábělo finské studio Rovio celou řadu...

VIDEO: Figurky Funko se chystají dobýt i svět videoher

Roztomilé plastové figurky známých popkulturních postaviček s disproporčně velkými hlavami na vás...

Česká střílečka Gray Zone Warfare je terčem kritiky, ale prodává se skvěle

Vojenská střílečka Gray Zone Warfare od brněnského studia Madfinger zažila úspěšný start. Celkem si...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...